Priser på Helium
Fra : Michael Holm

Dato : 30-04-03 19:02

Hej Gruppe

Vi er et par stykker, i Randers området, der dykker noget trimix
dykning.
Der er bare det, at den leverandør vi har brugt har sat Helium priserne
op.

Hvad må en 50L flaske koste?

Der blev nævnt 2300 kr. i en anden tråd, er det for medicinsk Helium
eller for ballon Helium?

M.V.H. Holm

Fra : Johnny Christensen

Dato : 30-04-03 21:46

Det kommer jo an på så mange forhold.
Binder du dig, og betaler forud for et antal årsleje flasker i 1, 3 eller 5
år. Hvor stor en volumen aftager du pr år, både He, O2 og Ar. Har du andre
forhandlingspunkter som f.eks. indkøbschef for et firma der bruger
betydelige mængder af andre gasser. Er du en loyal kunde der betaler til
tiden, eller er du besværlig for gasleverandøren at have med at gøre. Henter
og bringer du selv flaskerne, eller vil du have dem leveret af gasselskabet.
Handler du direkte med gasselskabet eller foregår det gennem en lokal
forhandler. Ved din henvendelse til gasselskabet, får de indtrykket af en
seriøs mand, eller er det a la klubbestyrelse med alt for mange kokke til at
fordærve maden.
_Alt_ dette og lidt til har indflydelse på hvad en flaske helium koster, så
derfor er det lidt svært at slynge et tal ud.

Først og fremmest find ud af hvilken produkt du skal bruge. De forskellige
gasselskaber har forskellige betegnelser for kvaliteten af gassen.
Helium, Helium plus er SVJH Hede Nielsen's og muligvis AGA termer.
Helium 4.0, Helium 4.6, Helium 5,0 er Hydrogas

Ballon Helium er af nogle selskaber tilsat optil 20% CO2 for at holde prisen
nede, opdriften i ballonen er naturligvis mindsket, men de kan stadig svæve.
Needless to say... man overlever ikke særlig længe med sådan en gas i sine
dykkerflasker, det giver hypercapni > bevidstløs> død.

JZC

Michael Holm <mho@mhventure.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9de10598f076ae773977e022b7acae04.122241@mygate.mailgate.org

Fra : Allan Hansen

Dato : 01-05-03 08:54

Johnny Christensen <Johnny_Chri@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8pcle$3o5$1@sunsite.dk...
> [...]
> _Alt_ dette og lidt til har indflydelse på hvad en flaske helium koster,

> derfor er det lidt svært at slynge et tal ud.

Er det så også specialpris hvis det er en blondine med store forlygter der
henvender sig og hvad er "a la klubbestyrelse med alt for mange kokke til at
fordærve maden." ?

Allan Hansen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-05-03 14:44

Allan Hansen <REMOVETHISalhansen@rh.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8qjr4$n7v$1@sunsite.dk...

> [...]
> henvender sig og hvad er "a la klubbestyrelse med alt for mange kokke til

Velkommen til virkelighedens væmmelige verden, du bliver i den situation
målt og belønnet efter et sæt normer der stort set kan opsummeres som "en
erfaren forhandler / forretningsmand"

Jeg kan se resultaterne på min gasaftale, en dygtig forretningsmand lavede
den, jeg blev koblet på bagefter...
Det bedste råd må være, vær professionel og beslutningsdygtig når priserne
skal sættes.

JZC