/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Skift af kædekit
Fra : seiko@danbbs.dk


Dato : 27-04-03 19:27

Håber der er nogle kloge hoveder herinde, der kan hjælpe mig med
følgende.

Jeg har kastet mig ud i at skifte kædekittet på min GSX600F årgang 98.
Jeg har store problemer med at få det forreste tandhjul af dyret.
Den store møtrik, der holder tandhjulet på plads, er løsnet, men den
unbracoskue / plade, der sidder yderst og (mit gæt) sørger for at
møtrik og tandhjul ikke falder af, kan jeg simpelthen ikke få løsnet.
Jeg har søgt nettet tyndt i dag, men ingen af de operationer jeg har
fundet har haft en unbracoskrue, men "kun" en split til at holde
tingene på plads.
Jeg har fået et tip om at unbracoskruen sandsyndligvis skal drejes
modsat for at få skidtet af, men inden jeg "strammer" skruen
yderligere, vil jeg høre om der er nogle der kan af/bekræfte dette.
Ellers tip til hvordan jeg kommer videre er meget velkomne.


Tajs

 
 
Maria & Anders (28-04-2003)
Kommentar
Fra : Maria & Anders


Dato : 28-04-03 17:17

<seiko@danbbs.dk> wrote in message
news:j37oavkjfkgk9pe7fjn2g0od8937soqgtm@4ax.com...
> Håber der er nogle kloge hoveder herinde, der kan hjælpe mig med
> følgende.
>
> Jeg har kastet mig ud i at skifte kædekittet på min GSX600F årgang 98.
> Jeg har store problemer med at få det forreste tandhjul af dyret.
> Den store møtrik, der holder tandhjulet på plads, er løsnet, men den
> unbracoskue / plade, der sidder yderst og (mit gæt) sørger for at
> møtrik og tandhjul ikke falder af, kan jeg simpelthen ikke få løsnet.
> Jeg har søgt nettet tyndt i dag, men ingen af de operationer jeg har
> fundet har haft en unbracoskrue, men "kun" en split til at holde
> tingene på plads.
> Jeg har fået et tip om at unbracoskruen sandsyndligvis skal drejes
> modsat for at få skidtet af, men inden jeg "strammer" skruen
> yderligere, vil jeg høre om der er nogle der kan af/bekræfte dette.
> Ellers tip til hvordan jeg kommer videre er meget velkomne.
>
>
> Tajs

Det kan godt passe at den sidder så fast man skulle tro det var løgn.
Muligvis kan du bore den ud og sætte en ny i når du samler det igen. Og husk
når du samler det igen at give en lille klat kobberfedt, så undgår du at det
sidder uhjælpeligt fast næste gang.

--
A. Ziegler
Yamaha XT600E (2000)



Armand (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-04-03 08:16


> <seiko@danbbs.dk> wrote in message
> news:j37oavkjfkgk9pe7fjn2g0od8937soqgtm@4ax.com...
> > Håber der er nogle kloge hoveder herinde, der kan hjælpe mig med
> > følgende.
> > Jeg har kastet mig ud i at skifte kædekittet på min GSX600F årgang 98.
> > Jeg har store problemer med at få det forreste tandhjul af dyret.
> > Den store møtrik, der holder tandhjulet på plads, er løsnet, men den
> > unbracoskue / plade, der sidder yderst og (mit gæt) sørger for at
> > møtrik og tandhjul ikke falder af, kan jeg simpelthen ikke få løsnet.
> > Jeg har søgt nettet tyndt i dag, men ingen af de operationer jeg har
> > fundet har haft en unbracoskrue, men "kun" en split til at holde
> > tingene på plads.

Jeg er mindst ligeså forvirret!
I mine ører lyder din beskrivelse af monteringen som en kombination af to af
de monterings-metoder som jeg kender til :-/
Mekanik ér en svær ting på skrift, så kan du ikke skære det lidt mere ud i
pap??

--
Armand.



seiko@danbbs.dk (29-04-2003)
Kommentar
Fra : seiko@danbbs.dk


Dato : 29-04-03 17:27

On Tue, 29 Apr 2003 09:16:01 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Jeg er mindst ligeså forvirret!
>I mine ører lyder din beskrivelse af monteringen som en kombination af to af
>de monterings-metoder som jeg kender til :-/
>Mekanik ér en svær ting på skrift, så kan du ikke skære det lidt mere ud i
>pap??


Det er egentligt lidt sent nu, da jeg har kastet cyklen efter nogle
der er så sikre på det de laver, at de tager penge for det (læs:
værksted), men det ville jo være rart at vide til næste gang, og næste
gang, og....

Set fra oven ser det sådan ud:
Motorblok
tandhjul
møtrik
plade
unbracoskrue

Det hele drejer rundt med akslen.

I øjenhøjde med akslen, ses unbracoskrue, plade og tandhjul. Møtriken
er altså ikke lige til at se, eller gå til.
På fronten af pladen omkring skruen sidder der 4 (rektangulære)
forhøjninger, der har ca samme højde som skruen. Hvorfor de er der,
ved jeg ikke, men et bud kunne være til special værktøj, eller bare
for at forhindre lallende amatører som mig i at udøve vold på den
stakkels skrue..

Men man siger jo at værdien af erfaring er ligefrem proportional med
værdien af den ødelagte udstyr.
Og jeg har i hvertfald lært at den IKKE skal skrues modsat, for nu er
unbraco skruen ikke længere så unbraco agtig invendigt, og jeg mente
ikke at jeg havde råd til at blive mere erfaren på den måde.

Tajs

Armand (29-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-04-03 22:34


<seiko@danbbs.dk> skrev i en
news:ea8tavo8bl311mkdplnhdv9j7328qupl1q@4ax.com...
> On Tue, 29 Apr 2003 09:16:01 +0200, "Armand"
> <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> >Jeg er mindst ligeså forvirret!
> >I mine ører lyder din beskrivelse af monteringen som en kombination af to
af
> >de monterings-metoder som jeg kender til :-/
>
> Det er egentligt lidt sent nu, da jeg har kastet cyklen efter nogle
> der er så sikre på det de laver, at de tager penge for det (læs:
> værksted), men det ville jo være rart at vide til næste gang, og næste
> gang, og....
> ...... man siger jo at værdien af erfaring er ligefrem proportional med
> værdien af den ødelagte udstyr.
> Og jeg har i hvertfald lært at den IKKE skal skrues modsat, for nu er
> unbraco skruen ikke længere så unbraco agtig invendigt, og jeg mente
> ikke at jeg havde råd til at blive mere erfaren på den måde.

Det kræver beherskelse at indrømme i tide at man ikke magter en sag. Så dér
kan du godt høste et fedtemærke!

> Set fra oven ser det sådan ud:
> Motorblok
> tandhjul
> møtrik
> plade
> unbracoskrue
>
> Det hele drejer rundt med akslen.
>
> I øjenhøjde med akslen, ses unbracoskrue, plade og tandhjul. Møtriken
> er altså ikke lige til at se, eller gå til.

Huh???

Hvis ikke at det er et låseblik (men du fik jo møtrikke af inden
plade/unmbrako?), så ved jeg ikke :-/
Men jeg tror jeg venter til jeg kan se det med egne øjne et sted

--
Armand.




Knud Dam (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 30-04-03 19:46


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b8ms7j$4mf$4@news.cybercity.dk...

> Hvis ikke at det er et låseblik (men du fik jo møtrikke af inden
> plade/unmbrako?), så ved jeg ikke :-/

Jeg opfattede det som om, at møtrikken blev løsnet, ikke at den kom af
........... netop pga. låsebolten.

På min Bandit er systemet det samme med en skive og en bolt i et gevind ind
i akslen. Der er tale om alm. retgevind.

Der er altså ikke et stykke låseblik, som bukkes omkring den store møreik.

Hvis du vil se systemet, kan jeg scanne et billede ?

Mvh

KD



Armand (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-04-03 20:31


Knud Dam <danteknik@get2net.dk> skrev i en
news:RPUra.2962$Ka2.1152@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:b8ms7j$4mf$4@news.cybercity.dk...
>
>
> Jeg opfattede det som om, at møtrikken blev løsnet, ikke at den kom af
> .......... netop pga. låsebolten.
>
> På min Bandit er systemet det samme med en skive og en bolt i et gevind
ind
> i akslen. Der er tale om alm. retgevind.
> Der er altså ikke et stykke låseblik, som bukkes omkring den store møreik.
>
> Hvis du vil se systemet, kan jeg scanne et billede ?

Yes - please!

--
Armand.



Knud Dam (30-04-2003)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 30-04-03 21:42


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b8p87e$91j$3@news.cybercity.dk...

> Yes - please!

Er i dk.binaer.motor nu.

Der er både låsning med bolt og med låseblik.

Mvh

KD



Armand (01-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-05-03 01:12


Knud Dam <danteknik@get2net.dk> skrev i en
news:_wWra.2977$lo3.2401@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:b8p87e$91j$3@news.cybercity.dk...
>
> > Yes - please!
>
> Er i dk.binaer.motor nu.
>
> Der er både låsning med bolt og med låseblik.

Tak!
Ergo en art kontramøtrik(-bolt) !

--
Armand.



Knud Dam (01-05-2003)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 01-05-03 22:08


"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:b8pojd$rch$2@news.cybercity.dk...


> Ergo en art kontramøtrik(-bolt) !

Nej, egentligt ikke ... idet skiven under låsebolten ligger an mod
aksel-enden, ikke mod møtrikken.

Det er nok også derfor, at Tajs godt kunne løsne møtrikken; men ikke få den
af (på grund af skiven, fastholdt af låsebolt).

Mvh

Kd Bandit 600 S




Armand (02-05-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-05-03 02:18


Knud Dam <danteknik@get2net.dk> skrev i en
news:33gsa.1882$TV.1105@news.get2net.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:b8pojd$rch$2@news.cybercity.dk...
>
>
> > Ergo en art kontramøtrik(-bolt) !
>
> Nej, egentligt ikke ... idet skiven under låsebolten ligger an mod
> aksel-enden, ikke mod møtrikken.
> Det er nok også derfor, at Tajs godt kunne løsne møtrikken; men ikke få
> den af (på grund af skiven, fastholdt af låsebolt).

OK!
Så en fang-sikring!

--
Armand.
(der kender én der godt kunne have brugt en sådan ting på sin GPZ1100)






seiko@danbbs.dk (01-05-2003)
Kommentar
Fra : seiko@danbbs.dk


Dato : 01-05-03 21:21

On Wed, 30 Apr 2003 20:45:54 +0200, "Knud Dam" <danteknik@get2net.dk>
wrote:

>Jeg opfattede det som om, at møtrikken blev løsnet, ikke at den kom af
>.......... netop pga. låsebolten.
>
>På min Bandit er systemet det samme med en skive og en bolt i et gevind ind
>i akslen. Der er tale om alm. retgevind.
>

Den skulle altså være lige til at skrue ud? Hvis det da ikke lige var
fordi den sad fast.

Tajs

Knud Dam (01-05-2003)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 01-05-03 22:03


<seiko@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
news:ab03bvoe34r1s8momr7i6m14an5talfgr1@4ax.com...

> Den skulle altså være lige til at skrue ud? Hvis det da ikke lige var
> fordi den sad fast.

Ja, det var den på Banditten !

Mvh

Kd Bandit 600 S



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste