Hjælp vedr. ombytning af defekt vare !
Fra : --=Stone=--

Dato : 27-04-03 17:02

Hej,
Jeg har d 24/4-02købt et GF4 TI4600 grafikkort, som ved en RMA blev testet
defekt her for ca. 1 uge siden. Det betyder at reklamationsretten vel er
gældende, da der er 1 år. på produktet fra forhandler, og 2 år. fra
producenten..
Til min store forundring får jeg så torsdag i sidste uge et ombytnings kort
tilsendt, som meget
øjensynligt er brugt ( støvet, synligt brugt kort ) !
Er det normal praksis ?? Jeg vil mene at jeg har et mindste krav på et nyt
kort, el. pengene tilbage... er jeg gal på den ??

Har tjekket forbrugerstyrelsens homepage, og fundet følgende :

>snip fra http://www.fi.dk/ret/kobeloven/fejlogmangler/kobersret/ombytning/
<

Ombytning
2003-04-23

Ombytning skal altid ske med en vare magen til den, du oprindeligt købte,
medmindre du og sælger aftaler noget andet.

Hvis fx stellet på din blå barnevogn knækker, har du ikke pligt til at tage
imod en rød barnevogn, selvom den i øvrigt er magen til den blå. Hvis der
oprindeligt er leveret en fabriksny vare, kan sælger ikke ombytte med en
brugt vare - fx en demonstrationsmodel eller en renoveret mobiltelefon. Du
kan omvendt heller ikke forlange ombytning til en anden og nyere model.

At den ombyttede vare skal svare nøjagtigt til den købte betyder derfor, at
der ikke kan ske ombytning, hvis købet angår en unik vare, fx en
udstillingsmodel eller en brugt vare.
>snip<

Er det mig der er gal på den, el. kan jeg forlange et nyt kort el. mine
penge tilbage ??

Steen

Fra : --=Stone=--

Dato : 27-04-03 17:09

Vigtigt tillæg. :

Det skal nævnes at kortet er købt nyt, til en pris af 3729.-
Der er ikke aftalt noget med sælger, ikke andet end at han siger at der
skulle rekvireres et nyt kort fra Taiwan ( hvilket så er det brugte som jeg
har fået ??? og det tog ca. 14 dage.)
Det skal nævnes at kortet sikkert ikke kan skaffes nyt længre da producenten
ikke producerer det kort mere ( hvilket så gør det lidt træls for sælger, da
han jo så efter som jeg kan forstå skal hoste op med penge )

Håber i kan hjælpe mig lidt, så jeg kan få denne sag ud af verden, el. finde
mig tilfreds med det brugte kort !

Steen

Fra : Andy

Dato : 27-04-03 17:26

> [...]
> defekt her for ca. 1 uge siden. Det betyder at reklamationsretten vel er
> gældende, da der er 1 år. på produktet fra forhandler, og 2 år. fra

Efter 1 januar 2002 er der 2 års reklamationsret fra sælger. Hvad
producenten vælger at give, er ikke relevant for slutbruger, med mindre det
er mere end 2 år eller mere omfattende(Det er dog typisk kun 12-15 mdr.).

> [...]
> Er det normal praksis ?? Jeg vil mene at jeg har et mindste krav på et nyt
> kort, el. pengene tilbage... er jeg gal på den ??

Nej...

> [...]

Tillæg:
>Det skal nævnes at kortet er købt nyt, til en pris af 3729.-

Så skal du have et nyt kort!

>Der er ikke aftalt noget med sælger, ikke andet end at han siger at der
>skulle rekvireres et nyt kort fra Taiwan ( hvilket så er det brugte som jeg
>har fået ??? og det tog ca. 14 dage.)

Så havde du ikke fået et brugt kort, men istedet et nyt. Det lyder som om
han har ombyttet med det som han har afskrevet til sig selv og stoppet i
spillemaskinen derhjemme i den toværelses istedet.

Selv et 'remanufactured' kort er fuldstændig støvfri og hvis man ikke lige
ved det, så kan man som regel ikke se det.

Det er jo så ikke dit problem...

Andy

Fra : --=Stone=--

Dato : 27-04-03 18:04

> Selv et 'remanufactured' kort er fuldstændig støvfri og hvis man ikke lige
> ved det, så kan man som regel ikke se det.

> [...]

Tak Andy,

det var også hvad jeg formodet.
Mit næste problem er så hvordan jeg får mine penge / et nyt kort fra sælger,
som pure påstår at det er normal praksis at man giver brugte produkter som
"ombytter".
Jeg vil mene at han ikke er til at stikke i hvad denne sag angår, efter en
knapt så behagelig telefon samtale med sælger i fredags.
Jeg forsøgte at forklare at jeg havde læst det citat fre www.fi.dk hvilket
han var fløjtende lige glad med, da han sagde citat " jeg kender den lov
bedre end du, og har haft mange af disse sager, så det er normalt, at man
bytter til brugte produkter som er testet ok "
Så nu står jeg har med en sælgre som ikke vil give mig min ret, hvad gør jeg
??

Steen

Fra : Klaus

Dato : 27-04-03 18:14

> [...]
> bytter til brugte produkter som er testet ok "
> Så nu står jeg har med en sælgre som ikke vil give mig min ret, hvad gør jeg
Kontakter Forbrugerstyrelsen og betaler deres gebyr.
Klaus

Fra : alexbo

Dato : 27-04-03 18:37

"--=Stone=--" > skrev

> Det betyder at reklamationsretten vel er gældende, da der er 1 år. på
produktet fra forhandler, og 2 år. fra
> producenten..

Nej.
Du har 2 års reklamationsret, hvor du i de sidste 18 mdr. har bevisbyrden på
at kortet var defekt fra starten.
Denne bevisbyrde kan du sikkert ikke løfte, så din reklamationsret er ude af
billedet.

Så har du åbenbart 1 års garanti fra forhandler og 2 år fra producent, denne
garanti giver ikke nødvendigvis ombytningsret til nyt, du kan få dit eget
kort lavet, eller et andet gammelt istandsat kort i stedet.

mvh
Alex Christensen

Fra : --=Stone=--

Dato : 27-04-03 19:01

> [...]
> garanti giver ikke nødvendigvis ombytningsret til nyt, du kan få dit eget
> kort lavet, eller et andet gammelt istandsat kort i stedet.

Hvorfor giver denne garanti ikke ret til nyt ?? Jeg kan ikke forstå at man
skal kunne accptere et brugt produkt, som bytte på garanti. Hvem ved hvordan
det har været brugt osv. ?

Steen

Fra : Andy

Dato : 27-04-03 19:26

> [...]

> at kortet var defekt fra starten.
> Denne bevisbyrde kan du sikkert ikke løfte, så din reklamationsret er ude

Du mener altså at den nye købelov i realiteten kun giver 6 mdr.
reklamationsret og at det derudover er op til sælgers gode vilje?

KL§ 77 a. Afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, træffes ud
fra dens beskaffenhed på tidspunktet for risikoens overgang. Forelå der på
dette tidspunkt en mangel, hæfter sælgeren herfor, også selv om den først
viser sig senere.

KL§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med
købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.
Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden
1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som
køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig
grund til at forvente,
2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis
anvendes til,
3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket
køberens forventning herom, og
4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har
forelagt køberen ved købets indgåelse.

Når reklamationsretten er 2 år, forventer man som gennemsnitlig kunde at
varen holder i mindst 24 mdr, og de fleste grafikkort holder da også over 24
mdr. Hvis den ikke gør, så lever genstanden ikke op til KL§75a stk.2 punkt 1
og KL§76 punkt 4.

> [...]
køberen
>efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund

Hvis forhandleren ikke mener at genstanden skal kunne holde i 24 mdr. Så
foreligger der en mangel jvf. KL§76 punkt 3.

§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller
sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende
oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for
køberens bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i
nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er
beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft
betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte
eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller
brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle
være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.

Andy

Fra : alexbo

Dato : 27-04-03 21:16

"Andy" > skrev

> Du mener altså at den nye købelov i realiteten kun giver 6 mdr.
> reklamationsret og at det derudover er op til sælgers gode vilje?

Nej, det mener jeg ikke.

Jeg mener man har 2 års reklamationsret, dvs 2 år til at finde ud af, at det
man har købt ikke svarer til det der var aftalt.
Det betyder ikke at varen nødvendigvis skal holde i 2 år.

De første 6 mdr. er det sælger der har bevisbyrden på, at en defekt/mangel
ikke var der fra starten.
De næste 18 mdr.er det køber der har bevisbyrden for, at der var en
defekt/mangel til at begynde med.

Ellers kunne man jo lige så godt kalde det 2 års lovpligtig garanti, hvor
enhver fejl skal rettes af sælger.

Og når nu vi er i gang med at fortælle hinanden, hvad den anden mener,
så mener du altså at reklamationsret er det samme som garanti.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-04-03 21:33

alexbo skrev:

>De første 6 mdr. er det sælger der har bevisbyrden på, at en defekt/mangel
>ikke var der fra starten.
>De næste 18 mdr.er det køber der har bevisbyrden for, at der var en
>defekt/mangel til at begynde med.

Det er rigtigt, men det er nu ikke så svært at flytte bevisbyrden
over på sælger:

   Skidtet holdt pludselig op med at virke, og jeg har
   behandlet det præcis som der står i manualen.

>Ellers kunne man jo lige så godt kalde det 2 års lovpligtig garanti, hvor
>enhver fejl skal rettes af sælger.

Det havde været meget nemmere.

--
Bertel

Fra : --=Stone=--

Dato : 27-04-03 22:25

> [...]
>
> Og når nu vi er i gang med at fortælle hinanden, hvad den anden mener,
> så mener du altså at reklamationsret er det samme som garanti.

Vigtigt er det jo lige at fast holde at kortet er ombyttet, dækket af
garantien, som firmaet selv skriver i de papirer som jeg har fået retur.
Altså taler vi om garanti, og ikke reklamationsret. så gælder der at sælger
skal føre bevis for at fejlen ikke var tilstede ! korekt ??

Steen

Fra : Andy

Dato : 28-04-03 05:40

> Og når nu vi er i gang med at fortælle hinanden, hvad den anden mener,
> så mener du altså at reklamationsret er det samme som garanti.

Nej, jeg er udmærket klar over forskellen på garanti og reklamationsret. Jeg
mener bare at når man i KL§75a stk.2 har medtaget formuleringen omkring
holdbarhed, så er det meningen at det skal beskytte forbrugeren.

> [...]

det
>man har købt ikke svarer til det der var aftalt.
>Det betyder ikke at varen nødvendigvis skal holde i 2 år.

Hvordan fortolker du følgende sætning?

'Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden have en
sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som køberen efter
salgs-genstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig grund til at
forvente.'

Hvor længe skal en kunde forvente at et grafikkort til over kr.3000 holder?

Jeg forventer at det holder minimum et par år! Min erfaring er at grafikkort
generelt holder mere end 2 år.

Andy

Fra : alexbo

Dato : 28-04-03 18:56

"Andy" skrev

> Jeg forventer at det holder minimum et par år! Min erfaring er at
grafikkort
> generelt holder mere end 2 år.

Ja, der er vi enige, problemet er at det er køber der skal påvise at fejlen
ligger i kortet, og ikke i hans egen maskine eller montering.

Og vi er måske også enige om, at netop PCér er noget enhver skoledreng mener
han er expert i.

Jeg arbejder selv i autobranchen, der er også en del "gør det selv folk" men
efter min mening, med et mere realistisk forhold til hvad de evner.

mvh
Alex Christensen

Fra : Henning

Dato : 27-04-03 18:49

>Til min store forundring får jeg så torsdag i sidste uge et ombytnings kort
>tilsendt, som meget
>øjensynligt er brugt ( støvet, synligt brugt kort ) !

Virker kortet? Hvis ja, og du har fået en kvittering med dato og info
om at kortet er ombyttet, er der vel ingen problemer? Du har nu 2 års
reklamationsret på det ombyttede kort, som om det var nyt.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : --=Stone=--

Dato : 27-04-03 19:06

> Virker kortet? Hvis ja, og du har fået en kvittering med dato og info
> om at kortet er ombyttet, er der vel ingen problemer? Du har nu 2 års
> reklamationsret på det ombyttede kort, som om det var nyt.

Går ud fra at det virker, men pga sagen, har jeg valgt ikke at bruge kortet,
før jeg har klarhed omkring mine retigheder...
Jeg har fået en kvitering med dato og info om ombytning, som også henviser
til min kvitering. Jeg forstår bare ikke at man skal acceptere et brugt
bytte produkt... ved godt at mit var brugt, men det retfærdig gører ikke at
jeg skal have et brugt ombyttet ?

Det ville svare til at jeg køber et rolex ur hos min urmager, og efter 7
mdr. går det i stykker.
Han konstatere at det ikke kan laves, man har heldigvis lige et brugt
liggende, som han giver mig istedet for !! skal jeg bare acceptere det ??
det tror jeg ikke !!

Steen

Fra : Henning

Dato : 27-04-03 19:18

On Sun, 27 Apr 2003 20:05:49 +0200, "--=Stone=--"
<caraction@hotmail.com> wrote:

> [...]
>bytte produkt... ved godt at mit var brugt, men det retfærdig gører ikke at

Tror du forhandleren smider alt ud? Ting repareres hvis de er defekte,
fejler de ikke i en test, bruges de naturligvis til ombytning. Du
afleverede selv et brugt kort, som sikkert repareres og bruges til den
næste kunde.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Andy

Dato : 27-04-03 19:35

> [...]
> fejler de ikke i en test, bruges de naturligvis til ombytning. Du
> afleverede selv et brugt kort, som sikkert repareres og bruges til den

Defekte produkter sendes retur til leverandøren, hvorefter man enten bliver
krediteret indkøbsprisen eller får et nyt af slagsen. At reparere et
grafikkort koster arbejdsløn og garantiforpligtelser, og kan som regel ikke
betale sig, med mindre det er et high-end produkt, og det kan et TI4600 vist
ikke lige kaldes.

Andy

Fra : --=Stone=--

Dato : 27-04-03 19:35

"> Tror du forhandleren smider alt ud?

Næ det tror jeg ikke, men min overbevisning siger mig at de får varen
refunderet hos producenten, istedet for den skummle måde, hvor der bliver
lavet en rep. på produktet, som så bruges til en anden ombytning...

> Ting repareres hvis de er defekte,
> fejler de ikke i en test, bruges de naturligvis til ombytning.

Fejler de ikke en test, så sendes de vel tilbage til forbrugeren, med svar
om at kortet er ok ? el. får denne forbruger også et andet brugt kort ??

Du
> afleverede selv et brugt kort, som sikkert repareres og bruges til den
> næste kunde.

Ja, som så heller ikke kan vide sig sikker på hvordan kortet er blevet
behandlet, og ikke kan være sikker på om kortet er ældre end det som han
selv har indleveret ?? Det kan da ikke vare rigtigt at man skal stå med et
evt. ældre kort forde der er nogle som mener at man kan ombytte med brugte
vare ? el. er det den generelle holdning hos de danske edb forhandler ??

Steen

Fra : JBH

Dato : 28-04-03 02:01

"--=Stone=--" <caraction@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> om at kortet er ok ? el. får denne forbruger også et andet brugt kort ??

Ligesom IBM harddiskene, der får man vel heller ikke en ny, men en ombytter
?

> [...]
> vare ? el. er det den generelle holdning hos de danske edb forhandler ??

Den holdning er vist ikke forbeholdt EDB branchen men så længe man
bibeholder garanti og reklamationsret er det da ikke noget problem.
Et eksempel:
På selve videomaskinen i B&0's avant tv er der fast ombytningspris på. Man
får en anden (brugt) videomaskine som er repareret og testet.
Det gælder også for næsten alle moduler deres tv apparater.

Lige netop et grafikkort (eller en anden dims som indbygges i et eller
andet) kan vel i modsætning til et Rolex ur ikke anses for at være en
"pynteting" men en "funktionsting"

Virker det ikke skal det repareres eller ombyttes med noget som har den
funktion man har betalt for (nyt eller brugt)

mvh
JBH

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 27-04-03 19:48

On Sun, 27 Apr 2003 20:18:23 +0200, Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:

> [...]
>fejler de ikke i en test, bruges de naturligvis til ombytning. Du
>afleverede selv et brugt kort, som sikkert repareres og bruges til den

Jeg ville godtnok ikke accepterer en brugt varer som ombytning. Jeg
ville godtnok forlange at få en helt ny varer.
Flemming Jacobsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 28-04-03 06:55

"Thunderbird[7100]" <carshark[Spam Frabedes]@carshark.dk> skrev i en
meddelelse news:de9oav4r2kt4j0hb5fcflbamrg1fbnnb20@4ax.com...
> Jeg ville godtnok ikke accepterer en brugt varer som ombytning. Jeg
> ville godtnok forlange at få en helt ny varer.

Og hvad ville du gøre hvis forhandleren nægtede?
(Kategoriske holdninger er lidt farlige, hvis man generelt ønsker at
holde ord)

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 28-04-03 15:48

On Mon, 28 Apr 2003 07:55:01 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>
>Og hvad ville du gøre hvis forhandleren nægtede?
>(Kategoriske holdninger er lidt farlige, hvis man generelt ønsker at

Så ville jeg kræve mine penge tilbage. Hvis at jeg sender en vare ind
der er i stykker forventer jeg da enten at få den reparede varer tilbage
eller en helt ny såfremt at det ikke kan laves.
Flemming Jacobsen

Fra : Henning

Dato : 28-04-03 18:42

>Så ville jeg kræve mine penge tilbage. Hvis at jeg sender en vare ind
>der er i stykker forventer jeg da enten at få den reparede varer tilbage
>eller en helt ny såfremt at det ikke kan laves.

Jamen, du kan da kræve alt det du vil, men du har ikke loven i
ryggen Forhandleren skal afhjælpe fejlen, gør han det med et
ombytter-kort, lever han fuldstændig op til sine forpligtelser

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Thunderbird[7100]

Dato : 28-04-03 23:22

On Mon, 28 Apr 2003 19:42:15 +0200, Henning <newsmail@mailme.dk> wrote:

>Jamen, du kan da kræve alt det du vil, men du har ikke loven i
>ryggen Forhandleren skal afhjælpe fejlen, gør han det med et
>ombytter-kort, lever han fuldstændig op til sine forpligtelser

Kan godt ske at han gør det, men vil så også betyde at jeg ikke vil
handle med ham mere.
Flemming Jacobsen

Fra : Andy

Dato : 29-04-03 07:46

> Jamen, du kan da kræve alt det du vil, men du har ikke loven i
> ryggen Forhandleren skal afhjælpe fejlen, gør han det med et
> ombytter-kort, lever han fuldstændig op til sine forpligtelser

Nej!

-KL§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
-2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),

Der står '2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering)' ikke ombytning til vare i samme stand som køber har
indleveret'.

Aftalen er ikke at købe et brugt kort.

Andy

Fra : --=Stone=--

Dato : 28-04-03 18:01

> Er det mig der er gal på den, el. kan jeg forlange et nyt kort el. mine
> penge tilbage ??
>
> Steen

Her er så hvad jeg har fået af svar fra ForbrugerInformationen :

Hvis sælger ombytter, skal det være til et nyt, der er identisk med det
oprindelige. Hvis sælger afviser dit krav, så kan du lade din sag behandle i
Forbrugerklagenævnet. Det koster et gebyr på 80 kr. Læs mere herom på
Forbrugerstyrelsens hjemmeside: http://www.fs.dk/menu/h-menu03.htm

Med venlig hilsen
Forbrugerinformationen

Til orienering, kan da nævnes at jeg jo entlig bare kunne acceptere det
tilsendte kort, og så var den fis ude, men det er nu sådan at jeg i sådanne
sager bliver stædig, især når jeg syntes at jeg bliver uretmessig behandlet,
så for mig er det lige så meget en princip sag, som at få et nyt kort. Om så
jeg skal vente 1/2 - 1 år på at en sag bliver behandlet.

Steen

Fra : Andy

Dato : 28-04-03 18:33

> [...]
> så for mig er det lige så meget en princip sag, som at få et nyt kort. Om

> jeg skal vente 1/2 - 1 år på at en sag bliver behandlet.

Sålænge du husker at forhandleren ikke behøver at følge
forbrugerklagenævnets afgørelse...

Andy

Fra : --=Stone=--

Dato : 28-04-03 18:53

">
> Sålænge du husker at forhandleren ikke behøver at følge
> forbrugerklagenævnets afgørelse...

Det betyder jo at det er spild af tid & penge at klage !! ?
Men som skrevet så vil jeg godt give de 80.- for det er nok mest af
princip... jeg tror ikke på at jeg ser et nyt kort fra forhandleren, og
da slet ikke hvis jeg går gennem forbrugerstyrelsen.

Steen

Fra : Andy

Dato : 29-04-03 07:52

> [...]
og
> da slet ikke hvis jeg går gennem forbrugerstyrelsen.

Tjah... En stor del af computer detail branchen har næsten fast
repræsentation hos forbrugerklagenævnet...

Andy

Fra : alexbo

Dato : 28-04-03 18:51

"--=Stone=--" skrev

> så for mig er det lige så meget en princip sag, som at få et nyt kort.

Principper er noget man kan læne sig op ad, indtil man får dannet sin
karakter.

mvh
Alex Christensen