Daglig backup af billedfiler
Fra : Erik Andersen

Dato : 28-04-03 14:04

Vi er et mindre firma, som i løbet af 1 - 2år vil få behov for en daglig
backup af billed- og grafikfiler i størrelsesordenen 20 - 30 GB.

I dag kører vi daglig backup på vores server via en tapestreamer (DDS 12 GB)
til både billedfiler og alm data. Vi er imidlertid ved at nå loftet og skal
derfor vurdere alternative metoder.

Hvad er bedst og billigst for os? Købe en større tapestreamer eller gå over
til et RAID system. Eller måske noget helt tredie.

Findes der links, der kan belyse vore spørgsmål?

mvh

Erik

Fra : Kasper Dupont

Dato : 28-04-03 14:59

Erik Andersen wrote:

> [...]
> til et RAID system. Eller måske noget helt tredie.
>
> Findes der links, der kan belyse vore spørgsmål?

Tag et kig på den her tråd:
http://www.google.com/groups?threadm=3e5360e9%240%24161%24edfadb0f%40dread16.news.tele.dk

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : FreeMan

Dato : 28-04-03 19:13

"Erik Andersen" <erik_a@post3.tele.dk> wrote in message
> til et RAID system. Eller måske noget helt tredie.

RAID systemer er ALDRIG en erstatning for et backupsystem. Dels er der altid
en risiko for at der ryger mere end én disk - hvilket jeg har prøvet. Så er
man temmelig glad for sit backupbånd.

Dels er et RAID system heller ikke så nemt at gemme off-site (nyttigt ved
indbrud, brand etc).

Men det afhænger selvfølgelig af hvor vigtige data er.

Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 28-04-03 19:21

Den Mon, 28 Apr 2003 20:12:40 +0200 skrev FreeMan:

> [...]
>en risiko for at der ryger mere end én disk - hvilket jeg har prøvet. Så er

Langt de fleste gange man har brug for backup'en, er når en eller
anden får slettet det forkerte, hardwaren er meget mere pålidelig
end brugerne.

Den kan man heller ikke klare med RAID, da det forkerte bliver slettet
på begge diske samtidig.

Mvh
Kent
--
.~. .~.
/V\ From Palm Pilot to S/390 /V\

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-04-03 10:28

FreeMan wrote:
> RAID systemer er ALDRIG en erstatning for et backupsystem. Dels er der altid
> en risiko for at der ryger mere end én disk - hvilket jeg har prøvet. Så er
> man temmelig glad for sit backupbånd.

Det kommer vel an på om det er et seperat RAID på en anden maskine,
og evt. i en anden bygning... der kun bruges til backup..

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Martin Gregersen

Dato : 29-04-03 07:44

> Hvad er bedst og billigst for os? Købe en større tapestreamer eller gå
over
> til et RAID system. Eller måske noget helt tredie.

Jeg personligt, har haft megen glæde af, at have en ekstra Pc, i denne har
jeg sat 2x160 GB diske i et IDE raid. Hertil laver jeg flere forskellige
'typer' backup. Jeg benytter blandt andet Backup Exec fra Veitas. Derudover
har jeg også nogle batch kørsler som kopier nogle data hver nat, andre hver
weekend og nogle data en gang om måneden.
Den store fordel ved disk backup er efter min mening at det er nemt at
genskabe data. Med diske i den størrelse har jeg desuden plads til at gemme
backup gennem længere tid, jeg har således altid adgang til de sidste to
backups af hver type. Det betyder at jeg ikke skal bruge tid på at finde det
rigtige bånd.

Jeg har dog stadigvæk tape backup på mine servere, men jeg har det sidste år
været nødt til at skifte tape drev fem gange, og jeg stoler ikke 100% på
båndene som sikkert medie. Jeg anser derfor tape backup som en livrem til
mine seler
Som om det ikke var nok laver jeg ofte Cd'er med vores data. Det er rimeligt
billigt for et medie der ikke lige forgår, desuden har vi en aftale hos
copy-dan der gør at vi kan få refunderet afgiften på Cd medier. (Det kan jeg
anbefale at undersøge)

Venlig hilsen

Martin Gregersen
mhgregersen@lkf.dk

Fra : Morten L.

Dato : 29-04-03 09:08

"Erik Andersen" <erik_a@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
over
> til et RAID system. Eller måske noget helt tredie.
>
> Findes der links, der kan belyse vore spørgsmål?

Se om du kan skaffe en brugt DLT-streamer et sted 35/70 eller 40/80 Gb.
Det er generelt ikke de store problemer med disse, og de er (i forhold til
din) temmeligt hurtige.
De koster ikke mange penge brugt. - eller køb nyt

/Morten

Fra : Christoffer B

Dato : 29-04-03 10:11

> [...]
over
> til et RAID system. Eller måske noget helt tredie.
>
> Findes der links, der kan belyse vore spørgsmål?

Hej

Jeg ville benytte RAID på serverniveau for at undgå et irriterende disk
nedbrud i dagligdagen, samt alm båndbackup, så du altid har mange versioner
af din server(minimum een per dag). Medierne i din størrelsesorden er ikke
så dyre og det er relativt simpelt at have med at gøre mht administration af
bånd, transport ud af huset og backup konfiguration.

Til spørgeren og de øvrige i tråden, som ikke stoler 100 % på backup medier,
bør overveje at kigge på www.asensus.dk, hvor der præsenteres et stykke
software(SuRecovery), som automatisk genskaber servere på en sekundær pc'er.
Programmets formål er at teste funktionsdueligheden af backupmedier, så
dårlig backup konfiguration, svigt af backupmedier, datatab etc., undgås.
Programmet tilbagefører data direkte fra backupmediet til en sekundær
maskine, tilpasser systemkonfiguration og genstarter den tilbageførte
server. Så har man en eksakt kopi og fungerende stand-by server af sin
produktions server.

Bekymringer om båndkvalitet, korrekt backup konfiguration eller tyveri af
data forsvinder fuldstændigt, fordi man altid har sine testede backup medier
at falde tilbage på og en stand-by server.

Mvh

Christoffer B

PS Undskylder denne halve reklame.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 29-04-03 11:45

In article <3eae404c$0$52158$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Christoffer B wrote:

> [...]
> af din server(minimum een per dag). Medierne i din størrelsesorden er ikke

Er der nogle der har erfaringer med distribueret filsystemer, som erstatning
til backup?

Uden at gøre de store tanker, tænker jeg fx på 3 maskiner:

Maskine 1, master.
Maskine 2, slave, dvs. data ligger spejlet hvis masteren går ned, fx
pga. defekte diske eller defekt strømforsyning. Denne maskine vil kunne
være mere tolerant en fx RAID.
Maskine 3, har udskiftlige diske, der skiftes med samme interval
som bånd.

Ovenstående maskiner behøver ikke at stå på samme fysiske adresse :)

Fra : Troels Arvin

Dato : 29-04-03 12:41

On Tue, 29 Apr 2003 10:45:19 +0000, Christian E. Lysel wrote:

> Er der nogle der har erfaringer med distribueret filsystemer, som erstatning
> til backup?

Nej, men under alle omstændigheder ville det umiddelbart kun give en
spejling, uden at gamle udgaver er filerne er gemt.

Derfor synes jeg, at et stykke software såsom rdiff-backup generelt er
langt mere interessant:
http://rdiff-backup.stanford.edu/

Det er let at sætte op, hvis man i forvejen har erfaring med nøglebaseret
ssh; ssh benyttes nemlig som en sikker transportvej for data mellem
backup-server og den maskine, der skal back'es op.

Kan principielt køre på hvad som helst, men er nok bedst fungerende på
unix-lignende systemer.

/Troels

Fra : Anders Lund

Dato : 30-04-03 06:00

Troels Arvin <troels@arvin.dk> wrote in

> Nej, men under alle omstændigheder ville det umiddelbart kun give en
> spejling, uden at gamle udgaver er filerne er gemt.

Derfor også den 3. maskine, hvor man skiftede en spejlet disk ud en gang i
døgnet. Læs hans indlæg en gang til.

--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
"The real question is this: If no human being can ever

Fra : Erik Andersen

Dato : 01-05-03 11:35

> [...]
over
> til et RAID system. Eller måske noget helt tredie.
>
> Findes der links, der kan belyse vore spørgsmål?

Jeg vil gerne sige mange tak for de fremsendte indlæg. Jeg har på denne måde
fået et meget bedre beslutninsgrundlag for at vælge den rigtige løsning. Det
er faktisk en rar fornemmelse,

mvh

Erik

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-05-03 07:47

Erik Andersen wrote:

> [...]
>
> Hvad er bedst og billigst for os? Købe en større tapestreamer eller gå over
> til et RAID system. Eller måske noget helt tredie.

Jeg har en lille webservice med over 1mio småfiler ialt vel ca 25gig.
Jeg har lavet et system med to diske og bruger Rsync til at spejle til kopien
hver aften.
Går den ene ned kan der lynhurtigt skiftes en ny disk ind i systemet med et
minimum af down-tid.
Dette kan selvf gentages til man er tilfreds med sikkerhedsniveauet.

http://samba.anu.edu.au/rsync/

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-05-03 17:10

> Vi er et mindre firma, som i løbet af 1 - 2år vil få behov for en
> daglig backup af billed- og grafikfiler i størrelsesordenen 20 - 30
> GB.

Hvis 20 var nok ville jeg anbefale at fortsætte med DAT - da du så nemt
kan hente dine gamle backups ind uden at skulle gemme ekstra hw. Men
DDS4's 40GB er jo ikke den rå datamængde der kan være, og jeg antager at
jeres billed og grafikfiler ikke kan komprimeres væsenligt.. Kan de det
er DDS4 måske ikke udelukket.

Hvis en del af datamængden er midlertidige filer der ikke skal gemmes i
"lang tid" kan en kopi på en anden server på en anden fysisk addresse
også være interessant og så bruge f.eks rsync (link er postet) til at
holde den opdateret (gennem vpn over internettet eller lignende)

/A