OT: DV > redigering > Quicktime
Fra : ct

Dato : 28-04-03 16:50

Beklager OT, men det er jo nok her at nørderne findes alligevel

Hvad er den bedste / nemmeste måde at få sine DV optagelser redigeret
(klippe/klistre, fade ind/ud, rulletekster, afsnitsmenuer osv.) og så lagt i
en ordentligt Quicktime format til fuldskærmsvisning (præsentation) ???

Hvilket program, hvilke codecs, hvilken rækkefølge, hvorfor og hvorfor ikke
? Resultatet skal være 100% kompatibelt med både Mac og PC (skriver det
fordi jeg før har oplevet en .mov der spillede på Mac OK men uden lyd på PC)

Vi har prøvet lidt med Premiere 6.5, men der er *mange* codecs at vælge
imellem, og den laver ikke ret pæne quicktime filer efter det jeg har
prøvet. (er det forresten rigtigt hvad jeg hører at Premiere er uddøende,
eller ??) Én har bildt mig ind jeg skulle gemme i et andet format først og
så lave .mov konverteringen til sidst i f.eks. Quicktime??

Claus

Fra : Bitbucket

Dato : 28-04-03 19:23

ct <no@way.se> wrote:

> [...]
> eller ??) Én har bildt mig ind jeg skulle gemme i et andet format først og
> så lave .mov konverteringen til sidst i f.eks. Quicktime??

DV kan du hive direkte ind i iMovie og redigere og derfra kan den gemmes
i en lang række formater, bl.a. MPEG-4.

Alle QuickTime codecs er kompatible med en Windows PC, hvis man
installere QuickTime i Windows.

Alternativt: Gem den færdigredigerede fil som DV og konverter den med
ffmpegX (freeware) til MPEG-1, MPEG-2, DivX eller XVID.

DivX og XVID kan med fordel afspilles i MacOS X i MPlayerX (freeware)
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 01-05-03 18:32

Hejsa

Jeg har samme problemstilling.

"Bitbucket" <bitbucket@devnull.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> i en lang række formater, bl.a. MPEG-4.
>
> Alle QuickTime codecs er kompatible med en Windows PC, hvis man

Men filmen hakker ret kraftigt paa pc (750Mhz) i mpeg-4. Jeg har hentet den
nyeste quicktime player. Oploesningen er PAL (720x576 eller det).

> Alternativt: Gem den færdigredigerede fil som DV og konverter den med
> ffmpegX (freeware) til MPEG-1, MPEG-2, DivX eller XVID.

- Jens

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 01-05-03 20:05

Jens Rasmussen <hest@ko.gris> wrote:

> Men filmen hakker ret kraftigt paa pc (750Mhz) i mpeg-4. Jeg har hentet den
> nyeste quicktime player. Oploesningen er PAL (720x576 eller det).

Så er QT til Windows dårligt optimeret, men ISO standard MPEG-4 burde
kunne afspilles i mange andre programmer i Windows. F.eks. mplayer.

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 01-05-03 20:45

"Jesper Ørsted" <not@home.invalid> skrev i en meddelelse

> Så er QT til Windows dårligt optimeret, men ISO standard MPEG-4 burde
> kunne afspilles i mange andre programmer i Windows. F.eks. mplayer.

Windows Media Player 9 kan ikke spille den. DivX Player kan heller ikke.
Soeger jeg paa mplayer saa finder jeg den til unix.

Det er da maerkeligt at windows ikke kan afspille mpeg-4. iMovie gemmer vel
i standard mpeg-4 format?

- Jens

Fra : Bitbucket

Dato : 01-05-03 22:23

> [...]

> Windows Media Player 9 kan ikke spille den. DivX Player kan heller ikke.
> Soeger jeg paa mplayer saa finder jeg den til unix.

Prøv engang at kigge her:

http://www.fourcc.org/fcccodec.htm

> Det er da maerkeligt at windows ikke kan afspille mpeg-4. iMovie gemmer vel
> i standard mpeg-4 format?
>
> - Jens

iMovie kan gemme i alle de formater som Quick Time understøtter.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 28-04-03 21:10

Hvis i har det godt med at redigere filmen i Premiere, så hold fast i det
og brug i stedet Cleaner til at komprimere til slutformatet.
Det vil formodentig give et bedre resultat. Jeg ville nok bruge Sorenson
eller MPEG4 som slutformat, men det afhænger lidt af, hvad i skal bruge
det til.

Mvh Ben

Fra : ct

Dato : 28-04-03 23:53

det er til fremvisning på skærm (projektor for det meste). Jeg har forsøgt
sorensen og det virker umiddelbart OK. Hvad med lydkomprimering og codec??
Kvaliteten skal være omtrent TV-kvalli.

Hvad er Cleaner for et program?

Claus

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 29-04-03 02:37

ct <no@way.se> wrote:

> [...]
> sorensen og det virker umiddelbart OK. Hvad med lydkomprimering og codec??

Skal det være TV kvali, så sats MPEG-2 i stedet med MP2 lyd.

Til 384 x 288 skal du nok satse på 1000 kbit MPEG-2 video, sæt den til
flg. indstillinger i ffmpegX:

Fanebladet Video

Video Codec: MPEG2 [.MPG] (mpeg2enc) og hak i "Encode Video"
Video Bitrate: 1000 kbit/s
Video Size: 384 x 288
Autosize: 4:3
Framerate: PAL (25)

Fanebladet Audio

Audio Codec: .MP2 hak i "Encode Audio"
Audio Bitrate: 256 kbit/s
Sampling: 44100 Hz
Channels: Stereo

Fanebladet Options V = hak ud for.

V Bicubical scaling
V Deinterlace
V Altivec
V QT decode
100 Luminance
100 Saturation
125 Sharpness
Profile: Generic MPEG-2
Interlace: Frame
Tread: Normal (med mindre du har en Dual processor mac, så sættes den
til Dual CPU)
Ingen hak i Constant bitrate
QMin: 2

Fanebladet Tools

MPEG1/2 post-processing

V Echo command line

V Mux As..: MPEG2

V Postprocess

Klik på Encode

Efter Lyd og Video er kodet:

Vælg audio og video i Video Tools under Tools fanebladet og klik Go

Cleaner koster en bondegård, ffmpegX er god og gratis, brug den!

Afspilles i f.eks. MPlayerX

Fra : ct

Dato : 29-04-03 07:32

1000 tak for hjælpen, det prøver jeg lige med det samme

claus

Fra : Ben Knudsen

Dato : 29-04-03 07:25

"ct" <no@way.se> writes:
>Hvad er Cleaner for et program?

Cleaner er et af de mest brugte programmer til komprimering af video. Det
kan urimelig meget, men er som Jesper skriver også temmelig dyrt. Jeg har
ingen erfaringer med ffmpegx, men det burde jeg måske få

Mvh Ben