Moms igen
Fra : Peter

Dato : 30-04-03 09:31

Et ikke-momsregistreret enkeltmandsejet konsulentfirma sender en regning på
en ydelse. Hvordan skal denne faktura udformes mht. moms. Beløbet skal vel
blot være inkl. moms.?
Hvordan fungerer det regnskabsmæssigt. Der opkræves moms ved salg af ydelser
og der betales moms af indkøb til driften eller hvordan?
Skal der føres yderligere momsregnskab?

På forhånd tak
Peter

Fra : Jakob Paikin

Dato : 30-04-03 09:39

On Wed, 30 Apr 2003 10:31:07 +0200, "Peter" <p@p.pp> wrote:

>Et ikke-momsregistreret enkeltmandsejet konsulentfirma sender en regning på
>en ydelse. Hvordan skal denne faktura udformes mht. moms. Beløbet skal vel
>blot være inkl. moms.?

Ordet moms hverken skal eller må indgå, hvis virksomheden ikke er
momsregistreret.

Beløbet er beløbet - hverken mere eller mindre.

>Hvordan fungerer det regnskabsmæssigt. Der opkræves moms ved salg af ydelser
>og der betales moms af indkøb til driften eller hvordan?

Hvis virksomheden ikke er momsregistreret skal der ikke føres
momsregnskab og der skal ikke betales moms af salg. Ligeledes kan moms
af indkøb ikke trækkes fra.

--
Jakob Paikin

Fra : Mongoose

Dato : 30-04-03 09:52

Undgå også at skrive;

"Beløb i alt"

Fra : Brian Neuman

Dato : 30-04-03 14:55

"Mongoose" <snipemode@mail.dk> wrote in message
> Undgå også at skrive;
>
> "Beløb i alt"

Hvorfor det ?

Fra : Jakop Nielsen

Dato : 30-04-03 16:03

> Hvorfor det ?

Fordi det antyder at det er incl. moms... hvilket det ikke er, da moms ikke
iberegnes hvis du ikek er momsregistreret.

Fra : Mari

Dato : 30-04-03 20:19

"Peter" <p@p.pp> skrev i en meddelelse
> Et ikke-momsregistreret enkeltmandsejet konsulentfirma sender en regning

> en ydelse. Hvordan skal denne faktura udformes mht. moms. Beløbet skal vel
> blot være inkl. moms.?

Momsregistrerede virksomheder er oplysningspligtige, derfor skal dit
CPRnummer og dit navn anføres sammen med info om, at du ikke er
momsregistreret.

/Mari

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-04-03 20:30

Mari wrote:

> Momsregistrerede virksomheder er oplysningspligtige, derfor skal dit
> CPRnummer og dit navn anføres sammen med info om, at du ikke er
> momsregistreret.

CPR-nr, navn og adresse er rigtig (kunne identificeres entydigt).

Men det er det momspligtige firma, der kun må fratrække moms fra
fakturer forsynet med gyldigt CVR/SE -nr, samt specifikation af
momsbelagte og ikke momsbelagte ydelser.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Mari

Dato : 01-05-03 15:30

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Men det er det momspligtige firma, der kun må fratrække moms fra
> fakturer forsynet med gyldigt CVR/SE -nr, samt specifikation af
> momsbelagte og ikke momsbelagte ydelser.

Præcissement........ jeg læste blot spørgsmålet som
"Hvad skal jeg skrive på faktura, når jeg ikke er momsregistreret".

/Mari

Fra : Peter

Dato : 01-05-03 20:01

> [...]
> fakturer forsynet med gyldigt CVR/SE -nr, samt specifikation af
> momsbelagte og ikke momsbelagte ydelser.

For lige at være helt sikker:
Det ikke-momsregistrerede firma sender en faktura med oplysning om dato,
ydelse, beløb (og ikke et ord om moms), samt med CVR, adresse, navn m.m.
Skal CPR-nummer med?
Skal det fremgå at man ikke er momsregistreret, det har jeg aldrig set før?!
Dette gør så at debitoren, der er momsregistreret, ikke kan fratrække moms.
Er det korrekt forstået?

Tak for hjælpen!

Fra : Mari

Dato : 01-05-03 21:13

> For lige at være helt sikker:
> Det ikke-momsregistrerede firma sender en faktura med oplysning om dato,
> ydelse, beløb (og ikke et ord om moms), samt med CVR, adresse, navn m.m.
> Skal CPR-nummer med?

Ja, for firmaet er oftest een person, der ikke anvender
"virksomhedsordningen"
......... dvs. aktiviteten er ikke kendt hos skattevæsenet - og debitor er
indberetningspligtig,
når der handles med "ikke-momsregistrerede".
Det er typisk personer, der for et honorar for deres ydelser - og som ikke
omsætter tilstrækkeligt til at mindsteomsætningsn overskrides.

> Skal det fremgå at man ikke er momsregistreret, det har jeg aldrig set
før?!

Nej, det er blot en "fornuftig" oplysning - til begge parter. Omsætningen
kunne jo gå hen og overstige mindstegrænsen i løbet af året, og derfor
kan det afgrænses hvilken del der er momspligtig og hvilken der ikke er det.

> Dette gør så at debitoren, der er momsregistreret, ikke kan fratrække
moms.
> Er det korrekt forstået?

Ja, der er jo ikke moms på en faktura fra en ikke-momsregistreret. Så derfor
kan der ikke fradrages moms. Af hensyn til "bogføreren" er det et pænt træk
at oplyse, at beløbet ikke indeholder moms - eller at kreditor ikke er
momsregistreret..

/Mari

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-05-03 21:46

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> skrev :

> [...]
>kan det afgrænses hvilken del der er momspligtig og hvilken der ikke er det.

En lille rettelse : Så snart beløbsgrænsen er nået, er *hele* beløbet
momspligtigt.
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 01-05-03 22:12

<jan@stevns.net> skrev:

> En lille rettelse : Så snart beløbsgrænsen er nået, er *hele* beløbet
> momspligtigt.

Hvor har du det fra? Har selv talt med Told- og Skatteregion Hillerød om det
samme, og de oplyste at det kun er omsætningen efter momsregistreringen der
skal opkræves moms af.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-05-03 23:10

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev :

>Hvor har du det fra? Har selv talt med Told- og Skatteregion Hillerød om det
>samme, og de oplyste at det kun er omsætningen efter momsregistreringen der
>skal opkræves moms af.

Fra Told&Skat Næstved

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 02-05-03 06:29

<jan@stevns.net> skrev:

> Fra Told&Skat Næstved

Det var det jeg frygtede; uens praksis regionerne i mellem :(

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Mari

Dato : 02-05-03 18:34

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> En lille rettelse : Så snart beløbsgrænsen er nået, er *hele* beløbet
> momspligtigt.

Nej, du skal ikke efterfakturere moms...... hvis du senere momsregistrerer
dig.
Men den omsætning du har haft tæller med i beløbsgrænsen,
hvis det er dét du mener.

/Mari

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-05-03 19:00

Mari wrote:

> Nej, du skal ikke efterfakturere moms...... hvis du senere momsregistrerer
> dig.
> Men den omsætning du har haft tæller med i beløbsgrænsen,
> hvis det er dét du mener.

Sorry, det turde jeg ikke skrive, for jeg havde ikke undersøgt det.

Har du ??

Fra : Mari

Dato : 03-05-03 00:30

> Sorry, det turde jeg ikke skrive, for jeg havde ikke undersøgt det.
>
> Har du ??

Det følges ad med fradragsretten for indgående moms.
Har man ikke momsregistreret sig, så kan man ikke
fradrage denne heller. Dvs. ingen tilbagevirkende kraft.

Nu lød spørgsmålet som om det drejede sig om en mindre
årlig omsætning - dvs. under bundgrænsen hvor registreringen
er valgfri. Derfor kan det jo tænkes at momspligten så at sige
kommer 'uventet'.........
For det ligger stadig fast, at man skal momsregistrere sig, hvis man
allerede fra
starten forventer en årlig omsætning, der er over bundgrænsen.
Men det var ikke lige det...... spørgsmålet lagde op til i første omgange.

/Mari

Fra : Peter

Dato : 01-05-03 20:12

> [...]
> fakturer forsynet med gyldigt CVR/SE -nr, samt specifikation af
> momsbelagte og ikke momsbelagte ydelser.

Et ikke-momsregistreret firma har vel også et CVR-nr.? Men ok, det er vel
specifikationen eller ej af moms der er afgørende...
Skal alle virksomheder ikke aregistreres hos told og skat og tildeles et
CVR-nr.?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-05-03 21:24

Peter wrote:

> [...]
> specifikationen eller ej af moms der er afgørende...
> Skal alle virksomheder ikke aregistreres hos told og skat og tildeles et

Nej, kun hvis du skal registres til moms med omsætning over 50.000 kr, eller
er arbejdsgiver.
(dog er der special tilfælde ved bl.a. import af visse ting mv)

Vi har flere landbrug, der er blevet tvangsafmeldt fra moms, selvom de
ubestrideligt er erhvervsvirksomheder for den væsentligste del, og også
skattemæssigt behandles som sådan. CVR er herefter ikke aktivt.

Fra : Mari

Dato : 01-05-03 21:29

> Et ikke-momsregistreret firma har vel også et CVR-nr.?

Nej - det er kun hvis man momsregistrerer eller har "anden indkomst end
lønindkomst" og evt. anvender
virksomhedsordningen (kort fortalt = udskudt skat), at man har CVR-nummer.

> Men ok, det er vel specifikationen eller ej af moms der er afgørende...

Ja, afgørende for, om der er fradragsret for moms hos debitor.
Og nej........ for ligeså afgørende er det, at debitor bliver opmærksom på,
at der er modtaget en faktura, som skal indberettes til skattevæsenet,
når året er omme. Dvs. sammen med Lønoplysningerne.
Således skal både en momsregistreret og en ikke-momsregistreret
"handle" med et udvalg af kunder - ellers indtræder der også en pligt
for debitor til at tilbageholde skat........ og det uanset
momsregistrering.
Indberetningen for ikke-momspligtig kreditor skal debitor selv tage
initiativ til -
mens debitor ikke skal indberette for momsregistreret kreditor, medmindre
der foreligger en begæring herom.

> Skal alle virksomheder ikke aregistreres hos told og skat og tildeles et
> CVR-nr.?

Nej....... se mindsteomsætningsgrænsen på T*S.
Alle kan købe en spand og et vaskeskind - og indrykke en 10-kroners annonce
hvori de tilbyder deres "serviceydelse".

/Mari

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-05-03 22:00

Mari wrote:

> Nej - det er kun hvis man momsregistrerer eller har "anden indkomst end
> lønindkomst" og evt. anvender
> virksomhedsordningen (kort fortalt = udskudt skat), at man har CVR-nummer.

Anvendelse af VirkSomhedsordningen er ganske uden sammenhæng med CVR-nr.

(ikke at jeg vil forfølge dig

Som udlejer af en bolig kan du bl.a. anvende VS-ordning, og her er
moms helt uden relevans.

Fra : Mari

Dato : 03-05-03 00:44

CVR-nummer.

> Anvendelse af VirkSomhedsordningen er ganske uden sammenhæng med CVR-nr.
> (ikke at jeg vil forfølge dig

Det har du ganske ret i - tænkte mere i retning af
f.eks. privatpraktiserende virksomhed o.lign.

> Som udlejer af en bolig kan du bl.a. anvende VS-ordning, og her er
> moms helt uden relevans.

Tænkte ikke lige på det - som erhvervsmæssigt )
men er ellers enig.

/Mari

Fra : Peter

Dato : 02-05-03 08:03

> Nej....... se mindsteomsætningsgrænsen på T*S.
> Alle kan købe en spand og et vaskeskind - og indrykke en 10-kroners
annonce
> hvori de tilbyder deres "serviceydelse".

Ok, så blev jeg lidt klogere
Dvs. at alle kan købe en pc m.m. og tilbyde konsulentydelser,
jorurnalistiske ydelser m.m. alt efter hvilke evner man besidder, og
fratrække "driftsomkostninger" (pc, tlf, transport m.m.) uden først at blive
registreret hos toldogskat!?

Tak for svarene!
Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-05-03 14:47

Scripsit "Peter" <p@p.pp>

> [...]
> jorurnalistiske ydelser m.m. alt efter hvilke evner man besidder, og
> fratrække "driftsomkostninger" (pc, tlf, transport m.m.) uden først at blive

Ja - men man skal kunne overbevise skattevæsenet om at man har grund
til at forvente overskud af aktiviteten, og hvis ikke kan holder meget
grundigt regnskab over forbruget af driftmidlerne, skal man beskattes
af fri pc, telefon, bil m.m.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-05-03 18:33

Peter wrote:

> [...]
> jorurnalistiske ydelser m.m. alt efter hvilke evner man besidder, og
> fratrække "driftsomkostninger" (pc, tlf, transport m.m.) uden først at blive

Jeps, har du overskud der beskattes, er alt ok, næsten,
(det kan jo være, at du snyder dig selv for nogle fradrag
har du underskud mere end et par år, skal du fremvise forretninsplan,
budget, og hvad du ellers kan for at overbevise T*S for at du har ret
til fradrag, for du har nok en indtægt, du lever af..

Fra : Christian

Dato : 30-04-03 22:59

"Peter" <p@p.pp> skrev i en meddelelse

> Et ikke-momsregistreret enkeltmandsejet konsulentfirma sender en regning på
> en ydelse.

Tænker du på at sende en offentlig myndighed en regning uden angivelse af CVR-nr (gamle
dage SE-nr)
og det bliver tjekket via www.cvr.dk skal du som ikke-momsregistreret opgive CPR-nr og
det vil blive
opgivet som B-Indkomst eller der trækkes A-skat, hvis der er tale om et længerevarende
konsulentjob.