Råge regulering.
Fra : Tikka

Dato : 29-04-03 21:19

Hej

Jeg kunne Fa..... godt tænke mig at komme med ud på Råge regulering.

Jeg har aldrig prøvet det, men kunne Fa..... godt tænke mig det.

Jeg har udstyret i orden, og har tilladelse til udstyret.

Skudt ca. 2000-3000 skud med min salonriffel.

Og mener selv at kunne ramme.

Mvh. Tikka

Ps. Så kunne du jo komme med på en KANON andejagt til efteråret.

Fra : Erik Munck

Dato : 30-04-03 12:16

Det er ikke til at komme afsted når der bandes så kraftigt.

Muncken

Fra : Torben F@rum

Dato : 30-04-03 14:28

Bander ?? med lidt god vilje og manglende stavefærdigheder kan jeg få det
til "faktisk"

Torben Farum

Fra : Buhl

Dato : 30-04-03 15:36

Hej Tikka
Prøv evt. at kontakte teknisk forvaltning i din lokale kommune - her i
Aalborg hvor jeg bor har man en del rågekolonier i parker o.lign. og her er
man så vidt jeg ved glad for at få hjlæp af jægerne - reguleringen foregår
så i samarbejde med amtets skytte - sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Håber det kan bruges...

Cheers!
Hans

Fra : Tikka

Dato : 30-04-03 22:57

Hej

Tak for det Buhl.

Det vil Jeg prøve i morgen.

Mvh. Tikka

Fra : Buhl

Dato : 01-05-03 07:55

"Tikka" <Tikka@REMOVEadslhome.dk> wrote in message
> Hej
>
> Tak for det Buhl.
>
> Det vil Jeg prøve i morgen.
>
> Mvh. Tikka

Det var da så lidt
Lad os endelig vide hvordan det går.....

Mvh.
Hans

Fra : wisent

Dato : 01-05-03 09:27

re : lidt info som måske kan have interresse.
Jeg har selv gennem de sidste 10 år været med i det kommunale
regulerings korps.
Haft mange gode oplevelser med rågerne og mange gode madoplevelser dermed
også.
Et må man gøre sig helt klart inden man smutter ud under de grønne bøge .
Reregulering kræver en ret så stor og strengent jagtetik.
Det er ikke tivoli skydning!.
Sikkerheden og etikken kommer i første række.
Der er mange øjne rette på netop dette at regulere rågeunger
Derfor ingen skud til fugle på redekanten - de skal være helt fri .
Vær OBS på at fugle som sidder over reden kan se ud som om de er fri i
kikkerten, men er det ikke og de smutter let ind/ned i reden med en dårlig
kugle.
Foregår reguleringen i bynære områder vil luftvåben ofte komme på tale/nogle
kommuner kræver ligefremt at der kun anvendes luft eller man kan som jeg har
gode erfaringer med benytte de helt svage kal.22 Z patroner .
Vi er pålagt at benytte disse Z patroner eller Subzonic da anslags energien
ved de nedfaldende kugler herved bliver mindre end ved highspeeed kuglerne
..Der forøvrigt også ødelægger fuglene betydligt mere.
Jeg kan ikke se nogen forskæld på antal leverede fugle /patron forbruget
ved disse Z patroner kontra higspeed patronerne.
Brug skydestok gerne til alle skud - uden undtagelse!
Ingen skud under 70-75 grader (sikkerhed igen igen).
Ingen skud til ny fugl før foregående er aflivet eller opsamlet.Hængere
(fugle der bliver hængene i de tynde grene) skal affanges med et passende
antal skud så man er sikker på de er forendte inden man fortsætter .
Hele fuglen er passende at udnytte i husholdningen og ikke kun brystet som
nogle gør.
Tænk også på dag renovationen .
En skrællesæk der har stået med rågeaffald i en uge gør sækken levende af
madddiker.
Brug tomme mælkekartoner til at lægge indvolde og andet i og frys dem ned
til din affaldsæk skal tømmes så bliver din skrællemand så glad.
flåning af råger kan ses i billeder på min hjemmeside
http://home13.inet.tele.dk/kirk
Hunt safe
wisent

Fra : M@X

Dato : 01-05-03 13:47

> Vi er pålagt at benytte disse Z patroner eller Subzonic da anslags
energien
> ved de nedfaldende kugler herved bliver mindre end ved highspeeed kuglerne

Forklar venligst lidt nærmere.
Hvordan kan tyngdekraften påvirke en kugle mere i nedadgående retning når
den er skudt opad med en højere fart i en vinkel over 75 - 80° Mine HV
patroner har en lettere kugle end mine subsonic netop for at opnå en højere
fart. Derfor vil jeg mene at den lettere HV kugle vil ramme jorden med
mindre energi, da forskellen i BC ved en så lav fart som tyngdekraften kan
give, næppe vil resultere i ret stor hastighedsforskel. Derfor vil den
tungeste kugle ( oprindelig den langsomste ) ramme jorden hårdere.

Eller vil den?

Vinklen ved nedslaget vil være tæt på 90° og hastigheden uafhængig af V'0

Er der nogen der har et link til den webside der omhandler US Army's førsøg
med nedslagsenergi fra cal.30 kugler udført fra en tømmerflåde engang i
40erne eller 50erne. Så vidt jeg husker var 150gr. kugler kun i stand til at
lave millimeterdybe mærker på træoverfladen af tømmerflåden.

mvh M@X

Fra : wisent

Dato : 01-05-03 14:31

re: jeg ved det ikke!.
Det er udregninger der er foretaget af hærens kampskole og pålagt os .
Rent logisk hælder jeg til den tanke at de højhastigheds opatroner når højre
op og dermed har længere tid til at nå max hastighed på vej ned.
Noget andet er at Z patronerne har et lettere projektil 1,9 gram 29 grain
og minrde krudt ( langsommere ) end alle andre standart projektiler 2,6 gram
40 grain.og når derfor ikke ret langt op eller væk
Z projektilerne er dermed alt andet lige mindre farlige i nedfaldet end de
"tunge"
Jeg ved godt at subsonic har det tunge projektil som alle andre standart
kal. 22 men en lavere hastighed end fx en standart 22.-dog højere end Z
ptronerne
men alle de tekniske udledninger er mig sådan set også ligemeget . jeg
ved at Z er rigeligt til at regulere råger med og at de er blevet udnævnt
til mindre farlige end normale .22 patroner.
Alt andert lige retter vi os efter de foreskrifter der er udstukket for
reguleringen .
Det er nok for mig bare det virker og det gør det .endda uden
kødødelæggelser hvis man ellers rammer hvor man skal.
også her gælder det jo at det er ikke hvad man skyder med- men hvor man
rammer!
vh wisent

Fra : M@X

Dato : 01-05-03 15:16

> Det er udregninger der er foretaget af hærens kampskole og pålagt os .

Nårh ja. Når Hærens kampskole har beregnet det er det OK eller hvad.
Husk forsvarets miljørigtige bortsprængning af vore blyhaglspatroner.

> Rent logisk hælder jeg til den tanke at de højhastigheds opatroner når
højre
> op og dermed har længere tid til at nå max hastighed på vej ned.

Forkert! Højdeforskellen imellem de 2 patroner spiller ingen rolle da
luftmodstanden bremser dem til samme hastighed.
( siger min gamle fysiklærer )

> [...]
gram
> 40 grain.og når derfor ikke ret langt op eller væk

Hvad er en Z-patron og hvem fremstiller dem?

> Alt andert lige retter vi os efter de foreskrifter der er udstukket for
> reguleringen .

Jeg retter mig ikke efter forskrifter der er åbenlyst forkerte.
Love og bestemmelser der er forkerte skal laves om og ikke bare accepteres.

mvh M@X

Fra : wisent

Dato : 01-05-03 15:26

re gå ind til din ´våbenhandler og bed om en ks Z lang fra RWS så får du
svaret
på Z patroner.

Fra : M@X

Dato : 01-05-03 17:00

> re gå ind til din ´våbenhandler og bed om en ks Z lang fra RWS så får du
> svaret
> på Z patroner.

Takker, men jeg har lige 8000 stk CCI potroner jeg først skal have brugt og
hvem kan spise så mange rågeunger.

mvh M@X

Fra : J Nielsen

Dato : 01-05-03 18:51

On Thu, 1 May 2003 16:16:13 +0200, "M@X" <416Tatanka@Nielsen.tdcadsl.dk>
wrote:

>Hvad er en Z-patron og hvem fremstiller dem?

En våbenhandler fortalte mig engang at "Z" henviste til det tyske ord
"Zimmer"; altså en patron til indendørs brug. Kort fortalt er det en
22LR patron med en "short" kugle og en meget svag krudtladning.
Så vidt jeg husker var de pågældende fremstillet af Winchester.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : john hansen