Toldskat vurderinger på internet!
Fra : Soren Lindholt

Dato : 29-04-03 11:23

Så er det på vej, online vurderinger af brugte køretøjer....
www.toldskat.dk

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Mads Lund

Dato : 29-04-03 11:38

> Så er det på vej, online vurderinger af brugte køretøjer....
> www.toldskat.dk

Jep, men hold da kæft for et ringe interface.

Desuden er det "sjovt" at kigge på forskellige modeller, og finde nogle hvor
de skyder noget ved siden af. F.eks vurderes en 1995 ZX9R til 115k hvor den
realistiske handelspris er 95-110k

Mads Lund
ninja9RT

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-03 12:10

> [...]
hvor
> de skyder noget ved siden af. F.eks vurderes en 1995 ZX9R til 115k hvor

Hvad er det for nogle tal?

HONDA 650CCM MTV 650 (Det må være en NTV, det er ihvertfald den jeg har tænk
på at importere - hvis ikke det er alt for svært.)

1. reg. dato: 29/05-1990
Afg. pligtig: 14000
værdi Reg. afgift: 23311
Handelspris inkl. afgift: 37311

Hvad vil ovenstående sige?
At de forventer, at cyklen bliver solgt til 37.311,- kr? herhjemme...
Afgiftpligtig?? 14000 ?? Hvad vil det sige?

Mvh
Allan

P.S.
Jeg havde en gang et link til brugte motorcykler i tyskland. A'la den blå
avis.
Hvorfor kan jeg ikke finde det link på www.dmcn.dk

Fra : MKS - 74

Dato : 29-04-03 12:21

On Tue, 29 Apr 2003 13:09:31 +0200, "Allan" <allan (at)
rasmussen.mail.FJERNEdk> wrote:

>Hvad er det for nogle tal?

Nogle de har drømt sig til i nogle tilfælde ser det ud som om

>Hvad vil ovenstående sige?
>At de forventer, at cyklen bliver solgt til 37.311,- kr? herhjemme...

Ja det er den pris de mener den har i DK - realistisk eller ej

>Afgiftpligtig?? 14000 ?? Hvad vil det sige?

Den værdi som afgiften beregnes på grundlag af i flg gældende regler

Men det er da positivt at man nu omtrent kan se hvad de mener afgiften
på de forskellige cykler skal være.

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele til salg på:

Fra : Bjørn S

Dato : 29-04-03 12:27

"MKS - 74" skrev> >Afgiftpligtig?? 14000 ?? Hvad vil det sige?

> Men det er da positivt at man nu omtrent kan se hvad de mener afgiften
> på de forskellige cykler skal være.

Det ser ud til at tallene er baseret på aktuelle vurderinger, jeg kan
ihvertfald finde min egen NTV der inde.

--
/Bjørn

Fra : MKS - 74

Dato : 29-04-03 12:30

On Tue, 29 Apr 2003 13:26:56 +0200, "Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com>
wrote:

>Det ser ud til at tallene er baseret på aktuelle vurderinger, jeg kan
>ihvertfald finde min egen NTV der inde.

Jepper jeg kan også finde 2 af mine egne

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-03 13:40

> Men det er da positivt at man nu omtrent kan se hvad de mener afgiften
> på de forskellige cykler skal være.

Ja da - Nu har jeg f.eks. fundet en NTV 650 fra '92 - med 36.000 km. på
uret.
Den koster 1800,- Euro - hvilket jo svarer til omkring 13500,- kr...

Hvad sætter told/skat den så til? De har vel et skema de går ud fra. De
kigger vel ikke på regningen fra forhandleren i tyskland ?
Men lad os så sige at de sætter den til 13500,- kr. som er det jeg har
givet.

I følge deres beregning vil en 6+ år gammel cykel, med en afgiftpligtigt
værdi på 13500,- kr - have en beregnet afgift på 22.231,- kr... Og dermed i
alt komme til at koste 35.731 kr.
Det er ca. 15 - 20.000 billigere end det kan gøres for herhjemme...

vildt.. Hvis jeg altså har forstået det rigtig...

Mvh
Allan

Fra : MKS - 74

Dato : 29-04-03 14:16

On Tue, 29 Apr 2003 14:40:22 +0200, "Allan" <allan (at)
rasmussen.mail.FJERNEdk> wrote:

>Hvad sætter told/skat den så til? De har vel et skema de går ud fra. De
>kigger vel ikke på regningen fra forhandleren i tyskland ?

Nej de er totalt ligeglade med hvad du har givet i Tyskland

>Men lad os så sige at de sætter den til 13500,- kr. som er det jeg har
>givet.

Men det kan du bare ikke,du skal snarere prøve at finde en realistisk
handelspris på en tilsvarende cykel i DK (= så tæt på hvad T&S mener
hvilket er det svære i denne sammenhæng) og så regne tilbage til hvad
det svarer til i afgiftspligtig værdi og dermed afgift.

> [...]
>Det er ca. 15 - 20.000 billigere end det kan gøres for herhjemme...
>
>vildt.. Hvis jeg altså har forstået det rigtig...

Ja men hele regnestykket forudsætter en afgiftspligtig værdi på 13.500
og det kan du ingenlunde være sikker på T&S når frem til.

Fra : MKS - 74

Dato : 29-04-03 12:29

On Tue, 29 Apr 2003 12:38:27 +0200, "Mads Lund"
<Mads.L@*nospam*Martin.DK> wrote:

>Desuden er det "sjovt" at kigge på forskellige modeller, og finde nogle hvor
>de skyder noget ved siden af. F.eks vurderes en 1995 ZX9R til 115k hvor den
>realistiske handelspris er 95-110k

Men der er faktisk også nogle hvor de rammer ret godt,en NC30 fra
31/12-93 med kun 8.000 km på uret sætter de til en handelspris på
52.711 og det passer faktisk fint....en cykel iøvrigt som en del
forhandlere sætter til 70-75.000

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-04-03 12:35

Mads Lund wrote:

> Desuden er det "sjovt" at kigge på forskellige modeller, og finde nogle hvor
> de skyder noget ved siden af. F.eks vurderes en 1995 ZX9R til 115k hvor den
> realistiske handelspris er 95-110k

Det er fandme uhyggelig læsning. Eller netop bekræfter hvad der blev af Bengt
Burg. Nu ved han drejer lykkehjul hos T&S. Min er med på listen. Den er ikke
særlig køn, og har kørt mange km. Ikke desto mindre er den kun kr.2.000
billigere end en med sidevogn. En der har kørt 1/3 af min sættes 22% lavere i
værdi. Luk den side inden der starter en borgerkrig.

Ib Jakobsen

Fra : MKS - 74

Dato : 29-04-03 12:37

On Tue, 29 Apr 2003 13:34:56 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

> En der har kørt 1/3 af min sættes 22% lavere i
>værdi. Luk den side inden der starter en borgerkrig.

Ja det virker temmelig arbitrært,det er nok nogle der er bedre til at
tale for deres syge moster,ved den endelige vurdering,end andre...

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 29-04-03 13:31

> Ja det virker temmelig arbitrært,det er nok nogle der er bedre til at
> tale for deres syge moster,ved den endelige vurdering,end andre...

Og det værste er at forespørgsler der aldrig er blevet til import og
endelig vurdering vist også er med ...

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-04-03 15:35

MKS - 74 wrote:

> Ja det virker temmelig arbitrært,det er nok nogle der er bedre til at
> tale for deres syge moster,ved den endelige vurdering,end andre...

Han må så have kunnet snakke meget bedre end mig. For jeg fik 25% af
depositummet tilbage.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 29-04-03 15:51

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Det er fandme uhyggelig læsning. Eller netop bekræfter hvad der blev af
> Bengt Burg. Nu ved han drejer lykkehjul hos T&S.

GRILL

> [...]
> billigere end en med sidevogn. En der har kørt 1/3 af min sættes 22%
> lavere i værdi. Luk den side inden der starter en borgerkrig.

Nu ér det jo stadig kun depositum der tales om !!
Og vurderingsfolkene tager erfaringsmæssigt imod tunge argumenter!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-04-03 16:10

Armand wrote:

> ,Nu ér det jo stadig kun depositum der tales om !!

Det er jeg ikke sikker på. Min var til vurdering, og de tal der står ud for
den passer med de tal den endelige afgift landede på.

> Og vurderingsfolkene tager erfaringsmæssigt imod tunge argumenter!

Knytnæver og los i klokkeværket?. Nej, det der foruroliger mig at der kan
være så meget forskel. På min liste står der en tilsvarende årgang og model
med sidevogn. Den har kun gået det halve. Men er kun værdisat kr.2.000
højere. Desuden mente jeg der var mere afgift på cykler fremstillet med
sidevogn. Man ser heller ikke mange BMW'er med sidevogn og standard forgaffel
og så videre.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 29-04-03 22:52

> Det er jeg ikke sikker på. Min var til vurdering, og de tal der står ud
> for den passer med de tal den endelige afgift landede på.

Jeg har endnu ikke været forbi og granske, men af strengen fremgår det at
selv modeller der kun er blevet forhørt om depositum på er med i listen. Og
derudaf sluttede jeg konklusionen!

> Knytnæver og los i klokkeværket?.

Nej, slet ikke!
Jeg har tidligere omtalt en model der var blevet outdated p.g.a. en
opdatering, hvilket T&S ikke kunne gennenskue i første omgang; men
vurderingsmanden var ganske lydhør overfor!

> [...]
> højere. Desuden mente jeg der var mere afgift på cykler fremstillet med
> sidevogn. Man ser heller ikke mange BMW'er med sidevogn og standard

Hæ!
Nu er den listning, som i årevis er blevet efterlyst, endelig dukket op, og
så er det aligevel galt

I dit tilfælde gavner det jo ikke længere; men for den der er i færd med at
egen-indregistrere er det da en fjer i hatten at kunne grave de billigste
forekomster op at sidesætte eget køretøj med overfor vurderings-ka'len!!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-04-03 23:31

Armand wrote:

> [...]
> forekomster op at sidesætte eget køretøj med overfor vurderings-ka'len!!

Det sjove i det er hvis man går ind under BMW k100 '84. Der ligger værdierne
meget jævnt. Går man ind under '86, så svinger værdierne meget op og ned. Og
når udsvinget skal ganges med 1,8, så bliver det til en del. Men det må man nok
tage som det er.

Ib Jakobsen

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 30-04-03 13:01

hmm kunne lige se en fzr600 fra 96 til en handelspris på 37331 kr vurderet
til 14000kr og en afgift på 23331 kr også havde den kun gået 8000km

når man tænker på handelsprisen ligger på en 50-65000kr så er det squ
billigt....

eller hva med denne

Art Motorcykel
Mærke HONDA
Model 750CCM
Typebetegnelse RC36
Registreret 1. gang 15/12-1997
Karosseri type / antal døre 0 døre
Motor 4 Cylindre 748 cc 98 HK ventiler
Gear / drivkraft / km 006 / B / 7406 KM
Ekstraudstyr Vurderingsprisen afhænger af udstyrsniveau og
køretøjets stand

Endeligt vurderet pr 28/02-2003
Afgiftspligtig værdi 4000
Registreringsafgift 2911
Handelspris inkl. afgift 6911

--
Allan(fzr600us)åbenbart faldet i værdi
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=209

Fra : Armand

Dato : 30-04-03 13:39

Allan Jørgensen <allan.c.jorgensen@FJERNKOget2net.dk> skrev i en

> [...]
> Motor 4 Cylindre 748 cc 98 HK ventiler
> Gear / drivkraft / km 006 / B / 7406 KM
> Ekstraudstyr Vurderingsprisen afhænger af udstyrsniveau og

Jeg faldt over en 600ccms Goldwing PC24

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-04-03 15:22

Armand wrote:

> Jeg faldt over en 600ccms Goldwing PC24

Jeg tror hele T&S's database er noget juks. Hvorfor kommer der ikke nogen
R100-modeller når man søger på 1000ccm BMW?.

Ib Jakobsen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-04-03 18:24

Ib Jakobsen wrote:

> Jeg tror hele T&S's database er noget juks. Hvorfor kommer der ikke nogen
> R100-modeller når man søger på 1000ccm BMW?.

Den står sikkert sammen med nogle 100 kubikkere
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-04-03 20:26

Jes Vestervang wrote:

> Den står sikkert sammen med nogle 100 kubikkere

Man skal nok ikke blive forbavset.

Ib Jakobsen

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 29-04-03 15:50

Mads Lund
skrev i news:RCsra.1800$TN5.1704@news.get2net.dk

> [...]
> nogle hvor de skyder noget ved siden af. F.eks vurderes en 1995 ZX9R
> til 115k hvor den realistiske handelspris er 95-110k

Hvor, hvor ??
Det ka´jeg sgutte finde?
Hjæælp

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : BoS

Dato : 29-04-03 11:53

> Så er det på vej, online vurderinger af brugte køretøjer....
> www.toldskat.dk

Jeg prøvede lige den der beregner...

MC 3-4 år
Værdi : 115000
Afgiftspligtig værdi: : 44226,-
Beregnet afgift: 70774,-

MC 4-5 år
Værdi : 115000
Afgiftspligtig værdi: : 43396,-
Beregnet afgift: 71604,-

Hvorfor er afgiften højere på en ældre mc?

Bo

Fra : MKS - 74

Dato : 29-04-03 12:12

On Tue, 29 Apr 2003 12:52:49 +0200, "BoS" <elskak@hotmail.com> wrote:

>Hvorfor er afgiften højere på en ældre mc?

Forklaring på det skal ses i den glidende skala afgiften på brugte
MC'er vurderes efter :

3-4 år: 105 pct. af 3.700-6.600 kr. og 180 pct. af resten
4-5 år: 105 pct. af 2.700-4.900 kr. og 180 pct. af resten

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 29-04-03 17:27

Det var smuk og solrig dag da Soren Lindholt skrev
news:01c30e39$5cf76df0$f20b12ac@pc4148 i dk.fritid.motorcykel:

> Så er det på vej, online vurderinger af brugte køretøjer....
> www.toldskat.dk

Og siden er fremtidssikret, med plads til mc'er med 999 gear de fleste står
der ihvertfald 006 gear ved.

Har i øvrigt fundet en hvor det er hk på baghjulet der er opgivet. Bliver
det så billigere når den har færre hk?

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-04-03 01:28

Soren Lindholt wrote:

> Så er det på vej, online vurderinger af brugte køretøjer....
> www.toldskat.dk

Ja tak - det er fandme (pardon my french) et noget slapt forsøg af T&S.
Siden benytter popups (ja jeg har installeret popup-stopper) og laver
endeløse "alert"-boxes så jeg er nødt til at quitte min browser på den hårde
måde for at kunne bruge den igen. Arrgh!

Så måtte de for mit vedkommende hellere vente med at lancere sådan en
service til den rent faktisk virker. Typisk at større offentlige
institutioner ikke får tingene gennemtestet før det bliver smidt online. Det
værste er at det sikkert er KMD, der vel har udviklet skidtet - OG med
garanti har taget en bondegård for det.

--
Tony
Stadig få T-Shirts tilbage:

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-04-03 18:23

Tony Lorentzen wrote:
> Det værste er at det sikkert er KMD, der vel har udviklet skidtet - OG med
> garanti har taget en bondegård for det.

Pas på! Der er KMD-folk her i ng'en!

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-04-03 19:01

"Tony Lorentzen" <tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:b8n5a7$h6c$1@news.cybercity.dk...

> [...]
Det
> værste er at det sikkert er KMD, der vel har udviklet skidtet - OG med

Nu må du fanme tage dig sammen! Vi er ikke bare en af de virksomheder i DK
der har mest fokus på test, vi er også den eneste virksomhed med et
brugervenlighedstestcenter! (Som stort set alle systemer gennemgås af).
Og så er vi iøvrigt markedsførende på et marked i fuldstændig fri
konkurrence - det bliver man ikke af at være hverken dyre eller ringe.

Rittig
(Systemudvikler hos... Ja gæt selv

Fra : Jes Vestervang

Dato : 30-04-03 19:04

Claus Rittig wrote:

> Nu må du fanme tage dig sammen!
> Rittig
> (Systemudvikler hos... Ja gæt selv

Sagde jeg det ikke nok?

Fra : Jakob

Dato : 01-05-03 00:00

Claus Rittig wrote:

> ...vi er også den eneste virksomhed med et
> brugervenlighedstestcenter!...

Nu tror jeg vist det er dig der skal tage dig sammen for sådan et
har vi også - og der var det her site aldrig kommet igemmen

--
Jakob

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-05-03 08:39

"Jakob" <usenet@gertz.net> skrev i en meddelelse

> Nu tror jeg vist det er dig der skal tage dig sammen for sådan et
> har vi også - og der var det her site aldrig kommet igemmen

Hovsa?! Hvem er "vi"? Jeg var overbevist om at vi stadig var den eneste
danske virksomhed med sådan et testcenter, det er nemlig ret dyrt (men til
gengæld effektivt til at sikre at "juks" ikke slipper igennem til
udviklingsfasen).

Rittig

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-05-03 08:49

Claus Rittig wrote:

> [...]
> danske virksomhed med sådan et testcenter, det er nemlig ret dyrt (men til
> gengæld effektivt til at sikre at "juks" ikke slipper igennem til

Hov, du bruger mit ord "juks". Det var ikke i den betydning jeg brugte ordet.
Det var iden retning at de data der kom frem varierer for meget til man kunne
have tillid til dem. Især hvis man tænker, at de nok i årevis har kunnet slå
tallene op internt. Slipper jeg nu for bøllebank?.

Ib Jakobsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-05-03 12:50

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
slå
> tallene op internt. Slipper jeg nu for bøllebank?.

Ja, ja, ja, du har vel ikke copyright på ordet?
Så lad os kalde det "skrammel" i stedet, det var nu bruger interfacet jeg
tænkte på.

Rittig

Fra : Jakob

Dato : 01-05-03 10:37

Claus Rittig wrote:

> [...]
> danske virksomhed med sådan et testcenter, det er nemlig ret dyrt (men til
> gengæld effektivt til at sikre at "juks" ikke slipper igennem til

Hehe - jeg arbejder også i et af de firmaer som folk elsker at hade og
hvis navn også er en trebogstavs forkortelse (der dog begynder med t
. Jeg vil dog i modsætning til dig ikke forsvare firmaet med næb og
klør

Mht. testcenter (eller BrugerLab som der hedder her) er problemet som
regl at folk tror det kan erstatte sund fornuft og erfaring.

Og vi ryger helt af sporet kan jeg jo lige indskyde at jeg regner med at
følge din mange årige anbefaling og købe en DT 125 R i eftermiddag...

--
Jakob, der havde svært ved at flette noget mc-relateret ind i denne
besked, men det lykkes

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-05-03 12:57

> Jeg vil dog i modsætning til dig ikke forsvare firmaet med næb og
> klør

Arh, det gør jeg da heller ikke. Jeg synes bare det var lidt uretfærdigt at
skælde mit firma ud for at være for dyre og for ringe, alt sammen med
baggrund i et system vi ikek har lavet. Jeg er måske lidt følsom på det
punkt, men hvis du anede hvor mange gange vores firma har fået skyld for at
have lavet Amanda (arbejdsmarkedsstyrelsens system) - og det er træls, for
vi ville netop IKKE lave det, fordi vi på forhånd kunne se at det var en
umulig opgave.

> Mht. testcenter (eller BrugerLab som der hedder her) er problemet som
> regl at folk tror det kan erstatte sund fornuft og erfaring.

Ja, det kan det naturligvis ikke, ligesom det heller ikke overflødiggør
viden om brugers arbejdsrutiner og sagsbehandling. Men hos os har det højnet
brugersnitflade standarden væsentligt, så det var en god investering.
Vi kalder det Usability Lab.

> Og vi ryger helt af sporet kan jeg jo lige indskyde at jeg regner med at
> følge din mange årige anbefaling og købe en DT 125 R i eftermiddag...

Klogt, der ligger mange sjove timer forude!

Rittig

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 01-05-03 08:50

Claus Rittig wrote:

> Nu må du fanme tage dig sammen!

Haha! Det har jeg skam gjort siden jeg startede i webbranchen i '93!

Men du kan jo svare på om det er KMD, der har udviklet ovenstående
applikation for T&S?

> Vi er ikke bare en af de virksomheder
> i DK der har mest fokus på test, vi er også den eneste virksomhed med
> et brugervenlighedstestcenter!

Jeps og deri ligger en misforståelse. Hvor uvildigt tror du selv et internt
brugervenlighedstestcenter er overfor jeres egne projekter? Nu kender jeg
ganske vist ikke til de kompetencer, der sidder i netop jeres afdeling og
den måde I arbejder på, men jeg har selv erfaring med et par stykker hos de
større web-bureauer herhjemme og de er bestemt ikke uvildige! Der er alt for
stor tendens til at man lader ting, der kan give udviklerne ekstra arbejde
og forlænge processen betydeligt - slippe igennem nåleøjet alligevel. Og
hvad skal man så bruge et brugervenlighedstestcenter til? I andre tilfælde
begynder man først brugervenlighedstesten _efter_ applikationen er
udviklet - og det er jo også komplet idiotisk. "Kunden har altid ret." siger
man - og alt for ofte er det dem, der beslutter at spare penge på
brugervenlighedsanalyser.

> (Som stort set alle systemer gennemgås
> af). Og så er vi iøvrigt markedsførende på et marked i fuldstændig fri
> konkurrence - det bliver man ikke af at være hverken dyre eller ringe.

Vi kan diskutere herfra og til evighed om hvorvidt KMD opererer i
fuldstændig fri konkurrence eller ej... Jeg tror ikke vi bliver enige. Det
ser fint nok ud på overfladen - men i virkeligheden er jeg overbevist om at
det ikke forholder sig således. Jeg har hørt (dvs. et rygte!) om at KMD i
visse tilfælde har fået lov til at se konkurrenternes tilbudsmateriale før
de selv har afgivet tilbud. Som selvstændig er det noget, der virkelig kan
sætte mit pis i kog. At underbyde sine konkurrenter bevidst er sgu for
lavt - og siger en del om den måde man driver forretning på hos KMD.

Nu kender jeg tilfældigvis en udvikler og en projektleder, der har arbejdet
hos KMD på et par web-projekter. Den ene fik mavesår efter et par år og blev
bedt af sin læge om at holde en pause med at arbejde og den anden fik sig et
job hos en konkurrent efter at have revet sig i håret og banket hovedet mod
muren i halvanden år. Det siger alt for mig.

Jeg er da glad for at høre at du (i modsætning til de andre jeg kender)
lader til at synes det er en god arbejdsplads. Det kan da kun være med til
at gøre mit syn på KMD bedre. Omend stadig langt fra lyserødt.

Som du kan læse så har jeg masser af fordomme over KMD - men du skal være
mere end velkommen til at omvende mig

Hilsner,

Tony
(der håber at Rittig ikke tager det så personligt som det lader til)

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-05-03 13:42

"Tony Lorentzen" <tonyFJERNDETTE@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:b8qjjj$1m86$1@news.cybercity.dk...

> Men du kan jo svare på om det er KMD, der har udviklet ovenstående
> applikation for T&S?

Det er det ikke. Men du fik alligevel stemplet os som dyre og ringe, uden
den fjerneste begrundelse i virkeligheden, ikke?

> Jeps og deri ligger en misforståelse. Hvor uvildigt tror du selv et
internt
> brugervenlighedstestcenter er overfor jeres egne projekter?

Vi bruger tydeligvis vores brugervenlighedstestventer meget anderledes end
dem du ellers har haft kendskab til! Jeg har haft 6-8 systemer til
udtalelse, og 4 systemer til test i centret. Som regel testes designet FØR
det implementeres, ellers er testen næsten ligegyldig, for så er det for
sent (dvs. for dyrt) at rette fejlene. Testen tjener det formål at sikre
godt design, og skeler ikke til udviklingsomkostninger - det er projekternes
egen opgave.

> Nu kender jeg
> ganske vist ikke til de kompetencer, der sidder i netop jeres afdeling og
> den måde I arbejder på...

Vort Usability lab blev de første år udviklet af Rolf Molich, et navn du må
have hørt, hvis du har med brugerinterface design at gøre. Måske du endda
har læst nogle af hans bøger? Kompetence er styrken i den biks jeg arbejder
i, det er derfor mange af vore konkurrenter er så sure på os. Vi råder over
en helt utrolig viden, såvel om teknik som om offentlig administration, og
opstår der en situation hvor vi mangler kompetence - så har vi ressourcerne
til enten at købe den, eller skabe den. Det er ret svært at konkurrere med.

> "Kunden har altid ret." siger
> man - og alt for ofte er det dem, der beslutter at spare penge på
> brugervenlighedsanalyser.

Sådan fungerer tingene i vores biks SLET ikke. Men det kan måske også
opklare lidt om hvorfor vi klarer os så godt i fri konkurrence.

> Vi kan diskutere herfra og til evighed om hvorvidt KMD opererer i
> fuldstændig fri konkurrence eller ej.

Hæ, hæ, ja det kan vi. Men lad nu være med at være en dårlig taber. Faktum
er, at der nu er regler for hvad og hvornår der skal laves udbud, og der er
regler for hvordan man vælger leverandør efter en udbudsforretning - med
gode store bøder hvis reglerne ikke overholdes. Så diskuter du bare løs, der
er lovgivning på området.
Vi ville nok også komme til at diskutere _hvad_ fri konkurrence er, og jeg
ved godt vi nogle gange har opkøbt konkurrenter, men vi har også flere gange
ladet konkurrenter opkøbe nogle af vores produktområder (typisk hvor det
ikke var rentabelt med for mange leverandører på markedet), og vi opererer
nu i meget høj grad med strategiske partnere og joint ventures - Eboks er et
godt eksempel. Sådan er verden nu engang, og pas på - måske er vi
samarbejdspartnere en dag!

> Jeg har hørt (dvs. et rygte!) om at KMD i
> visse tilfælde har fået lov til at se konkurrenternes tilbudsmateriale før
> de selv har afgivet tilbud.

LOL! Det er strafbart. Hvem i alverden vilel have interesse i at lave sådan
et nummer? Men det er da en god historie, og man kan sige meget om store,
markedsdominerende virksomheder, men de (vi) vil altid være et godt mål for
den slags rygter, selvom de ikke er andet end vrøvl.

> Som selvstændig er det noget, der virkelig kan
> sætte mit pis i kog.

Ja. det kan det vel også at tabe? Jeg er ihvertflad altid sur, når en kunder
vælger en eller anden inferiør leverandørs billige lorteprodukt, når nu jeg
ved at mit er klart det bedste. Og hver gang florerer der nogel rygter
blandt os dybt skuffede udviklere om at "det var fordi der var aftalt spil
mellem kunden og TXX", eller "kunden fulgte ikke udbudsspillereglerne, de
ville af politiske grunde _bare_ ikke have et system fra KMD" og den slags.
Det er helt naturligt.

> At underbyde sine konkurrenter bevidst er sgu for
> lavt - og siger en del om den måde man driver forretning på hos KMD.

A-hvad? Ethvert udbud og enhver konkurrence går da bl.a. ud på at underbyde
konkurrenterne? At levere det samme eller bedre til en lavere pris? Og der
vil da altid opstå situationer hvor en aktør vil ind på et bestemt
markedssegment, og derfor byder så lavt, at salget giver underskud - i
forventning om at man over tid vil kunne skabe et overskud gennem salg af
andre systemer eller til nye kunder. Det er ihvertfald en taktik man ser
mange virksomheder bruge, også blandt vore konkurrenter.

> [...]
mod
> muren i halvanden år. Det siger alt for mig.

Det siger desværre ikke mig ret meget. Men nu arbejder jeg jo også sammen
med mange som kommer fra andre virksomheder med lignende historier bag sig.
En projektleder med mavesår er vist ikke noget man kun ser hos KMD, det sker
mange steder. Og "hire them, tire them, fire them" metoden er ikke noget vi
bruger.

> Jeg er da glad for at høre at du (i modsætning til de andre jeg kender)
> lader til at synes det er en god arbejdsplads. Det kan da kun være med til
> at gøre mit syn på KMD bedre.

Tjah...
Jeg tror kun KMD er anderledes end andre IT virksomheder i kraft af sin
størrelse og sin dominerende rolle på markedet, ellers er det de samme
forhold og mekanismer man finder alle steder. Og "den store" ER altså den
der bliver skudt mest på, og løjet mest om. Sådan er det bare. Hvis man er
en del af et seriøst arbejdende team på det man mener er en moderne og
velfungerende virksomhed - så bliver det træls i længden at høre på de samme
løgne og fordomem igen og igen. Lidt ligesom jeg, da jeg kørte Harley, ikke
var ret vild med at høre trillebør-vitsen for 117. gang.

> Omend stadig langt fra lyserødt.

Se, DET ville ihvertfald også være løgn.

> Som du kan læse så har jeg masser af fordomme over KMD - men du skal være
> mere end velkommen til at omvende mig

Jeg prøver ihvertfald, men jeg har ikke de store forventninger til udfaldet.

Jeg deler pt. kontor med to studerende fra Aalborg Universitet. Det er et af
de tiltag vi har brugt i de sidste 5-6 år for at få skovlen under
fordommene, og få lidt konkret viden sat i stedet: Studentermedarbejdere.
Metoden har vist været ret udbredt i KBH i årevis, ansæt studerende
(potentielle fremtidige medarbejdere) på deltid til opgaver de er
kvalificerede til. Nogle gange bringer de lidt ny viden ind i de teams de
arbejder i, og samtidig bringer de et lidt mere reelt syn på virksomheden ud
blandt deres studiekammerater. Vi har ingen rekrutteringsproblemer, når vi
søger friske akademiker-kræfter fra Aalborg Universitet.

> (der håber at Rittig ikke tager det så personligt som det lader til)

Nej da. Men jeg lægger en ikke uvæsentlig del af min tid i den der biks, så
mens jeg bliver pinligt berørt over berettiget kritik, så kan uberettiget
kritik og fordomme godt bringe MIT pis i kog.

Vi kom _godt_nok_ off topic nu. Hvis detteher skal fortsætte, så send det
som mail til mig privat.

Rittig

Fra : Albert

Dato : 30-04-03 17:25

De får sgu forklaringsproblemer nu :

HONDA 1000CCM CBR1000 SC 21 21/4/88 - km 159.000 Afgift 39511
HONDA 1000CCM CBR1000 SC 21 20/2/89 - km 159.000 Afgift 30311

Ja den er god nok - det er to forskellige. Og så spørgsmålet. Vil du
acceptere en afgift på 9.200 højere end din nabo, der så tilgengæld har en 1
år nyere maskine ?
Jeg er spændt på om klagesager stadig skal tage ÅREVIS nu, hvor det er så
åbenlyst for enhver, at priserne ovenfor umuligt kan betegnes som fair...

Mvh Albert

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-04-03 18:42

> De får sgu forklaringsproblemer nu :
>
> HONDA 1000CCM CBR1000 SC 21 21/4/88 - km 159.000 Afgift 39511
> HONDA 1000CCM CBR1000 SC 21 20/2/89 - km 159.000 Afgift 30311

Der står jo ikke noget om stand på siderne. På en 14 år gammel maskine
kan standen vel godt gøre en sådan forskel på handelsprisen ?

/A