Garenti på brugt
Fra : Per H

Dato : 29-04-03 19:02

Hvad garanti har man på en brugt bil man køber af en forhandler ?

Skal der ikke være ½ års fuld garanti, også selvom at man
underskriver en erklæring om begrænset garanti.

Jeg mener at garantireglerne er lavet om så der netop altid skal være
½ års garanti. uanset hvad man har underskrevet.

Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 19:16

Per H skrev:

>Hvad garanti har man på en brugt bil man køber af en forhandler ?

Garanti og (lovens) reklamationsfrist er to forskellige ting. Der
er som udgangspunkt ingen garanti på nogen vare. Men du snakker
om reklamationsretten.

>Skal der ikke være ½ års fuld garanti, også selvom at man
>underskriver en erklæring om begrænset garanti.

Når en forbruger handler hos et firma, er det et forbrugerkøb, og
så gælder mindst lovens frister på ½ år og 2 år i alt. Det sikrer
at man har tid til at finde fejl *som var der på købstidspunktet*
og tid til at reklamere over dem.

Men en brugt bil er ikke ny, så lidt rust på en femårig bil er
f.eks. ikke nogen mangel. Det må man regne med. Derfor er det en
vurderingssag hvad der er mangler, og hvad man som brugtkøber
skal regne med.

>Jeg mener at garantireglerne er lavet om så der netop altid skal være
>½ års garanti. uanset hvad man har underskrevet.

Hvis du indsætter noget med reklamation i stedet for garanti, så
er det korrekt. Man kan skrive under en million gange på at man
ikke vil have nogen reklamationsfrist. Det har man alligevel.

--
Bertel

Fra : Per H

Dato : 29-04-03 20:10

On Tue, 29 Apr 2003 20:16:29 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> skrev:

> [...]
>f.eks. ikke nogen mangel. Det må man regne med. Derfor er det en
>vurderingssag hvad der er mangler, og hvad man som brugtkøber

Hvordan er man så stillet når man har haft bilen i 1 måned, og abs
lampen pludseliug lyser. Det kan jo bære abs computeren til ca 6000
kr. bilen er fra 08 1999

Hvis der ikker er noget der hedder garanti. så kan man vel reklamere
til jul. uden at få noget ud af det.

Han kan vel bare nægte at betale.
Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Claus P.

Dato : 29-04-03 20:39

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message

> Hvordan er man så stillet når man har haft bilen i 1 måned, og abs
> lampen pludseliug lyser. Det kan jo bære abs computeren til ca 6000
> kr. bilen er fra 08 1999

Ligesom hvis du havde haft bilen i 5 år. Ting går i stykker på brugte
biler, tilgengæld er de billigere.

> Hvis der ikker er noget der hedder garanti. så kan man vel reklamere
> til jul. uden at få noget ud af det.

Ja.

> Han kan vel bare nægte at betale.

Ja, men tag det roligt, det er nok kun en føler ved et af hjulene.

MVH CP

Fra : Per H

Dato : 29-04-03 20:51

On Tue, 29 Apr 2003 21:39:10 +0200, "Claus P." <ewarp@get2net.dk>
skrev:

>Ja.

Så kan man kun konkludere at den nye lov er dårligere end den gamle,
hvor der var garanti.

Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-04-03 21:10

Per H <phbyg@privat.dk> skrev :

>Så kan man kun konkludere at den nye lov er dårligere end den gamle,
>hvor der var garanti.

Forkert - den gamle købelov gav kun 1 års reklamationsret

Garanti har aldrig været en del af købeloven.
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 21:11

Per H skrev:

>Hvordan er man så stillet når man har haft bilen i 1 måned, og abs
>lampen pludseliug lyser. Det kan jo bære abs computeren til ca 6000
>kr. bilen er fra 08 1999

Du skal have en fagmand til at vurdere problemet. Man kan ikke på
afstand sige om det er 'forventeligt' af en brugt bil eller om
det er tegn på at der var en fejl ved købet.

>Hvis der ikker er noget der hedder garanti. så kan man vel reklamere
>til jul. uden at få noget ud af det.

Det er forkert. Du skal heller ikke regne med hvad Claus P.
skriver. Det er helt ude i hampen.

Du har ret til at reklamere over fejl der var til stede da du
købte bilen. Jeg har ikke forstand på biler, så jeg kan ikke sige
noget konkret. Jeg kan heller ikke komme med et eksempel. Men du
skal slet ikke være så pessimistisk som du giver udtryk for.

>Han kan vel bare nægte at betale.

Hvis han har pligt til at udbedre en mangel, men nægter, så har
du et praktisk problem. Hvis prisen er f.eks. 6'000, vil jeg mene
at du kan anlægge en retssag. Men få en fagmand til at se på
skaden og vurdere om det er noget der ikke burde forekomme på en
bil af den alder.

--
Bertel

Fra : Claus P.

Dato : 29-04-03 21:23

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> det er tegn på at der var en fejl ved købet.

> Det er forkert. Du skal heller ikke regne med hvad Claus P.

Vil du gerne uddybe din påstand.
Det er tydeligt at du ikke aner et klap om brugte biler, men jeg
troede du var smartere end det her.

MVh CP

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 23:09

Claus P. skrev:

>Vil du gerne uddybe din påstand.

Måske læste jeg noget forkert ind i din mail. Jeg opfattede det
som om han på forhånd skulle opgive at henvende sig til
forhandleren. Er det forkert opfattet?

Ved genlæsning af dit indlæg kan jeg godt se at det kan opfattes
på en anden måde så det er rigtigt nok. Hvis det var meningen, må
du undskylde mit tidligere indlæg.

Det er klart at man må forvente at nogen ting går i stykker på en
brugt bil. Men man kan ikke på forhånd sige at det ikke skyldes
at den ved købet var i dårligere stand end den burde have været.
Det er derfor jeg råder til at få den besigtiget af en mekaniker.

--
Bertel

Fra : Claus P.

Dato : 30-04-03 14:45

> [...]
>
> Ved genlæsning af dit indlæg kan jeg godt se at det kan opfattes
> på en anden måde så det er rigtigt nok. Hvis det var meningen, må

Fair nok. Jeg var måske også lidt for kategorisk

> [...]
> at den ved købet var i dårligere stand end den burde have været.
> Det er derfor jeg råder til at få den besigtiget af en mekaniker.

Det har du ret i, men det må være en vurderings sag om en defekt
dims på en 4 år gammel bil er en mangel, eller det bare er surt uheld.

MVH CP

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-04-03 14:51

Claus P. skrev:

>Det har du ret i, men det må være en vurderings sag om en defekt
>dims på en 4 år gammel bil er en mangel, eller det bare er surt uheld.

Helt enig.

--
Bertel

Fra : Per H

Dato : 29-04-03 21:42

On Tue, 29 Apr 2003 22:11:26 +0200, Bertel Lund Hansen
<nospamfor@lundhansen.dk> skrev:

>Du skal have en fagmand til at vurdere problemet. Man kan ikke på
>afstand sige om det er 'forventeligt' af en brugt bil eller om
>det er tegn på at der var en fejl ved købet.

Det kan blive svært for flere parter. men nu må vi se.
Tak til alle for info. jeg vender tilbage
Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 29-04-03 19:32

On Tue, 29 Apr 2003 20:01:53 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg mener at garantireglerne er lavet om så der netop altid skal være
>½ års garanti. uanset hvad man har underskrevet.

Der er ingen krav om garanti i den nye købelov. Dog er der krav om 2 års
reklamationsret hvoraf det første 6 måneder er med omvendt bevisbyrde.
Flemming Jacobsen

Fra : Per H

Dato : 29-04-03 20:13

On Tue, 29 Apr 2003 20:32:03 +0200, "Thunderbird[7100]" <carshark[Spam
Frabedes]@carshark.dk> skrev:

>Dog er der krav om 2 års
>reklamationsret hvoraf det første 6 måneder er med omvendt bevisbyrde.

alså forhandleren skal bevise at der ikke er fejl?

Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 21:13

Per H skrev:

> alså forhandleren skal bevise at der ikke er fejl?

Ja - at det ikke er (eller skyldes) en mangel som var til stede
da du købte bilen - mangel set i forhold til bilens alder.

--
Bertel

Fra : Claus P.

Dato : 29-04-03 21:26

> Ja - at det ikke er (eller skyldes) en mangel som var til stede
> da du købte bilen - mangel set i forhold til bilens alder.

ABS lampen lyste først en måned efter købet, desuden er det ikke
en usædvanlig fejl på en 5 år gammel bil.

MVH CP

Fra : Per H

Dato : 29-04-03 21:59

On Tue, 29 Apr 2003 22:26:20 +0200, "Claus P." <ewarp@get2net.dk>
skrev:

>ABS lampen lyste først en måned efter købet, desuden er det ikke
>en usædvanlig fejl på en 5 år gammel bil.
ej. så gammel er den nu ikke.

8 måned 99

Ud med alt det moderne fis. abs og antispin.

Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Claus P.

Dato : 29-04-03 22:12

> ej. så gammel er den nu ikke.
>
> 8 måned 99

Ok, det er over min sengetid. Hvis det er nogen trøst, så lavede min Polo
samme nr da den var 4 år. Det var en føler ved venstre forhjul, 541,- og
1½ time, vi skiftede selv, min far er mekaniker.

> Ud med alt det moderne fis. abs og antispin.

Tjah, jo mere der fyldes i bilerne, jo dyrere er de at vedligholde.

MVH CP

Fra : Per H

Dato : 30-04-03 06:09

On Tue, 29 Apr 2003 23:11:53 +0200, "Claus P." <ewarp@get2net.dk>
skrev:

>Det var en føler ved venstre forhjul, 541,- og
>1½ time, vi skiftede selv, min far er mekaniker.

jeg fik det tjekket på mazda. de satte en computer til bilen, og fik
en fejlkode frem, som fortalte at det "kunne" være en rep til 6000 kr.

og derefter kontaktede jeg forhandleren hvor jeg havde købt den. (ikke
mazda)

men jeg håber da også at det kal klares for småpenge. Det er sku
ærgeligt at ofre penge på en bil man lige har købt.

Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 23:12

Claus P. skrev:

>ABS lampen lyste først en måned efter købet

Det gør ingen forskel at der går en måned før det bliver opdaget.
I princippet kan der jo gå knap 2 år.

Det afgørende er om det er en følge af en fejl der var der ved
købet, eller om det er en fejl der er dukket op senere
(uafhængigt), eller det bare skyldes slid.

--
Bertel

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 29-04-03 21:23

On Tue, 29 Apr 2003 21:12:38 +0200, Per H <phbyg@privat.dk> wrote:

> alså forhandleren skal bevise at der ikke er fejl?

Ja
Flemming Jacobsen