Brændeovn
Fra : Jette Mogensen

Dato : 29-04-03 09:01

Vi står for at skulle udskifte vores 14 år gamle brændeovn (ABC 612).Vi
ønsker ikke at vælge samme mærke igen. Min far har en 30 år gammel Jøtul
støbejernsovn,der bare kører,som var den ny.medens vores ABC ikke fungerer
optimalt.
Den blev købt til både at fyre med træ,kul og koks(vi havde på det tidspunkt
elvarme,der lå i loftet).Blev leveret med kulindsats. Men det er vores
erfaring at en pladejernsovn ikke kan tåle de høje varmegrader..Ovnen er
ikke tæt længere,så automatikken fungerer ikke ordentlig. Den bruger
uhyggeligt meget brænde.
Det skal siges at det er i forbindelse med en ombygning,hvor vi også skal
have ny skorsten og flyttet brændeovnen , og så synes vi ikke ,det kan
betale sig at renovere den gamle ovn.
Vi hælder nu til støbejern og har fundet 2 ovne, som tiltaler os.Men vi har
indtryk af at forhandlerne bare snakker os efter munden, så er der mon nogen
,der har nogen erfaringer med nedennævnte ovne.

Morsø 3140 - støbejern med konvektion kr. 7.850
Andersen 8 - ditto kr. 9.290

Og hvad med fedtsten. Jeg synes det er pænt, men har det nogen effekt.Ifølge
Morsø-forhandleren er det et modelune,som man kan vælge,hvis man kan lide
det,men nogen øget varmeeffekt,skal man ikke regne med.

Andersen-8 forhandleren siger at fedtsten er længere om at blive varm,men
når den så er varm, afgiver den varmen over længere tid.Og så hævder han i
øvrigt,at Andersen ovne ved korrekt fyring,aldrig soder ruden til,men det
gør Morsø.

Huset der skal opvarmes er et et-planshus på 158 m3, der er opvarmet med
naturgas, men vores erfaring er at varmen kun kan komme rundt i vinkelstue
køkken og arbejdsværelse ,ca 65 m3.

Vi ønsker ikke at bruge ovnen som hovedopvarmningkilde,men det gør
selvfølgelig ikke noget,hvis vi kan spare lidt på naturgassen. Og afhængig
af hvordan energisituationen bliver i fremtiden,er det da rart,med en
ovn,der kan klare det hele.

Vi har fået tilbud fra begge forhandlere - ny ovn,ny skorsten,ny
bundplade,udtagning af gammel ovn,reperation af loft og tag og opsætning af
ny ovn,

Morsøforhandler kr. 25.000
Andersenforhandler kr. 20.000

Vi synes det er en utrolig prisforskel og det dyreste tilbud er med den
billigste ovn.

Det ville være dejligt ,hvis andre havde nogen erfaringer,som de ville dele.

mvh Jette

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 29-04-03 15:12

"Jette Mogensen" <jette.mogensen@os.dk> wrote in message
-->SNIP<--

Hvad med en fuldautomatisk træpillebrændeovn?

Dyre i indkøb men billigere i længden og med bedre komfort.

Fx. www.titan.dk

\MK

Ps. Jeg har en Titan Ecofire Mini LUX

Fra : Annika Pedersen

Dato : 29-04-03 15:29

url'en er http://www.titanheating.dk/ (den anden er PCudstyr ;))

--
Annika Pedersen & Chili
http://annika.dk

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 29-04-03 15:43

"Annika Pedersen" <newsgroup@annika.dk> wrote in message

> url'en er http://www.titanheating.dk/ (den anden er PCudstyr ;))

Wups, godt set.

\MK

Fra : Allan M. Nielsen

Dato : 29-04-03 22:37

Prøv at kigge på dette link, her finder du både ovn og skorstenen meget
billiger
www.hedestoker.dk
Morsø ovne : http://www.hedestoker.dk/shop/category_id_89/morsoe%20ovne.htm

Mvh Allan

Fra : Steen Andersen

Dato : 29-04-03 23:59

In article <3eae30e4$0$52141$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
jette.mogensen@os.dk says...

snip

> så er der mon nogen
> ,der har nogen erfaringer med nedennævnte ovne.
>
> Morsø 3140 - støbejern med konvektion kr. 7.850
> Andersen 8 - ditto kr. 9.290

Jeg har meget gode erfaringer med en Andersen 8, som jeg fik stillet op
sidste år og har fyret med brænde i en enkelt sæson. Om ruden aldrig
soder til, ved jeg ikke, for jeg har ikke fyret korrekt, men uanset hvor
sodet den er blevet af at fyre over om natten med lukkede spjæld,
brænder det meste væk når den rigtig bliver varm. Den har et meget
rummeligt brændkammer med god indfyringsplads og tager brænde i ca. 35
cm.'s længde.

> [...]
> øvrigt,at Andersen ovne ved korrekt fyring,aldrig soder ruden til,men det

Min har ikke fedtsten, men det er en typisk konvektionsovn, som er
forholdsvis længe om at varme et rum op, men så til gengæld holder det
varmt længe. Jeg forestiller mig at den effekt kan forlænges med
fedtsten.

> Huset der skal opvarmes er et et-planshus på 158 m3, der er opvarmet med
> naturgas, men vores erfaring er at varmen kun kan komme rundt i vinkelstue
> køkken og arbejdsværelse ,ca 65 m3.

Jeg opvarmer uden problemer ca 75 m2 utæt bondehus med vinkelstue og et
krinkelkroget spisekøkken hvor varmen kun kan komme ud gennem en alm.
døråbning. Jeg bruger stort set kun centralvarmen til varmt vand og
back-up.

> [...]
> selvfølgelig ikke noget,hvis vi kan spare lidt på naturgassen. Og afhængig
> af hvordan energisituationen bliver i fremtiden,er det da rart,med en

Fyringssæsonen er ikke helt ovre endnu, så jeg har ikke regnet på
besparelsen, men det har da været en fryd et par gange i løbet af
vinteren at kunne konstatere at oliemanden kun har fundet plads til godt
1/3 af den mængde olie, han normalt kan komme af med ved automatisk
levering. Jeg har så brugt ca. 12 m3 brænde.
I skal ikke regne med at den kan opvarme alle 158 m2 tror jeg. Der skal
i op i noget større.

> [...]
>
> Morsøforhandler kr. 25.000
> Andersenforhandler kr. 20.000
>
> Vi synes det er en utrolig prisforskel og det dyreste tilbud er med den

Umiddelbart vil jeg anbefale det billigste tilbud p.g.a. ovnen, men jeg
har altså heller ingen erfaring med Morsø. Men det ser da betænkeligt ud
at Andersenforhandleren kun skal have ca. 10.700,- for at lave al det
udenoms, mens Morsømanden skal have hele 17.150,- for at lave det
samme!!!
Der må være noget der kan pilles ved. Spørgsmålet er, om i rent faktisk
får det samme ved begge forhandlere. Jeg ville nok gå dem på klingen og
hvis i tilmed hen ad vejen finder ud af, at den ene ovn kan være ligeså
god som den anden - så spille dem ud mod hinanden.

> Det ville være dejligt ,hvis andre havde nogen erfaringer,som de ville dele.
>
> mvh Jette

Værs'go

Mvh. Steen

Fra : Jette Mogensen

Dato : 30-04-03 07:18

"Steen Andersen" <sandersen@vipERFID.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
[...]

og arbejdsværelse ,ca 65 m3.

Jeg opvarmer uden problemer ca 75 m2 utæt bondehus med vinkelstue og et
krinkelkroget spisekøkken hvor varmen kun kan komme ud gennem en alm.
døråbning. Jeg bruger stort set kun centralvarmen til varmt vand og
back-upFyringssæsonen er ikke helt ovre endnu, så jeg har ikke regnet på
> [...]

hvis i tilmed hen ad vejen finder ud af, at den ene ovn kan være ligeså
god som den anden - så spille dem ud mod hinanden.

Tak for svaret. Det kunne absolut. bruges. Dejligt at høre om så positive
erfaringerne med en Andersen ovn. Var i går hos en forhandler, der havde
både Morsø og Andersen ovne. Han anbefalede Andersen. Og hans pris var også
kr. 20.000,. . Vi overvejer nu,om vi skal opsætte en større
ovn.Krogh-Iversen laver jo både Andersen og Scan ovnene.De skulle være meget
god kvalitet. Så vi er gået i tænkeboks.Endnu engang- mange tak for svaret

mvh Jette