At bevise ophavsretten
Fra : Steffen

Dato : 30-04-03 18:09

Jeg har gennem et par og tredive år skrevet op mod 150 musikstykker, som jeg
aldrig har udgivet. Gennem det sidste halve år har jeg skrevet noderne ind
på EDB v.hj.a. softwareprogrammet NoteWorthy. Jeg vil sikre mig, at det kan
bevises, at musikken er skrevet af mig, for det tilfældes skyld at noget af
det skulle falde i "forkerte hænder" og blive plagieret. Jeg har fået
nedenstående råd, som jeg dog er i tvivl om holder i en retssag:
***
For at opnå dokumentation for værkets oprindelsesdato, så kan du gøre
følgende; at du sender materialet (CD, bånd, noder, tekst etc.) anbefalet
til dig selv. Derved kommer der datostempel på fra postvæsenets side. På den
måde har du et dokument, der siger, hvornår materialet har eksisteret fra
din hånd. Dette dokument kan eventuelt bruges i en retssag. Du må IKKE åbne
brevet, når det kommer retur til dig, for så vil du bryde forseglingen.
***
Er dette godt nok? Hvis ikke, hvad bør jeg gøre i stedet?
Venlig hilsen
Steffen

Fra : Jonas Bille

Dato : 30-04-03 18:20

d. 30/04/03 19:09 skrev Steffen på stapdk@yahoo.dk i artiklen
3eb0033a$0$42560$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> ***
> Er dette godt nok? Hvis ikke, hvad bør jeg gøre i stedet?

meld dig ind i koda og få registreret dine værker. Det er ikke svært, og så
har de et god medlemsblad...
Ellers er dk.videnskab.jura en god gruppe til dette?

hilsen, Jonas

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 30-04-03 18:30

> Er dette godt nok? Hvis ikke, hvad bør jeg gøre i stedet?

Ifølge KODA's advokater holder den 100%

/Flying Hotdogs

Fra : Mircea Gabriel Eftem~

Dato : 30-04-03 19:31

du kan også smide nogle IRSC koder på....
og dermed er du 100% sikkret (tror jeg nok - hehe).

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-05-03 16:41

> [...]
> ***
> Er dette godt nok? Hvis ikke, hvad bør jeg gøre i stedet?

Hvis du ikke gør omverdenen bekendt med, at du har lavet det pågældende
musikstykke, så kan ingen plagiere dig. Ingen kan kopiere et stykke musik,
som ikke findes, så når du så pludselig dukker frem af mørket, er det dig,
der er kopisten. Jeg kan ikke forestille mig at den gælder, at du har haft
den liggende i skuffen. Den anden kan ikke kopiere noget han ikke kender,
så det bliver ham der løber med sejren, dog med den undtagelse, at du kan
sandsynliggøre, at han har stjålet din musik, det vil jo kræve en form for
forbindelse mellem jer, men hvis han tilfældigvis har skrevet noget nær det
samme, som du engang skrev ned, hjælper ikke dig, hvis hans kommer først ud
til offentligheden. Det er ikke ham der nynner melodien på fortovet, der
løber med æren, det er ham der skriver den ned, og udgiver den. Det er i
hvert fald sådan som jeg tror det er, og som jeg syntes det burde være. Så
vil du kunne bevare rettighederne, så skynd dig at udgive, hvis du ikke har
gjort det.

M.V.H.....Benny..

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 01-05-03 17:35

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote in
news:3eb1401c$0$52131$edfadb0f@dread16.news.tele.dk in dk.kultur.musik:

> [...]
> den undtagelse, at du kan sandsynligg›re, at han har stj†let din musik,
> det vil jo kr‘ve en form for forbindelse mellem jer, men hvis han
> tilf‘ldigvis har skrevet noget n‘r det samme, som du engang skrev ned,
> hj‘lper ikke dig, hvis hans kommer f›rst ud til offentligheden. Det er
> ikke ham der nynner melodien p† fortovet, der l›ber med ‘ren, det er
> ham der skriver den ned, og udgiver den. Det er i hvert fald s†dan som
> jeg tror det er, og som jeg syntes det burde v‘re. S† vil du kunne
> bevare rettighederne, s† skynd dig at udgive, hvis du ikke har gjort

Dette hører efterhånden mere til i Jura gruppen, men jeg vil alligevel lige
give mit bidrag.
Ophavsret er ikke noget man skal registrere for at have, det har man
automatisk når man har udformet noget kunstnerrisk. Kriteriet er blot at det
skal indeholde en vis åndslig indsats, for at kunne anerkendes. Det betyder
dog samtidig at ophavsretten ikke er særligt stærk, og der skal være meget
store ligheder for at noget kan kaldes for plagiat eller lignende. Noget
andet er bevisbyrden, der kan være temmeligt svær at bære. Men hvis man har
skrevet sange og har dem liggende i skuffen, så skulle de gerne være
ophavsrettigt beskyttet. Skulle en anden person efterfølgende lave præcis
den samme sang, er det ham der skal bevise at han ikke hvade kendskab til
den første udgave.

--
Søren Hjelholt

"Døm din succes ud fra, hvad du har opgivet for at opnå den" - Dalai Lama

Ps. Fjern _nospam_ fra min mailadresse, hvis du vil sende en e-mail til mig.