Vragpest omkring Skagen ??
Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-04-03 13:16

Emnet er _ikke_ ment som en fornærmelse imod Skagen eller dykkere deroppe !!
Men vi var en lille flok der tog afsted i Påsken for at dykke på
Heddernheim. På det vrag og Sydfjord + Vulturnus konstaterede vi at vragene
var nærmest sygeligt overbegroede med vragpest (a.k.a sønelliker)
Da formålet var vragdyk og foto passede det ikke lige helt ind i
forventningerne at skulle dykke i så uldne forhold.
Selv på stor dybde, eller inde i vraget havde de fundet grobund.
På nogle dyk var man nærmest bange for at når man kom op fra deko, så
voksede der 2 barberkoste frem i panden

Er der nogen der kan fortælle os hvornår er et godt tidspunkt på året, for
at undgå denne voldsomme begroning ?

På forhånd tak.
JZC

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-04-03 13:35

Sønelliker er der på alle vrag som ligger i køligt saltvand som de danske.
Kun i østersøen og på vrag der er overfladebehandlet (malet) med noget
giftigt noget vil være "rene".

Jeg synes dog det er groft at kalde det liv der får fodfæste på vores vrag
for "vragpest", det er jo netop en af grundene til at dykke på vrag at der
er en meget stor koncentration af liv i og omkring dem. Der kræver
selvfølgelig lidt ekstra at kunne "se" igennem bevoksningen, men det kommer
efterhånden.

Hvis du vil tage billeder af "rene" vrag så skal de tages lige efter de er
sunket eller i mere ferske vande. Man kan også lige et par dage før man går
ned og tage billeder smide et par stænger dynamit ned på vraget, det fjerner
også det meste "vragpest".

Henrik Manley

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-04-03 13:53

Tjaa, både ja og nej.
I Norge syntes jeg langt bedre om den bevoksning der er på vragene der. Det
er også køligt saltvand. Det er bare den helt abnormt tætte bevoksning der
var på de 3 vrag vi besøgte. Det gør det lidt svært at tage stemningsfulde
_vrag_billeder der ikke har for meget urte te, rundkreds, sterinlys og yoga
over sig. Jeg kan godt lide effektive vrag af en vis alder og patina.
Bevoksning a la Ostmark og Kronprinz Wilhelm er fint.
Dynamit ville jeg aldrig bruge, jeg er mere til kemisk krigsførsel

JZC

Henrik Manley <m@nley.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:559U8lLDDHA.164@gud.bends.dk...