Dykkerulykke
Fra : Kristoffer Gravgaard

Dato : 28-04-03 16:36

Læs politiken historie om to forulykkede dykkere på interessant vrag i Polen.

http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=266985

venlige hilsener

Kristoffer
Sportsdykkerklubben Vikingerne

Fra : Alan Olsen

Dato : 28-04-03 16:55

Mon ikke der er tale om vraget af Wilhelm Gulstoff. Jeg har da aldrig hørt
om et vrag med 7000 druknede der skulle hedde Goja.

mvh Alan

Fra : Allan Jensen

Dato : 28-04-03 17:25

.....så har du ikke hørt efter

Tabstallet er selvfølgelig usikkert, da der var tale om en flukt ude af
myndighedernes kontrol.

Læs : "Da Östersjön var ufredens hav" (Svensk)
eller "Die fluckt über Ostsee" (Tysk), samt mange andre steder er disse
forlis nævnt. De største tab var W.Gustlof, Goya og G.Von Steuben. Cap
Arkone gik også ned med et ukendt antal tusinde mennesker, men her var der
tale om koncentrasionslejrfanger.

m.v.h. Allan

Fra : Alan Olsen

Dato : 29-04-03 14:57

Du har ret Allan, jeg har lige søgt lidt på Goya i Google og fundet
dokumentation dette.
Jeg vil se om jeg kan få fat i de bøger du nævner.
Har du lånt dem på biblioteket ?

Mvh Alan

Fra : Allan Jensen

Dato : 29-04-03 16:08

Begge bøger er at finde på Marinens bibliotek på Holmen, der findes en
mængde andet litteratur om skibene og om evakueringen af den Tyske
befolkning, ved russernes fremrykning i krigens sidste uger.
Meget spændende læsning, men desværre er der meget langt til vragene, for en
dansk dykker.

Forresten er det omkring 10 år siden at jeg første gang så undervandsfilm
fra vraget af Goya, optaget fra Tysk TV, så det med at de lige har fundet
vraget er noget af en tilsnigelse.

P.S. Prøv også at læse "Gesunken und Verschollen", i modsætning til de andre
bøger, er denne ret ny og du har derfor mulighed for at købe den i
boghandelen.
Der er også positioner i og andre interessante oplysninger for dykkere.

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-04-03 17:43

"Kristoffer Gravgaard" <krgr@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Læs politiken historie om to forulykkede dykkere på interessant vrag i
> [...]

Er der nogen der ved hvorfor er det ulovligt ?

Allan Hansen

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 28-04-03 19:37

> Polen.
>
> Er der nogen der ved hvorfor er det ulovligt ?

Et gæt: Fordi det er en gravplads. Nu står der ikke mange detaljer i
artiklen, men jeg kunne forestille mig at myndighederne ikke gider have
dykkerturister på et sådant vrag. Estonia må man vist heller ikke dykke på.
Essensen er vel at det ikke skal være 'sjovt' eller 'fedt' at dykke på et
vrag hvor mange hundreder omkom. Det kan anses for manglende respekt og så
forbyder man det. Det er ikke nødvendigvis et synspunkt jeg er uenig i, og
om ikke andet er det lokalmyndighedernes valg og ikke dykkernes.
Hvis ham her hollænderen og ham tyskeren har dykket der uden den fornødne
tilladelse, så mister jeg lidt respekten for dem. (Dog selvsagt ikke til et
punkt at jeg ville have ønsket dem døde!)

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-04-03 21:39

Det tror jeg ikke er sagen. Wilhelm Gustloff krævede ligeså mange ofre
(nogle hævder flere) og der er ikke restriktioner på dykning. Den falder
også ind under Polsk myndighed.

JZC

C. H. Engelbrecht <chrisengeldk@dkik.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ead74c5$0$42653$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...