En advokat og et skøde
Fra : Ukendt

Dato : 29-04-03 13:07

Hej NG, - jeg har fået en bekendt advokat til at lave et skøde for mig, og
det viser sig, at han vil have et honorar på 5000kr udover de normale
afgifter.. Er det rimeligt?
Jeg har ikke skrevet under på noget, men jeg har netop modtaget en kopi af
skødet. Hvordan kan jeg forholde mig hvis jeg ikke ønsker hans bistand
alligevel? Jeg kan jo få det billigere andre steder..
Mvh
Philip

Fra : Jakob Paikin

Dato : 29-04-03 13:14

On Tue, 29 Apr 2003 14:07:16 +0200, <Philip> wrote:

>Hej NG, - jeg har fået en bekendt advokat til at lave et skøde for mig, og
>det viser sig, at han vil have et honorar på 5000kr udover de normale
>afgifter.. Er det rimeligt?

De "normale afgifter" betales til statskassen (hvis du tænker på
registrerings-/tinglysningsafgift). De kommer ikke advokaten til gode
på nogen måde.

Et salær på kr. 5.000 for at berigtige en ejendomshandel (ikke blot
skødeskrivning, men også det forudgående og efterfølgende arbejde,
herunder refusionsopgørelse) forekommer bestemt ikke urimeligt -
specielt ikke hvis det er inkl. moms.

>Jeg har ikke skrevet under på noget, men jeg har netop modtaget en kopi af
>skødet. Hvordan kan jeg forholde mig hvis jeg ikke ønsker hans bistand
>alligevel? Jeg kan jo få det billigere andre steder..

Hvis advokaten har udført et stykke arbejde er han som udgangspunkt
berettiget til honorar for det (hvis arbejdet ellers er i orden).

Anderledes naturligvis, hvis I har aftalt at det skulle være gratis
(en vennetjeneste), men det mener advokaten tilsyneladende ikke er
tilfældet...

Hvis du ikke vil have hans bistand fremover kan du naturligvis blot
meddele dette - men det fritager ikke i sig selv for at betale for
allerede udført arbejde.

Det er temmelig interessant hvad I har aftalt - har du bare henvendt
dig til din bekendte og troet, at det så var gratis eller hvad? Har I
overhovedet drøftet honorar?

--
Jakob Paikin

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 29-04-03 13:52

> [...]

>Hej NG, - jeg har fået en bekendt advokat til at lave et skøde for mig, og
>det viser sig, at han vil have et honorar på 5000kr udover de normale

Det lyder meget rimeligt.