Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Coolpix 5700
Fra : Poul E. Kristensen

Dato : 28-04-03 22:11

Har netop bestilt subj., men Nikon i Danmark kan ikke levere for tiden !!
Har nogen kendskab til om der er en afløser på vej, eller er efterspørgslen
bare stor ?
Har også set Tyske netbutikker der melder udsolgt.!

Mvh.
Poul E. Kristensen

Fra : S.M.

Dato : 29-04-03 06:44

Nikon har sikkert problemer med levering, da prisen er blevet nedsat
til under 10.000 kr. Jeg ventede i 14 dage på mit.

Jeg handlede hos Japan Photo i Viborg, de har muligvis flere på
hylden - prøv der , du er utrolig flinke at handle med, og service er
i top.

86 60 20 67

Med venlig hilsen

S. Mik.

Fra : Marek M

Dato : 29-04-03 09:11

Efter min mening, den pludselige pris hop nedad, kan tyde på at
en ny model (før sommer), eller opgradering af den gammel kan være på vej.
Fra anden side var der tale i lang tid i forskellige medier om at modellen
koster for meget i forhold til andre ved samenligning af resultater
(jeg læste anmeldelser af Fuji S602 Z og Canon G3)
Den første pris justering på Nikon 5700 har jeg observeret i USA
Og så kom den til DK. hvor priserne på www.edbpriser.dk lå meget stabilt
omkring 10.500 helt til marts.
I Odense "Fotomagasinet" 65935558 har lige anonceret at de giver 3.000,-
rabat og så koster den 9.995,- (Den har de haft i lang periode til 11.995 )
I Merlin Odense City, i sidste uge kostede den 10.995,-
Af de oplysninger, jeg har samlet om Nikon 5700 så er jeg kun bekymret
for muligheder at stille skarp ved autofokusering i dårlig lys forhold.
Hvor stammer objektivet fra, siden der står ikke "Nikkor" på den,
kunne jeg heller ikke finde oplysninger om. Læste et sted, at muligvis -
samarbejde med Fuji. ???

Hilsen
Marek Odense

Fra : Alex W

Dato : 29-04-03 09:58

> [...]
> Hvor stammer objektivet fra, siden der står ikke "Nikkor" på den,
> kunne jeg heller ikke finde oplysninger om. Læste et sted, at muligvis -

Hej Marek

Objektivet tegner godt ... lige meget om det er Nikkor eller Fuji der laver
det ... de skriver med ED glas og det plejer at være Nikkors varemårke på
specialglas ..
Objektivet laver vignette ved kraftif zoom .. men det gør nu mange zoom
objektiver.
Den er ikke god til at stille skarpt i svagt lys ... og kan ikke arbejde
sammen med en påsat flash's autofokus-lys ...

Farver, kontrast mv. er helt i top.

/Alex (tidl. ejer af Nikon 5700)

Fra : Marek M

Dato : 29-04-03 10:19

Hej Alex
Jeg mener stadigvæk, at Nikon 5700 er godt valg,
men en gang imellemkan jeg bliver skuffet over fremlagte resultater.
For eksempel - http://galleriet.akamera.no/album03?&page=1
DSCN1298, DSCN1309, DSCN1289
De der foto blev taget med auto. Jeg kan få bedre resultater med min gammle
Ixus.

Hvorfor har Du solgt den ?

Hilsen

Marek

Fra : Alex W

Dato : 29-04-03 10:32

> Hvorfor har Du solgt den ?

Jeg har købt en Canon 10D
Nikon 5700 blev brugt i overgangsfasen til DSLR.
Hvis du fotografere meget, så køb et (D)SLR, ellers bliver du skuffet.
De små kan meget .. men kan ikke sammenlignes med udskiftelig optik.

/Alex

Fra : René Sørensen

Dato : 30-04-03 16:13

Der står godt nok 'ZOOM NIKKOR ED' på mit CP5700...

Jeg købte det i januar og er meget glad for det (2k billeder indtil nu). Det
er rigtigt at det en lettere svaghed ved svage kontraster da det mangler en
fokus søge-lys funktion. Der er rygter om at den kommer når Nikon laver en
firmware opdatering på et tidspunkt.

Et lille tip desangående; sæt Auto focus til Manual, her får man en række
områder (søgefelter) man kan vægle mellem. Peg på det område på dit motiv
som har de største/skarpeste kontrast i (røde) søgefeltet og tryk halvt ned
på udløseren (grøn AF lyser nu konstant hvis der er korrekt focus, ellers
blinker den), komponer dit motiv og fyr.

Vh René

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 01-05-03 21:40

René> Der står godt nok 'ZOOM NIKKOR ED' på mit CP5700... Jeg købte
René> det i januar og er meget glad for det (2k billeder indtil
René> nu). Det er rigtigt at det en lettere svaghed ved svage
René> kontraster da det mangler en fokus søge-lys funktion. Der er
René> rygter om at den kommer når Nikon laver en firmware opdatering
René> på et tidspunkt.

Jeg ved ikke, om du har set det, men firmware 1.1 er frigivet - den
hjælper dog ikke på den svage autofocus.

Personligt synes jeg nu ikke, at problemet er stort - men lærer
hurtigt at arbejde med det, og det er kun lige ved tusmørke, at den
driller mig, synes jeg. Jeg er også kanon glad for mit 5700...

Karsten

Fra : René Sørensen

Dato : 01-05-03 22:58

Har set, downloaded og installeret. Desværre hjælper det ikke nogle af de
ting jeg gerne havde set forbedret. Men enig med dig. Det ER et kanon kamera
(min kone har et G3 - sikke dog et klonk kamera...)

René

"Karsten Thygesen" <karthy-dated-1051821500.hmgkmoak@karthy.net> skrev i en
meddelelse news:86he8eiep0.fsf@karthy.karthy.net...

Fra : Alex W

Dato : 29-04-03 10:01

> Har netop bestilt subj., men Nikon i Danmark kan ikke levere for tiden !!
> Har nogen kendskab til om der er en afløser på vej, eller er
efterspørgslen
> bare stor ?

Jeg ville nok vente på en efterfølger ... der kommer nok snart en, selvom
Nikon ikke er så slem til at sende nye eller opdaterede modeller i en lind
strøm, som Canon. ....

/Alex

Fra : Alan Thwaites

Dato : 29-04-03 15:45

> [...]
> Nikon ikke er så slem til at sende nye eller opdaterede modeller i en lind

Alan .T skrev: Ifølge de seneste "efterretninger" er der ikke noget der
tyde på en afløser til 5700 i år,dog muligvis 5000.
Jeg læst i dag på "Steve's digicams" at der er leverings problemer med
mange digicams p.g.a. mangel på ccd'er. Markedet har eksploderet og idet man
nu bruger ccd'er i mange mobil telefoner har fabrikkerne ikke kunne følge
med . Sony der er største producent hæve produktionen i løbet af sommeren
til 10,2 millioner ccd'er om måneden.

Jeg har fulgte med diskussionerne på Nikon forum på DP review angående
påståede fokus problemer med 5700 og der er nu brede enighed at I "rigtige
hænder" fungere autofokussen i nærmest total mørke. Man skal bare huske at
autofokus hos Nikon (og de fleste andre) er baseret på kontrast og rystelse
reducere kontrasten. Med længere brændevide opstår mere rystelse og derfor
er 5700 med 8x zoom mere udsat for problemet end de fleste. Løsningen .-
brug stativet !

Alan.