Problemer med Tyan s2466-4m MB og PCI-X
Fra : ct

Dato : 28-04-03 16:40

jeg har sådan et bundkort i én af vores servere, og den giver problemer:

når jeg installerer et Gigabit netkort i PCI-X soklen, bliver skidtet
ustabilt, og hænger efter ½-10 timer. Jeg har forsøgt med både 3com 996BTX
og Intel Pro 1000TM server netkort. (og med noget Surecom EP320G-TX, men der
vil win2000 server ikke godkende driveren, noget med at der mangler noget
info i .inf filen)

Jeg har et par næsten-tilsvarende Tyan 2466 (ikke -4M) og der sker der ingen
fejl. Ligeledes har jeg indtil videre ikke observeret fejl med netkortet i
én af 32bit PCI soklerne.

Bundkortet har seneste BIOS (4.05) og alle netkort er forsøgt med nyeste
driver versioner. Årh jo, jeg kører 2000 server SP3.

Hjælp! ;-P

Claus

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 28-04-03 18:21

"ct" <no@way.se> wrote in message
> [...]
>
> Bundkortet har seneste BIOS (4.05) og alle netkort er forsøgt med nyeste
> driver versioner. Årh jo, jeg kører 2000 server SP3.

Kører du 33 eller 66 MHz ? (default er 66). Tyan anbefaler selv at tvinge 33
hvis man har problemer.

/Jesper

Fra : ct

Dato : 28-04-03 23:49

> Kører du 33 eller 66 MHz ? (default er 66). Tyan anbefaler selv at tvinge
33
> hvis man har problemer.

66 - men der er jo heller ingen problemer i et alm 33mhz PCI stik, bare ikke
så fedt at have PCI-X og ikke kunne bruge det til noget. Hvad er btw.
hastighedsforskellen på et gigabit netkort i 33 og 66Mhz PCI ??

Claus

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 29-04-03 06:55

"ct" <no@way.se> wrote in message

> 33
>
> 66 - men der er jo heller ingen problemer i et alm 33mhz PCI stik, bare
ikke
> så fedt at have PCI-X og ikke kunne bruge det til noget.

Nej, men det er vist et kendt problem at 760 chipsættet er ret følsomt ved
64bit/66 MHz, og hvis du ikke har andet end det ene kort på 64 bit så er der
båndbredde nok ved 33 MHz (ca 2 GBit/s) til at mætte kortet.
Måske du kan få Tyan til at komme med tips m.h.t. hvilke kort der virker
bedst.

> Hvad er btw.
> hastighedsforskellen på et gigabit netkort i 33 og 66Mhz PCI ??

32 bit 33 MHz = ca. 1 GBit/s
64 bit 33 MHz = ca. 2 GBit/s
64 bit 66 MHz = ca. 4 GBit/s
64 bit 133 MHz = ca. 8 GBit/s

Shared mellem alle devices i hver PCI kanal og at det er maximal hastighed.
Som regel skal man være glad hvis man kommer tæt på 80% af disse tal.

/Jesper

Fra : ct

Dato : 30-04-03 07:29

> [...]
> så fedt at have PCI-X og ikke kunne bruge det til noget. Hvad er btw.
> hastighedsforskellen på et gigabit netkort i 33 og 66Mhz PCI ??

Nå, men rettelse - skidtet går også ned i det alm. PCI stik (((

Jeg har korresponderet med Tyan support der mener at det er grafikkortet
(MGA550) og netkortet der ikke kan lide hinanden....jeg prøver at skifte, så
ser vi hvad der sker....