Virus og Norton AntiVirus Corporate Editio~
Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 29-04-03 21:26

Hjælp! Hvad skal jeg gøre? Jeg har vistnok fået noget virus. Jeg fik i hvert
fald to emails fra en mand jeg ikke kender, og efter at have læst emailsne
kom mit antivirusprogram (Norton AntiVirus Corporate Edition) med følgende
besked:

Virus infection:
Virus: W32.Lirva.A@mm
Filename: Brigade Ocho Free Membership
Action taken: Left Alone

Aha. "Left Alone" - betyder det, at jeg stadig har virusen?

Jeg fik også en anden en, som hed det samme, men hvor filnavnet (emnet i den
anden mail) var "Real Estate Plunger"

Jeg kan nu gå ind i mit antivirusprogram, under Virus History, og
højreklikke på viruserne og vælger "Properties". Der står så

Virus name: W32.Lirva.A@mm
Action taken: Left alone
Current location: Mail system

for dem begge to. Jeg kan også højreklikke og vælge "Clean", men så får jeg
følgende melding:

"Norton AntiVirus cannot perform the action on the file, you selected.

Possible causes:
- The files have been moved or deleted
- The computer they are located on are turned off
- You are trying to clean files located in the Virus Bin or an e-mail
message"

Jamen, det er jo fuldstændig korrekt, det ligger i en email-besked. Men
hvorfor kan den ikke rense min computer, hvis den er inficeret?

Jeg kan også vælge "Delete permanently" eller "Move to Virus Bin".

Hjælp! Hvad skal jeg gøre? Smitter jeg?

--
Steen Eiler Jørgensen
"Time has resumed its shape. All is as it was before.

Fra : Kent Friis

Dato : 29-04-03 21:34

Den Tue, 29 Apr 2003 22:25:50 +0200 skrev Steen Eiler Jørgensen:

> [...]
>message"
>
>Jamen, det er jo fuldstændig korrekt, det ligger i en email-besked.

Hvorfor sletter du ikke bare mail'en?

Mvh
Kent
--
If you think about it, Windows XP is actually the OS that
started as "Microsoft OS/2 NT 3.0"

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 29-04-03 21:40

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote

> Hvorfor sletter du ikke bare mail'en?

Det har jeg da gjort - det gjorde jeg da med det samme. Men virusen ligger
vel stadig og er aktiv i min computer - eller hvad?

Fra : Kent Friis

Dato : 29-04-03 22:09

Den Tue, 29 Apr 2003 22:40:00 +0200 skrev Steen Eiler Jørgensen:
>"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote

>Det har jeg da gjort - det gjorde jeg da med det samme. Men virusen ligger
>vel stadig og er aktiv i min computer - eller hvad?

Har du aktiveret den?

Hvis du er i tvivl, så prøv med virusscanneren igen.

Mvh
Kent
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 30-04-03 09:45

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev

> Har du aktiveret den?

Øh - hvis først Norton AntiVirus kommer med en advarsel, så er det vel
fordi, virusen har været aktiveret - er der ikke? Norton AntiVirus læser vel
ikke mine emails?

> Hvis du er i tvivl, så prøv med virusscanneren igen.

Altså scanne computeren? Altså harddiskene?

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 30-04-03 10:13

In article <b8o2el$9fc$1@sunsite.dk>, Steen Eiler Jørgensen wrote:
> Øh - hvis først Norton AntiVirus kommer med en advarsel, så er det vel
> fordi, virusen har været aktiveret - er der ikke? Norton AntiVirus læser vel

Nej, så er det fordi virusen er spredt til harddisken.
Heldigvis gemmer de fleste mailklienter en kopi af mailen i tmp-kataloget, som
virus scanneren fanger. Men gør de også det i den næste version eller opdatering?

> ikke mine emails?

Hvis du har Lotus Notes klienten eller Outlook exchange klienten, kan den
godt læse dine mail foldere, ellers ikke.

> Altså scanne computeren? Altså harddiskene?

Hvis din harddisk er formateret med NTFS kan du ikke bruge scanningen
til noget.

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-04-03 11:04

On Wed, 30 Apr 2003 10:45:28 +0200, "Steen Eiler Jørgensen"
<oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> wrote:

>Øh - hvis først Norton AntiVirus kommer med en advarsel, så er det vel
>fordi, virusen har været aktiveret - er der ikke?

Nej, ikke nødvendigvis

>Norton AntiVirus læser vel ikke mine emails?

Jo.

>Altså scanne computeren? Altså harddiskene?

Ja.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 30-04-03 11:33

"Peter Loumann" <peloda@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jo.

Nej, ikke Corporate Edition, med mindre du bruger outlook mod en
Exchangeserver, eller Notes mod en Notes-server.

/Brian

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-04-03 11:40

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> skrev
> [...]
> kom mit antivirusprogram (Norton AntiVirus Corporate Edition) med følgende

Af det kan man så lære, at uventede mails fra ukendte personer skal omgås
med forsigtighed.

En måde at gardere sig på kan ses her:
www.hjemmesideskolen.dk/net/angreb.asp#myst

Erik Ginnerskov