Fjernvarme og brændeovn
Fra : Jakob Griffel \(slet~

Dato : 30-04-03 09:38

Hej!

Er det rigtigt, at man ikke må have brændeovn (eler anden alternativ
varmekilde) i sit hus, hvis man er tilsluttet fjernvarme?!!?
Jeg har hørt det et sted, men står absolut uforstående over for det...
Passer det virkelig?

Hilsen Jakob

Fra : Mimi

Dato : 30-04-03 10:48

Jakob wrote:
> Er det rigtigt, at man ikke må have brændeovn (eler anden alternativ
> varmekilde) i sit hus, hvis man er tilsluttet fjernvarme?!!?

Hej Jakob.
Det kan jeg ikke tro. Vi har lige haft en fjernvarme-konsulent ude, og hun
sad lige ved siden af brændeovnen i vores stue. Havde der været et problem i
den retning, må man gå ud fra, at hun havde nævnt det. Heller ikke
installatøren har sagt noget, andet end at konstatere, at vores
fjernvarmeforbrug bliver minimalt, fordi vi har brændeovn. Så jeg synes det
lyder meget usandsynligt.
Mvh Mimi

Fra : Gert

Dato : 30-04-03 12:13

"Jakob Griffel (slet GNLPFTH)" <griffelGNLPFTH@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:3eaf8b73$0$83042$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> varmekilde) i sit hus, hvis man er tilsluttet fjernvarme?!!?
> Jeg har hørt det et sted, men står absolut uforstående over for det...

hvis det var tilfældet var der vist mange der skulle hen og pille deres
brændeovn ud,
en kammerat jeg har er også tilsluttet fjernvarme og ville gerne på et
tidspunkt ha varme i sit værksted, men ønskede ikke at
føre centralvarmen ud i værkstedet og forhørte sig derfor om emnet.
så vi jeg erindre så hedder det at du ikke må have anden vandførende
opvarmning end fjernvarmen. men du må gerne sætte
varmluft fyr eller brændeovn mm. op.
jeg er dog ikke 100% sikker på dette, så det sikreste vil jo nok været at
spørge din fjernvarme leverandør

Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller
http://www.lynghoy.dk

Fra : Jørgen Linde Sørense~

Dato : 01-05-03 01:22

Jakob Griffel (slet GNLPFTH) skrev:

> [...]
>varmekilde) i sit hus, hvis man er tilsluttet fjernvarme?!!?
>Jeg har hørt det et sted, men står absolut uforstående over for det...

Er ikke helt inde i det længere - men tidligere var der (mange) steder
hvor man skulle være tilsluttet fjernvarme. Prøv at sprørge hos
fjernvarmen eller kommunen (eller måske tinglysningen om der er
servitutter).

Man kan diskutere (nok politik-gruppen om det er rimeligt - en
grund til reglen var at man ønskede at sikre det fornødne
kundegrundlag, og fordi man mente/men er at det samfundsøkononisk den
bedst med den kolletive varme.

Jørgen Linde Sørensen
(den anførte mail-adresse er gyldig - - -
- - - i hvert fald da dette indlæg blev postet

Fra : Jesper Hansen

Dato : 01-05-03 07:21

> [...]
> hvor man skulle være tilsluttet fjernvarme. Prøv at sprørge hos
> fjernvarmen eller kommunen (eller måske tinglysningen om der er

Åah - ja det kan måske være det Jakob tænker på; tilslutningspligten. Men
den betyder jo ikke engang at man skal bruge varmen herfra, blot at man
*skal* være tilsluttet. Det samme gør sig også gældene i mange områder med
naturgas.

Btw. jeg ville godt se hvordan man ville forsøge at håndhæve et forbud mod
andre varmekilder end den offentlige.

/Jesper

Fra : HSC

Dato : 02-05-03 09:09

> [...]
> varmekilde) i sit hus, hvis man er tilsluttet fjernvarme?!!?
> Jeg har hørt det et sted, men står absolut uforstående over for det...

Jeg har også hørt om det før - men mere i retning af at fjernvarmen skal
være ens PRIMÆRE varmekilde, dvs at man i teorien ikke må fyre så meget i
f.eks. brændeovn, at brændeovnen blive din primære energikilde.