Saks som universal-madredskab
Fra : Bo Warming

Dato : 29-04-03 05:04

Når jeg skal åbne en genstridig plast-emballage, har jeg lært mine børn at
prøve at klare sig med tænderne og hænderne - det er der sport i. En af de
første FarTilFire film viste åbning af konservesdåse med en sten (på
skovtur) - så vidt går jeg dog ikke!

Brug af saks er selvfølgelig hurtigere - og det er den især, når mad skal
findeles og der er så rodet på køkkenbordet, at der ikke er plads til et
spækkebræt.

Det er imponerende at se TV-kokke findele persille og løg med en kniv mod
brættet og lynhurtige bevægelser - kan du det? - men jeg synes at en god
solid saks gør livet enkelt for os uprofessionelle fumlertumlere, og det
findelte kan så falde lige ned i blandingens-skålen
Færre mellemstationer giver da forresten mindre salmonella-risiko, hvis man
går op i det.

Når man skal skære kage, brød og andet op ved bordet, er saks også et
dejligt enkelt instrument, og man krummer ikke over hele bordet og man
behøver ikke plads til de store armbevægelser

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Kim Jensen

Dato : 29-04-03 08:38

> Det er imponerende at se TV-kokke findele persille og løg med en kniv mod
> brættet og lynhurtige bevægelser - kan du det?

Ja, og jeg er endda kun en glad amatør-kok. Faktisk er det voldsomt nemt at
lære.
Jeg finder det også klart nemmere at hakke mine løg end at klippe dem i små
stykker med en saks.

> Når man skal skære kage, brød og andet op ved bordet, er saks også et
> dejligt enkelt instrument, og man krummer ikke over hele bordet og man
> behøver ikke plads til de store armbevægelser

Hvad med:
-Hjemmebagt rugbrød?
-Lagkage?
-Æblekage?
-Roastbeef?

mvh
Kim Jensen

Fra : Bo Warming

Dato : 29-04-03 09:51

"Kim Jensen" <kj@jmt.dk> wrote in message

> [...]
at
> lære.
> Jeg finder det også klart nemmere at hakke mine løg end at klippe dem i

Du eer nok født med bedre finmotorik end mig. Jeg prøvede at lære
"Konrad&Axel" løgskæring på kollegiet, men hele tiden kom folk med
plast-dimser købt fra en demonstrator-sælger på en gågade, som ku snitte
uden besvær

> Hvad med:
> -Hjemmebagt rugbrød?
> -Lagkage?
> -Æblekage?
> -Roastbeef?

Det er årtier jeg har mødt et hjemmebagt rugbrød

Lagkage - det var vist noget med børnefødselsdag og klovnekomik

Æblekage fås som Aldi-småkager med sprødhed og kanelsmag som ingen kan
overgå

Roastbeef skåret op med saks giver måske ikke de af visse husmødre krævede
lige tykke skiver.

Det skulle ifølge min mor helst se ud som om det var skåret på en maskine!

Det gør det ikke når du bruger saks - men saks er sjovere!