Forening
Fra : Jacob Blirup Larsen

Dato : 29-04-03 19:34

Hej NG

Er der nogen der ved hvad der er af regler for at stifte en forening?

Med venlig hilsen

Jacob Larsen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 29-04-03 20:05

Jacob Blirup Larsen skrev:

> Er der nogen der ved hvad der er af regler for at stifte en forening?

Sædvanligvis stiftes foreninger på en stiftende generalforsamling. Der
er ikke nogen videre krav for dette møde.

På den stiftende generalforsamling bliver de fremmødte, eller en del af
dem, ved forhandling enige om et sæt vedtægter. Dem der kan acceptere
vedtægterne, bliver de første medlemmer.

Vedtægterne indeholder typisk regler om:

* Foreningens navn, formål og evt. om hjemsted

* Hvordan medlemmer optages, og evt. hvordan de ekskluderes

* Hvordan evt. kontingent fastsættes

* Hvornår generalforsamlinger (ordinære og ekstraordinære) afholdes,
hvordan de indkaldes, og hvem der kan stemme

* Hvordan bestyrelsen vælges og for hvor lang tid

* Bestyrelsens opgaver

* Hvordan evt. revisorer vælges og for hvor lang tid

* Regler om regnskab, bogføring etc.

* Hvem der har tegningsret

* Hvordan vedtægterne ændres, og hvordan foreningen opløses

TT

Fra : Jacob Blirup Larsen

Dato : 29-04-03 21:08

Mange tak for hjælpen, men jeg har lige et spørgsmål mere..... Hvad er
tegningsret?

Jacob Larsen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 29-04-03 21:54

Jacob Blirup Larsen skrev:

> Mange tak for hjælpen, men jeg har lige et spørgsmål mere.....
> Hvad er tegningsret?

Den eller de personer som er indehaver af tegningsretten, forpligter
foreningen ved retshandler.

Lad os antage at tegningsretten er hos formanden. Hvis eksempelvis
formanden på foreningens vegne indgår en aftale med personer eller
organisationer uden for foreningen, er denne aftale normalt gyldig.

Ofte vil tegningsretten være hos to medlemmer af bestyrelsen i forening.
Det betyder at de begge skal "skrive under" før aftalen er gyldig.

Tegningsretten giver naturligvis ikke indehaverne af tegningsretten lov
til at handle i strid med foreningens beslutninger og regler, men HVIS
de gør det alligevel, er det forpligtende for foreningen (der er
undtagelser). Hvis en indehaver af tegningsretten går imod foreningens
beslutninger og regler, kan der naturligvis bagefter komme et efterspil
mellem disse parter.

TT