Online køb og fysisk afhentning
Fra : Poul B.

Dato : 30-04-03 14:36

Hej gruppe

Jeg er kommet i den situation at jeg har købt en fladskærm som jeg ikke er
tilfreds med, og vil i den forbindelse være helt sikker på hvad mine
rettigheder er.

Jeg har bestilt og betalt skærmen over nettet men har selv afhentet den i
firmaets butik. Skal dette klassificeres som et fjernkøb - dvs. en situation
hvor jeg har 14 dages 100% returret, selv om jeg har haft skærmen pakket ud
og tilsluttet - eller som et lamindeligt køb idet jeg fysisk har afhentet
skærmen?

I tilfælde at at jeg returnerer skærmen, kan jeg så returnere den selv,
eller skal jeg sende den med posten jf. fjernsalg.

På forhånd tak

Poul

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-03 14:48

Poul B. skrev:

>Jeg har bestilt og betalt skærmen over nettet men har selv afhentet den i
>firmaets butik. Skal dette klassificeres som et fjernkøb -

Ja.

§ 10 a.   Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om
   tjenesteydelser eller ...

Det handler om aftalen.

> [...]

>I tilfælde at at jeg returnerer skærmen, kan jeg så returnere den selv,
>eller skal jeg sende den med posten jf. fjernsalg.

Du kan fint selv returnere den. Det er et rent praktisk
spørgsmål, det har ingen juridisk betydning. Det sparer dig for
portoen (hvilket vel også er formålet).

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 30-04-03 16:15

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Ja.

Er dette støttet af domme eller tilsvarende?

Jeg kunne forestille mig at der kunne tærskes meget langhalm på "uden,
at parterne mødes" såfremt butikken argumenterede med at udleveringen
var en del af aftalen

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Jonas Hansen

Dato : 30-04-03 16:29

> "Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> den i
>
> Er dette støttet af domme eller tilsvarende?

Endnu bedre end det: bestemmelsens ordlyd.

"§ 10a. Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, ..., når aftalen

1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes, og ..."

"§ 10b. Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver kommunikation, der
foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk."

Det er altså i forbindelse med aftalens indgåelse at parterner skal være
"adskilt" fysisk.

Levering af salgsgenstanden falder ikke under aftalens indgåelse.

Mvh
Jonas

Fra : Nic

Dato : 30-04-03 18:27

> [...]
> "adskilt" fysisk.
>
> Levering af salgsgenstanden falder ikke under aftalens indgåelse.
GULDKORN der! - nu skal jeg sa.... ned i proconsult og snakke et par ord med dem.

Fra : Klaus G.

Dato : 02-05-03 13:31

> [...]
> "adskilt" fysisk.
>
> Levering af salgsgenstanden falder ikke under aftalens indgåelse.

Ggælder det også hvis jeg har Bestilt en skærm online, køre hen til
butikken, betaler, og afhenter den? Det er ikke nødvendigt at betale
"online" vel?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-03 14:47

Klaus G. skrev:

>Ggælder det også hvis jeg har Bestilt en skærm online, køre hen til
>butikken, betaler, og afhenter den?

Ja.

>Det er ikke nødvendigt at betale "online" vel?

Nej. Det kritiske er det tidspunkt hvor aftalen indgås. Hvor og
hvordan den opfyldes er lige meget. Det skyldes at der ikke er
nogen vej tilbage når først aftalen er i hus. Om du så piver og
hyler, så *skal* du købe varen.

--
Bertel

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 02-05-03 15:09

On Fri, 02 May 2003 15:46:34 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>hvordan den opfyldes er lige meget. Det skyldes at der ikke er
>nogen vej tilbage når først aftalen er i hus. Om du så piver og

man kan jo stadigt fortryde købet såfremt at man kun har bestilt varen
men ikke har betalt/afhenter den.
Flemming Jacobsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-05-03 16:40

"Thunderbird[7100]" <carshark[Spam Frabedes]@carshark.dk> skrev:

>man kan jo stadigt fortryde købet såfremt at man kun har bestilt varen
>men ikke har betalt/afhenter den.

Det er uklart om du snakker om gældende regler eller butikkens
forkerte betingelser.

Efter de rigtige regler kan man ikke fortryde købet i egentlig
forstand. Man har lavet en aftale og den skal holdes. Men da det
er fjernsalg, vil man kunne returnere varen med det vuns, og
derfor er det reelt ligegyldigt hvad man kalder det når man ikke
vil have varen alligevel.

Hvis du snakker om butikkens fidus (og åbenbart forsvarer den),
så glemmer du at man efter deres mening ikke kan hente en vare
selv og afprøve den uden at hænge på den.

Men det holder ikke stik.

--
Bertel

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 02-05-03 17:43

On Fri, 02 May 2003 17:39:58 +0200, Bertel Lund Hansen
> [...]

>så glemmer du at man efter deres mening ikke kan hente en vare
>selv og afprøve den uden at hænge på den.

Jeg forsvarer ikke nogle, det er ihvertfald ikke hensigten. Men jeg
antog bare at siden at man "bare" kunne annulerer et køb fra internettet
såfremt at varen ikke var pakket/betalt/afhentet, at så kunne det da
ikke tælle som værende en "bindende" aftale mellem 2 parter netop fordi
at den ville være så "nem" at opsige.

Men så lærte jeg da også noge idag.
Flemming Jacobsen