Karfofler på kryds og tværs
Fra : Søren Sohl

Dato : 30-04-03 09:54

Jeg hørte engang fra en klog kartoffelmand at man skulle skære kartofler på
langs og ikke tværs. Har det noget på sig?

Fra : Nette

Dato : 30-04-03 12:21

"Søren Sohl" skrev i en meddelelse news:b8o2vg$bc3$1@sunsite.dk...
> Jeg hørte engang fra en klog kartoffelmand at man skulle skære kartofler

> langs og ikke tværs. Har det noget på sig?

Det gør jeg nu altid, fordi de så bliver tyndere og hurtigtigere
færdigkogte.
Men hvad mener kartoffelmanden det ellers skulle gavne?

Nette

Fra : Jette Mogensen

Dato : 30-04-03 12:42

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> færdigkogte.
> Men hvad mener kartoffelmanden det ellers skulle gavne?

Jeg lærte i sin tid at hvis man skærer kartofter over på langs så koger de
ikke så nemt ud og de bliver også hurtigt møre.
Skærer man dem over på tværs skulle de suge vandog derfor under kogningen
have stor tendens til at koge ud. Om det passer ved jeg ikke.Men jeg har
altid skået dem over på langs.Du kan jo prøve dig frem.

mvh Jette

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 30-04-03 21:46

"Søren Sohl" <ssohlREMOVE@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg hørte engang fra en klog kartoffelmand at man skulle skære kartofler

> langs og ikke tværs. Har det noget på sig?

Der er i COOPs blad Samvirke en artikel om forskellige "kartoffel-skrøner",
bl.a. den med at de skal skæres på langs og ikke på tværs, og det er ikke en
skrøne.

Skæres de over på langs bliver de kogt mere ensartet end hvis de skæres over
på tværs. (ifølge bladet. Har ikke afprøvet det selv.)

Mvh Mads

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 01-05-03 15:55

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> skrev i en
meddelelse news:b8pcn2$eb7$1@news.cybercity.dk...
> Der er i COOPs blad Samvirke en artikel om forskellige
"kartoffel-skrøner",

Glemte at skrive at det (vistnok) er i det seneste nummer....

Mvh Mads

Fra : Herb

Dato : 01-05-03 14:31

Jeg læste engang noget i en wok-kogebog om at hvis kartofler skæres på tværs
så løber saften og dermed smagen ud af dem.. Wok-kogebogen mente at hvis man
skar dem på langs ville kartoflerne holde bedre på saften og smage af mere.
Det var noget med "årerne" i kartoflen som ikke måtte skæres over..
måske en skrøne.. jeg ved det ikke..

/Herb

> Jeg hørte engang fra en klog kartoffelmand at man skulle skære kartofler

> langs og ikke tværs. Har det noget på sig?

---

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 04-05-03 00:09

Herb skrev:

> [...]
>skar dem på langs ville kartoflerne holde bedre på saften og smage af mere.
>Det var noget med "årerne" i kartoflen som ikke måtte skæres over..

Synes det lyder forkert - jeg har ikke målt og regnet, men mener at
kartofler skåret på langs får en større overflade og dermed kan miste
mere saft. Hvorimod en kartoffel delt på tværs kommer tætter på
kugleformen (mindst overflade i forhold til rumfang).

En anden ting er så at en kartoffel delt på langs nok bliver hurtigere
stegt og måske derved beholder smag og saft bedre - men altså ikke på
grund af årer (efter min mening).

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet