ekskæreste advarer min arbejdsplads om mig
Fra : Jørn

Dato : 28-04-03 18:51

På min nye arbejdsplads har jeg netop været indkaldt til møde, fordi de
havde modtaget en mail fra min sure ekskæreste, der advarer firmaet om at
jeg har en sigtelse for hacking.
Er sådan noget lovligt.?
og hvad kan man gøre ved det ?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-04-03 19:00

In article <b8jpl5$16mi$1@news.net.uni-c.dk>, Jørn wrote:
> På min nye arbejdsplads har jeg netop været indkaldt til møde, fordi de
> havde modtaget en mail fra min sure ekskæreste, der advarer firmaet om at
> jeg har en sigtelse for hacking.
> Er sådan noget lovligt.?

Ja, det er ulovligt at hacke ;-D
Er du sigtet for at hacke? ellers vil mene at det er injuriende.

> og hvad kan man gøre ved det ?

Injurier er mig bekendt privat påtale. Dvs, du selv skal anlægge sag.

Hvis du IKKE er sigtet for at hacke, så få det på skrift fra politiet
og vis det til dit arbejde. Hvis du er... så se at få en afklaring.

JonB

Fra : Jørn

Dato : 28-04-03 19:45

Så længe man er sigtet er man ikke dømt men ekskæresten kan jo lavew en
masse skade ved at sende den slags skrivelser ud

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-04-03 19:46

"Jørn" <dsl2780@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Så længe man er sigtet er man ikke dømt men ekskæresten kan jo lavew
en
> masse skade ved at sende den slags skrivelser ud

_er_ du sigtet? I så fald har kæresten næppe gjort noget forkert,
medmindre der er nedlagt navneforbud i sagen.

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-04-03 20:25

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:

> _er_ du sigtet? I så fald har kæresten næppe gjort noget forkert,
> medmindre der er nedlagt navneforbud i sagen.

Straffeloven:
§ 270. Er sigtelsens fremsættelse ved sin form utilbørlig fornærmende,
kan straf efter § 267, stk. 1, anvendes, selv om sandhedsbevis føres;
det samme gælder, såfremt gerningsmanden ikke har haft rimelig
anledning til at fremsætte fornærmelsen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-04-03 20:33

> [...]
> det samme gælder, såfremt gerningsmanden ikke har haft rimelig
> anledning til at fremsætte fornærmelsen.

§270 læser jeg som om det skal være kæresten der fremsætter sigtelsen
særligt fornærmende og derved ifalder ansvar selvom sigtelsen er
korrekt.
Her er det ikke kæresten der fremsætter sigtelsen (jo, det er det
oprindeligt, men i denne situation bringer hun blot informationen om
politiets sigtelse til firmaets kendskab). (svarende til at sende en
avis hvori information stod)

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 28-04-03 20:40

> [...]

> oprindeligt, men i denne situation bringer hun blot informationen om
> politiets sigtelse til firmaets kendskab). (svarende til at sende en

Nu står der ikke i en avis, hvem der er blevet sigtet. En sigtelse er
ikke en offentlig information. Husk på en sigtelse er ikke det samme
som at være dømt.
Det er muligt at §270 er irrellevant, men så er der eksempelvis §264d
og §267.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-04-03 20:55

> Nu står der ikke i en avis, hvem der er blevet sigtet. En sigtelse er
> ikke en offentlig information. Husk på en sigtelse er ikke det samme
> som at være dømt.

Enhver kan finde navne på sigtede ved at møde op til retsmøderne.
Medmindre der er navneforbud er navnet ikke ulovligt at offentliggøre
(som jeg har forstået det. Ret mig hvis jeg tager fejl)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-04-03 22:14

In article <Xns936BDCB30A82C.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> som at være dømt.
> Det er muligt at §270 er irrellevant, men så er der eksempelvis §264d

Hvis man har en politiscanner, så bliver der jævnligt opremset
nummerplade af patruljevognen, centralen svarer så igen med CPR nummer,
navn, adresse, biltype, sigtelser, domme, og ind imellem med
oplysninger fra den lokale database (mistanker uden sigtelser
så vidt jeg kan gætte).

Disse konkrete oplysninger må dog ikke viderebringes.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-04-03 22:21

In article <slrnbar6cg.e0.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>, Povl H. Pedersen wrote:
> In article <Xns936BDCB30A82C.miljokemi.dk@130.133.1.4>, Morten Bjergstrøm wrote:

[klip]

> [...]
> så vidt jeg kan gætte).
>
> Disse konkrete oplysninger må dog ikke viderebringes.

Må de overhovedet aflyttes ?

JonB

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-04-03 22:27

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote in

> Må de overhovedet aflyttes ?

Ja det blev tilladt for et par år siden.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-04-03 22:37

In article <Xns936DEE0D4220AHS235DK@130.225.247.90>, Henrik Stidsen wrote:
> Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote in

> Ja det blev tilladt for et par år siden.

Blev det ikke kun tilladt at eje udstyret?

JonB

Fra : Reino Andersen

Dato : 28-04-03 21:21

Martin Højriis Kristensen skrev:

> [...]
> oprindeligt, men i denne situation bringer hun blot informationen om
> politiets sigtelse til firmaets kendskab).

Nu skal "sigtelse" altså ikke forståes, som det politiet gør, når de sigter
en person.

En sigtelse skal ifølge ordlyden af § 267 (som hænger sammen med § 270)
vedrøre et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i
medborgeres agtelse.

Dette kan f.eks. være en beskyldning om, at en person har begået en strafbar
handling eller har optrådt upålideligt. Der kan i sigtelsen ligge en påstand
om en egenskab hos en person eller om en bestemt handling, han har
foretaget.

En ærekrænkelse i form af en sigtelse, vil som hovedregel være straffri, når
sigtelsens sandhed bevises, jf. § 269, stk. 1.

§ 270 stk. 1 nævner dog 2 grupper af tilfælde, hvor domstolene kan se bort
fra sandhedsbevisets betydning, og således, selv om der er ført
sandhedsbevis, alligevel pålægge straf efter § 267, stk. 1.

Dette gælder for det første, hvor sigtelsens fremsættelse ved sin form er
utilbørlig fornærmende.

For det andet kan sandhedsbevis tabe sin virkning, såfremt gerningsmanden
ikke har haft rimelig anledning til at fremsætte fornærmelsen. Dette led af
bestemmelsen vil typisk kunne anvendes, såfremt fornærmelsen består i
fremdragelse af meget gamle forhold.

--
Reino

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-04-03 21:29

"Reino Andersen" <reinoFJERNMIG@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Nu skal "sigtelse" altså ikke forståes, som det politiet gør, når de
sigter
> en person.

Nej, det er jeg klar over.

> [...]
påstand
> om en egenskab hos en person eller om en bestemt handling, han har

Men er alene informationen om at personen er sigtet tilstrækkelig?
Den slags er jo dagligdag for diverse journalister

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-04-03 22:05

In article <21gra.1676$Of5.1425@news.get2net.dk>, Reino Andersen wrote:

[klip]

> [...]
> sandhedsbevis, alligevel pålægge straf efter § 267, stk. 1.
>
> Dette gælder for det første, hvor sigtelsens fremsættelse ved sin form er

Er det ikke en utilbørlig fornærmelse at fortælle det til mandens
arbejde, _SPECIELT_ fordi hun tager kontakt til dem, og ikke omvendt.

> [...]
> ikke har haft rimelig anledning til at fremsætte fornærmelsen. Dette led af
> bestemmelsen vil typisk kunne anvendes, såfremt fornærmelsen består i

Hmm, har gerningskvinden haft rimelig anledning til at fremsætte
fornærmelsen over for mandens arbejdsplads? Umiddelbart vil jeg
mene nej.

Hvad så? Kan hun straffes eller ej ?

JonB

Fra : Frederiksen

Dato : 28-04-03 21:48

> På min nye arbejdsplads har jeg netop været indkaldt til møde, fordi de
> havde modtaget en mail fra min sure ekskæreste, der advarer firmaet om at
> [...]

Jeg ville kontakte en advokat og bede ham skrive et brev til din eks med
henvisning til nogle af de paragraffer, der er nævnt i tråden. Og et par
ord om at du ikke vil se det gentaget, og såfremt i fald det koster dig
jobbet, gøre hende ansvarlig for dit indtægtstab. Han vil kunne rådgive dig
om de juridske spidsfindigheder i sådan et brev, og du vil kunne lægge sagen
over på hans skuldre (altså det mindre at bekymre sig om). Koster formentlig
et par timer, men de kan være givet rigtig godt ud - et brev fra en advokat
plejer de fleste at tage alvorligt, og hvorfor bruge sit liv på noget, som
en advokat kan klare?

Mvh Maria

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 01-05-03 15:04

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> [...]
advokat
> plejer de fleste at tage alvorligt, og hvorfor bruge sit liv på noget, som

Du har nok ret: Jeg spørger lige af nysgerrighed: Hvad kan/vil sådan noget
egentligt koste, rent hypotetisk? Tidsmæssigt, vel ikke så meget. I kroner
og ører, hvor meget?

Mvh.
Martin Jørgensen.