Installation og fonte
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 24-03-01 17:12

Problemfri opdatering fra 9.04 til 9.1 overstået. Så åbner jeg et
PageMakerdokument og får at vide, at det ikke kan finde B Palatino Bold
og I Times Italic.
OG jeg slår mig for panden siger: Åh ja, selvfølgelig. Nu er det sket
som igen. Installationen har erstattet skriftmapperne til Times,
Palatino og Helvetica. "I Times Italic" er blevet til "Times (kursiv)"
og så fremdeles. Og så kan man gå igang med at genindsætte sine fonte
fra det backuplager, der opbevares bl.a. belært lignende tidligere
situationer. Det havde jeg bare glemt, for det er jo over et år siden
sidst.
Det burde ikke være nødvendigt at foretage en customized installation
bare for at undgå denne utidige indblanding i sine interne forhold.

Ove Steen Smidt

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 24-03-01 22:40

Ove Steen Smidt <ossmidt@post11.tele.dk> wrote:

> [...]
> Det burde ikke være nødvendigt at foretage en customized installation
> bare for at undgå denne utidige indblanding i sine interne forhold.

Det er nok fordi Apple synes, at du ville have glæde at et par
ATSUI-optimerede skrifter, som kan bruges med WorldText (fra den fulde
9.1 cd) og et par andre små demo-programmer.

Nå ja, der manglede vist en:

Thomas Tvegaard

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 25-03-01 09:26

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Det er nok fordi Apple synes, at du ville have glæde at et par
> ATSUI-optimerede skrifter, som kan bruges med WorldText (fra den fulde
> 9.1 cd) og et par andre små demo-programmer.
>
> Nå ja, der manglede vist en:

Det er næppe forklaringen. Som antydet har den beskrevne praksis været
gældende ved alle tidligere MacOS-opdateringer. Jeg har aldrig før hørt
om "ATSUI-optimerede skrifter". Hvis Apple mente, at det kunne være til
velsignelse for mig, ville det være passende at ledsage det med en
forklaring. Den generelle forventning til en opdatering er, at systemet
forbliver uændret med undtagelse af de områder, der ikke lige netop skal
ændres som følge af opdateringen.
Om jeg skal foretrække TrueType, må blive min egen sag.

Ove Steen Smidt

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 25-03-01 18:32

> [...]

> ændres som følge af opdateringen.
> Om jeg skal foretrække TrueType, må blive min egen sag.

Jeg skal lige pointere, at jeg var lettere ironisk i min kommentar. Det
er dog et faktum, at TrueType-skrifterne bliver opdateret med mellemrum,
f.eks. blev euro-tegnet inkluderet. Så folkene bag
installationsprogrammet må have en eller anden bagtanke med dette system
- eller bare gå ud fra "at vi alle er almindelige mennesker, der aldrig
kunne drømme om at erstatte de medfølgende TrueType-skrifter med Adobes
PostScript-udgaver."

Men du har ret mht. selvbestemmelsen: På min arbejds-mac blev al
modem-software incl. Remote Access installeret og aktiveret ved
9.1-opdateringen, på trods af, at alle tilhørende kontrolpaneler og
udvidelser i forvejen var slået fra, fordi internet-adgangen foregår via
netværk.

<Parentes begynd>ATSUI er Apples forsøg på at genoplive og forbedre det
hedengangne QuickDraw GX, med understøttelse af stilistiske variationer
i de enkelte skrifter og automatisk understøttelse af flere sprog, end
det indtil nu har været tilfældet (uden installation af sprogkit). ATSUI
kommer dog mest til sin ret i OS X, da der stort set ikke findes nogle
programmer til OS 9.x.</Parentes slut>

Thomas Tvegaard