TDC´s Ret til kabelbakker i en andelboligf~
Fra : Carsten Larsen

Dato : 29-04-03 22:33

hej alle

vi står for at skulle implementere vores eget lokalnetværk i vores lille
boligforening med 2 opgange, og er rendt ind i en lille diskussion internt i
bestyrelsen omkring lovligheden i at bruge de eksisterende kabelbakker i
opgangene til at trække kabler i.

De eksisterende kabelbakker i opgangen er nogle som Teledanmark Kabel TV
satte op i 1992, for at kunne distribuere kabel tv til vores lejligheder, og
da vi nu skal have trukket ekstra kabler (via vores egen elektriker), er det
jo nærliggende at bruge de eksisterende kabelbakker.

Diskussionen går på om man må bruge de kabelbakker som TDC har sat op for
snart 14 år siden, eller om de har retten til dem for tid og evighed

Hvis man spørger TDC får det prompte det svar at "det må man ikke", men det
undrer vi os lidt over, da de jo sidder i vores bygning. (det virker nu også
bare som et standard svar for at forhindre folk i at etablere deres egne
netværk istedet for at bruge TDC internetprodukter)

For hvis TDC mener at det er deres kabelbakker, så må man jo forvente at de
i givet fald også kommer og river dem ned og reetablerer opgangene, hvis man
opsiger kabel tv aftalen med dem.

Hvordan er reglerne for det?

Kan TDC Nægte os at bruge kabelbakker som de har sat op i vores bygning?

Og i så fald, kan vi bede dem om at fjerne dem, for så selv at sætte vores
egne op i stedet?

I den aftale vi har med dem, som er lavet i 92, overdrager vi rettighederne
af vores fællesantenneanlæg til dem i 10 år, og det må man sige at der er
gået nu.

Jeg savner et link eller præcise oplysninger omkring lovligheden i at TDC
nægter os at bruge disse kabelbakker. eventuelt hvis nogen af jer har hørt
om lignende sager hvor der eventuelt er faldet dom eller afgørelse

Alternativt burde det jo som minimum være muligt at købe disse kabelbakker
fri fra TDC, til gældende dagspris minus afskrivninger....

håber at nogen kan/vil svare

på forhånd tak

Carsten Larsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-04-03 22:58

"Carsten Larsen" <carsten@sundbynetFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
rettighederne
> af vores fællesantenneanlæg til dem i 10 år, og det må man sige at der

Min umiddelbare vurdering: Kablerne og kabelbakkerne er jeres.
TDC har i så fald ikke vedligeholdelsespligt på anlægget (som de jo fx
har hvis nogen gnaver telefonkablet til min lejlighed over, eller som
Stofa har hvis antennekablet der leverer kabel-TV til mig går i stykker)

Om denne vurdering er korrekt afhænger af de nærmere detaljer i aftalen

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Carsten Larsen

Dato : 29-04-03 23:51

hej martin

det er også sådan jeg forstår det, mener du dermed, at vi bare kan gå i gang
med at fylde kabelbakkerne op med vores egne kabler?

mvh Carsten

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-04-03 00:16

"Carsten Larsen" <carsten@sundbynetFJERN.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> det er også sådan jeg forstår det, mener du dermed, at vi bare kan gå i
gang
> med at fylde kabelbakkerne op med vores egne kabler?

Når du længere oppe skriver 'spørger', er det under et møde med
repræsentanter for TDC Kabel TV eller blot en telefonisk samtale med en
tilfældig medarbejder...?

Jeg ville nu indkalde TDC Kabel TV til et møde med andelsboligforeningen
bestyrelse og her gennem gå den udløbene kontrakt, inden jeg foretog mig
videre....men det har i vel allerede indkaldt til eller afsluttet samme...?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-04-03 00:11

KLIP

> Om denne vurdering er korrekt afhænger af de nærmere detaljer i aftalen

Det har du så ubetinget ret i.

Jeg ville nu først tage en snak med TDC Kabel TV (eller Telia Stofa...hvis
det var dem kontrakten var lavet med), inden jeg gav min umiddelbare
vurdering omkring ejendomsretten til kabel-TV installationen og
forsyningsretten (levering af programmer R/TV mv.) frit løb..

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 29-04-03 23:59

> [...]

rettighederne
> af vores fællesantenneanlæg til dem i 10 år, og det må man sige at der er

Du må venligst præcisere 'rettighederne'...?

Er det ejedomsforholdet til kabel-TV installationen...?

...... eller retten til at forsyne jeres boligforening....?

..... eller ejendomsforholdet til kabel-TV installationen samt
forsyningsretten....?

.... der udløber efter 10 år.

> Jeg savner et link eller præcise oplysninger omkring lovligheden i at TDC
> nægter os at bruge disse kabelbakker. eventuelt hvis nogen af jer har hørt
> om lignende sager hvor der eventuelt er faldet dom eller afgørelse

Du/I kan jo melde jer ind i FDA ... http://www.fda.dk og efterfølegende
spørge dem (til råds).

> Alternativt burde det jo som minimum være muligt at købe disse kabelbakker
> fri fra TDC, til gældende dagspris minus afskrivninger....

Hvorfor i alverden skulle du/I have ret til at sætte en evt.
overtagelsespris..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Carsten Larsen

Dato : 30-04-03 08:31

Hej bjørn, vi har ikke haft et egentligt møde med dem, men vores
bestyrelsesformand har ringet til dem, og fået katagorisk NEJ,

Alternativti burde man vel kunne pille deres kabelbakker ned og så sætte
vores nogle fuldstændige ens op istedet, for derefter at lægge TDC´s ene
kabel over i vores, så ville det jo pludselig være vores egne kabelbakker,
hvor tdc så bare låner noget plads?

mvh Carsten

"Bjørn Jørvad" <hr*_FJERNDETTE_*bjoern@post.*FJERN_DETTE*tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3eaf03bb$0$48891$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-03 09:37

Carsten Larsen skrev:

>Alternativti burde man vel kunne pille deres kabelbakker ned og så sætte
>vores nogle fuldstændige ens op istedet

Hvis det er deres kabelbakker, må I sikkert ikke pille ved dem.
Man må f.eks. ikke pille i det indgangsstik hvor
telefonforbindelsen kommer ind. Det er TDC's ejendom selv om det
sidder inde i huset.

--
Bertel

Fra : Ghita

Dato : 30-04-03 09:59

I news:tm2vav8fnjujr79rv9hv0v160pfvns3bl4@news.stofanet.dk griflede
Bertel Lund Hansen:

> Hvis det er deres kabelbakker, må I sikkert ikke pille ved dem.
> Man må f.eks. ikke pille i det indgangsstik hvor
> telefonforbindelsen kommer ind. Det er TDC's ejendom selv om det
> sidder inde i huset.

Hos os blev der trukket helt nye kabler. De gamle som tilhører TDC
sidder der forsat. Rimeligt nok da der er nogle beboere som forsat
ønsker at benytte TDC kabeltv selvom foreningen har opsat paraboler.

--
God bagjul...
Ghita

Fra : Carsten Larsen

Dato : 30-04-03 16:46

Hej ghita

Hos os bliver der også trukket helt nye kabler, twisten ligger i om vi må
bruge de eksisterende kabelbakker som tdc har sat op for cirka 12 år siden?

mvh Carsten

Fra : Ghita

Dato : 30-04-03 19:09

I news:hdSra.42702$y3.2960582@news010.worldonline.dk griflede Carsten
Larsen:
> Hej ghita
>
> Hos os bliver der også trukket helt nye kabler, twisten ligger i om
> vi må bruge de eksisterende kabelbakker som tdc har sat op for cirka
> 12 år siden?

Har lige været ude på trappen for at kigge. Her er lagt nye kabelbakker
ind ved siden af de oprindelige. Er temmelig sikker på at vi havde brugt
de oprindelige hvis det havde været tilladt.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 30-04-03 11:03

> Hej bjørn, vi har ikke haft et egentligt møde med dem, men vores
> bestyrelsesformand har ringet til dem, og fået katagorisk NEJ,

Jeg vil da anbefale at bede om et personligt møde mellem bestyrelsen og TDC
Kabel TV, hvor man kan tale om tingene.

> [...]
> kabel over i vores, så ville det jo pludselig være vores egne kabelbakker,

På det foreliggende grundlag, vil jeg ikke anbefale at gøre dette.

Ejerforholdet til fordelingsnettet samt kabelbakker skal afgøres først.

Andre i tråden er kommet med gode svar/eksempler også.

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn - Besøg Dk.Fritid.Bil

Fra : Casper Mønster

Dato : 01-05-03 23:05

> [...]
> bestyrelsen omkring lovligheden i at bruge de eksisterende kabelbakker i

Du har også en el-teknisk problem, tele-kabler og datakabler må ikke ligge i
den samma bakke, med mindre der er et skillestykke.
Men spørsmål henvises til dk.teknik.el

/Casper

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-05-03 08:33

In article <b8s5mo$qpf$1@sunsite.dk>, Casper Mønster wrote:

> Du har også en el-teknisk problem, tele-kabler og datakabler må ikke ligge i
> den samma bakke, med mindre der er et skillestykke.
> Men spørsmål henvises til dk.teknik.el

Så sæt en FUT på, evt. en X-FUT., eller bare en X

Personligt kunne jeg dog godt tænke mig at du uddybede med en hjemmel der
forbyder at telekabler og datakabler ligger samme sted. Det har vi da her
på kolleiget.

JonB

Fra : Jakop Nielsen

Dato : 02-05-03 08:43

> Personligt kunne jeg dog godt tænke mig at du uddybede med en hjemmel der
> forbyder at telekabler og datakabler ligger samme sted. Det har vi da her
> på kolleiget.

Det handler vel mere om teknikken end loven. Datakabler og alm analog
telekabler fører vidt forskellige signaler. Jeg vil tro det er et spørgsmål
om støj, der kan opstå problemer med, men som ikke altid gør.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 02-05-03 09:23

In article <b8t7i9$1i3b$1@news.cybercity.dk>, Jakop Nielsen wrote:

> Det handler vel mere om teknikken end loven. Datakabler og alm analog
> telekabler fører vidt forskellige signaler. Jeg vil tro det er et spørgsmål
> om støj, der kan opstå problemer med, men som ikke altid gør.

Så synes jeg han skulle have formuleret det således at der ikke
var tvivl om hvad han mente.

JonB

Fra : Peter

Dato : 02-05-03 09:36

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Så synes jeg han skulle have formuleret det således at der ikke
> var tvivl om hvad han mente.

Han skrev: "Du har også en el-teknisk problem"
Det er ret tydeligt, at det handler om teknik og ikke om lov uanset om han
bruger ordet "må" senere i sætningen.