IANTD Normoxic trimix kursus i pinsen
Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-04-03 02:18

Da jeg nu kan se at det nu er blevet acceptabelt at annoncere i newsgruppen
(gælder det for én så gælder det vel for alle) så vil jeg skam også benytte
mig af denne nye linie.

Jeg har fået en forespørgsel på at afholde et Normoxic Trimix kursus, de er
foreløbigt 2 stk, så der er plads til yderligere 2 deltagere. Planen er for
noget teori og 2 lægtvands dykninger på en weekend i Århus. Datoen for denne
weekend er ikke fastlagt men vil ligge inden d. 4 Juni. Den 5 til 9 Juni er
vi i Norge for at afvikle sidste teori og 4 kursusdyk mellem 35 og 60 meter.

Forkrav til kursus er Advanced Nitrox med god erfaring i at bruge sit udstyr
/ konfiguration til koldvands vragdykning. Talmæssigt er det jo svært at
beskrive erfaring, men omkring 150-200 dyk totalt, hvoraf de sidste mange
dyk har foregået i "ikke-kursus" dykkerverdenen.

Mail mig gerne off-list for at få de specifikke informationer.

M.v.h.

Johnny Z. Christensen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 10:54

Johnny Christensen:

> Da jeg nu kan se at det nu er blevet acceptabelt at annoncere i
> newsgruppen (gælder det for én så gælder det vel for alle) så vil
> jeg skam også benytte mig af denne nye linie.

Jeg forstår dig godt - og jeg ville egentlig også maile René om sagen.
Til Renés fordel kan man sige at han deltager aktivt her og vi ikke har
set dig i _meget_ lang tid. Men det burde ikke ændre noget.

Hvad er gruppens holdning? Er det OK at opslå kommercielle kurser?

Egentlig mener jeg også at DSF-kurserne er halv-kommercielle, da der en
en vis betaling/økonomisk fordel involveret som jeg ser det.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Rene B. Laursen

Dato : 27-04-03 11:22

On 27 Apr 2003 09:53:59 GMT, Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> wrote:

Peter og NG'en

>Jeg forstår dig godt - og jeg ville egentlig også maile René om sagen.
>Til Renés fordel kan man sige at han deltager aktivt her og vi ikke har
>set dig i _meget_ lang tid. Men det burde ikke ændre noget.

Peter, jeg forstår til dels din holdning, men hvor er grænsen?

Jeg kunne jo bare have lavet et tomt indlæg med en "signature" der hed

--
Rene B. Laursen
GUE kurser i Danmark <http://www.the-inner-space.com>

Denne er ikke direkte rettet mod dig, men du fik sikekrt pointen?

Jeg valgte at lave en beskrivende subject og et indlæg til
nyhedsgruppen, fordi der er flere og flere der sender mig mails om
dette enme, både herfra og fra maillister. Mit indlæg skal mere ses
som en information end en direkte salgs-annonce.

>Hvad er gruppens holdning? Er det OK at opslå kommercielle kurser?

>Egentlig mener jeg også at DSF-kurserne er halv-kommercielle, da der en
>en vis betaling/økonomisk fordel involveret som jeg ser det.

100% enig Alle dykkerkurser er kommercielle!

--
Rene B. Laursen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 12:21

Rene B. Laursen:

> Peter, jeg forstår til dels din holdning, men hvor er grænsen?
>
> Jeg kunne jo bare have lavet et tomt indlæg med en "signature" der
> hed

Nej for et tomt indlæg er det samme. Havde du svaret på et indlæg og så
sat det i signaturen ville der jf. generelle retningslinier for usenet
ikke være problemer.

> [...]
> dette enme, både herfra og fra maillister. Mit indlæg skal mere
> ses som en information end en direkte salgs-annonce.

Det er vel vanskeligt for afsenderen af sådan en besked at vide hvordan
den opfattes? Man kunne på samme vis sige at jeg bliv ville orientere
om at vi have en bagplade på tilbud (hvilket vi ikke har) - fordi vi
har solgt hundredevis af dem? Kan du se min pointe?

Fra : Peter Kjær

Dato : 27-04-03 11:57

Peter Fjelsten:

> Hvad er gruppens holdning? Er det OK at opslå kommercielle kurser?

At der kommer et opslag en gang imellem, vil efter min mening ikke betyde
det store men man skal måske holde sig til de lidt mere vidergående kurser,
så vi ikke risikere at samtlige dykkercentre her i landet begynder at
annoncere hver gang de starter et Padi OWD hold.

--
Ses,

Peter Kjær

www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning, med stort online billedgalleri.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-04-03 12:24

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns936A790F9AE5Ffjelsten@194.255.237.239...
> Jeg forstår dig godt - og jeg ville egentlig også maile René om sagen.
> Til Renés fordel kan man sige at han deltager aktivt her og vi ikke har
> set dig i _meget_ lang tid. Men det burde ikke ændre noget.

Jeps, jeg har holdt mig til at kigge med på sidelinien det sidste stykke
tid, da jeg kunne se at det samme mønster foregår igen og igen, lige siden
jeg selv kiggede indenfor for 3 år siden.
Nogen gange har jeg virkligt skulle sidde på mine hænder for ikke at skrive
en styg besvarelse... Live and let live.

> Hvad er gruppens holdning? Er det OK at opslå kommercielle kurser?

Egentlig syntes jeg ikke, men linien er blevet generelt udvandet gennem
signaturer og lejlighedsvise postings. René er ikke den første der gjorde
det, jeg husker også bladant kommercielle indlæg for Advanced Nitrox kurser
i Jylland.

> Egentlig mener jeg også at DSF-kurserne er halv-kommercielle, da der en
> en vis betaling/økonomisk fordel involveret som jeg ser det.

Enig, selv om det kan dækkes ind under frivilligt arbejde går det ud på en
indtægt til en klub.
Problematikken stillet _helt_ på spidsen ville så betyde at ingen kunne sige
et pip om uddannelse, udstyr og dykkerturer.

Pip
JZC

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 13:43

Johnny Christensen:

> Egentlig syntes jeg ikke, men linien er blevet generelt udvandet
> gennem signaturer og lejlighedsvise postings.

Lad os holde signaturerne udenfor.

De er 100% lovlige (så længe de er under 4 linier à 72 tegn)

> René er ikke den
> første der gjorde det, jeg husker også bladant kommercielle indlæg
> for Advanced Nitrox kurser i Jylland.

Lad os få debatteret det færdigt, så der er en klar linie. Står der
egentligt nog i FAQen, Arnvig?

> [...]
> Problematikken stillet _helt_ på spidsen ville så betyde at ingen
> kunne sige et pip om uddannelse, udstyr og dykkerturer.

Enig. Derfor skal vi blive enige om en fast linie.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-04-03 17:49

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> De er 100% lovlige (så længe de er under 4 linier à 72 tegn)

> Lad os få debatteret det færdigt, så der er en klar linie. Står der

<citat source="http://bends.dk/faq/FAQ.htm">

Hvad er god tone i DK.FRITID.DYKNING?

Grundreglerne for god opførsel er godt beskrevet på Usenet netikette
Mere specielt for dk.fritid.dykning gælder det at:.

Indlæg med privat køb og salg er tilladt.
Indlægget skal starte med enten K: eller S: for henholdsvis Køb og Salg

Kommercielle indlæg er ikke tilladt.
Det er tilladt at komme med henvisninger til kommercielle sider,
hvis det er relevant i den aktuelle tråd, men lad være med at prøve at snige
skjult reklame ind under dække af et seriøst indlæg.
Vi er rigtig gode til at gennemskue den slags

Kommercielle signaturer er tilladt.
Flere af vore kæreste bidragsydere har tilknytning til kommercielle
interesser.
Vi synes at det er OK, at der anvendes signaturer med kommercielle
henvisninger

</citat>

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 21:31

Søren Arnvig:

> Kommercielle indlæg er ikke tilladt.

Så alle disse indlæg må ophøre (med mindre vi vil lave FAQ'en om, nej,
vent, det er faktisk gruppens fundats der skal ændres?).

Fra : Th. Larsen

Dato : 27-04-03 12:53

Motivationen for at tage et videregående kursus som f.eks. IANTD normox, bør
komme indefra og i et individuelt naturligt tempo. Ikke fordi det er mere
rentabelt for en instruktør at have 4 i stedet for 2 elever på kursus...
Oplysninger om instruktører og kurser er frit tilgængelige mange steder på
nettet, hvorfor jeg ikke ser grund til at reklamere på NG. Dykkere med den
rette indstilling og motivation vil uden tvivl selv være i stand til at
danne sig et dækkende overblik over mulighederne, gennem nettet,
tidsskrifter o.a.
Jeg kan dog sagtens sætte mig ind i Johnny's tankegang...når man forsøger at
ernære sig som dykkerinstruktør, kan man tvinges til at anvende metoder man
ikke står 100% inde for. Det burde ikke være nødvendigt.

Det er i bund og grund et spørgsmål om for mange instruktører til for lille
et marked, hvorfor min opfordring til alle danske instruktører skal være,
ikke at konkurrere på pris eller aggressiv markedsføring, men på kvaliteten
af jeres kurser!

Venlig hilsen/best regards

Thomas Larsen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-04-03 13:39

Th. Larsen <hemm@hemm.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8ggkk$1l01$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> rette indstilling og motivation vil uden tvivl selv være i stand til at
> danne sig et dækkende overblik over mulighederne, gennem nettet,

Thomas / Jan's talerør
Du kan være ganske rolig for at der er kvalitet i det som der foregår, jeg
er villig til at tage en kvalitets sammenligning på ethvert tidspunkt.

> [...]
man
> ikke står 100% inde for. Det burde ikke være nødvendigt.

Næh, det er ikke nemt når andre har slået sig op på fup m.h.t. moms og skat.
Nu har www.cvr.dk ganske vist lavet sig bruger uvenlige, men indtil for 1½
måned siden kunne man finde interessante forhold der.
Nu er man nød til at gribe telefonen eller vandre ned til sit lokale kontor
for at få klarhed over om det stadig forholder sig som hidtil.

JZC

Fra : Th. Larsen

Dato : 27-04-03 14:46

Jeg er sku' da ikke nogens talerør - hold nu op.
Koncentrer dig om pointen og ikke hvor jeg køber min udrustning.

Venlig hilsen/best regards

Thomas Larsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-04-03 14:39

> Hvad er gruppens holdning? Er det OK at opslå kommercielle kurser?

I de to tilfælde her har jeg ikke noget imod da det drejer om småting og
nyhedsgruppen måske er det eneste de kan finde deres"kunder". Jeg ville ikke
synes om at et helproffesionelt dykkercenter brugte gruppen som reklame for
deres kurser, de må til lommerne og reklamere i de blade der er relevante.

> Egentlig mener jeg også at DSF-kurserne er halv-kommercielle, da der en
> en vis betaling/økonomisk fordel involveret som jeg ser det.

Hvem har lige en økonomisk fordel? Så vidt kan se i deres sidste regnskab er
der ikke nogle af deres kurser der har givet overskud.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 14:46

Henrik Manley:

> Hvem har lige en økonomisk fordel? Så vidt kan se i deres sidste
> regnskab er der ikke nogle af deres kurser der har givet overskud.

De skaber flere medlemmer og medlemmerne betaler til klubben.

Fra : Søren M

Dato : 27-04-03 14:57

> De skaber flere medlemmer og medlemmerne betaler til klubben.

.....og flere medlemmer betyder flere udgifter.

/Søren

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 21:32

Søren M:

> ....og flere medlemmer betyder flere udgifter.

Ja, men hvis der ikke er et overskud pr. medlem kan man vil ikke købe
en fiskekutter til klubben?

Fra : Søren M

Dato : 28-04-03 09:56

> Ja, men hvis der ikke er et overskud pr. medlem kan man vil ikke købe
> en fiskekutter til klubben?

Hvordan kan det være at tråden kom til at handle om at klubber er
kommercielle?

Men Peter; vil du være venlig at definere betegnelsen kommerciel?

I "min" klub, er der INGEN der modtager betaling for deres arbejde(selv
intruktørerne betaler kontingent....), vi gør det for vores blå øjnes skyld.

Ja, det kan da godt være at der er lidt overskud eller opsparing i klubben,
men det kommer jo så medlemmerne tilgode, ved investering af f.eks.
nitrox-anlæg.

Er det dét der gør en klub kommerciel, at de kan købe en kutter eller lign??

/søren

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-04-03 10:59

Søren M:

> Hvordan kan det være at tråden kom til at handle om at klubber er
> kommercielle?

Det var heller ikke mig der fortsatte ud af den tangent.

> Er det dét der gør en klub kommerciel, at de kan købe en kutter
> eller lign??

I yderste konsekvens, ja.

Men denne diskussion er akademisk og egentlig ikke relevant her.

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-04-03 14:55

> De skaber flere medlemmer og medlemmerne betaler til klubben.

Og klubben bruger pengene på medlemmerne, det kan der vist ikke være noget
galt i. Der er ingen personer der tjener på det.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-04-03 18:03

> [...]
> set dig i _meget_ lang tid. Men det burde ikke ændre noget.
>
> Hvad er gruppens holdning? Er det OK at opslå kommercielle kurser ?

Det er meget svært at trække en grænse.
Personligt synes jeg at Johnnys indlæg er ok.

Det giver en information som er relevant for mange af
dykkerne her på NG, om et kursus som sjældent udbydes.

Hvis kurset havde drejet sig om afholdelse af et OWD kursus
i et kommercielt center, ville jeg ikke være i tvivl.

> Egentlig mener jeg også at DSF-kurserne er halv-kommercielle, da der en
> en vis betaling/økonomisk fordel involveret som jeg ser det.

Hvis det er klub-kurserne du hentyder til, så er de oftest non-kommercielle.
Klubberne tjener meget sjældent på kurserne, og de lever helt garanteret
ikke af dem. Nogle klubber under DSF afholder dog kurser, hvor
det er PADI materialer og instruktører som anvendes, som regel på
kommercielt basis, så det er uhyre svært at skelne.

Kort sagt, så bør vi nok holde os til formuleringen i faq'en

http://bends.dk/faq/FAQ.htm

Søren Arnvig