/ Forside / Teknologi / Udvikling / HTML / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
HTML
#NavnPoint
molokyle 11184
Klaudi 5506
bentjuul 3377
severino 2040
smorch 1950
strarup 1525
natmaden 1396
scootergr.. 1320
e.c 1150
10  miritdk 1110
img problemer
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 27-04-03 21:11

Jeg har problemer på http://www.intercambiodvd.com/design/
Den trekant der er lige til højre for "menu 5" svæver for højt oppe.
Hvad gør jeg galt?
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

 
 
Mikael (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Mikael


Dato : 27-04-03 21:17

Hej,

Vedr. din IMG attribut. Det kommer så sandelig an på, hvordan din
kodning er. det kan være enten tabellerne ell. width="" ell. height=""
tagsene.

Håber det kan hjælpe.

Mvh
Mikael


Lars Hoffmann wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Jeg har problemer på http://www.intercambiodvd.com/design/
> Den trekant der er lige til højre for "menu 5" svæver for højt oppe.
> Hvad gør jeg galt?
> Med venlig hilsen
> Lars Hoffmann


--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP?
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Lars Hoffmann (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 27-04-03 21:20

Mikael escribió / skrev

> Vedr. din IMG attribut. Det kommer s† sandelig an p†, hvordan din
> kodning er. det kan v‘re enten tabellerne ell. width="" ell.
> height="" tagsene.

Eh, jeg må nok indrømme at det ikke hjælper meget da jeg jo allerede har
søgt efter fejl på siden. Kodningen kan jo som sagt ses på
http://www.intercambiodvd.com/design/ (både CSS og HTML kodningen ligger
i samme dokument)
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Leonard (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 27-04-03 21:37

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> wrote:

>Jeg har problemer på http://www.intercambiodvd.com/design/
>Den trekant der er lige til højre for "menu 5" svæver for højt oppe.

Umiddelbart ser det ud som om den er for stor.
Har du forsøgt at gøre den mindre?
- fx 15x15pixels
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Lars Hoffmann (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 27-04-03 21:42

Leonard escribió / skrev

> Umiddelbart ser det ud som om den er for stor.

Det tror jeg nu ikke, da det netop er under billedet at der er 1 eller 2
pixels whitespace

> Har du fors›gt at g›re den mindre?
> - fx 15x15pixels

Jeg vil da lige prøve, men jeg tvivler lidt på at det går godt
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Leonard (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 27-04-03 21:47

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> wrote:

>Jeg vil da lige prøve, men jeg tvivler lidt på at det går godt

Jeg kan se du er igang og kan også se at fejlen er forskellig i Opera
og IE.
Måske skal du have noget vertical-align: bottom på dit img ?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Lars Hoffmann (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 27-04-03 21:49

Leonard escribió / skrev

> vertical-align: bottom

BINGO! Tak for hjælpen

--
www.intercambiodvd.com

Leonard (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 27-04-03 21:52

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> wrote:

>> vertical-align: bottom
>
>BINGO! Tak for hjælpen

Ja, i IE, men i Opera har du nu 1px mørk streg under hele menuen før.
Måske en line-height: 17px på din #menu, men nu gætter jeg godt nok
meget.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Leonard (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 27-04-03 21:57

Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote:

>Ja, i IE, men i Opera har du nu 1px mørk streg under hele menuen før.
>Måske en line-height: 17px på din #menu, men nu gætter jeg godt nok
>meget.

Forøvrigt kan hverken Netscape 7 eller Mozilla vise din menu rigtigt,
der er ingen afstand mellem de enkelte punkter. Jeg ved ikke hvorfor.

Og så undrer det mig at du bruger javascript til noget så simpelt som
at vise hover, når det kan gøres i css ?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Lars Hoffmann (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 27-04-03 22:30

Leonard escribió / skrev

> Og s† undrer det mig at du bruger javascript til noget s† simpelt som
> at vise hover, n†r det kan g›res i css ?

Hover på et span element? Jeg troede kun det var på <a> Det var tilladt?



Lars Hoffmann (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 27-04-03 22:39

Lars Hoffmann escribió / skrev

> Hover på et span element?

Ja, du har jo ret, mit <span> er fuldstændig til overs

Storm (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 30-04-03 20:11

Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote:

> Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote:
>
> >Ja, i IE, men i Opera har du nu 1px mørk streg under hele menuen før.
> >Måske en line-height: 17px på din #menu, men nu gætter jeg godt nok
> >meget.
>
> Forøvrigt kan hverken Netscape 7 eller Mozilla vise din menu rigtigt,
> der er ingen afstand mellem de enkelte punkter. Jeg ved ikke hvorfor.
>
> Og så undrer det mig at du bruger javascript til noget så simpelt som
> at vise hover, når det kan gøres i css ?

Har du et link/tip til hvordan det man kan lave hover i css?


--
Venlig hilsen Nina Storm

Leonard (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 30-04-03 20:29

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

>Har du et link/tip til hvordan det man kan lave hover i css?

a:link   {
   text-decoration: none;
   color: #000099;
   background: transparent;
}
a:visited   {
   text-decoration: none;
   color: #000099;
   background: transparent;
}
a:hover   {
   text-decoration: none;
   color: #000099;
   background: #ccffcc;
}
a:active   {
   text-decoration: none;
   color: #000099;
   background: #ccffcc;
}

html.dk har det også i deres tutorial.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Storm (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 30-04-03 20:57

Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote:

> Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:
>
> >Har du et link/tip til hvordan det man kan lave hover i css?
>
> a:link {
> text-decoration: none;
> color: #000099;
> background: transparent;
> }
> a:visited {
> text-decoration: none;
> color: #000099;
> background: transparent;
> }
> a:hover {
> text-decoration: none;
> color: #000099;
> background: #ccffcc;
> }
> a:active {
> text-decoration: none;
> color: #000099;
> background: #ccffcc;
> }
>
> html.dk har det også i deres tutorial.

Tak - jeg prøver.

For grafik-links er det så f.eks.;

a img:link {
text-decoration: none;
color: #000099;
background: transparent;
}

osv...?

og for link classes.. - Kan man det?


--
Venlig hilsen Nina Storm

Storm (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 30-04-03 21:27

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote:
>
> > Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:
> >
> > >Har du et link/tip til hvordan det man kan lave hover i css?
> >
> > a:link {
> > text-decoration: none;
> > color: #000099;
> > background: transparent;
> > }
> > a:visited {
> > text-decoration: none;
> > color: #000099;
> > background: transparent;
> > }
> > a:hover {
> > text-decoration: none;
> > color: #000099;
> > background: #ccffcc;
> > }
> > a:active {
> > text-decoration: none;
> > color: #000099;
> > background: #ccffcc;
> > }
> >
> > html.dk har det også i deres tutorial.
>
> Tak - jeg prøver.
>
> For grafik-links er det så f.eks.;
>
> a img:link {
> text-decoration: none;
> color: #000099;
> background: transparent;
> }
>

Auughh - bær over med mig.

Det jeg tænkte på var om man kunne bruge css til grafik-links med hover
effekt, men det må vel nødvendigvis være et javascript - ikke sandt?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Mikkel Z. Herold \(M~ (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Z. Herold \(M~


Dato : 30-04-03 21:46

> Det jeg tænkte på var om man kunne bruge css til grafik-links med
> hover effekt, men det må vel nødvendigvis være et javascript - ikke
> sandt?

Du kan sætte din grafik ind i en tabelcelle og lave cellen til et link. Har
været oppe at vende her i gruppen før. Jeg bruger det selv (sagde sælgeren!)
www.rubenhansensingers.dk (knapperne i toppen)

Mvh.

Mikkel

--
"And my sanity scans the horizon"
Sting - The Wild Wild Sea

http://www.mzh.dk



Storm (10-05-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 10-05-03 22:38

Mikkel Z. Herold (MZH) <mikkel@mzh.NOSPAMdk> wrote:

> > Det jeg tænkte på var om man kunne bruge css til grafik-links med
> > hover effekt, men det må vel nødvendigvis være et javascript - ikke
> > sandt?
>
> Du kan sætte din grafik ind i en tabelcelle og lave cellen til et link. Har
> været oppe at vende her i gruppen før. Jeg bruger det selv (sagde sælgeren!)
> på www.rubenhansensingers.dk (knapperne i toppen)
>
> Mvh.
>
> Mikkel

Tak, det er rigtigt nydeligt.
Men jeg kan desværre ikke regne ud hvordan dit css ser ud for at lave
mouseover...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Mikkel Z. Herold \(M~ (11-05-2003)
Kommentar
Fra : Mikkel Z. Herold \(M~


Dato : 11-05-03 14:48

In news:1furnv4.1lsdephtxbtluN%Ninzen@ofir.dk,
Storm <Ninzen@ofir.dk> typed:

> Tak, det er rigtigt nydeligt.
> Men jeg kan desværre ikke regne ud hvordan dit css ser ud for at lave
> mouseover...

Det er faktisk ikke så svært. "Hemmeligheden" består bl.a. i at gøre *hele*
tabelcellen til et link. Det gør jeg med 'display:block' sådan her:

a.alleceller {
display: block;
background-repeat: no-repeat;
}

Jeg definerer også, at baggrundsbilledet kun skal vises én gang.

Derefter definerer jeg størrelse og baggrundsbillede for hver celle, f.eks.:

a.celle2 {
width: 90px;
height: 29px;
background-image: url(grafik/historien_low.gif);
}

Og derefter er det ret nemt at lave en hover-effekt:

a.celle2:hover {
background-image : url(grafik/historien_high.gif);
}

I HTML'en skriver jeg så <td><a href="historien.php" class="celle1"><img
src="grafik/clear.gif" width="90" height="29" alt="Historien"
border="0"></a></td> i HTML'en.

'clear.gif' er en gennemsigtig gif på 1x1 pixel. Jeg sætter den ind i cellen
og strækker den til samme størrelse som baggrundsbilledet for at kunne lave
en "alt"-tekst på cellen.

Eneste ulempe ved denne metode (udover at den selvfølgelig ikke virker i
Netscape 4) er, at knapperne kan 'blinke' en enkelt gang første gang man
kører musen henover linket, fordi hover-baggrunden skal hentes fra serveren.

Jeg har løst det ved at læse alle hover-billederne ind nederst på hver side
og givet dem style-attributten 'visibility : hidden;'. På den måde bliver de
hentet ind i browserens cache, så de ligger klar til at blive vist...

Du kan se hele mit stylesheet på
http://www.rubenhansensingers.dk/styles.css.

Mvh.

Mikkel


--
"And my sanity scans the horizon"
Sting - The Wild Wild Sea

http://www.mzh.dk



Storm (12-05-2003)
Kommentar
Fra : Storm


Dato : 12-05-03 21:21

Mikkel Z. Herold (MZH) <mikkel@mzh.NOSPAMdk> wrote:

[Snip en pædagogisk forklaring
>
> Eneste ulempe ved denne metode (udover at den selvfølgelig ikke virker i
> Netscape 4) er, at knapperne kan 'blinke' en enkelt gang første gang man
> kører musen henover linket, fordi hover-baggrunden skal hentes fra serveren.
>
> Jeg har løst det ved at læse alle hover-billederne ind nederst på hver side
> og givet dem style-attributten 'visibility : hidden;'. På den måde bliver de
> hentet ind i browserens cache, så de ligger klar til at blive vist...
>
> Du kan se hele mit stylesheet på
> http://www.rubenhansensingers.dk/styles.css.

Tusind tak for inspiration.
Jeg synes det er fedt at bruge stylesheets som du gør det.
Kunsten er så at holde sig til det, og ikke lave for mange undtagelser


--
Venlig hilsen Nina Storm

Erik Ginnerskov (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 30-04-03 22:45


"Storm" <Ninzen@ofir.dk> skrev
> > Leonard <dette.er.ikke.en.mail@der.virker.invalid> wrote:
> > Forøvrigt kan hverken Netscape 7 eller Mozilla vise din menu rigtigt,
> > der er ingen afstand mellem de enkelte punkter. Jeg ved ikke hvorfor.
>
> Har du et link/tip til hvordan det man kan lave hover i css?

Hvis du i a.menuEnlace retter padding til padding:10px 0px 10px 0px; skulle
du kunne rette op på menuproblemet i Netscape/Mozilla

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin



Lars Hoffmann (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 27-04-03 22:32

Leonard escribió / skrev

> Ja, i IE, men i Opera....

Nu skal siden i første omgang bruges til at præsentere et design til en
client, så det behøver kun at virke i IE indtil videre, men jeg skal da
nok kigge på de andre browsere bagefter.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann
--
www.intercambiodvd.com

Knud Gert Ellentoft (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Knud Gert Ellentoft


Dato : 28-04-03 00:52

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> skrev :

>Nu skal siden i første omgang bruges til at præsentere et design til en
>client, så det behøver kun at virke i IE indtil videre, men jeg skal da
>nok kigge på de andre browsere bagefter.

Det er ikke tilladt, at sætte height og width på et inlineelement
som <a>.

Det virker i IE, ja, men burde ikke gøre det, hvis ellers IE
fortolkede html/css korrekt.

Lav dine a-tags om til blokelementer og det virker også i andre
browsere.
(display: block)

Så får du så et andet problem, der vil blive linjeskift efter
hver link.

Så det er noget der er svært at lave uden at bruge tabel.

--
Knud - http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Når der svares på et indlæg, svar venligst under det citerede og
skær venligst det væk, du ikke svarer på, ellers ryger du i killfiltret.
Svar kun i nyhedsgruppen - tak! E-mails besvares ikke.

N/A (28-04-2003)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 28-04-03 13:57



Lars Hoffmann (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 28-04-03 15:48


"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> escribió

> Det er ikke tilladt, at sætte height og width på et inlineelement
> som <a>.



> Så det er noget der er svært at lave uden at bruge tabel.

Pjat, man skal da bare være opfindsom



Jens Gyldenkærne Cla~ (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 28-04-03 12:53

Erik Ginnerskov skrev:

>> (display: block)
>>
>> Så får du så et andet problem, der vil blive linjeskift efter
>> hver link.

> Så fjerner man bare <br> mellem hvert link, så virker det fint.

Et blok-element vil generere et linjeskift uanset om der er <br> eller ej.

> Se det demonstreret på www.html-faq.dk og www.hjemmesideskolen.dk
> Begge steder er det lavet med display:block.

Og begge steder står hvert link på sin egen linje (hvis det er menuen du
mener). Det er ikke noget problem at lave en lodret menu på den måde, men
en vandret menu   vil ikke fungere direkte. Man kan så bruge float: left til
at få blokkene på en linje.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Erik Ginnerskov (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Erik Ginnerskov


Dato : 28-04-03 13:57


"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@gyros.invalid> skrev
> Erik Ginnerskov skrev:
> >> Så får du så et andet problem, der vil blive linjeskift efter
> >> hver link.
> > Så fjerner man bare <br> mellem hvert link, så virker det fint.
> Et blok-element vil generere et linjeskift uanset om der er <br> eller ej.
> > Se det demonstreret på www.html-faq.dk og www.hjemmesideskolen.dk
> Og begge steder står hvert link på sin egen linje (hvis det er menuen du
> mener). Det er ikke noget problem at lave en lodret menu på den måde, men
> en vandret menu vil ikke fungere direkte. Man kan så bruge float: left til
> at få blokkene på en linje.

En vandret menu med noget, der ligner display:block, kig her:

http://hjem.get2net.dk/maj

--
Med venlig hilsen
Erik Ginnerskov
http://www.hjemmesideskolen.dk - http://www.html-faq.dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin



Jens Gyldenkærne Cla~ (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Jens Gyldenkærne Cla~


Dato : 28-04-03 14:07

Erik Ginnerskov skrev:

> En vandret menu med noget, der ligner display:block, kig her:

> http://hjem.get2net.dk/maj

Elegant!

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Svar venligst under det du citerer, og citer kun det der er
nødvendigt for at forstå dit svar i sammenhængen. Se hvorfor og
hvordan på http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Lars Hoffmann (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 27-04-03 21:47

Leonard escribió / skrev

> Umiddelbart ser det ud som om den er for stor.

Nope, det var ikke det der var galt. Nu har jeg sat en border: 1px solid
black; rundt om den parent der er til billedet så man tydeligere kan se
problemet

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177556
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408862
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste