Regler om hvem der må deltage på et foræld~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-04-03 19:57

Findes der nogle love omkring hvem der må deltage i et forældremøde med
en 3 årig.

Sagen er den at et familiemedlem har en dreng på 3 år, som bor hos
moderen og dennes samlever (papfar).

Der er nu forældremøde i børnehaven og moderen (biologisk) kan ikke
deltager og hun sender derfor papfaren i stedet for den biologiske far,
som godt kan.

Må hun det eller skal barnets biologiske far, hvis det er muligt deltage
?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-04-03 20:05

In article <1fu58mr.13jry7o463h2kN%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:
> [...]
> som godt kan.
>
> Må hun det eller skal barnets biologiske far, hvis det er muligt deltage

Hvem har forældre myndigheden? Er denne delt, eller kun moderens ?

JonB

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-04-03 20:49

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Hvem har forældre myndigheden? Er denne delt, eller kun moderens ?

Den er delt mellem de biologiske forældre efter reglen 11 dage til
faderen og 20 til moderen.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Pcman

Dato : 28-04-03 21:04

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Den er delt mellem de biologiske forældre efter reglen 11 dage til
> faderen og 20 til moderen.

Hvis du har delt forældremyndighed, har du til enhver tid, ret til at møde
op til sådanne møder. Hvis i ikke er enige om barnets opdragelse og andre
ting i forbindelse med barnets opvækst, kan du ved rettens hjælp få overført
den fulde forældreret. Delt forældremyndighed kræver at begge forældre er
enige om vigtige forhold der vedrører barnet. Moderens samlever er ikke
forælder og har ikke noget at gøre til mødet. Specielt ikke når du har
forældreret!!!
Mvh
Jarl
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-04-03 21:06

Pcman <jarl.fjerndetteolsen@mail.dk> wrote:

> [...]
> enige om vigtige forhold der vedrører barnet. Moderens samlever er ikke
> forælder og har ikke noget at gøre til mødet. Specielt ikke når du har

Er det juridisk eller bare sund fornuft ?

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-04-03 22:25

In article <1fu5c0r.tc193lfuwci2N%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Er det juridisk eller bare sund fornuft ?

Det er vel juridisk. Men, han kan muligvis dukke op med
en fuldmagt fra moderen, og således repræsentere hende.
Men det er jeg ikke sikker på. Han må ihvertfald godt
møde op sammen med hende.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-04-03 22:48

Povl H. Pedersen <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote:

> Det er vel juridisk. Men, han kan muligvis dukke op med
> en fuldmagt fra moderen, og således repræsentere hende.
> Men det er jeg ikke sikker på. Han må ihvertfald godt
> møde op sammen med hende.

Men må han møde op alene, hvilket vil gøre det særdeles akavet hvis den
biologiske fader så også vælger at møde frem ?

Jeg har lidt svært ved at se at en papfar kan møde op til en
forældrekonsultation med mindre at den biologiske far er forhindret
eller ikke gider møde frem.

Problemet er at den biologiske far først har fået kendskab til mødet i
dag mandag - det holdes vist nok tirsdag.

Det er ren chikane fra moderens side.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Pcman

Dato : 29-04-03 07:10

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Det er vel juridisk. Men, han kan muligvis dukke op med
> en fuldmagt fra moderen, og således repræsentere hende.
> Men det er jeg ikke sikker på. Han må ihvertfald godt
> møde op sammen med hende.

Jeps, han kan godt repræsentere moderen, med en behørig fuldmagt. Men når
faderen også har forældreret, må han da kunne underkende denne fuldmagt.
Forældreret er højere end fuldmagt. Faderen kan smide samleveren ud fra
mødet. Det ville jeg måske ikke gøre, men i stedet vil jeg anlægge en
forældreretssag i stedet og få afgjort spørgsmålet ved retten. Hvis den ene
part obstruerer samarbejdet mellem to forældreretsindehavere, vil der kunne
anlægges en retssag om forældreretten. Faderen vil her have stor mulighed
for at få overført hele forældreretten.

Mvh
Jarl

--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 09:08

Pcman skrev:

>Forældreret er højere end fuldmagt. Faderen kan smide samleveren ud fra
>mødet.

Hjemmel?

--
Bertel

Fra : Pcman

Dato : 29-04-03 21:22

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Hjemmel?

Fuldmagt vedr. 3. mands deltagelse i et forældremøde udstedt af en
forældremyndighedsindehaver, fjernes af en forældremyndighedsindehaver. Når
en forælder ene og alene har forældretten over et barn, tages alle
beslutninger vedrørende barnet udelukkende af denne forælder. Ved fælles
forældremyndighed tages beslutninger af forældrene i fællesskab. Deraf ordet
fælles forældremyndighed. Tvivl kan afgøres ved retssag.

Dette bør være elementær viden for enhver far, der tror at han ikke har lige
så meget at sige over barnet som moderen, når de ikke bor sammen mere, selv
om at han har fælles forældremyndighed. Han har nøjagtig lige så meget ret
som moderen.

§§§? Find dem selv. Dette er normal retspraksis.

Mvh
Jarl
--
Honda CB 550 F 1979 - der ikke skal spørge mor om lov til at tage sønnen
bagpå.

Fra : René

Dato : 29-04-03 22:20

"Pcman" <jarl.fjerndetteolsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ordet
> fælles forældremyndighed. Tvivl kan afgøres ved retssag.
----
Tvivl om ?? mener du ikke - uenighed om hvem der skal have
forældremyndigheden skal afgøres i retten. ?

Hvis der er uenighed om hvem der skal være med til forældremøde så er der
ikke enighed om at udøve forældremyndigheden i fællesskab og enten bøjer den
ene part sig ellers må vedkommende søge den fulde forældremyndighed alene.

Hverken Statsamterne eller Domstolene kan eller vil træffe afgørelser om
hvem der skal med til forældremøder.

Men det kan da være at undervisningsministeriet har nogle retningslinier ?

Men jeg vil tro at det ikke er muligt at udele forældremyndighedsansvar med
en fuldmagt. Da alle forældremyndighedsaftaler skal godkendes af
Statsamterne og en fuldmagt vil være en slags forældremyndighedsaftale.

(Det vil jo så ikke være nødvendigt for papfar at adoptere hvis der bare kan
laves en fuldmagt og den biologiske far har ikke mulighed for at gøre
indsigelser overfor en fuldmagt som ved en adoption)

----

> [...]
selv
> om at han har fælles forældremyndighed. Han har nøjagtig lige så meget ret

---
Pointen er bare at han har lige så meget ret som moderen. Men ikke mere ret
end moderen.

Så hvis mor siger at det er godt nok med papfar så bestemmer far ikke mere
end moderen om det er rigtigt eller forkert. Nøjagtig på samme vilkår som
hvis mor og far stadig boede sammen.

----
> §§§? Find dem selv. Dette er normal retspraksis.
---

Du kunne hjælpe mig meget hvis du ville finde dem for mig. specielt
retspraksis hvor domstolene har truffet afgørelse i spørgsmålet om hvem der
skal med til forældremøder.

> Mvh
> Jarl

MVH
René

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 23:03

René skrev:

>Men jeg vil tro at det ikke er muligt at udele forældremyndighedsansvar med
>en fuldmagt. Da alle forældremyndighedsaftaler skal godkendes af
>Statsamterne og en fuldmagt vil være en slags forældremyndighedsaftale.

Det kan jeg vanskeligt tro. Det er en rent praktisk
foranstaltning for at moderen kan deltage pr. stedfortræder.

--
Bertel

Fra : Pcman

Dato : 29-04-03 07:04

> Er det juridisk eller bare sund fornuft ?

Det skulle stå i loven, men jeg kender ikke paragraffen.

Mvh
Jarl
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-03 22:29

Pcman skrev:

>Moderens samlever er ikke forælder og har ikke noget at gøre til mødet.

Det er nu næppe rigtigt. Jeg kender ingen paragraffer, men
praksis er at alle mulige mennesker bliver accepteret som
stedfortrædere hvis det er aftalt med den/dem der har
forældremyndigheden.

--
Bertel

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-04-03 22:49

> [...]

> praksis er at alle mulige mennesker bliver accepteret som
> stedfortrædere hvis det er aftalt med den/dem der har

Men her har begge forældre myndigheden over drengen og den biologiske
far er slet ikke blevet hørt - moderen har blot besluttet at papfaren
deltager på hendes vegne.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-03 23:16

[2900] Jesper Haaber Gylling skrev:

>Men her har begge forældre myndigheden over drengen og den biologiske
>far er slet ikke blevet hørt - moderen har blot besluttet at papfaren
>deltager på hendes vegne.

Vi er enige om at det er tåbeligt. Jeg ved ikke om det er
holdbart for problemet er at der er en delt ret til at bestemme,
og parterne er uenige.

Måske er det smarteste at faderen affinder sig med situationen og
møder op (i fremtiden) uanset om moderen eller den nye fyr møder
op. Men jeg kan godt se komikken. Alternativet er vel slagsmål?

Jeg er som lærer ikke stødt på uenighedsproblemer i den
forbindelse, så det har for mig været problemfrit at holde møde
med dem som mødte op, og som vi vidste var accepteret af den/dem
med forældremyndighed.

--
Bertel

Fra : Pcman

Dato : 29-04-03 07:16

> Men her har begge forældre myndigheden over drengen og den biologiske
> far er slet ikke blevet hørt - moderen har blot besluttet at papfaren
> deltager på hendes vegne.

Jeps. Jeg ser dette som en obstruering fra moderens side. Hun fremmer ikke
samarbejdet mellem de to forældre, som vistnok er en forudsætning for at
have fælles forældremyndighed. Det moderen har gang i ligner chikane og det
var et af de tricks jeg brugte, når jeg som eneforældremyndighedsindehaver,
nægtede min søns mor deltagelse i diverse møder.

Her må være en oplagt retssag til fordel for faderen og barnet.

Mvh
Jarl
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : David T. Metz

Dato : 29-04-03 09:33

Pcman skriblede:
> "[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> Jeps. Jeg ser dette som en obstruering fra moderens side.

Jeg har ganske svært ved at se at der er tale om obstruering alene ved det
forhold at hun sender en stedfortræder, som ovenikøbet lever sammen med
barnet en stor del af tiden. Det er derimod ubetænksomt ikke at informere
faren om mødet samt at hun sender stedfaren, her kan den manglende
oplysning i god tid om mødet måske betegnes som "chikane", men da i hvert
fald aldrig "obstruering".

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Pcman

Dato : 29-04-03 20:58

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk> wrote in message

> [...]
> faren om mødet samt at hun sender stedfaren, her kan den manglende
> oplysning i god tid om mødet måske betegnes som "chikane", men da i hvert

Jeg mener, at hvis den ene forælder bevidst udelukker den anden til møder
omhandlende barnet, er det et forsøg på obstruktion af den andens
forældreret. Forældreret er jo netop bl.a. at gå til den slags møder. Da vi
snakker ret og retssamfund, må det jo være obstruktion, når man bevidst
forsøger at afskære en forælder fra sin forældreret.

Men det er da absolut og chikane. Hvor går grænsen mellem chikane og
obstruktion, når det gælder forældreret?

Mvh
Jarl
--
Honda CB 550 F 1979 - med plads til sønnike
MB 207

Fra : Pcman

Dato : 29-04-03 07:12

> Det er nu næppe rigtigt. Jeg kender ingen paragraffer, men
> praksis er at alle mulige mennesker bliver accepteret som
> stedfortrædere hvis det er aftalt med den/dem der har
> forældremyndigheden.

Ja da, hvis det er aftalt med forældreretsindehaveren. Men i dette tilfælde
hvor der er to der har forældreret og de begge er uenige, skal man da tage
en retssag. Kender en god advokat der er på fædrenes side.

Mvh
Jarl - enlig far i 8½ år.
--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 09:09

Pcman skrev:

>Ja da, hvis det er aftalt med forældreretsindehaveren. Men i dette tilfælde
>hvor der er to der har forældreret og de begge er uenige, skal man da tage
>en retssag.

Skal?

Kunne vi ikke få lidt mere jura og lidt mindre gæt og
moraliseren?

--
Bertel

Fra : Pcman

Dato : 29-04-03 21:03

> Skal?

Nænæ, man vælger jo selv. Men jeg skulle nok få det gjort - IGEN. Og vinde.

> Kunne vi ikke få lidt mere jura og lidt mindre gæt og
> moraliseren?

Uenighed ved fælles forældremyndig kan afgøres i retten. Det skal enhver
forælder vide.

Mvh
Jarl

--
Honda CB 550 F 1979
MB 207

Fra : Ole Andersen

Dato : 29-04-03 02:32

[2900] Jesper Haaber Gylling wrote:
> Den er delt mellem de biologiske forældre efter reglen 11 dage til
> faderen og 20 til moderen.

Øhh - er det ikke samværsretten, der er delt sådan?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
"There. There," said the marquis de Carabas, awkwardly, patting her

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-04-03 06:56

Ole Andersen <news@palnatoke.net> wrote:

> Øhh - er det ikke samværsretten, der er delt sådan?

Jo, men de har også begge forældremyndigheden.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-04-03 09:10

[2900] Jesper Haaber Gylling skrev:

>Jo, men de har også begge forældremyndigheden.

Den er så delt ligeligt.

--
Bertel

Fra : Ghita

Dato : 30-04-03 09:55

I news:1fu58mr.13jry7o463h2kN%jesper@gylling.net griflede [2900] Jesper
Haaber Gylling:
> [...]
> far, som godt kan.
>
> Må hun det eller skal barnets biologiske far, hvis det er muligt

Er det umulig for papfar og biologisk far at være i rum sammen ?
Ellers kan de vel møde op begge to ligesom begge forældre ellers kunne
have gjort.

--
God bagjul...
Ghita

Fra : Nette

Dato : 30-04-03 12:16

> [...]
> far, som godt kan.
>
> Må hun det eller skal barnets biologiske far, hvis det er muligt

Det her er lidt kringlet..men jeg prøver...

Jeg forstår ikke helt? Hun sender papfaderen i stedet for den biologiske
far? Når den biologiske far godt kan, så synes jeg, det er nærliggende, at
han gør det. Det er trods alt hans barn, så han har 1. ret fremfor papfar.

Du skriver ikke, hvad/hvem du skal bruge svaret overfor. Er det overfor
rettigheder for faderen, så spørg i institutionen, der ved de det og gør de
ikke, kan de hurtigt finde reglerne frem. På den måde ville mor også have
større opbakning.

Er det overfor institutionen, så er det deres barn og dermed dem der
bestemmer, i hvis varetægt de oplysninger, der kommer frem skal være.
Men det kommer lidt an på, hvad for en slags møde det er.

Er det et forældemøde, hvor alle forældre er med, eller er det en
konsultation mellem primærpædagoger samt forældre?

Hvis det er et møde for alle, så ser jeg ingen grund til hvorfor ikke både
papfar,far eller en anden er repræsenteret. - Af moralske årsager ville jeg
nok foreslå, at far giver grønt lys for det først.

Er det der imod en konsultation, så synes jeg det bedste ville være at
aflyse og finde en dato, hvor både mor og far begge kan deltage, - også
selvom man ikke umiddelbart mener der er noget at snakke om på mødet.
Pædagogerne er faktisk ret forstående på det punkt.

Jeg selv deltager i forældremøder i børnehaven, hvor jeg ikke er biologisk
mor, men vi lader altid mor få første ret, og melder hun afbud, så tager jeg
med og giver mor et referat. Dog finder vi et andet tidspunkt for
konsultationerne, hvis mor eller far er forhindret. Der synes vi det er
vigtigt, at alle deltager.
Vi har aldrig fra institutionens side hørt noget, og jeg har ligeledes
heller aldrig selv reageret overfor forældre/papforældre i "min"
institution.

Nette