Kåbe til Suzuki GS500E (+udstødning)
Fra : Hobbit

Dato : 29-04-03 17:25

Hejsa

Jeg er lige blevet (den stolte) ejer af en metal-rød Suzuki GS500E fra '99.
I løbet af ugen skal jeg hente den hos forhandleren og ud på min første
MC-tur i omkring 8 år.

Jeg har kigget på 'dk.fritid.motorcykler' de sidste par dage og har fundet
ud af at mange foretrækker at køre med kåbe. Jeg har i forvejen bil og har
egentligt kun købt min GS'er som et suplement til mit andet legetøj - anlæg,
PC osv, så jeg stiller som udgangspunkt ikke urimeligt høje krav til
"daglig-transport-komfort".

Jeg vil dog alligevel gerne høre jeres mening omkring forskellige typer
kåber - fordele-ulemper/pris/sted-at-købe-den osv.
Som bemærkning vil jeg lige sige at jeg har set GS'erne med en lille kåbe
(som vistnok hedder 'halv kåbe' eller 'lille kåbe') det var nærmest bare en
gennemsigtig underkop på højkant - den synes jeg så ret 'gay' ud - og ville
hellere køre uden - eller ta' bilen.

Jeg har lagt mærke til at GS'erne (som jo ER en meget lille maskine) ikke
siger særligt meget. Kan man med fordel eftermontere en anden udstødning for
(evt) at give den et par hk mere og give den en smule mere lyd? Det ER jo en
del af fornøjelsen af få lov at høre at den arbejder lidt. ...eller
skal man droppe det og hellere vente til næste sommer (eller næste igen)
hvor man alligevel skifter til en større maskine?

Hilsen
Stephan '100%-mc-grøn' Hansen
Suzuki GS500E
www.StephanNet.dk ...er for øjeblikket uden MC side - det kommer så snart
jeg har afhentet den!!!

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 29-04-03 18:07

"Hobbit" <gs500@protek.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa

Tillykke med købet! Har selv haft en GS'er fra 1998-2002.

> Jeg vil dog alligevel gerne høre jeres mening omkring forskellige typer
> kåber - fordele-ulemper/pris/sted-at-købe-den osv.

Man kan sagtens få en stor kåbe til GS'eren, som faktisk ser ret sej ud
(hvis man kan lide kåber). Den er imildertid ret pebberet ~ DKK 7.000. Se
evt. http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=114

Til praktisk brug, kan jeg kun anbefale kåben, hvis du har planer om at køre
meget over 120 km/t, og stadig da skaber den uoriginale kåbe en del tubulens
omkring hjelmen. Til søndagsturer, med enkelte hurtige hastigheder er kåben
bestemt ikke nødvendig.

> [...]
for
> (evt) at give den et par hk mere og give den en smule mere lyd?

En GS'er med en slip-on potte kan komme til at lyde temmelig godt (lidt a la
V2'er), men du skal være opmærksom på at GS'erens originale potte ikke kan
deles, hvilket betyder du skal i gang med vinkelsliberen. En slipon-potte
kan vel købes for godt et par tusinde fra ny. Du skal i midlertid ikke
forvente en mærkbar ændring af effekte

Mvh.

Henrik, Aalborg

Fra : Armand

Dato : 29-04-03 22:54

diablo de la velocidad <henrik@støjfanet.dk> skrev i en
> "Hobbit" <gs500@protek.dk> skrev i en meddelelse
> >
> En GS'er med en slip-on potte kan komme til at lyde temmelig godt (lidt a
> la V2'er),

Huh?

I den stolte ejers øren måske nok; men der er et par af slagsen kørende
rundt i kvarterer her, og jeg synes at de lyder larmende, pumpet og langtfra
en V2'er-agtigt (hvoraf der også kommer nogle forbi jævnligt) :-|

--
Armand.

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 30-04-03 02:05

> Huh?

Ok, ok... Måske lidt overdrevet .... Men den lyder nu stadig bedre en
original potte.

Mvh.

Henrik, Aalborg

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-04-03 19:19

> Jeg har lagt mærke til at GS'erne (som jo ER en meget lille maskine)
> ikke siger særligt meget.

Så drop ørepropperne ... (der ellers kan anbefales)

/A

Fra : Mads Stetter

Dato : 29-04-03 21:18

Anders Majland (Replace DOT with . in address for reply by email) wrote:

> Så drop ørepropperne ... (der ellers kan anbefales)
>
> /A

Nej nej.... det hedder vindstøj så, ikke motorlyd!

MVH Mads Stetter (Som også kan lide propper)

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-03 23:10

> Jeg har kigget på 'dk.fritid.motorcykler' de sidste par dage og har fundet
> ud af at mange foretrækker at køre med kåbe.

Kåber er for folk med svage nakkemuskler og hang til vindstøj...
Badekar skal forblive, der hvor de hører til - i badeværelset...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-04-03 23:32

Allan wrote:

> Kåber er for folk med svage nakkemuskler og hang til vindstøj...
> Badekar skal forblive, der hvor de hører til - i badeværelset...

Jeg ville nu godt se dig tage 2600 km non-stop. Uden kåbe.

Ib Jakobsen

Fra : Post

Dato : 30-04-03 05:40

> Jeg ville nu godt se dig tage 2600 km non-stop. Uden kåbe.

Hmmm så ville han da side i læ bag tanken. 8o)
Carsten

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-04-03 08:08

Post wrote:

> Hmmm så ville han da side i læ bag tanken. 8o)

Ja, man er selvfølgelig nødt til at tanke engang imellem. Faktisk en
10-12 gange. Men skal man køre så langt, er en fuldkåbe nu ikke så
ringe.

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-03 14:29

> Jeg ville nu godt se dig tage 2600 km non-stop. Uden kåbe.

Kørte engang non-stop (besides the gas-stops) i 36 timer... på Jawa'en
Uden kåbe... Skal vi måle nakkemuskler? ha ha

Mvh
Allan

Fra : Jake

Dato : 30-04-03 15:13

> Kørte engang non-stop (besides the gas-stops) i 36 timer... på Jawa'en
> Uden kåbe... Skal vi måle nakkemuskler? ha ha

Ved hvilken hastighed ?

/Jake

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-04-03 15:27

Jake wrote:

> Ved hvilken hastighed ?

Jeg er ikke helt sikker på han har holdt de 129 km/t i snit som
cykelcomputeren sagde mellem Randers og Torrevieja. )

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-04-03 15:25

Allan wrote:

> Kørte engang non-stop (besides the gas-stops) i 36 timer... på Jawa'en
> Uden kåbe... Skal vi måle nakkemuskler? ha ha

Va' helvede. Er Tyson også med her.

Ib Jakobsen

Fra : Ole Baun

Dato : 30-04-03 15:59

"Allan" <allan (at) rasmussen.mail.FJERNEdk> skrev i en meddelelse

> Kørte engang non-stop (besides the gas-stops) i 36 timer... på Jawa'en
> Uden kåbe... Skal vi måle nakkemuskler? ha ha

Hvis det primære formål er at opbygge muskelmasse, hvorfor nøjes du så ikke
bare med en (træde-)cykel ?

Ole Baun
CB500, ´96, 110 kkm, (heraf de fleste, og de bedste, km med kåbe)