Mac og mobiltelefon
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 27-04-03 21:52

Jeg håber meget på jeres langmodighed. Har Googlet lidt i grupper for at
få lidt at vide om emnet. Ikke meget anvendeligt ...?!?!

Skal have en anden (ny), da min gamle blev stjålet for nylig*. Så kan
jeg jo lige så godt gå efter én, som virker med en Mac computer (en PB
G4 550 MHz med OS 10.1.5)

Mit primære behov er telefoni - sådan noget tale med andre mennesker
noget. Men det bliver også snart alvor, at jeg skal kunne overføre data
fra computeren via nettet til - ja, altså en anden vomputer eller
server. Så et eller andet sted leder jeg nok efter noget (rimelig
simpelt) som kan virke som snakkemaskine _og_ overføre tekstfiler og
billedfiler - som computerformater, altså. Ikke de der indbyggede i
telefonens display.

Men hvad skal jeg gå efter?

Det skal helst ikke komme over ca. kr. 1.500 incl moms. Er det muligt?

* lidt historie: den gamle var en Siemens C45, som jeg var meget
tilfreds med til telefoni. Da den blev stjålet, skyndte jeg mig ned til
en forhandler og sagde: "Jeg skal have en anden Siemens, som virker med
den oplader, jeg har i bilen" - fordi min kone også har en Siemens
(C35???) og vi vil da kun have én oplader liggende i bilen. Fik så
anskaffet en Siemens ME45 (introduceret i juni 2001!!) .... fin telefon,
rette størrelse/vægt, god lyd, fin kvalitet og en manual på vel ca. 100
sider - så jeg er ikke helt inde i, hvad den i virkeligheden kan
..... mig og manualer
Men den virker _ikke_ med den lader, som ligger i bilen. Har forespurgt
hos den handlende .... som mener, at den virker. Har så også kigget lidt
på Siemens.com (som er lidt uoverskuelig), der er et billed af en anden
lader .... og så er der noget update noget til forskellige WINsystemer,
men ingen til MacOS - og _så_ blev jeg sgu' lidt sur. Har helelr ikke
endnu afprøvet IrDa porten ....

Derfor: Jeg vil gerne have en telefon, hvis producent gider lave noget,
der også fungerer på Mac OS. Ik' os' ?

Erfaringer/anbefalinger?

Undskyld, hvis dette er et vildt skud og måske lidt OT. Men der vel
andre MacOS (10.1.5) brugere der har det samme behov?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-04-03 00:24

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.dk> wrote:

> [...]
> telefonens display.
>
> Men hvad skal jeg gå efter?
>
> Det skal helst ikke komme over ca. kr. 1.500 incl moms. Er det muligt?

[snip]

En SonyEricsson T68i kan nok det du efterspørger og den er perfekt
integreret i Mac OS X, men det er altså Mac OS X 10.2.x. Den snakker
sammen med computeren via Bluetooth og det kræver Mac OS X 10.2 for at
virke.

T68i'eren er efterhånden en gammel model, men stadig meget anvendelig.
Den nye P800 kan dog meget mere, men er stadig ikke helt så godt
integreret med iSync, men mon ikke det kommer inden for nær fremtid. Den
koster dog ca. 5.500 kr., hvor T68i'eren kan fås til 1.200 kr. inkl.
abonnement. Uden abonnement skal du nok regne med at slippe ca. 2.500
kr.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-04-03 22:51

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> koster dog ca. 5.500 kr., hvor T68i'eren kan fås til 1.200 kr. inkl.
> abonnement. Uden abonnement skal du nok regne med at slippe ca. 2.500

Tak for dit fyldige svar, René. Havde godt læst/hørt om T68i. Jeg må
vist ud at kigge.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-04-03 22:59

> [...]

> koster dog ca. 5.500 kr., hvor T68i'eren kan fås til 1.200 kr. inkl.
> abonnement. Uden abonnement skal du nok regne med at slippe ca. 2.500

Telekæden har p.t. T68i til den nætte sum af kr. 1095,- med Sonofon
Variant abonnement.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Ben Knudsen

Dato : 28-04-03 08:20

MichspostIKKE@puttekasse.dk (mich. ottosen) writes:
>Men hvad skal jeg gå efter?

T68i er som foreslået. Skal det være billigere, kan du evt prøve at finde
en t39m (den er egentlig udgået men måske har enkelte forhandlere den
endnu). Den har Bluetooth, highspeed data men til gengæld ingen farver.
Jeg har én og det er klart den bedste telefon, jeg nogen sinde har haft.
Og den kører perfekt med osx.

Mvh Ben

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-04-03 22:51

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> endnu). Den har Bluetooth, highspeed data men til gengæld ingen farver.
> Jeg har én og det er klart den bedste telefon, jeg nogen sinde har haft.

Tak osse til dig, Ben. Den endnu billigere T39m må jeg nok lige se og
jeg kan finde. Der skal jo osse investeres i Jaguar ..... puha.

Gad egentlig vide om det ikke er "a piece of cake" at vandre ind på en
netcafe med sin bærbare Mac og et ethernetkabel og så bare komme på
nettet på dén måde?

Men OK, det kan man selvfølgelig kun de steder, hvor der rent faktisk er
netcaféer - der ikke lider af MacFobi

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 28-04-03 23:03

> [...]

> Gad egentlig vide om det ikke er "a piece of cake" at vandre ind på en
> netcafe med sin bærbare Mac og et ethernetkabel og så bare komme på

Nu tror jeg vist du har drukket af natpotten. Det er komplet ligegyldigt
om du har en PC eller en Mac, hvis du vil koble dig på nettet påen
netcafé.

> Men OK, det kan man selvfølgelig kun de steder, hvor der rent faktisk er
> netcaféer - der ikke lider af MacFobi

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-04-03 23:49

> Nu tror jeg vist du har drukket af natpotten. Det er komplet ligegyldigt
> om du har en PC eller en Mac, hvis du vil koble dig på nettet påen
> netcafé.

Søde Jesper
Jeg drikker ikke af natpotten. Aner ikke hvordan natpotten smager. Gør
du?
Det var mere ment som et 'sidespørgsmål' for at sondere om der var andre
muligheder for at sende mail og billedfiler fra sydeuropa til en
dk.adresse. Altså en anden og supplerende løsning til den med
mobiltelefonen.

Iøvrigt er det slet ikke ligegyldigt, om jeg har en PC (WIN !) eller en
PC (Mac). Ikke for mig

Men hvad mon en internetcafévært vil sige, hvis jeg kommer slæbende med
en bærbar Mac og et kabel .... "må jeg lige koble op, hr." ? Oversæt
selv "hr." til Monsieur, Signore, Senor (n med krølle) eller andet
sydeuropæisk.

Hvad er trylleordene - eller den rette formular til at få det til at
virke? Er der ikke noget med at MacOS 10(1.5) selv finder ud af det via
ODBC?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-04-03 23:51

> [...]

> Hvad er trylleordene - eller den rette formular til at få det til at
> virke? Er der ikke noget med at MacOS 10(1.5) selv finder ud af det via

Du mener nok DHCP!

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 29-04-03 00:03

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Du mener nok DHCP!

Ja, selvfølgelig gør jeg det. Forkortelser er en forbistret ting - for
mig.

Gad egentlig vide hvad ODBC betyder? Hvis det overhovedet betyder
noget? Det gør det nok

Tak for'et, René

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 29-04-03 06:01

> [...]

> mig.
>
> Gad egentlig vide hvad ODBC betyder? Hvis det overhovedet betyder

Open Data Base Connectivity.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 29-04-03 06:54

> [...]

> Hvad er trylleordene - eller den rette formular til at få det til at
> virke? Er der ikke noget med at MacOS 10(1.5) selv finder ud af det via

Det er heller ikke ligegyldigt for mig om jeg har en Mac eller en PC,
men det er en udbredt misforståelse at fordi man har en Mac, så kan man
ikke bruge internettet på samme måde som en PC.

TCP/IP, DHCP, news, e-mails og så videre er nøjagtigt det samme på begge
platforme.

Natpotten smager ikke godt !! 8-D

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-05-03 21:17

> Natpotten smager ikke godt !! 8-D

Med mindre man har sukkersyge.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-05-03 21:17

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.dk> wrote:

> Tak osse til dig, Ben. Den endnu billigere T39m må jeg nok lige se og
> jeg kan finde. Der skal jo osse investeres i Jaguar ..... puha.

Er det ikke lidt fjollet at købe en Jaguar nu? Den kommende XJ i
aluminium har fået usædvanligt meget ros. Og den er lige på trapperne.
Den skulle være komfortabel som en Mercedes og styre som en BMW. Og det
vel at mærke en BMW 500 og ikke hangarskibet BMW 700.
Eller taler I styresystemer? Her er Puma (10.3) jo også ved at
nærme sig. Man regner vel med, at den præsenteres til sommer og kommer
til august. Bare så du ved det. Det vil jo være ærgerligt at købe Jaguar
nu, for så kort tid efter at blive overrasket over, at Puma snart bliver
lanceret. Jeg var ude for det samme med 10.1 for et år siden.
Kan du ikke låne en Jaguar i mellemtiden? Ja, jeg ved godt, man
ikke må, men der skal da også være mening med galskaben. Det kan da ikke
være meningen, at man skal købe Jaguar i maj og så købe Puma til fuld
pris i august. For jeg kan næsten garantere dig for, at der ikke bliver
noget med nogen billig opdatering for os med jaguar.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 28-04-03 22:59

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> T68i er som foreslået. Skal det være billigere, kan du evt prøve at finde
> en t39m

Der er en til salg på mediamac