FTP Server
Fra : Søren

Dato : 29-04-03 18:01

Jeg arbejder i en grafisk virksomhed hvor vi sender og modtager en del
filer. Af og til er vi ude for at kunders mailboxe ikke er store nok. Typisk
er de på 5 eller 10 MB.
Jeg er derfor intereseret i at opstille en FTP Server. Hvordan gøres dette
nemmest og har jeg brug for specielt software.

Vi har følgende udstyr:
12 -14 G4 maskiner - 2 kører med OSX, resten med OS 9.2.2
1 SUN fire 280 Server
1 Windows 2000 Server
1 2Mbit ADSL line med 8 faste iP Numre på ydersiden.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : morten

Dato : 29-04-03 17:11

Søren <xxsrl@get2net.dk> wrote:

> [...]
> 1 SUN fire 280 Server
> 1 Windows 2000 Server
> 1 2Mbit ADSL line med 8 faste iP Numre på ydersiden.

Hej Søren

Hvis den ene G4 med X på må være server, så åbner du systempreferencer
og sætter hak i FTPadgang - så åbner du port 21 i routerkonfigureringen
til det lokal-IPnummer, den G4 har.

Så kommer folk ind via det ene af de otte IPadresser, I har.

Det ene skal naturligvis modsvare det lokale IP, som omtalte G4 har.

(Så vidt jeg véd - hvis det ikke er nok, må andre lige gi´ et hjælpende
ord)

M.

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 29-04-03 17:46

> [...]

> 1 SUN fire 280 Server
> 1 Windows 2000 Server
> 1 2Mbit ADSL line med 8 faste iP Numre på ydersiden.

Det nemmeste er jo nok at bruge en af de servere i har i forvejen, der
er vist indbygget ftp server i dem begge to tror jeg.

Hvi du vil vide mere får du nok bedre hjælp i en anden gruppe (det er jo
ikke Macintosh'er), dk.edb.netvaerk, dk.edb.system.ms-windows eller
dk.edb.system.unix sandsynligvis.

Magnus

--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Pernille Jensen

Dato : 29-04-03 18:00

> [...]

> Jeg er derfor intereseret i at opstille en FTP Server. Hvordan gøres dette
> nemmest og har jeg brug for specielt software.

Vi havde præcist samme problem der hvor jeg arbejder.

Jeg har sat en iMac op med Mac OS X 10.2 + Developer Tools, og
installeret Pure-FTPd <http://pureftpd.org/>.

Lige nu bruger jeg kommandolinien til at administrere brugerne. Når jeg
engang får tid, vil jeg skrive et web-interface, så andre end mig også
kan klare det.

Det er godt nok ikke den nemmeste løsning, men Pure-FTPd er meget mere
fleksibel end den FTP server der er indbygget i OS X.

- Pernille

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-03 21:04

On Tue, 29 Apr 2003 19:00:02 +0200, Pernille Jensen wrote:

> [...]
>
> Lige nu bruger jeg kommandolinien til at administrere brugerne. Når jeg
> engang får tid, vil jeg skrive et web-interface, så andre end mig også

Hvad med Proftpd og Webmin? Du kan nemt chroot'e og får et fornemt
web-interface.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 10-05-03 00:00

> Hvad med Proftpd og Webmin? Du kan nemt chroot'e og får et fornemt
> web-interface.

Hvad er det? Er det styring af den indbyggede ftp eller er det en
alternativ og er det free?

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-05-03 01:25

On Sat, 10 May 2003 01:00:26 +0200, Stig Leerbeck wrote:

> Hvad er det? Er det styring af den indbyggede ftp eller er det en
> alternativ og er det free?

Det er alternativt og gratis.
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.

Fra : Kasper

Dato : 29-04-03 18:02

> [...]
> 1 SUN fire 280 Server
> 1 Windows 2000 Server
> 1 2Mbit ADSL line med 8 faste iP Numre på ydersiden.

Du skal nok bruge en af de servere I har i forvejen. SUN serveren er
fortrinlig til formålet. Sig til jeres IT afdeling, at du vil have en ftp
server på denne maskine, hvor folk kan bruge en drop-box. Du kan også
henvende dig i dk.edb.system.unix.

Kasper

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 29-04-03 21:46

Kasper wrote:

> [...]
> fortrinlig til formålet. Sig til jeres IT afdeling, at du vil have en ftp
> server på denne maskine, hvor folk kan bruge en drop-box. Du kan også

Hej Søren og Kasper

Undskyld jeg bryder ind, men hvor meget diskplads er der tilknyttet til
Sun Fire 280R'en?
En Sun Fire 280R har kun op til to indbyggede diske og er derfor oftest
koblet på en eller anden ekstern disk-enhed. (SAN, enten SCSI, eller
Fiber Channel)

Så hvis de grafiske filer er på mellem 5 og 10 MB stykket, så kan man
hurtigt løbe tør for plads, hvis der kun er de to diske på Sun Fire
280R'en.

Så sæt "rigeligt" af plads af til opgaven.

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf
--
PS.

Er der nogen der mangler en mand med lidt viden om Sun HW og SW,
så må I gerne sende mig en E-mail.
Jeg er uddannet datamatiker og har senest arbejdet som teknisk presale
konsulent.

Fra : Søren

Dato : 29-04-03 19:15

"Søren" <xxsrl@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1 SUN fire 280 Server
> 1 Windows 2000 Server
> 1 2Mbit ADSL line med 8 faste iP Numre på ydersiden.

Tak for svarene. Jeg tror måske det er bedst at lave FTP adgangen på en af
Mac'erne eller på Win 2000 maskinen. På SUN serveren ligger alle
produktionsjobbene og er selvsagt meget følsomme data.
Der skal være sådan at 8 -10 kunder kan logge sig på FTP serveren med
forskelligt Brugernavn og Password. De må ikke kunne se hinnandens data.
Er det muligt ?

Søren

Fra : Kent Wormsdorf

Dato : 29-04-03 21:48

"Søren" wrote:

> [...]
> Der skal være sådan at 8 -10 kunder kan logge sig på FTP serveren med
> forskelligt Brugernavn og Password. De må ikke kunne se hinnandens data.

Hej igen

Ups, det indlæg så jeg først nu. :-/

Med venlig hilsen
Kent Wormsdorf

Fra : Martin Edlich

Dato : 29-04-03 21:10

On Tue, 29 Apr 2003 19:14:50 +0100, Søren wrote:

> [...]
> Der skal være sådan at 8 -10 kunder kan logge sig på FTP serveren med
> forskelligt Brugernavn og Password. De må ikke kunne se hinnandens data.

Hvis W2K'en er en af server-udgaverne, så er der indbygget en FTP-server i
den. Du adskiller brugerne ved at oprette dem som brugere på maskinen og
giver dem en hjemme-mappe. Der er også et utal af FTP-servere til
Winblows, en del af dem er gratis.
Jeg vil ikke foreslå at i sætter en af produktionsmaskinerne op til at
agere server - skidt for sig og snot for sig...
--
MVH
Martin Edlich

Far til fem.