Vedr. Depositum på MC
Fra : Per Emborg

Dato : 29-04-03 21:41

Jeg har solgt en Mc for ca 10 dage siden på DBAs netudgave og der var en
køber fra KBH der vil købe den ubeset dvs efter billeder for 5000 kr kontant
jeg har startet den op og svaret på mange smser mail og tlf spørgsmål jeg
lovede at holde den tilbage hvis han betalte et depositum på 500 kr og dem
modtager jeg dagen efter

Det er sku ikke de 500 kr men det er dælme træls at sige nej til 2 andre
køber og have en masse bølv ud af ingenting

Nu en uge efter springer køber fra pga økonomi og vil have sine 500 kr
tilbage , skal han have dem tilbage eller ...................
--
Per Emborg
x112kvik4u@dotcomprik.dk

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-03 21:50

Hej

Jeg ville da helt klart beholde de 500,- ellers ville der jo ingen mening
være i og kalde det et depositum. Du har afvist 2 potentielle købere og
skal have besvær med at sætte den til salg igen.

Fra : Mads Stetter

Dato : 29-04-03 21:51

Per Emborg wrote:
> Nu en uge efter springer køber fra pga økonomi og vil have sine 500 kr
> tilbage , skal han have dem tilbage eller ...................

NEJ... Ellers var der jo ingen idé med det dipositum??

M2Cents

MVH Mads Stetter

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 29-04-03 22:01

Per Emborg wrote:
> [...]
>
> Nu en uge efter springer køber fra pga økonomi og vil have sine 500 kr
> tilbage , skal han have dem tilbage eller ...................

Dælme nej da. Det er jo lissom formålet med depositumet, at man har en
aftale
med køberen, netop for at undgå den situation du nu står i.
I har jo haft en klar aftale, som er blevet brudt... Jeg ville ikke have
dårlig samvittighed over
at beholde de 500kr, som manden jo reelt har sagt ja til at lade overgå til
dig, såfremt han ikke
overholder sin del af aftalen.

Mvh Thomas

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-04-03 22:18

> Nu en uge efter springer køber fra pga økonomi og vil have sine 500 kr
> tilbage , skal han have dem tilbage eller ...................

Kommer selvfølgelig helt and på hvad i har aftalt... Snakken om
depositum lyder som en aftale om at han havde til hensigt at købe den.
Altså at i ikke har en endelig handel. Da han så springer fra skal han
ikke have penge tilbage....

Havde i lavet en klar aftale om at købe den er han forpligtet af denne
og han har bare at hoste op med resten af pengene. Vil han ikke det og
du derved får udgifter til at sælge den til anden side skal han faktisk
erstatte dig det tab (Kunne f.eks være prisen for extra annoncering
eller tabet hvis du bliver nødt til at sælge den billigre) - Det kan du
jo slå ham i hovedet med hvis han insiterer på sine 500kr

Ovenstående er hvad jeg har fået ude af at følge med i dk.videnskab.jura
hvor der sikkert også er nogen der kan sætte de rette paragraffer på

/A

Fra : Morten Juel

Dato : 29-04-03 22:33

> Nu en uge efter springer køber fra pga økonomi og vil have sine 500 kr
> tilbage , skal han have dem tilbage eller ...................

Nix, når man handler på den måde er det for at sikre sælger, og derfor er
det dine penge hvis han hopper fra, ellers er det jo INGEN fordel for dig at
du har fået de 500 kun ekstra besvær !, de gange jeg har betalt forskud er
det for at sikre mig at en eller anden ikke tropper op med pengene og køber
"min" vare, og havde jeg bakket ud, havde jeg jo bare mistet de penge !..
det er spillets regler..

Bare min mening !

Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-

Fra : buller

Dato : 29-04-03 22:41

Hørt.!!!..de 2 andre mulige købere kan Per jo ikke få fat i nu, og så bar på
grund af sådan 1 gnu hovede der ikke har styr på finanserne. Det er dææælme
muggen r.. Man burde smøre manden et par håndmadder..Men set fra den anden
side Per...Du har tjent 1 plov, og vi andre regner så med du ringer med
klokken på fredag..:)......
Kenneth ZX-10
www.skanderborgmc.dk
Morten Juel <MP@stofanet.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8mqqi$kf7$1@sunsite.dk...

Fra : Jesper Lillesoe

Dato : 30-04-03 11:59

"buller" <ktsdinglepjort@paradis.dk> writes:
[snip]
> side Per...Du har tjent 1 plov, og vi andre regner så med du ringer med
> klokken på fredag..:)......

Jamen Kenned - du kan jo ikke li' øl! Og jeg kan ikke tåle dem!
- man kan vel tage en sodavand

Har du været i træningslejr til Elge-træf i weekenden?

--
Jesper
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=33

Fra : buller

Dato : 30-04-03 21:02

Lidt har jeg da..Skal være så snot hamrende bacardi....Men det er der vel
ikke noget nyt i ...:):):):)

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 29-04-03 22:42

"Per Emborg" <FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> wrote in message
> [...]
> Per Emborg
> x112kvik4u@dotcomprik.dk
> Denne mail er testet af Norton Antivirus

NEJ, han skal ej !!! Det er jo ham der springer fra !!

--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !

Fra : MKS - 74

Dato : 29-04-03 22:51

On Tue, 29 Apr 2003 22:40:55 +0200, "Per Emborg"
<FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> wrote:

>Nu en uge efter springer køber fra pga økonomi og vil have sine 500 kr
>tilbage , skal han have dem tilbage eller ...................

En ting er hvad du er i din gode ret til at gøre - noget andet er hvad
du vælger at gøre....._Jeg_ ville give ham pengene tilbage hvis han
ønsker det.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 30-04-03 02:19

> Nu en uge efter springer køber fra pga økonomi og vil have sine 500 kr
> tilbage , skal han have dem tilbage eller ...................
> [...]

Hmmm... Det er jo altid godt at se en side fra begge sider.

Du bruger du jo ordet depositum og hvis det hvad du har sagt til ham, så er
situationen juridisk set ikke helt klar. Depositum anvendes jo typisk ved
prøvekørsler og lign. hvor man, hvis man ejeren ikke har lidt et økonomisk
tab, får pengene igen.

Nok er det irriterende, men du har jo ikke lidt et økonomisk tab. Og hvis du
har lidt et tab, kan du kun kræve betaling i omfanget at tabets størrelse.

Havde du i stedet sagt det som du egentlig ønskede, (f.eks. "Jeg vil have
kr. 500 for at holde den tilbage, men vi modregner beløbet i prisen når du
køber") havde det været noget andet. Nu risikerer du at diskuter med
modparten om hvad der menes med udtrykket depositum, som typisk anvendes ved
prøvekørsler og lign.

Moralsk syntes jeg du bør beholde pengene - i var jo dybest set enige om
hvorfor han skulle betale pengene. Juridisk er jeg lidt i tvivl, men du skal
have fat i Aftaleloven. Prøv evt. at stille spørgsmålet i dk.videnskab.jura.

Mvh.

Henrik, Aalborg

Fra : Tommy Fer

Dato : 30-04-03 06:11

"diablo de la velocidad" <henrik@støjfanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
du
> har lidt et tab, kan du kun kræve betaling i omfanget at tabets størrelse.

Det har han da, der var 2 andre potentielle købere. Om ikke andet har han
tabt, forsikring og vægt afgift + rente tab af de 5.000 kr i de 2 uger!

Plus tid og udgifter til annoncering!

mvh Tommy Fer

Fra : MKS - 74

Dato : 30-04-03 06:26

On Wed, 30 Apr 2003 07:10:50 +0200, "Tommy Fer"
<Tommy@fernet.ELLERNOGETDERSKALVÆKdk> wrote:

>Det har han da, der var 2 andre potentielle købere.

Og hvordan vil du lige opgøre tabet der ?

>Om ikke andet har han
>tabt, forsikring og vægt afgift

Ja hvis vi taler en indregistret MC,men er det det ??

> + rente tab af de 5.000 kr i de 2 uger!

Hvilket vel højst kan være 20-25 kr.

>Plus tid og udgifter til annoncering!

Tid ja,men DBA-online _kan_ i hvert fald godt være gratis.

Iøvrigt foreligger der vel kun en mundtlig aftale,som uagtet at den
principielt er juridisk bindende kan være umuligt at føre bevis for
præcist hvad der er aftalt og hvordan det skulle forstås af parterne -
Så hvad der er rent legalt er vel ikke så afgørende,om man så vil anse
at 500,- er passende for besværet,well jeg ville måske forklare
personen hvilket besvær der har været forbundet med det og at der har
været andre potentielle købere,ønsker manden så stadig sine penge
tilbage helt eller delvist,tjah så ville jeg bare give ham det...

Fra : Fixer

Dato : 30-04-03 08:44

"MKS - 74" <Priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> principielt er juridisk bindende kan være umuligt at føre bevis for
> præcist hvad der er aftalt og hvordan det skulle forstås af parterne -

jeg mener helt klart, at der kan føres bevis for en delvis aftale, da der
trods alt er indbetalt et beløb. En mundtlig aftale er bindende, og da der i
denne sag endvidere kan føres bevis for "en eller anden aftale" kan jeg ikke
se, hvorfor det indbetalte depositum ikke skal opfattes som en erstatning i
det tilfælde, som her, hvor handelen ikke blev fuldført.

Fra : MKS - 74

Dato : 30-04-03 08:58

On Wed, 30 Apr 2003 09:43:36 +0200, "Fixer" <keldleon@tdcadsl.dk>
wrote:

> [...]
>se, hvorfor det indbetalte depositum ikke skal opfattes som en erstatning i
>det tilfælde, som her, hvor handelen ikke blev fuldført.

En eller anden aftale ja,men hvad der er aftalt kan der ikke føres
bevis for uanset hvad du må anse for evident,og det gælder naturligvis
begge veje )

Som sagt,man _kan_ uden problemer sagtens beholde pengene og har vel
moralsk en vis ret til det også,men det at _have_ ret behøver ikke at
betyde at man _skal_ stå på denne ret også.Jeg tror såmænd ikke at det
oprindelige spørgsmål gik så meget på om man rent legalt _kan_ beholde
pengene mere om man bør,og der ville min holdning være på baggrund af
det beskrevne være : At forklare at det har været forbundet med
ulemper og ønsker personen så _stadig_ sine penge tilbage må han så
antagelig være så hårdt spændt for at han ærlig talt fortjener pengene
tilbage,man løber se'fø'li en vis risiko for at blive taget lidt ved
næsen,men det ville _jeg_ så hellere....

Fra : Armand

Dato : 30-04-03 09:42

> [...]
> været andre potentielle købere,ønsker manden så stadig sine penge
> tilbage helt eller delvist,tjah så ville jeg bare give ham det...

Hvis(!) jeg i en sådan situation valgte dét, så ville jeg nok lige riste
ka'len over en sagte ild i et stykke tid først!

--
Armand.

Fra : Per Emborg

Dato : 01-05-03 00:31

Tak for svarene

Nu er jeg ganske sikker på at KØBEREN også læser med her , og måske har fået
noget at tænke over , men det er sku mærkelig han ikke kommer med hans
komentar (Hmmm eller måske ikke)

Og ja han havde købt den og endda eftersøgt dele til den hvor han skriver
til min MC

Som han skrev vil han hente den i weekenden og ringede først om tirsdagen og

Og til dig Buller du ved godt at når du får Øl så bliver du lidt øvsen og
Jesper du bliver bare fuld meget fuld :)))

Vi kan jo lade pengene gå til dk.fritid.motorcykler på en eller anden måde
kom med et forslag

Gruppen af EXPERTER har talt

Honda X-Eleven

Fra : Armand

Dato : 01-05-03 01:16

> Vi kan jo lade pengene gå til dk.fritid.motorcykler på en eller anden måde
> kom med et forslag

500,-?
Tjaeh :-/ Det rækker lige til to flasker whiskey til irish coffee lørdag
aften hos MC Chaufførerne!

--
Armand
(der forøvrigt netop idag scorede en flaske D.F.M.-whiskey af de gode)

Fra : MKS - 74

Dato : 01-05-03 06:30

On Thu, 1 May 2003 01:31:05 +0200, "Per Emborg"
> [...]

>noget at tænke over , men det er sku mærkelig han ikke kommer med hans

Se det var jo smart at gøre det på den måde ).

>Og ja han havde købt den og endda eftersøgt dele til den hvor han skriver
>til min MC

Det synes jeg så til gengæld ikke så meget om,sålænge det var anonymt
og principielt fint,men nu bliver det IMHO lidt for personligt og
hængen folk ud...