"tilbehør" til frikadeller ??
Fra : B&P

Dato : 28-04-03 15:04

Jeg mangler ideèr til hvad man kan lave som " tilbehør " til frikadeller til
børnene...

Vi voksne skal have kold kartoffelsalat ,me hvad kan man lave som er lækkert
til børn på 2 år + 5 år ??

Det skal være kold mad ,da det skal medbringes..

Syntes lige at jeg vil dele min kold kartoffelsalat med jer ...
Bruger aldrig mål.

Creme fraice ca. 1 stort bæger
Mayo Efter smag ,så det ikke smager formeget af creme fraice
Karry
Salt
Løg i meget små terninger 4 stk
Agurk i meget små terninger 2 hele
Kolde kartofler i tern ca. 3 kg.

Creme fraice røres med mayo ,salt ,karry , løg og agurk.
Kolde kartofler røres forsigtigt i.
Pyntes med agurk og tomat.

Serveres koldt og smager bedst dagen efter ,da det så har trukket lidt.

Bente

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 28-04-03 15:18

"B&P" <bente76@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lækkert
> til børn på 2 år + 5 år ??
>
> Det skal være kold mad ,da det skal medbringes..

Hejsa
Hvad med pastasalat eller bare godt brød og nogle cherrytomater, samt
agurkestave?? - Børn går ikke så meget op i, hvor "fint" det er, så længe
det smager godt.

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : B&P

Dato : 28-04-03 15:27

Hej Rikke..

Glemte at skrive i farten ,at de ikke vil have alm. salat eller pastasalat.
De er meget kræsen..

Mvh. Bente

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 28-04-03 16:17

> Hej Rikke..
>
> Glemte at skrive i farten ,at de ikke vil have alm. salat eller
pastasalat.
> De er meget kræsen..
>
> Mvh. Bente

Pastasalat kan jo laves på 1 mio. måder, men nuvel, så ville jeg da bare
medbringe brød eller evt. bage nogle pølsehorn til ungerne, det er da til at
overskue. For at holde en sund linie, kan du jo tage noget blandet frugt
med.

Fra : B&P

Dato : 28-04-03 16:32

Smiler...
Jeg tænkte bare et eller andet lækker udover det det man plejer.

Tror jeg bare klasker noget blandet sammen ,for det er jo også begrænset
hvad de unger spiser ,når man er samlet en hel flok i børnehaven

Bente

Fra : gch123

Dato : 28-04-03 20:48

> "B&P" <bente76@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hvorfor skal der laves sær retter til børne kan de ikke spise
kartoffelsalat?
Hvis jeg skulle lave andet ville jeg lave en skål gulerodssalat med
revne gulerødder appelsinsaft og rosiner og nogle flutes

Børn i den alder er ikke mere kræsne en man gør dem til, mine børn som
idag er 20 og 23 år har aldrig fået lov til at sige der var noget de
ikke kunne lide uden at have smagt på det. Og efter en tid, 1 mdr, et
halv år, skulle man prøve igen, og man måtte ikke rejse sig fra bordet
før man havde smagt. Dette afsted kom en sjov episode som familien idag
ind i mellem husk med et godt grin " Vi fik rosenkål som de skulle
smage, igen af dem havde lyst, den ene af dem får den ide, vi kan dele
et rosenkålhoved, som sagt så gjort, og med en mund lyder det kan vi
stadig ikke lide."
De idag begge er glade for at de blev tvunget til at smage al slags mad,
de er ikke bange for at prøve nye ting, og der er også ting de ikke
spiser.

Mvh
GCH

http://www.kandu.dk/

Fra : Nette

Dato : 29-04-03 19:32

"gch123" skrev i en meddelelse
> Hvorfor skal der laves sær retter til børne kan de ikke spise
> kartoffelsalat?

Tænk sig, det sad jeg også lige og tænkte på. Hvorfor i alverden skulle de
ikke kunne spise en lækker gang kartoffelsalat?
Lad dem vælge imellem det og en klapsammen med smør

Nette

Fra : la_dk

Dato : 03-05-03 20:29

"Torup & Bachmann" <vagntorup@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at
> overskue. For at holde en sund linie, kan du jo tage noget blandet frugt

Det er fedt nok når man vil formidle sine erfaringer, men jeg synes at du
skulle prøve med lidt mere research, både omkring kogebog og "søgemaskiner"
Vi er ikke alle på begynderstadiet ud i pastasalat og kylling i karry. MVH
Lise

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-04-03 17:04

"B&P" <bente76@tdcadsl.dk> wrote in message

> De er meget kræsen..

Sult dem et par dage - det fremmer appetitten!

vh
Jan

Fra : Klaus Petersen

Dato : 28-04-03 23:15

> Vi voksne skal have kold kartoffelsalat ,me hvad kan man lave som er
lækkert
> til børn på 2 år + 5 år ??

Hvad med kartoffelmos eller kartoffler med persillesovs?

Det var jeg da i hvert fald vild med den gang til frikadeller.

Fra : B&P

Dato : 29-04-03 20:14

Oki...

Jeg startede med at spørge om noget man kan lave som tilbehør til
frikadeller ,men bliver spidset af med kommentar som :
lad dem sulte
tving dem
osv.

Jeg spurgte ikke om hjælp til opdragelse , blot en opskrift...

Bente

Fra : Hauge

Dato : 29-04-03 20:48

Hejsa

> Jeg spurgte ikke om hjælp til opdragelse , blot en opskrift...

Måske det var det du skulle spørge om så..

/Hauge

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-04-03 20:54

> [...]
> tving dem
> osv.
>
> Jeg spurgte ikke om hjælp til opdragelse , blot en opskrift...

Det er jo ikke rigtigt - du har fået flere forslag.
Og der er ingen, der har foreslået " lad dem sulte".
Men at lade dem sulte et par dage.
og der er heller ikke nogen der har foreslået at "tvinge dem", men
at lade dem smage før de udtaler sig.
Og du skrev selv, at der er meget kræsne. Hvorfor mon det. - ikke
at du skrev det, men at de er meget kræsne?
eller.....
Osv.
Mvh
Ole

Fra : Queenie

Dato : 29-04-03 21:18

"Ole Larsen" skrev d. 29-04-03 20:54 dette indlæg :

> [...]
> Og du skrev selv, at der er meget kræsne. Hvorfor mon det. - ikke
> at du skrev det, men at de er meget kræsne?

Gi' da konen en chance .. det er jo ikke alle der har samme bizarre form
for humor

Hvad med at putte dem i pitabrød med nogle andre gode ting i? Evt lave
dem som en slags bøfsandwich, når nu de ikke kan li' salat? Medbring
pitabrød, ketchup, remoulade, sød sennep, ristede løg osv - hvad de nu
end kan lide og lad dem lave deres pitabrød selv på stedet? Det burde
ikke svine for meget, og jeg går da ud fra, at hvis de selv får lov til
at lave dem, så er det også lidt sjovere at spise dem

http://www.kandu.dk/

Fra : Homer

Dato : 29-04-03 22:22

Queenie wrote:

[Om kræsne børn]

> "Ole Larsen" skrev

[snip]

> Hvad med at putte dem i pitabrød med nogle andre gode ting i?

[snap]

Dét var alligevel det mest vidtgående forlsag indtil nu, Queenie!!
Stakkels børn ... tsk tsk.

Homer.
- "Mr Gumble, this is a Girls' Scouts meeting!"
- "Is it?! Or is it that you girls can't admit you have a problem?!"

Fra : Queenie

Dato : 30-04-03 01:25

"Homer" skrev d. 29-04-03 22:22 dette indlæg :
> Queenie wrote:
>
> [Om kræsne børn]

> [snip]

> [snap]
>
> Dét var alligevel det mest vidtgående forlsag indtil nu, Queenie!!
> Stakkels børn ... tsk tsk.
lol hmmm børn i pitabrød? Tjo .. hvorfor mon ikke lol

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-05-03 15:39

> [...]

> tving dem
> osv.
>
> Jeg spurgte ikke om hjælp til opdragelse , blot en opskrift...

Hvorfor i alverden skulle du så involvere resten af verden i dine
tilsyneladende problemer med kræsne unger. Så skulle du måske indskrænke dig
til at bede om en opskrift.

I øvrigt er man på usenet i den situation at man må lære at folk svarer det,
de har lyst til - vil man bestemme, hvad man får af reaktioner, så hyr dog
en konsulent. De får nemlig betaling for at levere en vare - deltagere på
usenet deltager af lyst, næppe for specifikt at servicere folk, der har
misforstået mediet.

Har du i øvrigt hørt om 'humor'?

vh

Jan

Fra : Simon Nejmann

Dato : 02-05-03 01:00

**** Bentes første post:
[...]

<snip opskrift på kold kartoffelsalat>

**** Bentes anden post (svar på pastasalat forslag):
Glemte at skrive i farten ,at de ikke vil have alm. salat eller
pastasalat.
De er meget kræsen..
****

Hvor er det lige hun _ikke_ beder om en opskrift? Eller prøver at
sige: "Ok tak, godt forslag - men ..."?
Ok, hun kunne godt have udeladt forklaringen på hvorfor pastasalat og
kold kartoffelsalat ikke er gode forslag, men så kunne det meget nemt
have lydt som "Forslag - dur ikke: Væk!"...

> [...]
>en konsulent. De får nemlig betaling for at levere en vare - deltagere på
>usenet deltager af lyst, næppe for specifikt at servicere folk, der har

På den anden side hedder den her nyhedsgruppe: "dk.kultur.mad+drikke",
og hun spørger om en madopskrift (dog ikke X eller Y) - så er det helt
urimeligt af hende at forvente at få en opskrift som svar, istedet for
en masse: "Sådan opdrager du dine børn" svar?

>Har du i øvrigt hørt om 'humor'?

Jo, men er: "at lade dem sulte et par dage" sjovt?

Til slut: Jeg er selv vokset op med: "Du _skal_ prøvesmage det før du
siger at du ikke kan lide det" filosofien, og jeg _har_ smagt mange
forskellige madvarer gennem mit indtil videre 23 år lange liv. MEN jeg
er stadig ekstremt kræsen... Og det er ikke engang fordi det er særlig
sjovt at være det!
Så sidder jeg der sammen med famillien og de spiser en eller anden
ret, som de syntes smager _vildt_ godt, og som jeg ikke endang kan få
ned - det er ikke sjovt, tro mig: Det er ikke sjovt at være kræsen,
men nogen gange kan man bare ikke gøre noget ved det... Og så er det
altså træls at læse kommentar efter kommentar fra åh-så-smarte folk
der overfalder en stakkels dame der bare gerne ville have en
alternativ opskrift.

Nå, nu skal jeg lige have blodtrykket lidt ned igen.
Ok, den der med: "Du skal smage før du siger nej!" vil jeg da også
gerne støtte, den har da også hjulpet lidt hos mig - dog ikke så meget
som jeg gerne ville have.
Men når alt kommer til alt, så er det her stadig
"dk.kultur.mad+drikke" og ikke "dk.gode-råd-til-børneopdragelse", så
stadig - giv en opskrift eller ignorer tråden.

--
Med (efterhånden igen) venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Hauge

Dato : 02-05-03 14:56

Hejsa

"Simon Nejmann" <snejmann@worldonline.dk> wrote in message
> Men når alt kommer til alt, så er det her stadig
> "dk.kultur.mad+drikke" og ikke "dk.gode-råd-til-børneopdragelse", så
> stadig - giv en opskrift eller ignorer tråden.

Så er det jo selvfølgelig derfor, at du laver en FUT til dk.admin.netikette,
så denne tråd kunne ryge til et lidt bedre sted, end her i gruppen?
Ignorer selv tråden(e), hvis du ikke kan li svarene..

Mvh Hauge

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-05-03 15:45

> [...]

> urimeligt af hende at forvente at få en opskrift som svar, istedet for
> en masse: "Sådan opdrager du dine børn" svar?

Nej det er ikke urimeligt. Madammen ka' vel bare ignorere det, hun ikke kan
lide. Jeg skal da gerne endnu engang prøve at forklare: Man bestemmer ikke
selv hvilke reaktioner et indlæg genererer.
Får man svar på det man spørg om, så vær glad - og ellers så glem det i
stedet for som en forkælet unge stille sig op og beklage sig over at "alle
de andre ikke vil det, jeg vil have dem til!"

> Jo, men er: "at lade dem sulte et par dage" sjovt?

Gud fader bevares!
Her skal vi nok have en af den politiske korrektheds svøbe, hwa?

> [...]
> forskellige madvarer gennem mit indtil videre 23 år lange liv. MEN jeg
> er stadig ekstremt kræsen... Og det er ikke engang fordi det er særlig

Dit problem.

> altså træls at læse kommentar efter kommentar fra åh-så-smarte folk
> der overfalder en stakkels dame der bare gerne ville have en
> alternativ opskrift.

Lær at ignorere eller hop ud i slagsmålet - Your choice!

> Men når alt kommer til alt, så er det her stadig
> "dk.kultur.mad+drikke" og ikke "dk.gode-råd-til-børneopdragelse", så
> stadig - giv en opskrift eller ignorer tråden.

Det skal du godt nok ikke bestemme.

vh
Jan
--

"MOOOOARRR!!! De er dumme - de svarer slet ikke på det jeg spør om!
Vrææææl!"

Fra : Queenie

Dato : 03-05-03 18:43

"Jan Bøgh" skrev d. 03-05-03 15:45 dette indlæg :

> Lær at ignorere eller hop ud i slagsmålet - Your choice!

Måske folk skulle tage deres egne råd her?

http://www.kandu.dk/

Fra : Simon Nejmann

Dato : 03-05-03 19:17

On Sat, 3 May 2003 16:45:00 +0200, "Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net>
wrote:
>"Simon Nejmann" <snejmann@worldonline.dk> wrote in message

Hmm, det lader til at det her er ved at udvikle sig til en omgang
mudderkastning. Jeg syntes ikke selv jeg hev den i den retning, men
skal da gerne indrømme at jeg var temmelig træt (og lidt knotten) da
jeg skrev mit indlæg.
Så hvis nogen har opfattet det jeg skrev som et angreb på dem, så er
her en uforbeholden undskyldning til dem. Undskyld.

> [...]
>stedet for som en forkælet unge stille sig op og beklage sig over at "alle
>de andre ikke vil det, jeg vil have dem til!"

På den anden side er det normalt at folk brokker sig, når deres tråd
bliver hevet off topic.
Jeg har fundet fundatsen for gruppen her
(http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.kultur.mad%2Bdrikke), og jeg
syntes selv at den godt nok skal strækkes en del før børneopdragelse
bliver on topic - også selvom det handler om kræsne børn.

>Gud fader bevares!
>Her skal vi nok have en af den politiske korrektheds svøbe, hwa?

Nææ, jeg syntes bare ikke det var sjovt...

>Dit problem.

Det nægter jeg ikke.

>Lær at ignorere eller hop ud i slagsmålet - Your choice!

Tjo, men det gælder jo begge veje... :)

>Det skal du godt nok ikke bestemme.

Ok, jeg skal ikke bestemme hvad du skal gøre, men jeg kan da godt
påpege at du bevæger dig off topic.

Ps. Hauge. Du skriver at jeg så burde lave en FUT til
dk.admin.netikette - hvilket du jo har ganske ret i, men det ved jeg
desværre ikke hvordan man gør - beklager.
En dårlig undskyldning kunne så være, at det burde dem der startede
med at tale børneopdragelse så også have gjort (til dk.familie.barn
eller deromkring).
På den anden side, er den slags undskyldninger så elendige at jeg tror
jeg bare hænger lidt med hovedet, syntes jeg er dum og ellers håber at
tråden her dør meget hurtigt...

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann