/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ang. oliepåfyldning
Fra : Andrew


Dato : 28-04-03 00:18

Hej

Jeg er ret nybegynder indenfor mc området og har et spørgsmål:

Jeg ejer en Suzuki GSX-R 250 som jeg er utroligt glad for, men der er noget
som jeg er i tvivl om.
Før jeg startede denne sæson skiftede jeg sæføli oliefilter og gav maskinen
helt ny og frisk olie. Min maskine er forsynet med et lille "vindue" hvor
man (eftersigende) skal kunne se oliestanden. Dette skal gøres når mc'en
står fuldstændig oprejst, altså IKKE på støttefod. Men jeg må indrømme at
jeg ikke rigtig stoler på dette vindue, så hvordan kan jeg egentlig være
sikker på om jeg er ved at løbe tør for olie?! Hvis jeg vil fylde ekstra
olie på, så kan jeg jo heller ikke vide præcist hvor meget jeg skal hælde i,
og hvis jeg overfylder, så er det jo noget rigtig skidt ?!?!

Det kan hurtigt blive dyrt hvis jeg hver gang jeg har mistanke om at
oliestanden er lav bliver nødt til at tage bundproppen og give den frisk
olie, eller er det det man gør ?!?! correct me if i'm wrong ?! ja ok, dyrt
og dyrt, hvis man køber olien hos Louis, så er det jo ikke en bondegård, men
hvordan og hvorledes ?!

Og så et sidste spørgsmål, som for alvor får mig til at fremstå som en
komplet idiot: Oliestanden aflæses i vinduet med slukket motor og ikke i
tomgang, vel?

Mvh Anders



 
 
Hans Paulin (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 28-04-03 00:29



Andrew wrote:
> Oliestanden aflæses i vinduet med slukket motor

....yes - giv den lige lidt tid, så olien kan nå at løbe ned i
bundkarret...

....jeg har osse et vindue til at tjekke oliestanden - jeg ville
bare anbringe cyklen op ad en mur, så den stod vandret, og så
toppe olie op til den øverste kant af glasset, hvis der skulle
mere på - du har jo et spillerum lige som på en bil mellem høj og
lav oliestand...
--
Med venlig hilsen
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82


schlæger (29-04-2003)
Kommentar
Fra : schlæger


Dato : 29-04-03 06:15

Hans Paulin wrote:

> ....jeg har osse et vindue til at tjekke oliestanden - jeg ville
> bare anbringe cyklen op ad en mur, så den stod vandret, og så
> toppe olie op til den øverste kant af glasset,

Får den ikke skrammer af den behandling ??

Schlæger


Hans Paulin (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 29-04-03 08:31



schlæger wrote:
> Hans Paulin wrote:
>
>> ....jeg har osse et vindue til at tjekke oliestanden - jeg
ville
>> bare anbringe cyklen op ad en mur, så den stod vandret, og så
>> toppe olie op til den øverste kant af glasset,
>
> Får den ikke skrammer af den behandling ??

....mor, mor! - de driller mig!
--
Med venlig hilsen
Hans
Suzuki 1100 E(Z) -82


RpR (28-04-2003)
Kommentar
Fra : RpR


Dato : 28-04-03 07:52

> Men jeg må indrømme at
> jeg ikke rigtig stoler på dette vindue, så hvordan kan jeg egentlig være
> sikker på om jeg er ved at løbe tør for olie?! Hvis jeg vil fylde ekstra
> olie på, så kan jeg jo heller ikke vide præcist hvor meget jeg skal hælde
i,
> og hvis jeg overfylder, så er det jo noget rigtig skidt ?!?!

Vinduet kan du roligt stole på, det fejler intet (kræver self' du kan SE
gennem vinduet).
Der sker mere ballade ved at køre med for lav oliestand end for høj
oliestand.
Det sidste skal den nok slippe af med på enten den ene eller anden måde

> Og så et sidste spørgsmål, som for alvor får mig til at fremstå som en
> komplet idiot: Oliestanden aflæses i vinduet med slukket motor og ikke i
> tomgang, vel?

Helt korrekt

--

- RpR
MopedGallery.com - More addictive than heroine
http://www.MopedGallery.com
ICQ: 19284098
"4-strokes are full of parts, 2-strokes are full of SPEED!"



Jon Larsen (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 28-04-03 08:08


>
> Vinduet kan du roligt stole på, det fejler intet (kræver self' du kan SE
> gennem vinduet).
> Der sker mere ballade ved at køre med for lav oliestand end for høj
> oliestand.
> Det sidste skal den nok slippe af med på enten den ene eller anden måde

xxxxxxxxxxxxxxxxx

Jeps... Og hvis den fine røde lampe i cockpittet hvorpå der står OIL,
begynder at lyse, så er det i hvert fald på tide af få slukket motoren i en
fart og få fyldt olie på..
Det er advarslen om for lavt olietryk.


--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."










Nicolai Fjellerad (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Nicolai Fjellerad


Dato : 28-04-03 13:32


> Jeps... Og hvis den fine røde lampe i cockpittet hvorpå der står OIL,
> begynder at lyse, så er det i hvert fald på tide af få slukket motoren i
en
> fart og få fyldt olie på..
> Det er advarslen om for lavt olietryk.

Hmmm.... Jeg har oplevet et par gange når jeg skal starte op at den røde
lampe begynder at lyse. Dette sker når jeg har stillet cyklen på
sidestøttefod og lader den stå med lidt choker i et par min. Lampen slukker
dog med det samme jeg rejser cyklen og sætter mig på den. Er det
normalt? -Og er det skadeligt for cyklen at stå tændt på side støtte i et
par min?

Mvh
Nicolai Fjellerad
XJ600s '01



Henrik Steen Larsen (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 28-04-03 14:37

> Hmmm.... Jeg har oplevet et par gange når jeg skal starte op at den røde
> lampe begynder at lyse. Dette sker når jeg har stillet cyklen på
> sidestøttefod og lader den stå med lidt choker i et par min. Lampen
slukker
> dog med det samme jeg rejser cyklen og sætter mig på den. Er det

Jeg ville kontrollere oliestanden asap hvis jeg var dig.



Martin Sørensen (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 28-04-03 14:57

> > Hmmm.... Jeg har oplevet et par gange når jeg skal starte op at den røde
> > lampe begynder at lyse. Dette sker når jeg har stillet cyklen på
> > sidestøttefod og lader den stå med lidt choker i et par min. Lampen
> > slukker dog med det samme jeg rejser cyklen og sætter mig på den.
> Jeg ville kontrollere oliestanden asap hvis jeg var dig.

Hvis det er en oliestandsmåler der sidder i højre side, kan det vel sagtens
ske at den begynder at lyse, når oliestanden er lige over minimum og den
står på sidestøttefod.

Men derfor er det slet ikke skadeligt at kontrollere oliestanden alligevel.

Så kan man også lige toppe op til lidt under maks.

signing off.. Martin Sørensen



Jakob (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 28-04-03 15:09


Martin Sørensen wrote:
>>>Hmmm.... Jeg har oplevet et par gange når jeg skal starte op at den røde
>>>lampe begynder at lyse. Dette sker når jeg har stillet cyklen på
>>>sidestøttefod og lader den stå med lidt choker i et par min. Lampen
>>>slukker dog med det samme jeg rejser cyklen og sætter mig på den.

> Hvis det er en oliestandsmåler der sidder i højre side, kan det vel sagtens
> ske at den begynder at lyse, når oliestanden er lige over minimum og den
> står på sidestøttefod.

Den røde lampe er udtryk for at olie trykket ikke er stort nok. Det kan
skyldes at der er for lidt oile på, men der kan også være andre årsager
- og det kan bestemt ikke betegnes som normalt.

--
Jakob


Martin Sørensen (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 28-04-03 15:18

> >>>Hmmm.... Jeg har oplevet et par gange når jeg skal starte op at den
røde
> >>>lampe begynder at lyse.
> > Hvis det er en oliestandsmåler der sidder i højre side, kan det vel
sagtens
> > ske at den begynder at lyse, når oliestanden er lige over minimum og den
> > står på sidestøttefod.
> Den røde lampe er udtryk for at olie trykket ikke er stort nok.

Hvis du bare er sikker på at det er sådan på en XJ600. Min XS400 har
olietryksmåler, men jeg ved at mange andre Yamaha'er har oliestandsmåler.
Man skal nok lige være opmærksom på om det er det ene eller det andet.

signing off.. Martin Sørensen



Jakob (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Jakob


Dato : 28-04-03 15:31

Martin Sørensen wrote:
>>Den røde lampe er udtryk for at olie trykket ikke er stort nok.
> Hvis du bare er sikker på at det er sådan på en XJ600. Min XS400 har
> olietryksmåler, men jeg ved at mange andre Yamaha'er har oliestandsmåler.
> Man skal nok lige være opmærksom på om det er det ene eller det andet.

Ja - lige checket lidt - og du har ret - det er en oliestandsmåler - og
så er der vel ingen ko på isen - måske skal der efterfyldes lidt.

--
Jakob


Nicolai Fjellerad (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Nicolai Fjellerad


Dato : 28-04-03 20:42


>
> Ja - lige checket lidt - og du har ret - det er en oliestandsmåler - og
> så er der vel ingen ko på isen - måske skal der efterfyldes lidt.

Nå, men så er jeg straks lidt mere rolig ;) -Og jeg har tjekket oliestanden
på centerfod for en uges tid siden, så det sku være ok. Tak for alle svarene

Mvh
Nicolai Fjellerad
XJ600s '01



Armand (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-04-03 07:24


Nicolai Fjellerad <nicolaiFJERNDETTE@klud.dk> skrev i en
news:b8k06n$24hn$1@news.cybercity.dk...
>
> >
> > Ja - lige checket lidt - og du har ret - det er en oliestandsmåler - og
> > så er der vel ingen ko på isen - måske skal der efterfyldes lidt.
>
> Nå, men så er jeg straks lidt mere rolig ;) -Og jeg har tjekket
oliestanden
> på centerfod for en uges tid siden, så det sku være ok. Tak for alle
svarene

Og den kan ikke bruge olie på en uge??

Nu er det jo også umådeligt besværligt at kontrollere oliestanden. Så det er
fuldtud forståeligt hvis du udskyder sagen til vinteropstaldningen - NOT!!!

--
Armand.





Nicolai Fjellerad (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Nicolai Fjellerad


Dato : 29-04-03 17:13


> Og den kan ikke bruge olie på en uge??
>
> Nu er det jo også umådeligt besværligt at kontrollere oliestanden. Så det
er
> fuldtud forståeligt hvis du udskyder sagen til vinteropstaldningen -
NOT!!!

Ja ja, dine ironiske svar fejler ikke noget, så for lige at bøje det i neon
så.... Hvad jeg mente var at jeg efterfyldte den for en sikkerheds skyld
for en uges tid siden, og at den ellers viser et ganske stabilt olieniveau.
Deraf også min undren over at den en gang imellem giver udslag på den røde
lampe efter et par minutter på sidestøtte. Jeg regnede sådan set bare med at
det netop var fordi det var en olistandsmåler og ikke en olietryksmåler, men
jeg ville lige være sikker....

Mvh
Nicolai Fjellerad
XJ600s '01



Armand (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-04-03 22:28


Nicolai Fjellerad <nicolaiFJERNDETTE@klud.dk> skrev i en
news:b8m898$27uq$1@news.cybercity.dk...
>
> > Nu er det jo også umådeligt besværligt at kontrollere oliestanden. Så
det
> > er fuldtud forståeligt hvis du udskyder sagen til vinteropstaldningen -
> > NOT!!!
>
> Ja ja, dine ironiske svar fejler ikke noget,

Godt at du kan læse dem som de er skrevet!

--
Armand.



Armand (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-04-03 15:47


Nicolai Fjellerad <nicolaiFJERNDETTE@klud.dk> skrev i en
news:b8j707$16hs$1@news.cybercity.dk...
>
> > Jeps... Og hvis den fine røde lampe i cockpittet hvorpå der står OIL,
> > begynder at lyse, så er det i hvert fald på tide af få slukket motoren i
> > en fart og få fyldt olie på..
> > Det er advarslen om for lavt olietryk.
>
> Hmmm.... Jeg har oplevet et par gange når jeg skal starte op at den røde
> lampe begynder at lyse. Dette sker når jeg har stillet cyklen på
> sidestøttefod og lader den stå med lidt choker i et par min. Lampen
slukker
> dog med det samme jeg rejser cyklen og sætter mig på den. Er det
> normalt? -Og er det skadeligt for cyklen at stå tændt på side støtte i et
> par min?

Yamaha bruger i vid udstrækning (100%?) niveau-måler istedet for trykmåler,
og det lyder som at dét også er tilfældet for din. Men få det lige
verificeret ved nærmeste værksted og lad den ikke(!) lyse inden da!!

Niveau-angivelse er i praksis mere funktionelt, da det som sådan er forsent
at slukke motoren når tryk-lampen indikerer fraværende tryk!!

--
Armand.
(der én gang har oplevet en seriøs motorskade på motorvej og derfor slukkede
motoren - men motorbremsede refleksmæsigt lige til det sidste incl
nedgearinger =
)




Nicolai Fjellerad (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Nicolai Fjellerad


Dato : 28-04-03 20:45


>
> Yamaha bruger i vid udstrækning (100%?) niveau-måler istedet for
trykmåler,
> og det lyder som at dét også er tilfældet for din. Men få det lige
> verificeret ved nærmeste værksted og lad den ikke(!) lyse inden da!!

Jeg dubbeltjekker lige om det er det ene eller det andet:)

> Niveau-angivelse er i praksis mere funktionelt, da det som sådan er
forsent
> at slukke motoren når tryk-lampen indikerer fraværende tryk!!

Tak for svar

Mvh Nicolai Fjellerad
XJ600s '01



Jon Larsen (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 28-04-03 08:11

Nu jeg alligevel lige skriver..

Er det muligt at finde en centralstøtteben til sådan en model ( GSX-R 250 )
???

Det er sådan lidt nemmere at smøre kæde og tjekke oliestand når den står på
sådan et ( det sidste kræver naturligvis en jævn overflade og ikke at man
holder på en bakke !! ,- )


--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."




Allan Bojesen (01-05-2003)
Kommentar
Fra : Allan Bojesen


Dato : 01-05-03 10:38

Jon Larsen wrote:
> Nu jeg alligevel lige skriver..
>
> Er det muligt at finde en centralstøtteben til sådan en model ( GSX-R
> 250 ) ???
>
> Det er sådan lidt nemmere at smøre kæde og tjekke oliestand når den
> står på sådan et ( det sidste kræver naturligvis en jævn overflade og
> ikke at man holder på en bakke !! ,- )

Jeg tor ikke det er muligt. Der skal også laves noget specielt beslag på
stellet.
Jeg har lige investeret i en baghjulsløfter til Vibekes b.gix'er, og hvor er
livet blevet nemmere i alle henseender - kædesmøring og opspænding,
rengøring af fælg + alle de andre situationer hvor det er rart at cyklen
står lodret. De kan tit fås ved HG og Louis for omkring kr. 250,-.

Allan Bojesen



Jon Larsen (01-05-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 01-05-03 17:07


> Jeg har lige investeret i en baghjulsløfter til Vibekes b.gix'er, og hvor
er
> livet blevet nemmere i alle henseender - kædesmøring og opspænding,
> rengøring af fælg + alle de andre situationer hvor det er rart at cyklen
> står lodret. De kan tit fås ved HG og Louis for omkring kr. 250,-.
>
> Allan Bojesen
xxxxxxxxxxxxxxxxx

Har også brugt en løfter bagunder da jeg boede hjemm.. nu er problemet at
jeg som det første ikke bor hjemme mere, og at løfteren er brormands

Så jeg må investerer i en sådan...




--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."




Armand (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-04-03 16:38


Andrew <andvalen@post.tele.dk> skrev i en news:b8hogc$6gp$1@sunsite.dk...

> .......................Min maskine er forsynet med et lille "vindue" hvor
> man (eftersigende) skal kunne se oliestanden. Dette skal gøres når mc'en
> står fuldstændig oprejst, altså IKKE på støttefod. Men jeg må indrømme at
> jeg ikke rigtig stoler på dette vindue, '

Skueglasset er fabrikantens konstruktion for at du skal kunne kontrollere
oliestanden, så hvorfor stoler du ikke på dét, og hvad andet vil så kunne
indgyde dig tillid?

>...........så hvordan kan jeg egentlig være sikker på om jeg er ved at løbe
> tør for olie?

Hvis olieoverfladen befinder sig imellem de to indikeringer i glasset (eller
indstøbt
i blokken ved siden af glasset), er det nok olie på! :-|

> Hvis jeg vil fylde ekstra olie på, så kan jeg jo heller ikke vide præcist
> hvor meget jeg skal hælde i,

Forkert!
Første(!) gang du efterfylder, kan du ikke vide præcist hvor meget der skal
til!!
Derfor sjatter man forsigtigt til oliestanden er steget til forventet
niveau!
Med tiden vil du så stille og roligt opbygge en fornemmelse for hvor meget
der skal til.

> .........og hvis jeg overfylder, så er det jo noget rigtig skidt

En overfyldning lige over øverste streg vil jeg ikke regne for kritisk, og
slet ikke hvis motoren bruger af olien (hvilket øjensynligt er tilfældet
eftersom man fylder efter!); men eftersom at en voldsom overfyldning er
kritisk er det væsentligt ikke at komme dertil => Efterfyldning á sjatter!

> Det kan hurtigt blive dyrt hvis jeg hver gang jeg har mistanke om at
> oliestanden er lav bliver nødt til at tage bundproppen og give den frisk
> olie, eller er det det man gør ?!?! correct me if i'm wrong ?!

Man kan vel nøjes med at lukke lidt ud før man genindskruer bundproppen!
Men ellers burde man også kunne få en slange ned igennem påfyldningen, og
derved komme til at suge overflods-olie op :-/
Alternativt kan man også formedelst hælde det ud af samme åbning, men det er
nok mest praktisk med en nøgen model!

> Og så et sidste spørgsmål, som for alvor får mig til at fremstå som en
> komplet idiot: Oliestanden aflæses i vinduet med slukket motor og ikke i
> tomgang, vel?

Slukket motor!
Men heller ikke om morgenen når modellen har stået stille hele natten - Dér
skal man lige lade motoren køre lidt og efterfølgende kontrollere et stykke
tid efter at motoren atter er slukket (som hvis man lige har tanket på
autobahn ved Hamborg og efterfølgende lige orienterer sig om oliestanden!

--
ARmand.





Bent Erik Thomsen (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Bent Erik Thomsen


Dato : 29-04-03 22:13

Armand wrote:
> Andrew <andvalen@post.tele.dk> skrev i en
> news:b8hogc$6gp$1@sunsite.dk...

<snip>

> Slukket motor!
> Men heller ikke om morgenen når modellen har stået stille hele natten
> - Dér skal man lige lade motoren køre lidt og efterfølgende
> kontrollere et stykke tid efter at motoren atter er slukket (som hvis
> man lige har tanket på autobahn ved Hamborg og efterfølgende lige
> orienterer sig om oliestanden!

Den forstår jeg ikke !

Hvorfor skulle aflæsning efter en nats stilstand ikke være OK ??

mvh

--
Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)
bmt@poet.dk



Jon Larsen (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Jon Larsen


Dato : 29-04-03 22:45


"> Den forstår jeg ikke !
>
> Hvorfor skulle aflæsning efter en nats stilstand ikke være OK ??
>
> mvh
>
> --
> Bent Erik Thomsen
>xxxxxxxxxxxxxxxxx

Det er ikke sikkert at det giver et sandt billed af betingelserne for en
motor under driftstemperatur, af aflæse oliestanden når motoren er kold.

Lidt eller noget af olien vil muligvis være løbet tilbage i sumpen og give
en falsk indikering af mere olie end det er tilfældet under drift.


--
MVH.
Jon Larsen
Stud.Procesteknolog.
GSX 250 R Supersport
"Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan."






Armand (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-04-03 23:05


Bent Erik Thomsen <bmt@poet.dk> skrev i en
news:3eaeeaa9$0$31935$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Armand wrote:
> > Andrew <andvalen@post.tele.dk> skrev i en
> > news:b8hogc$6gp$1@sunsite.dk...
>
> <snip>
>
> > Slukket motor!
> > Men heller ikke om morgenen når modellen har stået stille hele natten
> > - Dér skal man lige lade motoren køre lidt og efterfølgende
> > kontrollere et stykke tid efter at motoren atter er slukket (som hvis
> > man lige har tanket på autobahn ved Hamborg og efterfølgende lige
> > orienterer sig om oliestanden!
>
> Den forstår jeg ikke !
>
> Hvorfor skulle aflæsning efter en nats stilstand ikke være OK ??

At en mér mængde af olie kan finde vej fra alskens kroge og til bunden i
løbet af natten :-/

Dét kunne man så bruge som niveau ved kontrol; men det er ulige lettere at
man undervejs ikke skal lade modellen stå en nats tid for at kunne
efterkontrollere

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste