Havebord med grill
Fra : Krystalheksen

Dato : 27-04-03 17:43

Hej NG

Er der nogen herinde der har en ide til, hvordan jeg bygger et havebord med
indbygget grill.
Mange varme forårshilsner
Gabrielle

Fra : Mark Schiller

Dato : 27-04-03 22:08

Sun, 27 Apr 2003 18:43:21 +0200, berigede "Krystalheksen"
<WiccaSpirit@tdcspace.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Er der nogen herinde der har en ide til, hvordan jeg bygger et havebord med
>indbygget grill.

Sådan et havde vi i mit barndomshjem .................

Det var en støbt bordplade, lagt oven på et stort cement (kloak?) rør
- inde i midten var grillen .................

Råb højt, hvis jeg skal "tegne og fortælle"

/Mark

Fra : Krystalheksen

Dato : 28-04-03 16:40

Hej Mark

Jamen jeg råber "Højt" - det er simpelthen pragtfuldt, hvis du kan fortælle
hvordan og hvorledes, for det er et ønske jeg har haft ígennem flere år, men
ingen har hidtil kunnet hjælpe mig

Mange hilsner

Gabrielle

Fra : Mark Schiller

Dato : 28-04-03 21:58

Mon, 28 Apr 2003 17:39:44 +0200, berigede "Krystalheksen"
> [...]

>hvordan og hvorledes, for det er et ønske jeg har haft ígennem flere år, men

He he - vi kan "forskelligt" i dk.fritid.hus-og-have )

Forestil dig en gigantisk 2-krone støbt i f.eks. beton ......

Som jeg husker det, så var vores bord noget i retning af 2 meter i
diameter, inde i midten var der en grilrist på ca. 75cm - denne åbning
svarede til åbningen af et kloakrør, som var gravet ned i jorden, med
den bredeste ende opad. Der hvor kloakrøret snævrer ind, der var der
lagt en tyk jernplade som "bund" for grillen.

Selve fæstningen mellem bordplade og kloakrør husker jeg desværre ikke
meget om .................

Bordet blev støbt i naboens baghave, med 2 store jernringe som form.
Her skal du nok have fat i en smed, som kan lave disse til dig samt
fastsætte nogle stivere imellem inder- og yderring, så du får
grillhullet præcis i midten. Samme smed skal også lave grillristen til
dig...............

Da bordet var støbt og hærdet tog det 4 store mandfolk,at løfte det på
plads - måske er det derfor, at jeg ikke husker meget om fæstningen,
det har sikkert været så tungt, at det ville være umuligt at vippe

Der er mange der mener, at beton eller lignende ikke kan tåle den
varme, som en grill normalt når op på - jeg kan ikke argumentere for
eller imod dette, det ved jeg simpelthen ikke nok om emnet til - jeg
kan dog blot sige, at i de mange år vi havde grillen, fik den aldrig
så meget som en lille bitte synlig skade af varmen.

Jeg har aldrig set sådan et bord, ud over hos os og vores nabo - jeg
har heller ikke set noget lignende i den kommercielle grill-verden,
men det kan da godt være, at det findes .....................

/Mark

Fra : Krystalheksen

Dato : 29-04-03 14:47

Hej Mark :0)

Tusind tak for hjælpen - kanon !!!!

Så skal der smedes og støbes ;0)

Rigtig god sommer

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 29-04-03 15:35

"Mark Schiller" <ms@vosborg.invalid> wrote in message

> [...]
> den bredeste ende opad. Der hvor kloakrøret snævrer ind, der var der
> lagt en tyk jernplade som "bund" for grillen.

Smart. Men i stedet for at konstruere en hjemmelavet grill i hullet, synes
jeg det må være fristende at tilpasse betonpladen til en Weber kuglegrill.
Så fungerer alt det med låg, askeskuffe og ventilation til UG, samtidig
kan man bruge alt det forskellige Weber udstyr i grillen.

Grillens ben afmonteres, og den placeres direkte på betonrøret. Der skal
selvfølgelig laves et hul i røret, så man kan komme til askeskuffen.

Iøvrigt. Man må desuden kunne lave en fin støbeforskalling i krydsfinér,
hvis man ikke har adgang til et smedeværksted.

--
Erik Rudbeck
IHC komponenter online: www.BilligIHC.dk

Fra : Krystalheksen

Dato : 29-04-03 21:12

Hej Erik

Tusind tak for det gode forslag - det er taget til efterretning!!!

Mange hilsner fra

Gabrielle