Rasler ved 5000 omdr.
Fra : Dennis

Dato : 28-04-03 18:07

Hejsa

Jeg har et lille problem med min mc (kawa. ER-5) den er begyndt at rasle
omkring de 4800 omdr. og stopper igen når den når de ca. 5200 omdr.. Jeg
har så bare troet at det var et eller andet der har løsnet sig, men da
jeg havde kærsten bag på den anden dag larmede den ikke. I dag prøvede
jeg så at lytte mig frem til mislyden, hvor jeg umiddelbart syntes at
den kom fra motoren.

Så var det at jeg ville hører om der er nogle der har en god ide til
hvad det kan værer, ellers må jeg jo forbi bikes and parts og hører dem.

På forhånd tak for hjælpen

Dennis

Fra : Pwh

Dato : 28-04-03 18:24

Dennis wrote:
> [...]
>
> Så var det at jeg ville hører om der er nogle der har en god ide til
> hvad det kan værer, ellers må jeg jo forbi bikes and parts og hører

Jeg vil gætte på at det er din knastkædestrammer der ikke fungerer optimalt.
Det samme problem har jeg haft på et par af mine store Kawa'er gennem tiden.

Jens

Fra : Dennis

Dato : 28-04-03 20:04

> Jeg vil gætte på at det er din knastkædestrammer der ikke fungerer
> optimalt. Det samme problem har jeg haft på et par af mine store
> Kawa'er gennem tide

Nu er min Kawa jo godt nok ikke så stor
Hvad har det af betydning ud over at knastkæden vil være slap, siger det
lige pludselig puf og så falder motoren fra hinanden eller hvad ?

Dennis

Fra : Armand

Dato : 29-04-03 07:23

Dennis <digger1@mail.tele.dk> skrev i en

> [...]
> jeg havde kærsten bag på den anden dag larmede den ikke. I dag prøvede
> jeg så at lytte mig frem til mislyden, hvor jeg umiddelbart syntes at

Eftersom at kæresten bagpå udgør en forskel kan jeg ikke forestille mig at
det er noget i motoren at du kan høre.

Du nævner et omdrejningstal - Forekommer larmen ved samme omdrejningstal i
andre gear også?
Hvis ikke kan vi måske snarere henlede larmen til et hastighedsområde!?

Jeg forudsætter at dette er tilfældet, og dømmer derufra en forkert
opspændt*, og måske ligefrem usmurt og knastør, kæde som synderen!!

Kædeopspændings-beskrivelser i manuals er ofte standard-procedurer der
passer mere eller mindre godt på de individuelle modeller. Tillige er
målangivelserne lette
at fejlfortolke; men på FAQ'en på DMC's hjemmeside er der en grundig
beskrivelse af hvorledes man kan erfare den korrekte kædeopspænding for ens
egen model Læs den!!

Link:
www.dmc-org.dk

--
Armand.

Fra : Pwh

Dato : 29-04-03 17:49

Armand wrote:

> Eftersom at kæresten bagpå udgør en forskel kan jeg ikke forestille
> mig at det er noget i motoren at du kan høre.

Det havde jeg lige overset i skyndingen. Nej, så ligger fejlen nok et andet sted end knastkæden.
Det var lige den med at det opstod i et bestemt rpm. område der mindede mig om mine gamle Kawa'er.
Bagkæden er nok et godt bud. Den vil jo blive strammet op når kæresten er bagpå.
Få det chekket hurtigst muligt inden du smadrer et udgangsleje.

Jens

Fra : Dennis

Dato : 29-04-03 21:24

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> writes:

> [...]

Den larmede heller ikke idag hvor jeg kørte alene, jeg ved ikke om det
kan skyldes at der var køligt og fugtigt. Og hvad angår kæden så er
den velsmurt smører den nok nærmere for ofte
Hvad angår lyden lyder det som om at den kommer nede til højre for mig
ved motoren eller tanken. Det lyder lidt ligesom en spændeskive der
sidder løs.

> Få det chekket hurtigst muligt inden du smadrer et udgangsleje.

Jeg var forbi bikes and parts idag i et andet ærinde, men det var jo
lidt svært evt. at spørge dem tilråds når den tilfældigvis ikke
larmede idag.

Mvh.

Dennis