|
| Fragt ved garenti reperation? Fra : Dennis Pedersen |
Dato : 28-04-03 13:40 |
|
Jeg haft sendt en Sony skærm til reperation ved Infocare-danmark.
I den forbindelse skal jeg naturligvis betale fragten til infocare.
Men hvad med retur fragten?
Er det bare god service at den bliver betalt eller skal firmaet reelt betalt
den? (HP f.eks betaler både for fragtmand til at hente og bringe den defekte
dims)
Grunden til min harme ligger i at jeg fik en faktura hvor jeg blev opkrævet
301kr i fragt(!). Skærmen vejer 20kg og koster noget der ligner 140dkk at
sende for en alm dødelig som mig.
--
/Dennis
Pug 106GTI
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm
| |
Martin Højriis Krist~ (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 28-04-03 13:56 |
|
"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:3ead20d9$0$78885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg haft sendt en Sony skærm til reperation ved Infocare-danmark.
> I den forbindelse skal jeg naturligvis betale fragten til infocare.
Hvorfor naturligvis?
Såfremt den skal repareres under den alm lovpligtige reklamationsret, så
skal det ske uden udgift for dig.
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Dennis Pedersen (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Dennis Pedersen |
Dato : 28-04-03 14:11 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message
news:3ead24c6$0$78864$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
> meddelelse news:3ead20d9$0$78885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Jeg haft sendt en Sony skærm til reperation ved Infocare-danmark.
> > I den forbindelse skal jeg naturligvis betale fragten til infocare.
>
> Hvorfor naturligvis?
Det har jeg altid taget som en selvfølge - det er ikke helt rigtigt lyder
det til?
> Såfremt den skal repareres under den alm lovpligtige reklamationsret, så
> skal det ske uden udgift for dig.
Det var det ikke.
Sony gav 2 år ekstra (udover det ene år fra itbutikken).
Men de kan da vel ikke først kalde det garenti og dernæst tage sig fedt
betalt for at sende retur?.
Umiddelbart sidder jeg med en dårlig smag i munden om det er en skjult måde
at inddrive penge for repp. ved at kalde det for fragt.
--
/Dennis
Pug 106GTI
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm
| |
Martin Højriis Krist~ (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 28-04-03 14:23 |
|
"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:3ead282f$0$78876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det har jeg altid taget som en selvfølge - det er ikke helt rigtigt
lyder
> det til?
Nej
> > Såfremt den skal repareres under den alm lovpligtige
reklamationsret, så
> > skal det ske uden udgift for dig.
> Det var det ikke.
> Sony gav 2 år ekstra (udover det ene år fra itbutikken).
Hvornår er den købt?
> Men de kan da vel ikke først kalde det garenti og dernæst tage sig
fedt
> betalt for at sende retur?.
I princippet jo
> Umiddelbart sidder jeg med en dårlig smag i munden om det er en skjult
måde
> at inddrive penge for repp. ved at kalde det for fragt.
Fragtomkostningerne skal stå mål med virkeligheden, naturligvis
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Dennis Pedersen (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Dennis Pedersen |
Dato : 28-04-03 21:23 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message
news:3ead2b26$0$78889$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
> meddelelse news:3ead282f$0$78876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > > Såfremt den skal repareres under den alm lovpligtige
> reklamationsret, så
> > > skal det ske uden udgift for dig.
> > Det var det ikke.
> > Sony gav 2 år ekstra (udover det ene år fra itbutikken).
>
> Hvornår er den købt?
15-01-2001
--
/Dennis
Pug 106GTI
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm
| |
Martin Højriis Krist~ (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 28-04-03 21:30 |
|
"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:3ead8d86$0$83041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > > Sony gav 2 år ekstra (udover det ene år fra itbutikken).
> > Hvornår er den købt?
> 15-01-2001
Dvs gammel købelov.
Du har de rettigheder som Sony giver dig og ikke mere.
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Dennis Pedersen (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Dennis Pedersen |
Dato : 28-04-03 21:49 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message
news:3ead8f5d$0$83056$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
> meddelelse news:3ead8d86$0$83041$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > > > Sony gav 2 år ekstra (udover det ene år fra itbutikken).
> > > Hvornår er den købt?
> > 15-01-2001
>
> Dvs gammel købelov.
> Du har de rettigheder som Sony giver dig og ikke mere.
Æv.
Så de måtte egentlig tage 500kr i fragt hvis det endelig kom dertil?
--
/Dennis
Pug 106GTI
http://daydreamer.dk/diverse/pug/page_01.htm
| |
Martin Højriis Krist~ (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 28-04-03 21:55 |
|
"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:3ead93a3$0$83049$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> > Du har de rettigheder som Sony giver dig og ikke mere.
> Så de måtte egentlig tage 500kr i fragt hvis det endelig kom dertil?
Det afhænger af formuleringen af garantien
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Dan Mortensen (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Dan Mortensen |
Dato : 28-04-03 14:11 |
|
Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
> meddelelse news:3ead20d9$0$78885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Jeg haft sendt en Sony skærm til reperation ved Infocare-danmark.
>> I den forbindelse skal jeg naturligvis betale fragten til infocare.
>
> Hvorfor naturligvis?
> Såfremt den skal repareres under den alm lovpligtige reklamationsret,
> så skal det ske uden udgift for dig.
Mener du de skal afhente den gratis på kundens adresse ?
/DM
| |
Martin Højriis Krist~ (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 28-04-03 14:22 |
|
"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ead286e$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> > Såfremt den skal repareres under den alm lovpligtige
reklamationsret,
> > så skal det ske uden udgift for dig.
> Mener du de skal afhente den gratis på kundens adresse ?
Eller betale en fragtmand for transport.
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Dan Mortensen (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Dan Mortensen |
Dato : 28-04-03 14:31 |
|
Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ead286e$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
>>> Såfremt den skal repareres under den alm lovpligtige
>>> reklamationsret, så skal det ske uden udgift for dig.
>> Mener du de skal afhente den gratis på kundens adresse ?
>
> Eller betale en fragtmand for transport.
Ok jeg har altid båret brødristeren ud til Bilka når den gik i stykker, men
det er så bare at ringe og bede om at få den afhentet ?
/DM
| |
Jesper Juul (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Juul |
Dato : 28-04-03 14:36 |
|
"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ead2ce8$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Martin Højriis Kristensen wrote:
> > "Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3ead286e$0$252$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> >>> Såfremt den skal repareres under den alm lovpligtige
> >>> reklamationsret, så skal det ske uden udgift for dig.
> >> Mener du de skal afhente den gratis på kundens adresse ?
> >
> > Eller betale en fragtmand for transport.
>
> Ok jeg har altid båret brødristeren ud til Bilka når den gik i stykker,
men
> det er så bare at ringe og bede om at få den afhentet ?
Nej, tommerfingerreglen er at ting som du kan have med i offentlige
transportmidler, skal du selv bringe, mens f.eks. større fjernsyn/køleskabe
og deslige skal afhentes af forretningen eller også skal de sende en
reparatør ud.
--
Mvh
Jesper Juul
| |
Martin Højriis Krist~ (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 28-04-03 18:01 |
|
"Dan Mortensen" <dsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3ead2ce8$0$244$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Ok jeg har altid båret brødristeren ud til Bilka når den gik i
stykker, men
> det er så bare at ringe og bede om at få den afhentet ?
Jesper har svaret fint
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Morten Bjergstrøm (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Morten Bjergstrøm |
Dato : 28-04-03 16:02 |
|
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev:
> Hvorfor naturligvis?
> Såfremt den skal repareres under den alm lovpligtige
> reklamationsret, så skal det ske uden udgift for dig.
På trods af ordlyden af Købelovens §78 skal "uden omkostning" tolkes,
hvis vi antager, at Forbrugerstyrelsens retningslinier kan tages for
gode varer. Her er tommelfingerreglen, at genstande, der er så små og
håndterbare, at de kan transporteres med offentlige transportmidler, så
skal køber selv bringe dem til sælger.
Der kører i øvrigt en længere diskussion i dk.forbruger om emnet men
der står reelt ikke mere end, hvad jeg skriver kort ovenfor.
--
Morten http://miljokemi.dk
| |
Martin Højriis Krist~ (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Martin Højriis Krist~ |
Dato : 28-04-03 18:00 |
|
"Morten Bjergstrøm" <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns936BAD8EF6574.miljokemi.dk@130.133.1.4...
> > Såfremt den skal repareres under den alm lovpligtige
> > reklamationsret, så skal det ske uden udgift for dig.
> Her er tommelfingerreglen, at genstande, der er så små og
> håndterbare, at de kan transporteres med offentlige transportmidler,
så
> skal køber selv bringe dem til sælger.
Ja, jeg talte ikke generelt, men om dette specifikke tilfælde, hvor
varen skulle sendes.
--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC
| |
Casper (28-04-2003)
| Kommentar Fra : Casper |
Dato : 28-04-03 15:30 |
|
Afhjælpning skal ske uden udgift for køberen.
jf. KBL § 78 st. 4:
Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering
inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf.
§ 79.Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen,
ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
Casper
Stud jur
| |
|
|