/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Passe på ved dækskift ?
Fra : Morten Juel


Dato : 28-04-03 18:21

hejsa Alle

Jeg skal ha det nye bagdæk på DR'en, og jeg gidder ikke betale et værksted,
så jeg har købt 3 stk dækjern der er 350mm lange er de ikke store nok ?
Er der noget jeg skal passe på, når jeg vil skifte mit bagdæk på dr'en ,
eller er det bare at klø på, det er jo alufælge, kan jeg bøje/skade dem ?

Gode råd og ideer modtages med kyshånd..

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-



 
 
Kim Olsen (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 28-04-03 19:12

Hej

Om dine dækjern er lang nok, opdager du jo nok.

Men jo alufælge er bløde, og ikke fordi jeg tror du kan bøje dem, nej men du
kan let lave dybe mærker og ridser så pas på.

Jeg har set min lokale MC forhandler bruge nogle retagulære hårde stykker
plastic til at lægge imellem dækmaskinen og fælgen.
Så hvis jeg var dig ville jeg lave nogle plasticstykker.

hilsen

Kim Olsen

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
news:b8jnll$jps$1@sunsite.dk...
> hejsa Alle
>
> Jeg skal ha det nye bagdæk på DR'en, og jeg gidder ikke betale et
værksted,
> så jeg har købt 3 stk dækjern der er 350mm lange er de ikke store nok ?
> Er der noget jeg skal passe på, når jeg vil skifte mit bagdæk på dr'en ,
> eller er det bare at klø på, det er jo alufælge, kan jeg bøje/skade dem ?
>
> Gode råd og ideer modtages med kyshånd..
>
> --
> Mvh
> Morten --- http://StarChild.dk
> Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
> Jallagryde 320i
> DR350SET --- http://DR350.dk
> -= girls and sex can't beat binary and hex =-
>
>



Claus Rittig (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-04-03 20:06

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:b8jr45$7ja$1@sunsite.dk...

> > så jeg har købt 3 stk dækjern der er 350mm lange er de ikke store nok ?
> > Er der noget jeg skal passe på, når jeg vil skifte mit bagdæk på dr'en ,
> > eller er det bare at klø på, det er jo alufælge, kan jeg bøje/skade dem
?

> Om dine dækjern er lang nok, opdager du jo nok.

Det er de. 35cm dækjern er et godt kompromis mellem "tilstrækkelig
vægtstang" og ikke for svært doserbare. Kortere dækjern vil kræve flere
timer i fitness-centret, og længere dækjern vil øge risikoen for en bulet
fælg dramatisk. Jeg vil næsten mene at de er i den lange ende. (Mine er vist
25cm).
Jeg har et 50cm dækjern du kan få billigt, hvis du har lyst, det kostede en
fælg første gang jeg brugte det, og er ikke blevet brugt siden.

> Men jo alufælge er bløde, og ikke fordi jeg tror du kan bøje dem, nej men
du
> kan let lave dybe mærker og ridser så pas på.

Alufælge bløde?!? Kunne du evt. fortælle mig hvad der findes som er
stærkere?
Ja, du kan som Kim siger let ridse alufælge, og det kureres med et par
plast-dimser. Jeg har et par, men bruger dem ikke - ridserne er jo ikke
værre end alle de stenslag og ridser der alligevel kommer på en off-road
fælg, så pyt... Syns jeg - men der er jo stor forskel på hvad folk synes om
den slags.

Kim, tjek lige op på din citeringsteknik.

Det er en RIGTIG god ide at bruge dækfedt (dæk-pasta, monteringspasta) når
du monterer det nye dæk, det gør dækskift meget lettere. Dek kan som regel
købes ved det lokale dækcenter, ½ liter rækker til adskillige års brug.

Rittig



Morten Juel (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 28-04-03 20:38

> > Om dine dækjern er lang nok, opdager du jo nok.

hehe true

> Det er de. 35cm dækjern er et godt kompromis mellem "tilstrækkelig
> vægtstang" og ikke for svært doserbare. Kortere dækjern vil kræve flere
> timer i fitness-centret, og længere dækjern vil øge risikoen for en bulet
> fælg dramatisk. Jeg vil næsten mene at de er i den lange ende. (Mine er
vist
> 25cm).
> Jeg har et 50cm dækjern du kan få billigt, hvis du har lyst, det kostede
en
> fælg første gang jeg brugte det, og er ikke blevet brugt siden.

hehe de havde et på nogle og 60cm men det var lige stort nok til mig

> Alufælge bløde?!? Kunne du evt. fortælle mig hvad der findes som er
> stærkere?
> Ja, du kan som Kim siger let ridse alufælge, og det kureres med et par
> plast-dimser. Jeg har et par, men bruger dem ikke - ridserne er jo ikke
> værre end alle de stenslag og ridser der alligevel kommer på en off-road
> fælg, så pyt... Syns jeg - men der er jo stor forskel på hvad folk synes
om
> den slags.

Oki super nej en rids gør såmend ikke så meget

> Det er en RIGTIG god ide at bruge dækfedt (dæk-pasta, monteringspasta) når
> du monterer det nye dæk, det gør dækskift meget lettere. Dek kan som regel
> købes ved det lokale dækcenter, ½ liter rækker til adskillige års brug.

Det må jeg ha købt til onsdag så

Mange tak for rådene

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-



Soren Lindholt (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 29-04-03 12:28


Morten Juel <MP@stofanet.invalid> wrote in article
<b8jvnp$3nk$1@sunsite.dk>...
>
> Det må jeg ha købt til onsdag så
>
Der er mange der bruger opvaskemiddel, brun sæbe, wd40 osv. Men dækfedt er
nu fedt at bruge...
--
Søren
http://motortosse.dk


Futte & Co. (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 28-04-03 20:28


"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> wrote in message
news:b8jnll$jps$1@sunsite.dk...
> hejsa Alle
>
> Jeg skal ha det nye bagdæk på DR'en, og jeg gidder ikke betale et
værksted,
> så jeg har købt 3 stk dækjern der er 350mm lange er de ikke store nok ?
> Er der noget jeg skal passe på, når jeg vil skifte mit bagdæk på dr'en ,
> eller er det bare at klø på, det er jo alufælge, kan jeg bøje/skade dem ?
>
> Gode råd og ideer modtages med kyshånd..
>
Hej Morten

Du skal passe på dine fingre, ikke liiiige stikke tommeltotten mellem dæk og
fælg, det gør nas, skulle jeg hilse og sige. Sørg for at fælgen ligger fast,
f.eks. på en trækasse, altså hvis du ikke lige har noget at spænde op på.
Når du monterer, og ikke lige har fået købt pasta, eller hvad det nu hedder,
kan du bruge opvaskemiddel. Tynd det, halvt vand, halvt opvaskemiddel, det
er glimrende. Opvaskebørsten er også glimrende til at smøre kanterne med.
(pas på fruen ikke opdager dine evner med opvaskemiddel og børste, det kunne
blive brugt imod dig senere
Jeg bruger selv en muggert til at løsne det gamle dæk, og så bruger jeg den
tynde ende af de der enkelte gaffelnøgler, fordi dækjernet lige i starten er
for tykt, bare lige til de første nøk.
Når du så har fået det nye dæk på, så pump op til overtryk og luk så luften
ud igen. Du kan så , ved at lade dæk og fælg hoppe med forskellig dæktryk,
få dækket til at sidde lige på fælgen. Gentages til du er tilfreds.
Det er faktisk , når man har prøvet et par gange, rimeligt nemt, Men sådan
er det vel altid med noget man selv synes man har styr på .


--
Jørgen , Brøndby
CB550F , den fine årgang 1975
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=70



Morten Juel (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 28-04-03 20:42

> Hej Morten

Heysan

> Du skal passe på dine fingre, ikke liiiige stikke tommeltotten mellem dæk
og
> fælg, det gør nas, skulle jeg hilse og sige. Sørg for at fælgen ligger
fast,
> f.eks. på en trækasse, altså hvis du ikke lige har noget at spænde op på.

Oki er noteret, hold fumlefingeren væk

> Når du monterer, og ikke lige har fået købt pasta, eller hvad det nu
hedder,
> kan du bruge opvaskemiddel. Tynd det, halvt vand, halvt opvaskemiddel, det
> er glimrende. Opvaskebørsten er også glimrende til at smøre kanterne med.
> (pas på fruen ikke opdager dine evner med opvaskemiddel og børste, det
kunne
> blive brugt imod dig senere

Hehe her i huset er det mig der vasker op, det er tøsen for doven til og jeg
gidder ikke se på at det står og hober sig op, så det er så let med det

> Jeg bruger selv en muggert til at løsne det gamle dæk, og så bruger jeg
den
> tynde ende af de der enkelte gaffelnøgler, fordi dækjernet lige i starten
er
> for tykt, bare lige til de første nøk.

Oki

> Når du så har fået det nye dæk på, så pump op til overtryk og luk så
luften
> ud igen. Du kan så , ved at lade dæk og fælg hoppe med forskellig dæktryk,
> få dækket til at sidde lige på fælgen. Gentages til du er tilfreds.
> Det er faktisk , når man har prøvet et par gange, rimeligt nemt, Men sådan
> er det vel altid med noget man selv synes man har styr på .

Uhhh det må jeg lige skrive bag øret, ihh det er godt med sådan en ng til at
få gode "det har jeg prøvet 1000 gange og dette er altså bedst" råd
ellers skal man jo selv slås med det..
Er det nødvendigt af afbalancere sådan en DR350'er ? eller er det omsonst..
? det skal lige siges at det ikke er knopdæk, men mine gade Metzler Saraha 3
dæg )

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-



Claus Rittig (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-04-03 22:48

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> skrev i en meddelelse
news:3ead806d$0$29511$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Når du monterer, og ikke lige har fået købt pasta, eller hvad det nu
hedder,
> kan du bruge opvaskemiddel. Tynd det, halvt vand, halvt opvaskemiddel, det
> er glimrende.

Vær lidt varsom med at bruge opvaskemiddel. De fleste opvaskemidler
indeholder salte, og det er alufælge tit ikke så glade for - mine irede lige
rigelidt, dengang jeg brugte opvaskemiddel, det var derfor jeg omsider tog
mig samme til at spørge efter dækpasta i det lokale dækcenter. De solgte det
kun i 5L spande, så jeg fik en kopfuld for en tyver.

> Jeg bruger selv en muggert til at løsne det gamle dæk

Så er du nok bedre til at sigte med en muggert end jeg er - hvis jeg brugte
muggert ville det blive urentabelt at skifte dæk selv
Jeg lægger hjulet på gulvet (på et tæppe) og vandrer en tur rundt på
dæk-kanten, så er det løst.

Rittig



Mads Lund (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 29-04-03 11:42

> Så er du nok bedre til at sigte med en muggert end jeg er - hvis jeg
brugte
> muggert ville det blive urentabelt at skifte dæk selv
> Jeg lægger hjulet på gulvet (på et tæppe) og vandrer en tur rundt på
> dæk-kanten, så er det løst.

Hvis man har et passende skruestik så er det eminent til at løsne dækket fra
fælgen.

Mads Lund
Ninja9RT



MightyMax (28-04-2003)
Kommentar
Fra : MightyMax


Dato : 28-04-03 21:47


> Jeg skal ha det nye bagdæk på DR'en, og jeg gidder ikke betale et
værksted,
> så jeg har købt 3 stk dækjern der er 350mm lange er de ikke store nok ?
> Er der noget jeg skal passe på, når jeg vil skifte mit bagdæk på dr'en ,
> eller er det bare at klø på, det er jo alufælge, kan jeg bøje/skade dem ?
>
> Gode råd og ideer modtages med kyshånd..

1. Få løsnet dækket fra fælgkanten hele vejen rundt på begge sider. Hvis du
ikke kan træde det ned når hjulet ligger på gulvet (på noget stof,
gulvtæppe el. lign.) så må der skrappere midler til. Dækket ligger stadig på
gulvet. Tag en muggert og en bred flad ikke skarp mejsel (eller hellere en
særlig dækmejsel) og slå ind mellem fælgkant og dæk parallelt med dækkanten
mod fælgbunden. Når dækket begynder at løsne sig lidt vippes dækmejslen mere
og mere mod lodret. Tilsidst bliver dækket slået ned midt i fælgen hvor
fælgen har en noget mindre diameter. Få dækket løsnet hele vejen rundt på
begge sider.
2. Smør lidt "glidecreme" rundt langs kanten så dækket lettere kan glide af.
3. Tag et dækjern og sæt det på plads under dækket. Der hvor jernet rører
fælgen beskytter du fælgkanten evt med et stykke flækket vandslange som selv
sidder rimelig fast.
4. Pres derefter dækket ned midt i fælgen hvor diameteren er mindst modsat
hvor du har dækjernet. Dette gør at der bliver mere dæk at arbejde med hvor
du har dækjernet. Dette er meget vigtigt!
5. Tag så det andet dækjern og sæt det på plads på samme måde ca 10 cm fra
det første jern.
6. Nu vipper du det første dækjern ned. Det skulle køre rimeligt glat hvis
du har gjort pkt. 4. rigtigt.
7. Derefter vipper du dækjern nr to ned. Hvis det er for svært har du nok
været for grådig og lavet for stor afstand mellem de to jern.
8. Når begge jern er vippet ned tager du jern nr 1 fri og sætter det på
plads i kort afstand fra nr 2 som holdes vippet ned. Du kan evt holde nede
det med knæet.
9. Sådan fortsætter du nøk for nøk en gang eller to mere hvorefter hele
dæksiden glider fri.
Resten er herefter vist let nok.

Når dækket skal på igen gør du det hele i stort set modsat rækkefølge. Husk
at smøre med glidecreme og husk pkt 4 når dækket skal på plads med det
sidste stykke. Pkt 4 er langt hen ad vejen nøglen til succes! Endelig er det
vigtigt at arbejde i små nøk ad gangen. Tag ikke for store stykker af
gangen.
Held og lykke. Det er ikke så svært men kræver nok lidt at man har prøvet et
par gange før det glider nemt. Men sådan er det jo med det meste!

Kenneth
NSU Supermax 1961




Claus Rittig (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 28-04-03 22:50

"MightyMax" <skak@no_spam-email.dk> skrev i en meddelelse
news:3ead93e0$0$52148$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

[ Snip: Guld ]

> Held og lykke. Det er ikke så svært men kræver nok lidt at man har prøvet
et
> par gange før det glider nemt. Men sådan er det jo med det meste!

Skide god beskrivelse!

Rittig



Per Milborg Pedersen (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Per Milborg Pedersen


Dato : 29-04-03 14:20


"MightyMax" <skak@no_spam-email.dk> wrote in message
news:3ead93e0$0$52148$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Jeg skal ha det nye bagdæk på DR'en, og jeg gidder ikke betale et
> værksted,
> > så jeg har købt 3 stk dækjern der er 350mm lange er de ikke store nok ?
> > Er der noget jeg skal passe på, når jeg vil skifte mit bagdæk på dr'en ,
> > eller er det bare at klø på, det er jo alufælge, kan jeg bøje/skade dem
?
> >
> > Gode råd og ideer modtages med kyshånd..
>
> 1. Få løsnet dækket fra fælgkanten hele vejen rundt på begge sider. Hvis
du
> ikke kan træde det ned når hjulet ligger på gulvet (på noget stof,
> gulvtæppe el. lign.) så må der skrappere midler til. Dækket ligger stadig

> gulvet. Tag en muggert og en bred flad ikke skarp mejsel (eller hellere
en
> særlig dækmejsel) og slå ind mellem fælgkant og dæk parallelt med
dækkanten
> mod fælgbunden. Når dækket begynder at løsne sig lidt vippes dækmejslen
mere
> og mere mod lodret. Tilsidst bliver dækket slået ned midt i fælgen hvor
> fælgen har en noget mindre diameter. Få dækket løsnet hele vejen rundt på
> begge sider.

Jeg vil stærkt anbefale at klemme dækket løs i en skruestik. Dækket er sært
dødt at slå på med en hammer og det er noget klamp at slå på dækket.
Risikoen for at hamre sig selv over fingrene og lave mærker i fælgen er
markant.
Vælg en skruestik og lig en fiberklods mellem den ene kæbe og fælgekanten.
Den anden kæbe skal presse tæt på fælgkanten og så er det bare at spænde
skruestikken sammen om dækket. Når den ene side er det bare at gentage
proceduren med den anden side.

Resten af den beskrevne procedure er fin-fin.


--
Med racende venlig hilsen

Per M. Pedersen.....M for motortosse...som skiftede et dæk i går og skal
skifte et igen lige om lidt.
www.motortosse.dk




Jes Vestervang (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 29-04-03 19:31

Per Milborg Pedersen wrote:

> Jeg vil stærkt anbefale at klemme dækket løs i en skruestik.

....og hvis man ikke lige har sådan et, så kunne man måske prøve med en
skruetvinge.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600 og MTX125R
Få Outlook Expresss til at quote ordentligt:
<http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/>

Fixer (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Fixer


Dato : 29-04-03 15:49

hej
som forhenværende "dækabe" kan jeg kun sige: fantastisk beskrivelse
hilsen fixer

"MightyMax" <skak@no_spam-email.dk> skrev i en meddelelse
news:3ead93e0$0$52148$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> > Jeg skal ha det nye bagdæk på DR'en, og jeg gidder ikke betale et
> værksted,
> > så jeg har købt 3 stk dækjern der er 350mm lange er de ikke store nok ?
> > Er der noget jeg skal passe på, når jeg vil skifte mit bagdæk på dr'en ,
> > eller er det bare at klø på, det er jo alufælge, kan jeg bøje/skade dem
?
> >
> > Gode råd og ideer modtages med kyshånd..
>
> 1. Få løsnet dækket fra fælgkanten hele vejen rundt på begge sider. Hvis
du
> ikke kan træde det ned når hjulet ligger på gulvet (på noget stof,
> gulvtæppe el. lign.) så må der skrappere midler til. Dækket ligger stadig

> gulvet. Tag en muggert og en bred flad ikke skarp mejsel (eller hellere
en
> særlig dækmejsel) og slå ind mellem fælgkant og dæk parallelt med
dækkanten
> mod fælgbunden. Når dækket begynder at løsne sig lidt vippes dækmejslen
mere
> og mere mod lodret. Tilsidst bliver dækket slået ned midt i fælgen hvor
> fælgen har en noget mindre diameter. Få dækket løsnet hele vejen rundt på
> begge sider.
> 2. Smør lidt "glidecreme" rundt langs kanten så dækket lettere kan glide
af.
> 3. Tag et dækjern og sæt det på plads under dækket. Der hvor jernet rører
> fælgen beskytter du fælgkanten evt med et stykke flækket vandslange som
selv
> sidder rimelig fast.
> 4. Pres derefter dækket ned midt i fælgen hvor diameteren er mindst modsat
> hvor du har dækjernet. Dette gør at der bliver mere dæk at arbejde med
hvor
> du har dækjernet. Dette er meget vigtigt!
> 5. Tag så det andet dækjern og sæt det på plads på samme måde ca 10 cm fra
> det første jern.
> 6. Nu vipper du det første dækjern ned. Det skulle køre rimeligt glat hvis
> du har gjort pkt. 4. rigtigt.
> 7. Derefter vipper du dækjern nr to ned. Hvis det er for svært har du nok
> været for grådig og lavet for stor afstand mellem de to jern.
> 8. Når begge jern er vippet ned tager du jern nr 1 fri og sætter det på
> plads i kort afstand fra nr 2 som holdes vippet ned. Du kan evt holde nede
> det med knæet.
> 9. Sådan fortsætter du nøk for nøk en gang eller to mere hvorefter hele
> dæksiden glider fri.
> Resten er herefter vist let nok.
>
> Når dækket skal på igen gør du det hele i stort set modsat rækkefølge.
Husk
> at smøre med glidecreme og husk pkt 4 når dækket skal på plads med det
> sidste stykke. Pkt 4 er langt hen ad vejen nøglen til succes! Endelig er
det
> vigtigt at arbejde i små nøk ad gangen. Tag ikke for store stykker af
> gangen.
> Held og lykke. Det er ikke så svært men kræver nok lidt at man har prøvet
et
> par gange før det glider nemt. Men sådan er det jo med det meste!
>
> Kenneth
> NSU Supermax 1961
>
>
>



Morten Juel (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Morten Juel


Dato : 29-04-03 17:14

[snip guldkorn]

er gemt på pc'eren tak )

--
Mvh
Morten --- http://StarChild.dk
Golf II GTI 1.8Ti 8v --- http://Golf2.dk
Jallagryde 320i
DR350SET --- http://DR350.dk
-= girls and sex can't beat binary and hex =-



MightyMax (30-04-2003)
Kommentar
Fra : MightyMax


Dato : 30-04-03 08:54

Tak for roserne.
God ide med at bruge skruestikken eller en skruetvinge. Det skal jeg huske!

Kenneth
NSU Supermax 1961 - også gammel "dækabe" (næsten 30 år siden!).



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste