Genlade data søges.
Fra : Tikka

Dato : 26-04-03 21:14

Hej

Har i nogle gode foreslag til genlade data med.

NORMA krudt 204

Projektil LAPUA MEGA 9.7 g

Cal. 30.06

Og samme krudt bare med projektil HORNADY 165 gr. SP.

Mvh. Tikka

Fra : Johnny M.L.

Dato : 27-04-03 10:03

Skød selv med Mega 9,7 gram sidste år, men ladet med MRP krudt. Pas på at du
ikke lader op til for stor hastighed, den fejl begik jeg selv, kuglen kan
nemlig ikke holde sammen. Skød 5 bukke med den sidste år, og det var først
på den anden side af 150 mtr. at kød ødelæggelserne var acceptable. Havde en
udgangs hastighed på 925 m/s.
Har lidt travlt da jeg skal til Konfirmation, og har derfor ikke tid til at
finde mine ladedata frem nu, men er du interesseret kan de findes frem
senere

Mvh Jomela

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 28-04-03 09:25

Jeg var for et års tid siden til en klubaften, hvor temaet var intern
ballistik. Ham der stod for arrangement havde sat sig godt ind i emnet, og
på et tidspunkt fortalte han at man bør holde sig under 800 m/s når dyret
træffes, for at undgå for stor kødødelæggelse. Din erfaring ser ud til at
bekræfte denne tommelfiger regel, da hastigheden på 150 meter har været ca.
784 m/s.

Er der andre der kan be- eller afkræfte denne tommelfingeregel?

Selv kender jeg et par stykker der skyder med cal .22 "helvedes hurtig". De
er glade for at skyde med riflerne, men syntes selv at kuglerne laver noget
svineri og for stor kødødelæggelse. Det kan selvfølgelig være kuglevalget
der gør det - eller fordi det er på den forkerte side af 800 m/s ved
anslag??????

Mvh Steen

Johnny M.L. <john1ml@yahoo.dk> wrote in article
<3eab9ce7$0$21558$d40e179e@nntp01.dk.telia.net>...

Fra : Tikka

Dato : 28-04-03 12:48

Hej Igen

Efter min lade tabel er Hastigheden V0 = 775 m/s.

Hvordan omregner jeg det til de 150 m. ???

Findes der en formel. ??

Mvh. Tikka

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 28-04-03 13:04

Hej Tikka

Johnny skrev de 925 m/s.

V0 = 775 m/s giver en V150 på 648 m/s

Jeg har lavet et regneark der beregner det med tilhørende kugle og
ammunitions/patron databaser. Det er ikke en men flere formler og tabel(er)
der skal til for at beregne det. Hvis du er interesseret har jeg et par
bøger jeg kan anbefale, og så kan du være klar om et halt års tid - hvis du
har lige så lidt tid som jeg til at lave sådan noget - men det kan
anbefales at lave det selv! Det er det man lærer mest af, selvom diverse
beregningsresultater også giver en vis viden.

Online er der Normas hjemmeside hvor der er et bergeningsprogram:

http://www.norma.cc/ - tryk på Ballistik

Lapua Mega .308, 150 grain har en BC på 0,33
Hornady .308, 165 grain SP har en BC på 0,387

Ellers er det et lille men godt DOS program her
http://home.no.net/bharsvik/ - Under våben - Ballistikprogram

Jeg har kun set rosende ord for programmet, og det er også det program jeg
har anvendt til at trykprøve om mine egne beregninger var rigtige i
regnearket.

Mvh Steen

Tikka <Tikka@REMOVEadslhome.dk> wrote in article
<3ead13a7$0$24712$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

Fra : Buck

Dato : 28-04-03 12:59

Tikka wrote:

> [...]
>
> Projektil LAPUA MEGA 9.7 g
>
> Cal. 30.06
>
> Og samme krudt bare med projektil HORNADY 165 gr. SP.

Uha uha... ladedata er jo et følsomt emne.
Jeg har prøvet at kigge de sædvanlige steder efter ladedata, men præcis din
kombination har jeg ikke fundet.

I Norma's ladetabeller fandt jeg din Hornady 165gr kugle, men her anbefales
krudt 203-B til 30.06.

Til Normas egen 9,7 grams kugle Oryx (der nok er den der minder mest om
Mega) anbefales mellem 54,9 og 57,6 grains krudt 204, men umiddelbart synes
jeg det lyder af meget!

Du finder næppe en tabel der passer præcist på din kombination, men hvis du
har adgang til en chronograf (hastighedsmåler) kan du finde de korrekte
data til de egenskaber du ønsker.
Jeg ville så lade med f.eks. 50 grains 204 til MEGA og lidt mere til
Hornady. Måle hastigheden og ud fra det, beregne hvor meget krudt der skal
til for at få den ønskede hastighed.

Er der andre der har en mening om denne opskrift?

--
/Buck