Købeloven.
Fra : Gert Petersen

Dato : 29-04-03 15:36

Hejsa!!

Jeg er ved at købe en brugt bil af en forhandler, hvor lang tids garanti
skal han give iflg. købeloven.

Mvh.

Gert

Fra : Jan Baggesen

Dato : 29-04-03 15:46

"Gert Petersen" <dokpet@city.dk> wrote in message
> Hejsa!!
>
> Jeg er ved at købe en brugt bil af en forhandler, hvor lang tids garanti
> skal han give iflg. købeloven.

Nu giver købeloven slet ikke nogen egentlig garanti, men blot en 2-års
reklamationsret, for mangler der var til stede ved købets afslutning. I det
første halve år af denne 2-års periode er det forhandleren der har
bevisbyrden far at manglen IKKE var til stede ved købets afslutning. I
resten af perioden er det dig der skal bevise at manglen var til stede ved
købets afslutning, for at du kan kræve at han skal gøre noget ved det.

// Jan

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-04-03 15:55

"Gert Petersen" <dokpet@city.dk> skrev :

>Jeg er ved at købe en brugt bil af en forhandler, hvor lang tids garanti
>skal han give iflg. købeloven.

Ingen.

derimod har *du* reklamationsret, det er ikke noget *han* skal give
dig, da det er en del af købeloven.

Blot skal og bør du være opmærksom på at tingene vurderes i forhold
til alder/slid - en brugt bil er ikke ny, og der stilles ikke de samme
krav til den, da en del slid/ælde er forventligt .
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : GiWeo

Dato : 29-04-03 15:51

Hejsa

>Jeg er ved at købe en brugt bil af en forhandler, hvor lang tids garanti
>skal han give iflg. købeloven.

INGEN !!!

Men han skal give 2 års reklamationsret

Lars Engelhardt - Hillerød - Danmark - engelhardt@os.dk
Masser af Links Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
Lad os snakke på MSN: giweo@hotmail.com
ICQ: 4835755

Fra : jan@stevns.net

Dato : 29-04-03 16:05

GiWeo <giweo@hotmail.com> skrev :

>Men han skal give 2 års reklamationsret

Det behøver han ikke - det kommer helt af sig selv iflg købeloven.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 16:04

Gert Petersen skrev:

>Jeg er ved at købe en brugt bil af en forhandler, hvor lang tids garanti
>skal han give iflg. købeloven.

Der er forskel på garanti og reklamationsfrist.

Han skal give 2 års reklamationsfrist, og selv om han påstår
eller aftaler noget kortere, gælder de 2 år. Imidlertid kan det
blive vanskeligt at gennemtvinge at det overholdes fordi det i
sidste instans må afgøres ved en retssag.

Han behøver ikke give en egentlig garanti.

--
Bertel

Fra : HT

Dato : 29-04-03 17:28

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidste instans må afgøres ved en retssag.
>
> Han behøver ikke give en egentlig garanti.

Jeg har netop underskrevet slutseddel til min nye, brugte bil i går, og
denne forhandler påstod hårdnakket, at de 2 års reklamationsfrist
udelukkende gælder nye biler, ikke brugte, for han "kan jo ikke give 2 års
garanti på en bil, der er 9 år gammel". Han roder vist lidt rundt i det der
med garanti og reklamationsfrist....?
Det gad jeg ikke diskutere med ham, da jeg ved jeg har ret, men bare ikke
kan vise ham det sort på hvidt. (Det kunne jeg i hvert fald ikke i går, for
den var jeg ikke forberedt på)

HT

P.S. Bilen på 9 år er min gamle bil - den nye er kun 3 år....

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 17:59

HT skrev:

> [...]
>garanti på en bil, der er 9 år gammel".

>Han roder vist lidt rundt i det der med garanti og reklamationsfrist....?

Ja. Han er naturligvis ikke forpligtet til at holde din bil i
samme stand som en fabriksny. Men du har to år inden for hvilke
du kan klage over ting der ikke var i orden ved købet. Det skal
ses i forhold til bilens alder, og dér ligger hans misforståelse.

>P.S. Bilen på 9 år er min gamle bil - den nye er kun 3 år....

Tillykke med købet.

--
Bertel

Fra : HT

Dato : 29-04-03 22:10

> [...]
> du kan klage over ting der ikke var i orden ved købet. Det skal
> ses i forhold til bilens alder, og dér ligger hans misforståelse.

You've got a point, dude!

> Tillykke med købet.

Takker. Hvis alt går vel henter jeg den på fredag. Og så ikke mere OT
herfra!

HT