"Skvalderkål"
Fra : Omega

Dato : 28-04-03 08:07

Kender I det - skvalderkål ?
Teoriserer alt og alle, når talen falder på blomsterbed.
En måde at "kvæle" det på, kunne være flis, men det ønsker vi ikke.
Hvad gør man for at gøre "kål" på det ukrudt ?

/Mogens

Fra : D. R. Sijm

Dato : 28-04-03 08:22

For det første kan du ikke kvæle svadderkål med flis - skvadderkål har et
kraftigt rodnet og trænger nemt igennem et flislag - flis er kun velegnet
til at forhindre "luftbårne" ukrudtsfrø i at etablere sig.
Har du et større fritliggende areal kan du bekæmpe skvadderkål ved at så
græs og slå det ofte - det vil til sidst "dræne" skvadderkålsrødderne og
udrydde dem - Ellers er der kun den mulighed at grave dem op - det tager
tid; men efter min mening er det alligevel besværet værd.

mvh

dyveke

Fra : Omega

Dato : 28-04-03 08:37

On Mon, 28 Apr 2003 09:21:37 +0200, "D. R. Sijm" <dyveke@sandvej.dk>
wrote:

>For det første kan du ikke kvæle svadderkål med flis - skvadderkål har et
>kraftigt rodnet og trænger nemt igennem et flislag - flis er kun velegnet
>til at forhindre "luftbårne" ukrudtsfrø i at etablere sig.

Ok

> Har du et større fritliggende areal kan du bekæmpe skvadderkål ved at så
>græs og slå det ofte - det vil til sidst "dræne" skvadderkålsrødderne og
>udrydde dem

Var også vort bud, hvilket vi jo helst ikke vil til at gøre
(græs over det hele )

>Ellers er der kun den mulighed at grave dem op

Ach :)

/Mogens

Fra : Omega

Dato : 28-04-03 08:43

On Mon, 28 Apr 2003 09:36:30 +0200, "Omega"

>Ach :)

Dét har vi nemlig gjort een gang - men de kommer sgu' igen.

/Mogens

Fra : Zoëga

Dato : 28-04-03 08:51

> [...]
Eller bruge Round Up - Det tager dem.

mvh

Søren

Fra : Peter Hansson

Dato : 28-04-03 09:04

"Zoëga" <szoega@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Eller bruge Round Up - Det tager dem.

Husk, at de helst skal være i god vækst når man bruger Round Up. Så virker
det bedst. Problemet er at det også tager (næsten) alt andet. Desuden er det
Round Up man kan købe i Brugsen m.v. uhyggeligt svagt og derfor også dyrt at
bruge. Alliér jer med en landmand og køb lidt af ham.

PH

Fra : Martin

Dato : 02-05-03 14:23

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message news:<3eace069$0$32026$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> Round Up man kan købe i Brugsen m.v. uhyggeligt svagt og derfor også dyrt at
> bruge. Alliér jer med en landmand og køb lidt af ham.

Køb 5 L Round-Up i den lokale korn & foderstof. Det er ikke belagt med
Auken afgift og koster 250,- for 5 L. Eftersom du maksimalt har brug
for ½ L kan du sælge/forære resten bort.
Til sammenligning koster 1L i Brugsen/byggemarked 400,-

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-05-03 08:38

"Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in message
> [...]
> Auken afgift og koster 250,- for 5 L. Eftersom du maksimalt har brug
> for ½ L kan du sælge/forære resten bort.

Selvfølgelig er det pålagt afgift hvis private køber det.

--
mvh/rg.
Christian

Fra : Martin

Dato : 06-05-03 14:30

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message news:<3eb614c2$0$83067$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> "Martin" <Nexus1@lab.org> wrote in message

> virker
> det
> dyrt at

> Selvfølgelig er det pålagt afgift hvis private køber det.

Er du ved at rode dig ud i en argumentation for at private mennesker
skal betale afgift par exellence?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 06-05-03 16:18

"Martin" == Martin <Nexus1@lab.org> writes:

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Er du ved at rode dig ud i en argumentation for at private mennesker
> skal betale afgift par exellence?

Medmindre de har gennemført et kursus i forsvarlig omgang med og
udsprøjtning af pesticider, så ja.

Der er muligvis også et eller andet afgiftscirkus, men jeg ved at min
far brugte et par dage på et lovpligtigt sprøjtekursus for et par år
siden.

Den nemme udvej er at få en landmand til at handle.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-05-03 07:37

> Er du ved at rode dig ud i en argumentation for at private mennesker
> skal betale afgift par exellence?

Ja, hvis man ikke har den nødvendige viden om hvordan sprøjtemidler bruges
rigtigt så er afgifter en måde at begrænse forkert brug. Det er jo klart at
hvis 1 liter round-up koster 29,95 vil mange bare bruge løs, men hvis 1
liter koster 199,95 vil folk måske tænke sig mere om.

--
mvh/rg.
Christian

Fra : Martin

Dato : 09-05-03 07:32

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message news:<3eb8a998$0$83046$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
> hvis 1 liter round-up koster 29,95 vil mange bare bruge løs, men hvis 1
> liter koster 199,95 vil folk måske tænke sig mere om.

Din betagelse af folkets generelle intelligens er rørende men næppe retvisende.
Martin

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-05-03 08:36

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Din betagelse af folkets generelle intelligens er rørende men næppe
retvisende.
> Martin

Det mener jeg så den er. Der er en stor uviden blandt private om hvordan man
bedst udnytter sprøjtemidler.

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : Martin

Dato : 09-05-03 14:18

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message news:<3ebb5a5c$0$83062$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> [...]
> retvisende.
>
> Det mener jeg så den er. Der er en stor uviden blandt private om hvordan man

jamen så er vi jo enige, medmindre du fortfarende vil modsige dig selv?
Martin

Fra : D. R. Sijm

Dato : 28-04-03 09:09

"Zoëga" <szoega@mail.dk> wrote in message

> Eller bruge Round Up - Det tager dem.

Jahhhh - hvis man er tilhænger af den slags metoder; så er den´da også
virkningsfuld - det skal være medgivet.
mvh

dyveke

Fra : D. R. Sijm

Dato : 28-04-03 09:16

> Dét har vi nemlig gjort een gang - men de kommer sgu' igen.
>
> /Mogens

Ja - jeg ved det - bare 1 pisse(undskyld) cm glemt rod og den sender frisk
og frejdig nye skud-kolonier ud til alle sider - Men jeg vil stadig påstå
det er besværet værd at grave skidtet op - man skal bare konsekvent kommer
efter dem, når et nyt skud afslører man ikke har fået det hele med - Min
køkkenhave er da STORT set fri for skvadderkål idag - og da vi flyttede ind
for 2 1/2 år siden fik vi 4000 m2 have med i købet, hvoraf halvdelen bestod
af skvadderkål i præmieklasse...:)

mvh
dyveke

Fra : Omega

Dato : 28-04-03 10:07

On Mon, 28 Apr 2003 10:15:35 +0200, "D. R. Sijm" <dyveke@sandvej.dk>
wrote:

> [...]
>for 2 1/2 år siden fik vi 4000 m2 have med i købet, hvoraf halvdelen bestod

Okay - det er lidt den samme "sang" (ej så mange kvm.), vi har været
igennem. Jeg er ikke meget for "Round up", så der er nok kun "the hard
way..."

/Mogens

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-04-03 10:33

Omega wrote:
> der er nok kun "the hard
> way..."

....de spæde skud kan du stuve som spinat - velbekomme!
Hans

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-03 17:01

wrote:

> [...]
>efter dem, når et nyt skud afslører man ikke har fået det hele med - Min

Man skal bare huske at når man ser et lille nyt skvalderkål-skud, så
skal man ikke tage fat med højre hånd og rykke det op - man skal finde
sin gravegreb og løsne jorden, samtidig med at man rykker op - så får
man for det meste hele den forbandede rodstump med op.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-04-03 09:14

Peter Hansson skrev:

> Alliér jer med en landmand og køb lidt af ham.

På den måde undgår I også helt risikoen for at komme til at fejldosere
stoffet, og på den måde bidrage til forureningen af vores fælles
undergrund -- eller hvordan er det nu lige det er...?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Peter Hansson

Dato : 28-04-03 09:43

"Jakob Bock" <jakob.bock@mail.dk> skrev i en meddelelse

> På den måde undgår I også helt risikoen for at komme til at fejldosere
> stoffet, og på den måde bidrage til forureningen af vores fælles
> undergrund -- eller hvordan er det nu lige det er...?

Selvom man får det af en landmand kan man da godt dosere rigtigt. At man
køber det i Brugsen er da ingen garanti for rigtig dosering.
Når Brugsen og andre sælger en blanding der er så svag at man ikke kan få et
tilfredstillende resultat er der derimod en risiko for at man bruger det
igen og igen, hvilket jo også kan give overdosering.
Desuden er det der bruges i haven så lidt i forhold til den mængder der
bruges i landbruget, at man nærmest skal vande sin have med det dag og nat i
hundrede år, før man kommer tilnærmelsevis i nærheden af landbrugets bidrag
til denne form for forurening.

Men jeg er da enig i at det bør begrænses. Principielt burde alle
bekæmpelsesmidler i private haver være forbudt. Man må kunne indrette sin
have så den fungerer uden.

At man så skal frem med lugejernet i ny og næ er for de fleste til at
overkomme.

PH

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-03 10:03

> [...]
> bruges i landbruget, at man nærmest skal vande sin have med det dag og nat
> hundrede år, før man kommer tilnærmelsevis i nærheden af landbrugets

Da ikke hvis du bor oven på lageret af drikkevand. Der skal måske bruges 1
dl / 10.000 m2. Den private haveejer synes at 0.05 dl lyder af meget lidt,
så han hælder 1 dl i sin rygsprøjte og starter. Dvs så sige at han har brugt
ligeså meget i sin have på 500 m2 som landmanden ville have brugt på 10.000
m2.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Omega

Dato : 28-04-03 10:09

On Mon, 28 Apr 2003 11:02:37 +0200, "Christian B. Andresen"

Forget it

/Mogens

Fra : Mimi

Dato : 28-04-03 10:48

> i hundrede år, før man kommer tilnærmelsevis i nærheden af landbrugets
> bidrag til denne form for forurening.

Vi har altså haft drikkevandsboringer midt i villakvarterer som er lukket
pga. PRIVAT brug af kunstgødning og sprøjtemidler - det giver jo ingen
mening, at vi truer vores eget drikkevand for at undgå noget så banalt som
ukrudt i vores små private haver. Så kan jeg sgu' bedre tilgive landmanden:
han producerer trods alt en anden livsnødvendighed, nemlig fødevarer.

Just my 2 cents.
/Mimi

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-03 17:00

> [...]

>dl / 10.000 m2. Den private haveejer synes at 0.05 dl lyder af meget lidt,

Roundup skal der bruges 3-5 liter af pr. hektar (10.000 m2) hvis ikke
jeg husker helt fejl. Det er selvfølgelig stadig meget lidt der skal til
en normal have.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Frederiksen

Dato : 28-04-03 19:42

> Roundup skal der bruges 3-5 liter af pr. hektar (10.000 m2) hvis ikke
> jeg husker helt fejl. Det er selvfølgelig stadig meget lidt der skal til
> en normal have.

Nja, det kan være rigtigt, men hvis du køber i brugsen, så kan opløsningen
sagtens være end anden, og den dunk, jeg har "arvet" fra foderstoffen, er
meget koncentreret, så der skal ikke mange ml i 20 l vand til 400 kvm.

Jeg gjorde mig sidste år den ulejlighed at fylde min sprøjte med vand, og så
vande de 10 liter ud, så jeg fik et jævnt fugtigt lag, som hvis jeg
sprøjtede ukrudt (brugte gårdspladsen). Så nu ved jeg at med den sprøjte kan
jeg vande 200 m2. Så er resten hovedregning (eller en lommeregner, hvis man
er i tvivl om komma), og resultatet blev skrevet uden på dunken. På apoteket
kan man købe sprøjter i 20 ml uden kanyle, og så er det nemt at måle korrekt
op, og dosere korrekt.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-03 20:43

On Mon, 28 Apr 2003 20:42:23 +0200, "Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>sagtens være end anden, og den dunk, jeg har "arvet" fra foderstoffen, er
>meget koncentreret, så der skal ikke mange ml i 20 l vand til 400 kvm.

Landmandens hedder 360g glyphosat pr. liter. Det som tit sælges i
butikker til private hedder vist 60g/liter. Man kan dog godt købe
360g/liter nogle steder. (Vi har den i hvert fald hvor jeg arbejder.)

> [...]
>jeg vande 200 m2. Så er resten hovedregning (eller en lommeregner, hvis man

Se, endelig en som ved hvordan det skal gøres!
Ikke mange gør sig den umage, men det er den rigtige måde at udregne det
på.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-03 07:46

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> Roundup skal der bruges 3-5 liter af pr. hektar (10.000 m2) hvis ikke
> jeg husker helt fejl. Det er selvfølgelig stadig meget lidt der skal til
> en normal have.

Det var for eksemplets skyld, men findes der ikke både en professionel og en
privat udgave ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-04-03 10:40

On Tue, 29 Apr 2003 08:46:12 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>Det var for eksemplets skyld, men findes der ikke både en professionel og en
>privat udgave ?

Tjaa.. det findes i hvert fald i en 60g/liter og en 360g/liter. Så
findes det igen i forskellige mærker fra forskellige firmaer. Nogle er
dyre, andre billige. Det er mest den 60g/liter som sælges til private -
udover det som er klar til brug.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-03 11:07

> [...]
> findes det igen i forskellige mærker fra forskellige firmaer. Nogle er
> dyre, andre billige. Det er mest den 60g/liter som sælges til private -

Mon ikke prisen er ret ens, hovedparten af prisen er vel afgift + moms ?
Klar til brug ? Det må være en dyr pris i kr / g aktivt stof.

Fra : Frederiksen

Dato : 28-04-03 19:47

> Men jeg er da enig i at det bør begrænses. Principielt burde alle
> bekæmpelsesmidler i private haver være forbudt. Man må kunne indrette sin
> have så den fungerer uden.

Problemet er jo ikke kun skvaderkål, men også f.eks. mælkbøtter. Vi har op
til 200 stk pr m2 (du læser rigtigt, og jeg har talt dem). Hvordan skal jeg
dyrke min have, så den "fungerer uden" bekæmpelsesmidler? Nogenlunde nemt,
når først jeg er i bund, men døgnet har ikke timer nok til at jeg kan komme
så meget i bund, at de ikke når at sprede sig. Og så er det nu rart med en
sprøjte

Måske skulle vi lave et ukrudsår? Alle sprøjter mod mælkebøtter og
skvalderkål næste forår i april, og så er vi fri for det nogle år frem - og
så ingen sjat-spøjtning i de mellemliggende år.

Mvh Maria

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-04-03 09:59

Peter Hansson skrev:

> Selvom man får det af en landmand kan man da godt dosere rigtigt. At man
> køber det i Brugsen er da ingen garanti for rigtig dosering.

Helt enig. Men jeg mener stadigvæk, at det er en hel del mere
uansvarligt, at lade almindelige mennesker lege med højt koncentrerede
sprøjtegifte. Nu mere koncentreret, desto større er risikoen for
fejldocering. Det er jo ikke samme mængder man blander til sin lille
have, som landmanden gør til sine marker.

> Desuden er det der bruges i haven så lidt i forhold til den mængder der
> bruges i landbruget

Det er også rigtigt -- ikke desto mindre er et bidrag et bidrag. Og
hvis villakvarteret ligger over et drikkevandsreservoir, og alle
sprøjter på livet løs, så har vi problemerne.

> Men jeg er da enig i at det bør begrænses. Principielt burde alle
> bekæmpelsesmidler i private haver være forbudt. Man må kunne indrette sin
> have så den fungerer uden.

Naturligvis.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Peter Hansson

Dato : 28-04-03 10:30

> Peter Hansson skrev:
>
> fejldocering. Det er jo ikke samme mængder man blander til sin lille
> have, som landmanden gør til sine marker.

Nej. og derfor var det måske en god ide, såfremt man bruger landmanden, at
få ham til at fylde en 20l dunk med den (forhåbentlig) rigtige dosering, når
han alligevel skal ud på sine egne marker.

PH

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-03 16:58

On Mon, 28 Apr 2003 11:30:11 +0200, "Peter Hansson"
<phansson@mail.tele.dk> wrote:

>Nej. og derfor var det måske en god ide, såfremt man bruger landmanden, at
>få ham til at fylde en 20l dunk med den (forhåbentlig) rigtige dosering, når
>han alligevel skal ud på sine egne marker.

Den ide er somend god nok.

Men nu blander man ikke sprøjtemidler i en vis mængde vand (som f.eks
når man bruger 4 skefulde kaffebønner til en liter vand), men derimod
skal man bruge kemikalierne i en vis mængde til et bestemt areal.

Det er de færreste som gør sig det besvær at regne ud hvor mange
kvadratmeter de kan strække indholdet af deres sprøjte ud på.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Peter Hansson

Dato : 28-04-03 17:30

> [...]
> når man bruger 4 skefulde kaffebønner til en liter vand), men derimod
> skal man bruge kemikalierne i en vis mængde til et bestemt areal.

Det er så en sandhed med modifikationer. Da jeg i tidernes morgen sprøjtede,
lavede vi det i et bestemt blandingsforhold. Derefter kodede vi computeren
med oplysningerne, samt sprøjtebommens kapacitet. Herefter styrede den
hastigheden på traktoren.
Men det er da rigtigt at man dels skal skele til plantearter, terræn m.v.,
dels hvilken sprøjtetype man bruger. Dengang slog vi det op i en håndbog.
Idag er det vel mere eller mindre indbygget i systemet for at få en så
ensartet og rigtig dosering som muligt.

Jeg mener dog stadig, det er forsvarligt, når man ser bort fra at det
principielt burde forbydes at sprøjte i privathaver, at låne noget af
landmanden hvis han f.eks. får oplysninger om hvilken sprøjte man vil bruge.

PH

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-03 18:27

On Mon, 28 Apr 2003 18:29:42 +0200, "Peter Hansson"
<phansson@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>lavede vi det i et bestemt blandingsforhold. Derefter kodede vi computeren
>med oplysningerne, samt sprøjtebommens kapacitet. Herefter styrede den

Jamen ud fra de oplysninger computeren har fået om blandingsforhold osv.
så giver den også den rigtige mængde aktivstof på det givne areal.

Da jeg tog sprøjtecertifikat var det noget med at måle hvor meget væske
sprøjten gav og så udregne hvilken hastighed man skulle køre med. Der
var nogle formler til den slags svjh. Jeg har dog aldrig selv prøvet at
sprøjte med en marksprøjte.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-04-03 17:49

Peter Hansson skrev:

> Jeg mener dog stadig, det er forsvarligt, når man ser bort fra at det
> principielt burde forbydes at sprøjte i privathaver, at låne noget af
> landmanden hvis han f.eks. får oplysninger om hvilken sprøjte man vil bruge.

For derefter at gemme en rest, og så ikke liiige kunne huske hvor
meget der skal bruges, næste gang sprøjten tages frem. Hvis jeg ikke
husker helt galt, så er netop det spørgsmål blevet stillet her i
gruppen mere end en gang.

Nej, hvis man ikke kan finde ud af at holde en have uden brug af
kemiske hjælpemidler, så køb et produkt der er beregnet til formålet
(privates haver), og læs og gem den medfølgende brugsanvisning.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jakob Bock

Dato : 28-04-03 20:06

Frederiksen skrev:

> Måske skulle vi lave et ukrudsår? Alle sprøjter mod mælkebøtter og
> skvalderkål næste forår i april, og så er vi fri for det nogle år frem - og
> så ingen sjat-spøjtning i de mellemliggende år.

Jeg håber da meget, at dette er ment som et underholdende indlæg i
debatten... Eller mener du helt seriøst, at du ville fjerne alle
mælkebøtter fra jordens overflade, hvis du havde muligheden?

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-03 20:45

On Mon, 28 Apr 2003 21:05:58 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>debatten... Eller mener du helt seriøst, at du ville fjerne alle
>mælkebøtter fra jordens overflade, hvis du havde muligheden?

Det bliver heldigvis ikke muligt så længe jeg findes

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 28-04-03 21:24

Mads Lie Jensen skriver:

> Det bliver heldigvis ikke muligt så længe jeg findes

Nix, heller ingen der får mig til at sløjfe vores 2500 m2 mælkebøttemark
ud mod vejen!
Den er bare SÅ flot, og det er da vildt idyllisk når vores Danske
Landhøns trisser rundt derude *smil*.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Frederiksen

Dato : 28-04-03 21:27

> debatten... Eller mener du helt seriøst, at du ville fjerne alle
> mælkebøtter fra jordens overflade, hvis du havde muligheden?

Nja, vel ikke dem alle sammen. Bare dem, der gror i græsplæner. Dem på
marker og i grøftekanter må godt være der (hvis deres frø altså ikke gror i
græsplæner).
Kønne? Tja, det er skalderkål og brændenælder også.

Mvh Maria

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 28-04-03 21:34

"Omega" skrev:
> Hvad gør man for at gøre "kål" på det ukrudt ?

Rheum, rheum . . .

Det eneste sted i min have, der er befriet for skvalderkål er tre oaser med
rabarber. Nu kan den forhenværende ejer naturligvis have givet netop de tre
steder roundup, men alligevel er det lidt tankevækkende - så skulle
rabarberen vel også være død, ikke.

Er der nogen, der har forsøgt at kvæle skvalderkålen i sure stængler med
hjerteformede blade?

--
vh ¸.·´¯)
)><((((º> ´Torben Abildgaard

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-04-03 22:26

On Mon, 28 Apr 2003 22:33:57 +0200, "Abildgaard 3140"
<pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote:

> [...]
>rabarber. Nu kan den forhenværende ejer naturligvis have givet netop de tre
>steder roundup, men alligevel er det lidt tankevækkende - så skulle

Rhabarber skygger og kvæler alt andet - næsten. Selv om mine rhabarber
står et sted med kvikgræs til alle sider, så er der _intet_ der hvor
rhabarberens blade dækker. Jeg har faktisk tænkt mig at plante den hele
vejen langs med hækken, for at holde kvikken ude...

>Er der nogen, der har forsøgt at kvæle skvalderkålen i sure stængler med
>hjerteformede blade?

Det burde være muligt. Og rhabarberen er nem nok at grave op bagefter.
Men der går vel 5 - 10 år inden skvalderkålen er væk

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 01-05-03 22:00

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> [...]
> rhabarberens blade dækker. Jeg har faktisk tænkt mig at plante den hele
> vejen langs med hækken, for at holde kvikken ude...

Doh . . . jeg har en koteletgrund med en hulens lang indkørsel . . . det
kommer til at koste mig førligheden, hvis jeg skal gnave mig gennem 30 meter
rabarber resten af sommeren.

Dér påtænker jeg at sætte ærter - og så kan jeg også pive ungerne ud og
rense hækken!
--
vh ¸.·´¯)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-05-03 22:35

On Thu, 1 May 2003 22:59:47 +0200, "Torben Abilgaard" <toa@fjernezbt.dk>
wrote:

>Doh . . . jeg har en koteletgrund med en hulens lang indkørsel . . . det
>kommer til at koste mig førligheden, hvis jeg skal gnave mig gennem 30 meter
>rabarber resten af sommeren.

Man behøver jo heldigvis ikke æde dem

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Jesper Bach

Dato : 05-05-03 07:30

> [...]
> rabarberen vel også være død, ikke.
>
> Er der nogen, der har forsøgt at kvæle skvalderkålen i sure stængler med

Nej, men skvalderkålen forsøger ihærdigt at kvæle mine rabarber.....

Jesper

Fra : Mimi

Dato : 07-05-03 17:08

> Jesper wrote:
> Nej, men skvalderkålen forsøger ihærdigt at kvæle mine rabarber.....

Er et fordi rabarberplanterne endnu er små???
Jeg har skvalderkål langs hele hækken, og havde påtænkt at plante rabarber
til at kvæle den, men det lyder på dig, som om det ikke er en løsning?
Mvh Mimi