Hestekøb, dokumentfalsk eller?
Fra : Annette Skovbon

Dato : 27-04-03 18:01

Hej Gruppe,
Ja, så er jeg tilbage med mærkelige spørgsmål. Håber i bærer over
med mig og hjælper mig som i plejer (Tak!) En bekendt af mig har netop
købt en hest, fået den hjem og har undersøgt dens papirer.
De har en kontrakt hvori der står flg. om hestens alder: "født 23. juli
1987"
Nu har jeg tjekket papirene igennem, iflg. hestens papirer er hesten ikke
fra 1987, men fra 1984! Hesten er altså 19 år gammel og ikke 16 som der
står i kontrakten.
Derudover står der også 1987 som fødselsår i hestens
forsikringspapirer. Forsikringen er dog kun på 15.000, så der har nok
aldrig været en forsikringsmand ude og besigtige hesten, men
oplysningerne er jo falske. Hvis min bekendte blot overtager denne
forsikring må det da både være ulovligt og dækningsløst i kraft af at
hesten er 4 år ældre end der står? (De fleste heste kan ikke forsikres
mere efter det 16. år)
Pigen føler sig noget snydt og vil
gerne returnere hesten. Hvordan skal hun gøre det og på hvilket
lovgrundlag?

Håber på jeres gode svar. Tak.

Annette Skovbon

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-03 19:24

Annette Skovbon skrev:

>Nu har jeg tjekket papirene igennem, iflg. hestens papirer er hesten ikke
>fra 1987, men fra 1984! Hesten er altså 19 år gammel og ikke 16 som der
>står i kontrakten.

Sælger har oplyst noget forkert. Han ved *eller burde vide*
hvornår hesten er født.

>Pigen føler sig noget snydt og vil gerne returnere hesten. Hvordan skal hun
>gøre det og på hvilket lovgrundlag?

Henvis til købelovens mangelbeføjelser. Men vi skal lige vide om
sælger er professionel hestehandler eller blot en privat sælger.

Uanset hvad han er, så er ophævelse af købet én af de muligheder
som pigen har, og den mulighed kan sælger ikke undslå sig for.
Selv om han ikke har handlet svigagtigt, så svarer hesten i hvert
fald ikke til det den er solgt som, og jeg mener at tre år i
forhold til så gammel en hest er meget - er det ikke korrekt?

Til juristerne:
Er det korrekt at sælger her har handlet svigagtigt sådan som jeg
umiddelbart ville sige?

--
Bertel

Fra : Annette Skovbon

Dato : 27-04-03 19:38

Hej Bertel,
Tak for hjælpen.

> Henvis til købelovens mangelbeføjelser. Men vi skal lige vide om
> sælger er professionel hestehandler eller blot en privat sælger.

Det er en privat vs. privat.

> [...]
> ikke har handlet svigagtigt, så svarer hesten i hvert fald ikke til det
> den er solgt som, og jeg mener at tre år i forhold til så gammel en

Jo, tre år er meget i den alder. Derudover er der jo problemerne med
forsikringen.
Jeg ville også mene at hun kan få betalt omkostningerne ved at have
hesten opstaldet, røgtet og vartet, som hun jo har pligt til indtil en
afhentning?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-03 21:44

Annette Skovbon skrev:

>Det er en privat vs. privat.

Okay, så er her de relevante paragraffer fra købeloven:

§ 42.   Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en
   mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et
   forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som
   uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
   købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Stk. 2.   Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som
   må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets
   indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har
   sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve
   skadeserstatning.

Som du ser er der mulighed for at kræve skadeserstatning. Selv
hvis vi ser bort fra svig, vil jeg mene at sælger har udvist
forsømmelse, men det er *min* vurdering, og jeg er ikke jurist.
Forhåbentlig er der klogere folk der vil supplere.

Imidlertid skal man også tage hensyn til § 47:

§ 47.   Har køberen før købets afslutning undersøgt
   salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at
   efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den,
   eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed
   til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han
   ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse
   burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet
   svigagtigt.

Det er altså et spørgsmål om pigen fik lejlighed til at undersøge
jesten og papirerne inden hun købte. Det er så også et spørgsmål
om man normalt kikker papirerne efter i sømmene når man handler
heste. Det skal der erfarne folk til at vurdere.

Men ellers er der ingen tvivl om at pigen kan hæve handelen, og
det vil som minimum sige at hun skal have den fulde pris
refunderet.

>Jo, tre år er meget i den alder. Derudover er der jo problemerne med
>forsikringen.

Ja, det er indlysende. Hvem har tegnet den forsikring der er på
hesten? Hvis det er sælger er der ikke mere at diskutere for så
har han snydt bevidst.

>Jeg ville også mene at hun kan få betalt omkostningerne ved at have
>hesten opstaldet, røgtet og vartet, som hun jo har pligt til indtil en
>afhentning?

Ja, sandsynligvis. Måske skulle I kontakte en advokat for det vil
måske ende med en retssag hvis hun forlanger skadeserstatning.
Desuden vil advokaten kunne råde helt præcis ud fra alle de
nødvendige oplysninger.

--
Bertel

Fra : Annette Skovbon

Dato : 27-04-03 22:25

Hej Igen,

> [...]
> man normalt kikker papirerne efter i sømmene når man handler heste.
> Det skal der erfarne folk til at vurdere.

Hun fik først papirene på hesten da denne blev leveret. Det er der en
der kan bekræfte (En som var med ude og se hesten før købet)

> Men ellers er der ingen tvivl om at pigen kan hæve handelen, og det vil
> som minimum sige at hun skal have den fulde pris refunderet.

Det mener jeg netop også

> Ja, det er indlysende. Hvem har tegnet den forsikring der er på hesten?
> Hvis det er sælger er der ikke mere at diskutere for så har han snydt
> bevidst.

Det er sælger der står som forsikringstager, så jeg går ud fra det.

Det gør vi.

Tusind tak for hjælpen.

Vh. Annette

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-04-03 14:59

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk>

> [...]

> hvis vi ser bort fra svig, vil jeg mene at sælger har udvist
> forsømmelse, men det er *min* vurdering,

"Forsømmelsen" i den citerede ordlyd er kun relevant hvis manglen er
*opstået* efter købets indgåelse. Det er jo ikke tilfældet her. Men vi
kan vist - ud fra det oplyste - roligt lægge til grund af
salgsgenstanden savner egenskaber som måtte anses tilsikrede.

> [...]
>    svigagtigt.

> Det er altså et spørgsmål om pigen fik lejlighed til at undersøge

Det tror jeg ikke. Alderen vil næppe fremgå af køberens egen
inspektion, og når det udtrykkeligt har været oplyst at den er
født i 1987, kan man ikke forlange at køber selvstændigt efterprøver
at denne oplysning er korrekt.

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-03 15:15

[klip]

> [...]
> kan vist - ud fra det oplyste - roligt lægge til grund af
> salgsgenstanden savner egenskaber som måtte anses tilsikrede.

Jeg er ikke enig i det sidste ... umiddelbart. Er der givet
garanti/tilsikring eller noget der ligner dette vedr. hestens alder?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-04-03 18:49

> Jeg er ikke enig i det sidste ... umiddelbart. Er der givet
> garanti/tilsikring eller noget der ligner dette vedr. hestens alder?

Fra første indlæg:
De har en kontrakt hvori der står flg. om hestens alder: "født 23. juli
1987"

Om kontrakten så er en del af handlen er jo ikke til at vide. Var det
det du var ude efter?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Peter G C

Dato : 29-04-03 10:48

[klip]

> [...]
> 1987"
>
> Om kontrakten så er en del af handlen er jo ikke til at vide. Var det

Det er en faktisk oplysning - ikke en egentlig garanti.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-04-03 10:55

> Det er en faktisk oplysning - ikke en egentlig garanti.

Den skal vel desuagtet være korrekt?

Fra : Peter G C

Dato : 29-04-03 11:00

[klip]

> Den skal vel desuagtet være korrekt?

Helt sikkert. Men kig på bestemmelsen igen ... så vil du se, hvor jeg vil
hen.

/Peter

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 29-04-03 11:23

> Helt sikkert. Men kig på bestemmelsen igen ... så vil du se, hvor jeg
vil
> hen.

Er det §42 du henviser til? Jeg skal nok bruge lidt mere hjælp

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-04-03 15:02

Scripsit "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk>

> Jeg er ikke enig i det sidste ... umiddelbart. Er der givet
> garanti/tilsikring eller noget der ligner dette vedr. hestens alder?

Mener du ikke at en faktisk oplysning giver anledning til at mene at
det der bliver oplyst "må anses tilsikret"? I så fald bliver du nødt
til at forklare mig hvad ordet "tilsikret" betyder.

--
Henning Makholm "You propose to avoid dying? I will be
interested to hear the method you plan for this endeavour."

Fra : Peter G C

Dato : 29-04-03 15:57

[klip]

> Mener du ikke at en faktisk oplysning giver anledning til at mene at
> det der bliver oplyst "må anses tilsikret"? I så fald bliver du nødt
> til at forklare mig hvad ordet "tilsikret" betyder.

Tilsikring er en garanti.

"Sælgers blotte oplysninger om salgsgenstanden indebærer som udgangspunkt
ikke nogen tilsikring", jf. Hedegaard Kristensen i Lærebog i dansk og
international køberet, 2. udgave, side 134.

Om det "må anses for tilsikrede" - kan man måske diskutere. Samme bog
anfører, at grænsedragningen er svær

Udgangspunktet i § 42 er, at erstatningsansvar forudsætter svig eller
garanti - og nyere teori og praksis har udvidet området således at manglende
overholdelse af den loyale oplysningspligt også medfører erstatningsansvar.

- så fik jeg også selv repeteret lidt køberet i dag

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Peter G C

Dato : 27-04-03 19:47

In news:0p7oav04sn6dfpjvgdihhc7ngkqsoo1d03@news.stofanet.dk,
Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> typed:

[klip]

> Sælger har oplyst noget forkert. Han ved *eller burde vide*
> hvornår hesten er født.

Ja i princippet - men sælger kan være en mellemhandler der reelt intet ved.

[klip]

> Til juristerne:
> Er det korrekt at sælger her har handlet svigagtigt sådan som jeg
> umiddelbart ville sige?

Ja - hvem kan lige huske definitionen på svig?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : rene.larsen