Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalt camera spørgsmål...
Fra : Torben Brøndum

Dato : 28-04-03 09:49

Hej,

Jeg har et almindeligt forholdvis nyt camera - mener linsen er
en 35-135mm (ikke helt sikker).

Kan nogen af Jer derude fortælle mig hvordan jeg sammenligner
ovennævnte antal mm med eks. 3 * analog zoom på et digitalt
camera - tak.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Th Frydensberg

Dato : 28-04-03 10:51

"Torben Brøndum" wrote:

> [...]

> Kan nogen af Jer derude fortælle mig hvordan jeg sammenligner
> ovennævnte antal mm med eks. 3 * analog zoom på et digitalt

ja divider 35 med 135 = næsten 4 gange zooom...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 28-04-03 10:57

"Torben Brøndum" skrev
> Jeg har et almindeligt forholdvis nyt camera - mener linsen er
> en 35-135mm (ikke helt sikker).

På et 35mm kamera (24x36) vil et objektiv
som dét du nævner have 3,8x zoom.
Man finder zoom "rangen" ved at dividere
længste brændvidde med korteste brændevidde
135 : 35 = 3,85
Hvad man ikke får at vide er hvor kraftig televirkníngen er.
"Normal" brændvidde på 24x36 er 50mm og
evt. televirkning skal vurderes ud fra de 50mm.
Fra 50mm til 135mm vil den forstørre ca. 2,7x

> Kan nogen af Jer derude fortælle mig hvordan jeg sammenligner
> ovennævnte antal mm med eks. 3 * analog zoom på et digitalt
> camera - tak.

Det er præcis det samme. Men fordi man ikke
ved hvad der svarer til "normal"objektiv på et
digitalkamera ( "normal" svarer til diagonalen på
chippen) oplyser fabrikanten som regel brænvidden
som "svarende til" et 35mm kamera.
For at få samme billedudsnit med et digitalkamera
som med et 35mm kamera skal brændvidden
være _meget_ kortere. Typisk vil en zoom være
7 til 21mm (=3x zoom) som igen ville svare til måske
40 til 120mm på et 35mm kamera.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply