snyd med feriepenge
Fra : sn67

Dato : 28-04-03 20:17

Hvis man hæver feriepenge, uden at holde ferie (og vel at mærke uden at være
omfattet af de undtagelser der er gældende iflg. loven), hvad er straffen så
for denne forseelse.
Jeg tænker dels på personen der hæver pengene - og dels på personen/firmaet
der (uretmæssigt) skriver under som "nuværende arbejdsgiver"?
Mvh
Susanne

Fra : Christian

Dato : 28-04-03 22:42

"sn67" <sn67@ping.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg tænker dels på personen der hæver pengene - og dels på personen/firmaet
> der (uretmæssigt) skriver under som "nuværende arbejdsgiver"?

Den Ferielov vi har nu er et levn fra gamle socialdemokratiske dage, som vores borgerlige
regering gerne ser afskaffet så hurtigt som muligt, idet pengene befinder sig bedst i
borgernes lommer dvs. feriepengene skal udbetales løbende hver måned sammen med lønnen, om
lønmodtager vil spare dem op er lønmodtagers egen sag !

Jeg kender ingen der er blevet dømt for uretmæssigt at skrive under som "nuværende
arbejdsgiver", måske ved ATP's feriekontor det ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-03 23:17

Christian skrev:

>Den Ferielov vi har nu er et levn fra gamle socialdemokratiske dage ...

Er du ikke rar at holde dig til jura og så reservere de politiske
udgydelser til dk.politik?

--
Bertel

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-04-03 23:07

sn67 <sn67@ping.dk> wrote:

> [...]
> Jeg tænker dels på personen der hæver pengene - og dels på personen/firmaet
> der (uretmæssigt) skriver under som "nuværende arbejdsgiver"?

Hvordan vil du have at det skulle blive opdaget ?

Du beslutter dig for at holde ferie fra den 1. juni til 22. juni og får
dine feriepenge udbetalt. Den 31. maj besluttter du dig for at gå på
arbejde alligevel, da meteologerne har lovet regn i 3 uger.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : sn67

Dato : 29-04-03 08:57

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse >

> [...]
> dine feriepenge udbetalt. Den 31. maj besluttter du dig for at gå på
> arbejde alligevel, da meteologerne har lovet regn i 3 uger.

Nu er der nok ikke så mange arbejdspladser, hvor man bare lige kan ændre sin
ferie hvis vejret ikke behager een!

Mht. hvordan det skulle blive opdaget, så kræver det naturligvis en form for
sammenkøring af registre. Som arbejdsgiver skal du indrapportere personnumre
på dine ansatte (til Told & Skat), - dette skulle angiveligt bruges som værn
mod snyd med sociale ydelser.
Hvis ATP's (Feriekonto's) register over personer der har feriepenge til
gode, bliver sammenholdt med T&S's skulle det være nemt at opdage, at den
person man har underskrevet for i kraft af "nuværende arbejdsgiver" - ikke
optræder i T&S's register, fordi vedkommende ikke arbejder i virksomheden!
(blev det lidt snørklet!?)

Endnu lettere burde det være at opdage, hvis personen er på
bistand/understøttelse. I så fald kan vedkommende jo ikke have en "nuværende
arbejdsgiver".

At faktum så er, at systemet måske er sådan skruet sammen, at det slet ikke
er meningen at snyd skal kunne opdages, - det er så en helt anden sag.
Mit oprindelige spørgsmål gik også på hvad der skete HVIS det blev opdaget.
Men hvis der ikke er præcedens fra andre sager, er det naturligvis ikke til
at svare på. (med mindre der findes en lovtekst der siger noget i den
retning)

mvh
Susanne

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-04-03 12:52

sn67 <sn67@ping.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvordan vil du have at det skulle blive opdaget ?

> Nu er der nok ikke så mange arbejdspladser, hvor man bare lige kan ændre sin

Næ, men hvad nu hvis det er arbejdsgiveren der spørger om man kan komme
fx. på grund af sygdom ?

> [...]
> Men hvis der ikke er præcedens fra andre sager, er det naturligvis ikke til
> at svare på. (med mindre der findes en lovtekst der siger noget i den

Jeg har svært ved at se problemet med at "blive opdaget" ?! Det er dine
feriepenge, som du har optjent - hvad du så bruger din ferie på rager da
ikke andre end dig selv.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-04-03 12:57

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Jeg har svært ved at se problemet med at "blive opdaget" ?! Det er dine
> feriepenge, som du har optjent - hvad du så bruger din ferie på rager da
> ikke andre end dig selv.

Et fuldstændigt OT og politisk svar.

Ferieloven fastlår at for at få sine feriepenge udbetalt, skal man afholde
ferie. (med mindre man er omfattet af de undtagelser loven nævner)

Peter

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-04-03 13:06

Peter K. Nielsen <peter.n@jubiiposten.dk> wrote:

> "[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Et fuldstændigt OT og politisk svar.

Hvordan det ?

> Ferieloven fastlår at for at få sine feriepenge udbetalt, skal man afholde
> ferie. (med mindre man er omfattet af de undtagelser loven nævner)

Så hvordan holder man ferie ? Må man heller ikke arbejde som fx. PC
supporter i sin ferie ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-04-03 13:40

In <1fu6kfc.8zg1dp1eobcjkN%jesper@gylling.net> jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

>Hvordan det ?

>Så hvordan holder man ferie ? Må man heller ikke arbejde som fx. PC
>supporter i sin ferie ?

Ja, det er ikke tilladt.

/Martin

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 29-04-03 10:20

"sn67" <sn67@ping.dk> writes:
> [...]
>personen/firmaet
>der (uretmæssigt) skriver under som "nuværende arbejdsgiver"?

For arbejdstageren vil det betyde, at han skal betale det uretmæssige
modtagne beløb til arbejdsmarkedes feriefond. Der er ingen
straffesanktioner

For arbejdsgiveren er der, med den nye ferielov, ingen straffeaktioner.
Det var der i den tidligere ferielov, men den kom aldrig i anvendelse.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Lasse

Dato : 29-04-03 12:20

> For arbejdstageren vil det betyde, at han skal betale det uretmæssige
> modtagne beløb til arbejdsmarkedes feriefond. Der er ingen
> straffesanktioner

Så hvis man selv skriver under på sin ferie konto, og får pengene udbetalt
skal man betale dem tilbage hvis man ikke holder ferien?

Får man dem så når man rent faktisk holder sin ferie? Går jeg ikke ud fra at
man gør, men ville lige være sikker.

- Lasse

Fra : sn67

Dato : 29-04-03 14:00

"Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> straffesanktioner
>
> For arbejdsgiveren er der, med den nye ferielov, ingen straffeaktioner.

Heller ikke hvis det drejer sig om social "svindel" (måske et lidt stærkt
udtryk i denne sammenhæng), dvs hvis man med sin underskrift medvirker til
at en bistands/understøttelses-modtager (stadigvæk uberettiget) kan få
udbetalt sine feriepenge?

Mvh
Susanne

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 29-04-03 14:23

"sn67" <sn67@ping.dk> writes:

> [...]
>udtryk i denne sammenhæng), dvs hvis man med sin underskrift medvirker til
>at en bistands/understøttelses-modtager (stadigvæk uberettiget) kan få

Det er ikke "social svindel" at modtage understøttelse samtidig med at man
hæver feriepenge. Dvs. man bliver ikke straffet af sin a-kasse, men det
kan meget vel være, at a-kassen indberetter til ferielovkontoret, der så
inddrager feriepengene. Jeg kender ikke det sociale system godt nok til at
vide, hvem det er man snyder der, ferieloven eller aktivloven, men man kan
i sagens natur ikke snyde dem begge.

Der er ikke i ferieloven sanktioner mod arbejdsgivere, der uberettiget
underskiver et feriekort. Her vil det sandsynligvis være straffeloven man
skal have fat i, men det må du få andre til at svare på. Det er uden for
mit område.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Poul Erik Rise /SID

Dato : 29-04-03 14:35

"Lasse" <Lasse@ingen.dk> writes:
>Så hvis man selv skriver under på sin ferie konto, og får pengene udbetalt
>skal man betale dem tilbage hvis man ikke holder ferien?

Jeg er ikke sikker på hvad du mener. Man kan ikke selv underskrive sit
feriekort. Hvis der ikke er en arbejdsgiver til at underskrive det, skal
enten a-kassen eller, hvis man ikke er medlem af en sådan,
socialforvaltningen gøre det.

>Får man dem så når man rent faktisk holder sin ferie? Går jeg ikke ud fra
>at
>man gør, men ville lige være sikker.

Jeg er lidt usikker her, men jeg vil mene at hvis man senere afholder sin
ferie, så vil man være berettiget til at få sine penge udbetalt, også selv
om de er blevet inddraget tidligere fordi man ikke har afholdt sin ferie.

Hilsen
Poul Erik Rise

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 29-04-03 15:37

In <fc.0073fb6b0525e01c3b9aca00133253cd.525f0a8@net.dialog.dk> "Poul Erik Rise /SID" <rise@net.dialog.dk> writes:

> [...]
>feriekort. Hvis der ikke er en arbejdsgiver til at underskrive det, skal
>enten a-kassen eller, hvis man ikke er medlem af en sådan,

Vel, et tilfaeldigt stempel virker uden problemer. Jeg kan huske at jeg ikke
gad at staa i koe som studerende paa kommune-kontoret for at faa
feriekortet underskrevet.

/Martin