flere store eksterne css -dokumenter
Fra : Mikael

Dato : 27-04-03 20:52

Hej,

Jeg har et spørgsmål vedr. CSS.

Jeg er helt med på, at det er muligt at anvende eksterne
stylesheet til html/asp -dokumenter.

Og at dette er mere fordelagtigt end den interne style med koden

Mit spørgsmål er. Lad os sige jeg har flere .css -dokumenter med
forskellige attributer etc., er det da muligt som i asp at bruge
SSI, sådan at du kan indrage forskellige css -dokumenter for en
given side. Og hvordan er koden til dette ?

Tak.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 27-04-03 21:01

Mikael wrote:
> [...]
> SSI, sådan at du kan indrage forskellige css -dokumenter for en
> given side. Og hvordan er koden til dette ?

vil du bare hente 4 filer gøres det:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/menu.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/indhold.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/top.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/bund.css">
(en css-fil til hver del af side)

der er vel lidt "include" over det, da siderne hentes sammen med htm-filen.

mvh Søren

Fra : Mikael

Dato : 27-04-03 21:06

Soeren Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> (en css-fil til hver del af side)
>
> der er vel lidt "include" over det, da siderne hentes sammen med htm-filen.

Hej Søren...

Hmm. Det du skriver, er den måde hvorpå du beskriver det, er ikke helt det jeg
mener. Jeg mener at have set det et sted...

Ligesom du har includes filer, der skærer igennem på alle sider, skulle du
også kunne gøre sådan med css.:

eks.

<!-- #INCLUDE FILE="includes/menu.css" -->

Jeg er bare i tvivl. Det ville bare være nemmere hvis der lige var en der
vidste dette. Ved godt jeg ikke helt kan forklare det.

De koder du skriver bruges der jo nomralt en af, som et dokument til brug i en
masse .html ell. .asp sider.

Mvh
Mikael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-03 21:17

Mikael skrev:

> Ligesom du har includes filer, der skærer igennem på alle
> sider, skulle du også kunne gøre sådan med css.:

Hvad mener du med "skærer igennem"?

> <!-- #INCLUDE FILE="includes/menu.css" -->

Du kan godt skrive sådan, hvis du vil have inkluderet en css-fil i
et dokument. Det kræver bare at det er et SSI-dokument (shtml, php,
asp eller lignende). Du kan derfor _ikke_ bruge den syntaks i en
css-fil. Der er ikke nogen særlig fordel ved at skrive som ovenfor
- for browseren vil det blot se ud som om hele css-koden står i
SSI-filen i stedet for i en særlig css-fil.
Dermed mistes muligheden for at cache css-oplysningerne.

Hvis du mener css-import fra et andet css-ark, kan det godt lade
sig gøre. Koden hedder @import (se beskrivelsen her:
<http://www.w3.org/TR/CSS21/cascade.html#x5>)

> De koder du skriver bruges der jo nomralt en af, som et
> dokument til brug i en masse .html ell. .asp sider.

Jeg beklager, men jeg kan ikke helt forstå hvad det er du vil. Prøv
at forklare det lidt mere udførligt - evt. med eksempler.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikael

Dato : 27-04-03 21:36

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvad mener du med "skærer igennem"?

Jeg mente bare, at ligesom i asp kan du lave generelle konstanter,
eksempelvis som virker på en masse sider. Altså SSI.
Og den nedenstående kode jeg skrev er måden, hvorpå man gør.

> [...]
> Dermed mistes muligheden for at cache css-oplysningerne.
>
> Hvis du mener css-import fra et andet css-ark, kan det godt lade

Jeg har været inde og se på den adresse du skriver, og har læst om
koden @import. Men så er det lige hvor du implementere denne kode.
Indsætter du denne i <head> ? - og kan derved hente forskellige
css -dokumenter ?

Det jeg vil. Jeg vil have muligheden for, at såfremt jeg har et site
med en masse forskellige sider. Som en menu med flere undersider.
Lad os sige jeg har forkskellige .css -dokumenter som jeg vil hente
fra
min css. "mappe"- det er det jeg mente med "includes" -metoden.
Men det er så @import -koden jeg skal bruge eller hvad ?

Men ellers tak for dit link.

Fra : Allan Vebel

Dato : 27-04-03 21:59

Mikael <alaadin@image.dk> skrev:

> Lad os sige jeg har forkskellige .css -dokumenter som jeg vil hente
> fra min css. "mappe"

Er det noget i den stil du vil have?

http://html-faq.dk/2006.asp

Her bruger jeg forskellige css-filer til at ændre udseende på tabellen.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-03 23:00

Mikael skrev:

> Jeg mente bare, at ligesom i asp kan du lave generelle
> konstanter, eksempelvis som virker på en masse sider.

CSS-koden virker på alle de sider hvor du bruger den. En ganske
almindelig <link rel="STYLESHEET" ...>-reference virker i alle de
dokumenter hvor koden står.

SSI-inkluderer siden på serveren. CSS-filer hentes normalt særskilt
af browseren - på samme måde som fx billeder. I et html-dokument
står referencer til billedfiler og referencer til css-filer - disse
filer hentes så automatisk af browseren. Går man til en anden side
der bruger de samme billeder eller css-filer kan browseren nøjes
med at hente resurserne fra cache-hukommelsen og dermed spare tid.

> Jeg har været inde og se på den adresse du skriver, og har
> læst om koden @import. Men så er det lige hvor du implementere
> denne kode. Indsætter du denne i <head> ? - og kan derved
> hente forskellige css -dokumenter ?

Nej. @import er en css-kommando der skal stå i et css-dokument
eller evt. bare i en css-blok. For at sammenkæde et css-dokument
til et html-dokument skal du bruge <link rel...>

> [...]
> undersider. Lad os sige jeg har forkskellige .css -dokumenter
> som jeg vil hente fra min css. "mappe"- det er det jeg mente med

Spørgsmålet er hvorfor du har flere css-dokumenter.

Hvis du i alle html-dokumenter bruger de samme css-dokumenter kan
du i princippet lige så godt have dem i én stor fil. Det kan være
lettere at overskue med to filer, og det vil da også stadig virke
fint. Du kan så gøre et af tre:

a) Inkludere begge filer i alle html-dokumenter (2 x <link rel..>)
b) Lade den ene css-fil inkludere den anden (med @import) og linke
hoved-css-filen (den med @import-kommandoen) til alle html-
dokumenter
c) Samle de to filer til én og linke den til alle html-dokumenter

Hvis du har css-filerne adskilt for at kunne differentiere hvilke
css-ark der skal bruges til hvilke sider skal du bruge mulighed a -
og så bare nøjes med at inkludere de ark der skal bruges på den
enkelte side. Der kan således være html-filer hvor du bruger ark 1
alene, andre hvor det kun er ark 2 der bruges og andre hvor både
ark 1 og ark 2 benyttes.

NB: Kender du <http://html.dk/tutorials/css/> ?

NB2: Du må gerne klippe lidt i dine citater - se evt. min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikael

Dato : 08-05-03 16:51

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

Jens skrev;

> CSS-koden virker på alle de sider hvor du bruger den. En ganske
> almindelig <link rel="STYLESHEET" ...>-reference virker i alle de
> dokumenter hvor koden står.

Opfølgning Mikael;

Ja det er jeg klar over. Og kender godt koden:
LINK href=leftmenu/menu.css rel=stylesheet type=text/css>
Som eksempel.

Jens skrev;

> [...]
> der bruger de samme billeder eller css-filer kan browseren nøjes
> med at hente resurserne fra cache-hukommelsen og dermed spare tid.

Det er ret godt forklaret. Jeg var lidt i tvivl om det med
cache-hukommelse. Det er smart at browseren kkan gemme og huske
hukommelse, hvis du så surfer rundt på øvrige sider.
Er TEMPORARY files, så også nyttig hvis du besøger et website en
anden dag ? Det må jo være "hukommelses -lager", på en
personal pc, en bruger har ?

Jens skrev;

> Nej. @import er en css-kommando der skal stå i et css-dokument
> eller evt. bare i en css-blok. For at sammenkæde et css-dokument
> til et html-dokument skal du bruge <link rel...>

Opfølgning Mikael;
Jo det er vist en kode du kan bruge til css -doks.
Men hvad jeg egentlig oprigtigt mente står som spørgsmål længere
nede. Det er bare lidt svært at forklare.
Måske har du løsningen, ud fra dit spørgsmål om... hvorfor
man skal skifte stylesheet.

Jens skrev;

> [...]
> enkelte side. Der kan således være html-filer hvor du bruger ark 1
> alene, andre hvor det kun er ark 2 der bruges og andre hvor både

Opfølgning Mikael;

Lad os så sige jeg har 7-8 forskellige store styleheets som jeg vil
kunne aktivere fra en 7-8 links fra forsiden, som så er det primære
stylesheet for alle siderne indeholdene i/på websitet.
Hvordan gør jeg det nemmest i mine .asp -filer som eks. på HP
-filer.

Også optimalt i forhold til spørgsmål 1 om cache, da cachen jo også
gemmer et stylesheet, så vidt jeg har forstået.

Tak for din interesse i mine spørgsmål.

Mikael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-05-03 21:18

Mikael skrev:

> Jens skrev;
[snip]
> Opfølgning Mikael;

Du behøver ikke at skrive afsender på citat eller tekst hver gang
en ny blok begynder. Man kan nemt skelne mellem tekst fra
forskellige personer når der bare er brugt almindelig
citatmarkering med ">" (det er kun i første linje at et
afsendernavn er vigtigt)

[om cache]
> Er TEMPORARY files, så også nyttig hvis du besøger et website
> en anden dag ?

Det afhænger af hvordan browseren er sat op - der gemmes som regel
altid en kopi af en hjemmeside i de temporære filer, men det er
forskelligt hvor længe den bliver liggende.

Når man åbner en side man har set før kan browseren sammenligne
online-versionen med den version der ligger i cache - og dermed
afgøre om hele siden skal hentes igen.
Præcis hvordan det foregår er vist uden for denne gruppes emnefelt
- og med garanti noget hvor jeg ikke kan give en fyldestgørende
forklaring.

> Lad os så sige jeg har 7-8 forskellige store styleheets som
> jeg vil kunne aktivere fra en 7-8 links fra forsiden, som så
> er det primære stylesheet for alle siderne indeholdene i/på
> websitet.

Er det sådan at der kun skal bruges ét css-ark ad gangen? Altså at
de 7-8 links repræsenterer forskellige layoutmuligheder som
brugeren skal kunne vælge mellem?

> Hvordan gør jeg det nemmest i mine .asp -filer som
> eks. på HP -filer.

En oplagt måde at gøre det på vil være at bruge alternate
stylesheets. Koden er næsten magen til en normal style-kode -
ordet "alternate" er tilføjet og css-arket har fået en titel så man
kan referere til det:

<link rel="alternate stylesheet" type="text/css" href="paul.css"
title="wacky" />

Hvis du prøver siden her <http://www.w3.org/Style/CSS/> kan du se
et eksempel hvor man har brugt det i udpræget grad. Der er ikke
nogle skift-css-links - så i IE ser det måske ikke så interessant
ud. Men med Mozilla (og formentlig også med Opera) kan man vælge
mellem de forskellige css-ark i menuen View.

A List Apart har denne artikel:
<http://www.alistapart.com/stories/alternate/> om hvordan man kan
bruge alternative css-ark i praksis (med javascript-links til at
skifte mellem dem).

Hvis det skal gøres på alle sider i et site ville jeg gemme navnet
på css-arket i en session-variabel - den kan så opdateres hvis man
vil ændre udseende på siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikael

Dato : 09-05-03 04:30

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [snip]

Snip ??

> [...]
> Præcis hvordan det foregår er vist uden for denne gruppes emnefelt
> - og med garanti noget hvor jeg ikke kan give en fyldestgørende

Ok, ja det var egentlig også det jeg forstod ved det.

> [...]
man
> kan referere til det:
>
> <link rel="alternate stylesheet" type="text/css" href="paul.css"

Jeg har læst om det ja. Nedenstående artikel på alistapart.com, har
en mulighed med et .js -dokument du kan inkludere øverst i på alle
dine sider, og så have stylesheets du kan navngive med forskellig
titel.

Det er så er så en mulighed kan jeg forstå ? Altså at have
forskellige stylesheets i sin css mappe og så med titel.

Men... Er det ikke muligt at benytte en forespørgsel ligesom i asp.
Altså f.eks. test.asp?=noget. Altså test.css?

> [...]
>
> Hvis det skal gøres på alle sider i et site ville jeg gemme navnet
> på css-arket i en session-variabel - den kan så opdateres hvis man

Vedr. import koden;

Den er jo simpel;

<STYLE TYPE="text/css">
@import url(http://style.com/basic);
H1 { color: blue }
</STYLE>

Den kunne du så også have på hver side i et website,ø
men det er jo ikke en løsning hvis jeg vil aktivere fra links fra
forsiden.

Hvad vil du så anbefale som endeligt, når jeg vil aktivere
forskellige
stylesheets for designet, f.eks. med titel på stylesheets.

Og hvordan skifter jeg et stylesheets med A href="" ??

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-05-03 09:53

Mikael skrev:

> Snip ??

Bruges en gang imellem til at markere at man har klippet tekst væk.
Hvis man skiftevis har citatblok og egen tekst - og hver citatblok
er sammenhængende - er der ingen grund til at markere at man har
klippet (jeg har fx klippet fire linjer væk i citatet herover, men
de linjer der står i citatet stod på samme måde i dit indlæg - der
er altså ikke klippet *inde* i citatblokken). Når jeg skrev [snip]
før var det fordi jeg citerede linje 3 og linje 23 lige under
hinanden (linjerne mellem var klippet væk).

> Det er så er så en mulighed kan jeg forstå ? Altså at have
> forskellige stylesheets i sin css mappe og så med titel.

Ja. Det er den mulighed der ligger indbygget i html - og som nyere
browsere (IE undtaget) kan drage nytte af direkte.

> Men... Er det ikke muligt at benytte en forespørgsel ligesom i
> asp. Altså f.eks. test.asp?=noget. Altså test.css?

Forespørgsel vil jeg ikke kalde det - men du kan sagtens benytte
asp til at skifte mellem forskellige styles.

Prøv at se hvordan der skiftes mellem styles på siden her:
<http://html-faq.dk/2006.asp> (man kan ikke se asp-koden, men
princippet er ganske enkelt - overfør filnavnet på css-arket via en
querystring). Man behøver ikke at have filnavnet liggende i
querystringen - man kan blot overføre et nummer eller et navn og så
lave en select case eller evt. et opslag i et array vælge det rette
css-ark.

Nej, @import er altid aktiv - du kan altså ikke åbne eller lukke
for forskellige css-ark via @import.

> Hvad vil du så anbefale som endeligt, når jeg vil aktivere
> forskellige
> stylesheets for designet, f.eks. med titel på stylesheets.

En løsning i asp => Kig på tabelartiklen fra html-faq.dk
En løsning via javascript => Kig på artiklen fra A List Apart.

NB: Du citerer alt, alt for meget. Beskær venligst dine citater så
der kun citeres tekst der er relevant for dine kommentarer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mikael

Dato : 09-05-03 14:39

> [...]

> før var det fordi jeg citerede linje 3 og linje 23 lige under
> hinanden (linjerne mellem var klippet væk).

Ok, det kan jeg godt se.

> Ja. Det er den mulighed der ligger indbygget i html - og som nyere
> browsere (IE undtaget) kan drage nytte af direkte.
>

> Ikke i IE ?? IE er da mest anvendt.
Hvad er nyere end IE da ?

> [...]
> querystringen - man kan blot overføre et nummer eller et navn og så
> lave en select case eller evt. et opslag i et array vælge det rette

Jeg har set hvordan ja.

http://html-faq.dk/2006.asp?xstyle=tabelstyle1.css

Dette indlæser jo tablestyle1.css, men hvordan skal jeg lave
strukturen ?
De må jo så have lavet en select case eller noget i asp og en
request.querystring.

Kan godt kigge på det. Det er bare lige det med strukturen.

Har du lavet en mapper der hedder "xstyle", hvor alle stylesheets er
opbevaret ?

> NB: Du citerer alt, alt for meget. Beskær venligst dine citater så
> der kun citeres tekst der er relevant for dine kommentarer.

OK øvelse gør jo mester. Håber du kan bære lidt over med mig..

Mikael

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-05-03 14:53

Mikael skrev:

> [...]

Ja.

> Hvad er nyere end IE da ?

Det er ikke nødvendigvis browsere nyere end IE 6 jeg taler om -
blot browsere udkommet i de seneste par år.

Konkret er Mozilla (herunder Netscape 7.x) og Opera 6 og 7 blandt
det jeg kalder "nyere browsere". De fleste af dem *er* så også
nyere end IE 6.
Mozilla har for eksempel udgivet 1.0, 1.1, 1.2 og 1.3 (og
fortsætter støt og roligt med 1.4, 1.5,...) mens MS har stået
stille på IE 6.

> http://html-faq.dk/2006.asp?xstyle=tabelstyle1.css
>
> Dette indlæser jo tablestyle1.css, men hvordan skal jeg lave
> strukturen ?

Det er ret enkelt.

<% Dim cssfil
   cssfil = Request.Querystring("xstyle") & ""
   if cssfil = "" Then
       cssfil = "default.css"
   end if
%>

<link rel="stylesheet" type="text/css" src="<%= cssfil %>" />

(med forbehold for slåfejl)

> OK øvelse gør jo mester. Håber du kan bære lidt over med mig..

Jeg kan bære over med det hvis du prøver at ændre din stil. Der er
ikke rigtig nogen forbedring at se endnu. Prøv at læse det link jeg
har i min signatur.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-05-03 17:27

Jens Gyldenkærne Clausen <jc@dmf.dk> skrev:

> [...]
> end if
> %>
>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" src="<%= cssfil %>" />

Den er lavet sådan:

<% Dim xStyle
If Request.QueryString( "xstyle" ) <> "" Then
xStyle= Request.QueryString( "xstyle" )
Else
xStyle = "tabelstyle0.css"
End If %>

<link href="htmlfaq.css" rel="stylesheet" type="text/css">
<link href="<%Response.Write xStyle%>" rel="stylesheet" type="text/css">

Det er Jakob Andersen der har skruet den sammen.

--
Allan
http://html-faq.dk