Q: Kamerahuse til UV-optagelse
Fra : PowerZone

Dato : 28-04-03 12:10

Hej Alle

Jeg har kigget efter erfaringer med kamerahuse til undervandsoptagelser, men
jeg mangler et par gode links til, hvor man kan købe sådan noget grej. Er
der nogen erfaringer på denne gruppe?

Med kamerahuse mener jeg til digital video og foto.

/Uffe

Fra : Alan Olsen

Dato : 28-04-03 12:26

Hvis du kikker på Ebay

http://listings.ebay.com/pool2/plistings/list/all/category4703/index.html?fr
om=R11

Her får du nogle gode priser på til tider helt nyt udstyr.
Det meste kan betales via Paypal. Og du skal påregne 25 % moms og nogen
gange 6% told.

Jeg har handlet en del der og har meget gode aerfaringer.

Mvh Alan Olsen

Fra : Christian Sloth

Dato : 28-04-03 12:32

Hej Uffe,

Proev www.armatos.com , de er et amerikansk firma der har en masse grej.

MVH

Christian Sloth

www.nolimitsdiving.dk

Fra : Christian

Dato : 29-04-03 09:25

Hej Uffe

Kig ind på www.ikelite.com De leverer huse til de mest solgte video- og
still foto kameraer.

Christian

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-04-03 09:29

> [...]
> der nogen erfaringer på denne gruppe?
>
> Med kamerahuse mener jeg til digital video og foto.

check: http://www.camerasunderwater.co.uk/

Søren Arnvig

Fra : The Sandfly

Dato : 02-05-03 04:28

Hej Uffe og alle i andre

M.h.t. Undervandshuse til dykning findes der to muligheder (eller faktisk
tre).

1. Splashbag'en (Ewa Marine)
Blød pose med et slagfast fforstykke til objektivet.

- Blød pose, vandtrykket går direkte på kameraet. Derfor bør
man ikke tage den dybere end ca 5 meter, selv om fabrikanten
ofte siger 10 meter. Den skal nok holde vand, men trykket på
kameraet er stort.
- Vandtrykket kan komme til at udløse
funktionsknapper på kameraet.

+ prisbillig (gerne under 5K kroner)
+ vejer kun lidt og fylder ikke meget, hvis man skal ud at flyve
+ Passer ofte til flere kameraer i samme fysiske størelse

2. Hardcase'n
Denne fåes i en consumer udgave som den Ikelite laver
(www.ikelite.com). Der er en dealer hjemmehørende i Ålborg, som siges at
være billig og god (hørt fra en hemmelig kilde i Air365). Pris for
mange af disse er små 10K kroner

- vejer mere end splashbag'en
- dyrere løsning
- Tungere og fylder mere end splashbag'en

+ kan tages på de dybder som almindelige
sportsdykkere kommer
+ Mere robust

Den anden mulighed er de professionelle hardcases
www.gateshousings.com

- Koster mange penge (de billigste jeg har set er til
priser på omkring 35K kroner + moms)
- Kommer ikke til særligt mange typer kameraer, og gerne til
de dyrere
- Vejer temmeligt meget

+ Kvalivare
+ kan holde til at man hopper på dem på 137 meters vand (hvis
man skulle få lyst til det)
+ Superstærkt fræst aluminiumshus
+ Man kan få vidvinkel forsatser til dem, som man kan
skifte under vandet
+ Find selv på flere, for de er for lækre

Summa Sumarum/testvinder:

Ikelite husene laves til mange kameraer, til priser der er mulige at betale
(taget i betragtning at man råd til at bruge 15-20K kroner på resten af sit
udstyr. Har man ikke købt kameraet endnu, skal man overveje hvad man køber,
for der er stor prisvariation på hardcase'ne alt efter hvilken model af
kamara man vil have den til.
Ydermere, kan man få mere eller mindre avanceret lysudstyr til montering på
kamerahuset. Vælger man en "ikke-flash-løsning" kan den også bruges, hvis
man en dag vælger at købe et undervandshus til sit videokamera.

Bare skriv hvis du/I har spørgsmål, som du/I mener at jeg kan være
behjælpelig med at besvare.

Hyg jer og hav nogle gode dyk, til vi engang ses ude ved havfruerne

The Sandfly
Cand. Mag. Filmvidenskab og Dykker (Air/Apnea)

Fra : PowerZone

Dato : 02-05-03 09:55

Hmm... Med fare for at lyde nærrig (jeg er jyde! hehe) så syntes jeg at +10k
er mange penge for en kasse af plexiglas med håndtag.... Er det virkelig den
billigste måde at få sit kamera med i vandet på???

/Uffe

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 02-05-03 10:05

"PowerZone" <ufd.@manbw.dk> writes:

> Hmm... Med fare for at lyde nærrig (jeg er jyde! hehe) så syntes jeg at +10k
> er mange penge for en kasse af plexiglas med håndtag.... Er det virkelig den
> billigste måde at få sit kamera med i vandet på???

Der findes også mærker som laver deres eget undervandshus. Bla Sony og
Canon mener jeg laver huse der passer til specifikke modeller og ikke
koster en herregård. Et hus til et Sony P5/P7 koster IIRC omkring 3-4
kkr og holder ned til 40m (iflg specs). Man skal blot være opmærksom
på at de ikke lave huse til alle typer kameraer, så hvis du ikke har
købt kamera endnu, så check først om det er muligt at få et hus til
det hos producenten.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 02-05-03 16:33

Hej Uffe

>Hmm... Med fare for at lyde nærrig (jeg er jyde! hehe) så syntes jeg at +10k
>er mange penge for en kasse af plexiglas med håndtag.... Er det virkelig den
>billigste måde at få sit kamera med i vandet på???

Jeg har lige købt mig et Canon Ixus 400 digital kamera, som Canon
laver et hus til (Canon WP-DC800) der går til 40 meter og som koster
omkring 250,- euro.

Det er fint til mig. Jeg skal ikke ligge og tage billeder på dybder
over 40 meter alligevel, der skal jeg have fokus på dykket mv.

Kameraet var lidt dyrt, men det skal også bruges til andet end dykning
og så opfylder det de behov jeg har for digi-billeder.

Et par links:

http://web.canon.jp/Imaging/IXUS400/ELIX400_3000-e.html

http://www.digideep.com

Held og lykke med det

/Rene

Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-05-03 22:52

> [...]
den
> billigste måde at få sit kamera med i vandet på???

Du kan købe et Canon Powershot A70 (3.2 Mp) for ca 2900,-
og et WP-DC700 UVhus for ca 1500,-

så kan det vist ikke gøres meget billigere.

Søren Arnvig