Kan en børnehave nøjes med at informere de~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-04-03 13:25

I forlængelse af tråden om hvem der kan møde til en
forældrekonsultation, så har børnehaven ikke informeret faderen om
forældremødet på trods af at de udemærket er klar over at moderen og
faderen ikke bor sammen, men har fælles forældremyndighed.

Må de gerne det ? Og dermed overlade det til moderen at informere
faderen ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : rene.larsen

Dato : 30-04-03 13:31

> [...]
> faderen ikke bor sammen, men har fælles forældremyndighed.
>
> Må de gerne det ? Og dermed overlade det til moderen at informere
-
--> ja det er op til faren at bede om børnehaven om at sende information per
post til ham , dette kan de ikke nægte faderen hvis han spør.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-04-03 13:33

rene.larsen <rene.larsen@pc.dk> wrote:

> -
> --> ja det er op til faren at bede om børnehaven om at sende information per
> post til ham , dette kan de ikke nægte faderen hvis han spør.

Så må jeg have formuleret mig dårligt. Børnehaven ved godt at forældrene
ikke bor sammen. Er det så ikke logik at begge forældre skal informeres
på lige fod og ikke kun moderen ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : rene.larsen

Dato : 30-04-03 13:45

Jeg prøvet at formulere mig bedre....

Jeg er selv far til en pige som bor hos sin mor, og børnehaven ved også godt
at vi ikke bor sammen, men børnehaven har kun pligt til at automatisk
fortælle moderen hvad der sker, så forventer børnehaven at moderen fortæller
til faderen.

Går ovennævnte ikke så retter faderen henvendelse til BH for at få papirer
tilsendt og de forskellige møder inviteres han til på ene hånd.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-04-03 13:49

> [...]

> Går ovennævnte ikke så retter faderen henvendelse til BH for at få papirer
> tilsendt og de forskellige møder inviteres han til på ene hånd.

Er det fordi børnehaven vil spare de 5 kr. brevet koster ? Hvad nu hvis
moderen og faderen slet ikke kan tale sammen ? Det stiller da moderen
langt mere gunstigt end faderen.

Siger loven virkeligt at det er op til moderen at fortælle faderen om
hvad der sker i børnehaven/skolen og så videre ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : rene.larsen

Dato : 30-04-03 13:57

Det handler ikke om at spare, men de går som hovederegel ud fra at deres
forældre kan kommunikere sammen for barnets tarv. OG så er det som barnet
har sin faste post adrasse iflg folkeoplysningen, som skal have
oplysningerne

Så som hovederegel går BHén ud fra at de kan kommunikere, kan de ikke dette
retter faderen henvendelse til BH for at få tilsendt al information per brev
eller anden vis så moderen ikke er indblandet.

Mener at loven siger at faderen har ret til at få vide hvad der sker i
børnehaven hvis han forlanger dette, men han skal selv rette henvendelse til
BH skole osv....

Fra : ml

Dato : 30-04-03 14:08

"rene.larsen" <rene.larsen@pc.dk> wrote in message
> [...]
> at vi ikke bor sammen, men børnehaven har kun pligt til at automatisk
> fortælle moderen hvad der sker, så forventer børnehaven at moderen

Du mener vel, at børnehaven kun har pligt til at underrette den forælder,
hos hvem barnet bor?
--
ml

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-04-03 14:19

ml <humannatur@hotmail.com> wrote:

> [...]
> fortæller
>
> Du mener vel, at børnehaven kun har pligt til at underrette den forælder,

Men barnet bor hos moderen 20 dage og faderen 11 dage. Så moderen er
vigtigere end faderen ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Schultz

Dato : 30-04-03 14:25

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Men barnet bor hos moderen 20 dage og faderen 11 dage. Så moderen er
> vigtigere end faderen ?

Det er vel nærmere at de sender informationerne til den adresse hvor
barnet er folkeregister registreret.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Nette

Dato : 30-04-03 15:48

"Martin Schultz" skrev i en meddelelse news:rdnptn4t8wi.fsf@brok.diku.dk...

> Det er vel nærmere at de sender informationerne til den adresse hvor
> barnet er folkeregister registreret.

Præcist!

Nette

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 30-04-03 16:17

Nette <nettesnetpost@hotmail.com> wrote:

> Præcist!

Med udgangspunkt i at forældrene naturligvis altid er på talefod og
selvfølgelig oplyser om ALT overfor hinanden ???????????????!!!!!!!!!

Hvad så hvis moderen i dette tilfælde er taget på ferie og der kommer et
vigtigt brev omhandlende barnet, som hun jo af gode grunde så ikke ser ?

Ville det mest hensigtmæssige i disse moderne tider, hvor mor og far er
skilt/gået fra hinanden at sende de samme breve til begge parter uden
undtagelse ?

Det svarer vel til at sende den samme mail til både en arbejdsmail og en
privatmail.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Inger Pedersen

Dato : 30-04-03 17:57

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Med udgangspunkt i at forældrene naturligvis altid er på talefod og
> selvfølgelig oplyser om ALT overfor hinanden ???????????????!!!!!!!!!

Naturligvis, da der efter det oplyste er FÆLLES forældremyndighed, og
børnehaven må gå ud fra, at begge forældre tager dette alvorligt, indtil
andet er oplyst.
Og dette andet kunne så være samværsforælderen, der gør sig den ulejlighed
at gøre opmærksom på, at /hun gerne vil have oplysninger tilsendt.

> Hvad så hvis moderen i dette tilfælde er taget på ferie og der kommer et
> vigtigt brev omhandlende barnet, som hun jo af gode grunde så ikke ser ?

Det er ikke børnehavens problem, men forældrenes indbyrdes.

> Ville det mest hensigtmæssige i disse moderne tider, hvor mor og far er
> skilt/gået fra hinanden at sende de samme breve til begge parter uden
> undtagelse ?

Det er stadig ikke børnehavens opgave at være barnepige for forældrene.
Hvis samværsforælderen ønsker oplysninger (som han/hun er i sin gode ret
til), må han/hun sige til.
Indtil da må børnehaven gå ud fra, at de sedler, der er hængt op i barnets
garderobe, kommer i de rette hænder - og det gælder uanset om det er
barnepige, bedsteforældre eller biologiske forældre, der henter barnet.

Hilsen Inger

Fra : Niklas

Dato : 01-05-03 13:02

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:b8ov8o$8rd$1@sunsite.dk...

> [...]
> garderobe, kommer i de rette hænder - og det gælder uanset om det er
> barnepige, bedsteforældre eller biologiske forældre, der henter barnet.

Jeg vil gerne gøre opmærksom på at institutionen har oplysningspligt til forældremyndighedsindehaverne og tavshedpligt til alle
andre (undtaget samarbejdsrelationer).
Dermed er det institutionens pligt at oplyse om møder og konsultationer som kan have oplysende karakter om barnets trivsel og
situation i dagligdagen på institutionen.

Venligst

Niklas

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 01-05-03 15:51

Niklas <niklasthedolphin@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> møder og konsultationer som kan have oplysende karakter om barnets trivsel
> og situation i dagligdagen på institutionen.

Hvor står det i loven ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-03 18:09

[2900] Jesper Haaber Gylling skrev:

>Hvad så hvis moderen i dette tilfælde er taget på ferie og der kommer et
>vigtigt brev omhandlende barnet, som hun jo af gode grunde så ikke ser ?

Og hvad hvis hun får en opkrævning som hun ikke får betalt? Eller
hun ikke får protesteret imod at en bulldozer jævner hendes hus
med jorden?

Man må formode at folk selv håndterer de problemer der følger af
at de rejser væk.

--
Bertel

Fra : Nette

Dato : 30-04-03 15:46

"[2900] Jesper Haaber Gylling" skrev i en meddelelse
> Så må jeg have formuleret mig dårligt. Børnehaven ved godt at forældrene
> ikke bor sammen. Er det så ikke logik at begge forældre skal informeres
> på lige fod og ikke kun moderen ?

Børnehaven hænger grangiveligt sedler op på barnets rum i børnehaven. Det er
så op til den der henter barnet, om at få uddelet disse sedler til rette
vedkommende, eller at lade dem hænge indtil rette vedkommende afhenter dem.
Ligeledes er det op til forældrene selv at stole på, at den der afhenter
giver besked videre.
Under alle omstændigheder, må man både som mor og far, tage ansvaret, og
give hinanden besked om den slags.
Det kan virkelig ikke være børnehavens problem.

Men hvis man som far, ikke har adressen med barnet, men beder børnehaven om
af informere, så gør de det gerne. Det har de pligt til.

Nette

Fra : Niklas

Dato : 01-05-03 12:56

"rene.larsen" <rene.larsen@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3eafc1e8$0$42660$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> -
> --> ja det er op til faren at bede om børnehaven om at sende information per
> post til ham , dette kan de ikke nægte faderen hvis han spør.

Institutioner har oplysningspligt til forældremyndighedsindehaverne og dermed også pligt til at informere om forældrekonsultation.

Venligst

Niklas