format af dato
Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 28-04-03 21:57

Hej

Jeg skal have indsat et dato format til MySQL som ser så dan ud
YYYY-MM-DD men når jeg bruger Now() får jeg dk formatet

Kan i hjælpe? Jeg har søgt på alverdens sider men ingen af disse
løsninger har kunne hjælpe mig

Mvh.Mogens

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 28-04-03 22:12

Mogens Dyhre Hansen skrev:
> Jeg skal have indsat et dato format til MySQL som ser så dan ud
> YYYY-MM-DD men når jeg bruger Now() får jeg dk formatet

Det med formatering af dato har ellers været oppe for nylig i gruppen, men:

Format(Now, "yyyy-mm-dd")

skulle kunne klare dit problem

-------
Tomas

Fra : Mogens Dyhre Hansen

Dato : 29-04-03 21:31

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> wrote in message

> Det med formatering af dato har ellers været oppe for nylig i gruppen,
men:

Det havde jeg ikke lige set, jeg har ellers fulgt gruppen ret længe.
Sorry!

> Format(Now, "yyyy-mm-dd")
>
> skulle kunne klare dit problem

Jeps men jeg har lige et ? hvis jeg køre mit program og så jeg sætter
den til at stoppe lige efter Objrec

lblDato = Format(Now, "yyyy-mm-dd") ' retunere 2003-04-29
Objrec("Datofelt") = lblDato ' her retunere Objrec("Datofelt")
29-04-2003 hvis jeg holder musen over for at se værdien kan du forklare
hvad der sker eller er det bare den måde vb6.0 viser det på?

> -------
> Tomas

Mvh. Mogens

Fra : Keld Nygaard

Dato : 30-04-03 09:17

> [...]
> 29-04-2003 hvis jeg holder musen over for at se værdien kan du forklare
> hvad der sker eller er det bare den måde vb6.0 viser det på?

Hvis du har dimensioneret din variabel som Date, så vil indholdet af den
følge opsætningen i din PC's regional settings.
Derfor kan det ikke betale sig at formatere din dato før den skal bruges som
tekst...

/Nygaard

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-04-03 21:52

Mogens Dyhre Hansen skrev:
> Jeps men jeg har lige et ? hvis jeg køre mit program og så jeg sætter
> den til at stoppe lige efter Objrec

Nu har jeg ret svært ved at forholde mig til hvad der sker når du stopper
dit program, idet du ikke har delagtiggjort os andre i hvordan dit program
ser ud. Ligeledes har du ikke beskrevet hvad Objrec er for noget.

> lblDato = Format(Now, "yyyy-mm-dd") ' retunere 2003-04-29

Ja, du tildeler lblDato en streng (eng. "string"). Format returnerer en
streng, og lblDato's default property er Caption, som kan indeholde en
streng.

> Objrec("Datofelt") = lblDato ' her retunere Objrec("Datofelt")
> 29-04-2003 hvis jeg holder musen over for at se værdien

VB har mulighed for at vise indholdet af en variabel, når du er i 'debug
mode', når du holder musen henover den.

Hvis variablen f.eks. er af typen Long, viser den dig ikke de 32 bit som en
Long indeholder, men det tal i 10-tals systemet som bitmønsteret
repræsenterer.

Ligeledes vil indhold af datatypen Date, vises som en dato, og VB prøver
endda at være elskværdig, ved at vise dig den i det format, som du i
kontrolpanelet har angivet at du bruger i det land, som du befinder dig i
(f.eks. "dd-mm-yyyy"). Men husk på at internt inde i "maven" på VB, består
en Date af et bitmønster på 64-bit, som du ikke ønsker selv at pille ved!

Indholdet af strenge bliver dog ikke 'fortolket', når VB viser dem. Det
ville være ret kedelig, hvis du tildeler "X" og VB viser "Y".
Hvis du tildeler "2003-04-29" til en label's caption, er det også hvad der
bliver vist!

Hvis du vil vide mere om datatyperne, og du har MSDN-biblioteket
installeret, kan du stille markøren på navnet på en datatype, f.eks. Date,
og trykke F1. Klik derefter på "Date data type" og derefter på "See Also".
Nu kan du bl.a. vælge mellem "Data Type Summary", "Conversion Keyword
Summary" og Type Conversion Functions". Jeg kan varmt anbefale at læse alle
tre sider grundigt.

-------
Tomas