Computer eller divetimer?
Fra : Ruth Bresson

Dato : 26-04-03 20:25

Jeg skal i juni måned på en 14 dages ferie i Marsa Alam (ikke live aboard).

Jeg har forespurgt på køb af en computer, da min kæreste - næsten - har
overbevist mig om, at dette er det eneste rigtige, hvis man har op til 3 dyk
pr. dag i 11 dage i træk (har trukket standard "non-flight" tiden fra).

Mit spørgsmål går på, om jeg kan bruge min Suunto divetimer til dette
formål, i stedet for at købe en computer.

Typisk regner jeg med, at dykkene ikke overstiger 30 meter (jeg har PADI
Dybde Specialty), men kender forholdene.

Det skal bemærkes, at jeg er Padi Rescue Diver med knapt 100 dyk på bagen,
hvoraf halvdelen er i Danmark og nogle stykker, kan betegnes som ekstreme
forhold (Strømstad i december måned og isdyk i Tignes, Frankrig).

Jeg glæder mig til at høre jeres gode råd/erfaringer.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 26-04-03 20:43

Ruth Bresson:

> Jeg glæder mig til at høre jeres gode råd/erfaringer.

Jeg havde 3-4 dyk/dag uden computer i Marsa Alam for et par måneder
siden.

Tiderne kom jeg frem til på baggrund om min viden om dekompression (det
hjælper måske ikke dig så meget).

Hils Basta, Khaled og Ali fra mig...

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Ruth Bresson

Dato : 26-04-03 22:22

Hej Peter

Det betyder, at man skal have en dybere viden om gassernes ophobning, for
udelukkende at kunne bruge divetimer?

De beste hilsner

Ruth Bresson

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 26-04-03 22:42

Ruth Bresson:

> Det betyder, at man skal have en dybere viden om gassernes
> ophobning, for udelukkende at kunne bruge divetimer?

Man kan godt bruge tabeller, men så kræver det at man enten har nogle
der kan bruges til multilevel dyk (The Wheel, som jeg ikke har brugt
siden mit DiveMaster kursus for mange år siden) eller at man kan
ekstrapolere mellem diverse tabeltider/-dybder. Jeg gjorde det sidste.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 26-04-03 23:14

> [...]
> siden mit DiveMaster kursus for mange år siden) eller at man kan
> ekstrapolere mellem diverse tabeltider/-dybder. Jeg gjorde det sidste.

Man kan også kigge i sin krystalkugle.

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 10:45

Søren Arnvig:

> Man kan også kigge i sin krystalkugle.

Ja. Og tage varsler.

Og din pointe er?

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-04-03 17:39

> Søren Arnvig:

> Ja. Og tage varsler.
>
> Og din pointe er?

At man er nødt til at have en fast defineret og gentagelig procedure,
således at man kan gentage beregningen og få det samme resultat.

Måske involverer din ekstrapolering mellem diverse tabeller
en sådan fremgangsmåde, det fremgår bare ikke af indlægget.

Det virker nærmest som om du foretager et gæt ?

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 21:23

Søren Arnvig:

> Det virker nærmest som om du foretager et gæt ?

Kvalificeret gæt. Deko er ikke en eksakt videnskab.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 28-04-03 08:57

> Søren Arnvig:

> Kvalificeret gæt. Deko er ikke en eksakt videnskab.

Hvilke tabeller anvender du når du gætter ?

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-04-03 09:56

Søren Arnvig:

> Hvilke tabeller anvender du når du gætter ?

Mine wetnotes der er fyldt med gamle dyk. Jeg ved hvilken profil jeg
kan lave på ikke-deko-dyk, eller også tager jeg lide mer eid på den
grunde del af dykket.

Hver gang jeg skriver et dyk i mine wetnotes skriver jeg flere
forskellige bundtider og dybder og jeg skriver altid hvile parametre
der er brugt (eks hvilke gradientfaktorer). Derved kan jeg lettere sige
noget om hvor liberal en profil der bruges til en ny beregning er.
Derudover er det et spørgsmål om at læse dekoteori og ellers se på
masser af profiler.

Fra : Kalle

Dato : 28-04-03 14:38

Hej Peter

> [...]
> noget om hvor liberal en profil der bruges til en ny beregning er.
> Derudover er det et spørgsmål om at læse dekoteori og ellers se på

Det vil så sige det er det din krop kan holde til, men hvordan ved din
kærste så at hun kan dykke samme profil??

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 28-04-03 16:33

Kalle:

> Det vil så sige det er det din krop kan holde til, men hvordan ved
> din kærste så at hun kan dykke samme profil??

Fordi vi her taler ikke-deko-dykning "planlagt" med stor konservatisme.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 29-04-03 14:52

> [...]
> noget om hvor liberal en profil der bruges til en ny beregning er.
> Derudover er det et spørgsmål om at læse dekoteori og ellers se på

Jeg tror nok, jeg vil foretrække en computer, fremfor gamle wetnotes.

Men nu er jeg nok heller ikke så dybt inde i dekoteori, at jeg
tør lave mine egne tabeller, ud fra mine hidtidige dyk.

Om end Haldane/Bühlmann's teorier/modeller ikke er 100% i
overenstemmelse med de faktiske forhold, så synes jeg ,
at de er at foretrække fremfor ren emperi.

Når Ruth som er rescuediver med ca 100 dyk, beder om en anbefaling
så tror jeg at en god anerkendt computer, fra f.eks. Uwatec eller
Suunto, er mere på sin plads. Tror du ikke også det ?

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 29-04-03 15:12

Søren Arnvig:

> Når Ruth som er rescuediver med ca 100 dyk, beder om en anbefaling
> så tror jeg at en god anerkendt computer, fra f.eks. Uwatec eller
> Suunto, er mere på sin plads. Tror du ikke også det ?

Jo, men det ændrer ikke på det faktum at den anden måde er overlegen i
mine øjne. Derfor svarede jeg som jeg gjorde.

Fra : Søren Reinke

Dato : 26-04-03 20:52

Ruth Bresson wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål går på, om jeg kan bruge min Suunto divetimer til dette
> formål, i stedet for at købe en computer.

Det bliver svært, da du så ikke umiddelbart kan tage hensyn til mængden af
nitrogen opløst i kroppen.

> Typisk regner jeg med, at dykkene ikke overstiger 30 meter (jeg har
> PADI Dybde Specialty), men kender forholdene.

Du må alligevel ikke dykke til mere end 30 meter i rødehavet, uden at være
tech dykker, de siger reglerne så vidt vi blev informeret i Marts.

Jeg vgil råde dig til f.eks. at købe en Suunto Vyper som er en særdeles god
dykkercomputer til ikke avanceret brug, den tillader også nitrox osv.
Jeg har været meget glad for min.

Søren Reinke Rescue Diver Fjern ihsyd fra email
http://www.dykkercenterlangeland.dk
Danmarks hyggeligste Pinse Træf 6-9 Juni

Fra : Henrik Manley

Dato : 26-04-03 21:27

> Mit spørgsmål går på, om jeg kan bruge min Suunto divetimer til dette
> formål, i stedet for at købe en computer.

Køb en computer det er eneste rigtige når man dykker feriedyk. Du kan godt
nøjes med din divetimer og en tabel men det vil begrænse din dykning
dernede. Du vil sikkert også få problemer med at følge en gruppe hvor alle
andre bruger computer.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-04-03 01:34

Snup en computer med, du kommer til at kigge efter dyr der ligeså godt kan
dukke op på ½ meter som 30 meter. Computeren giver en god fleksibilitet i
den henseende. Bottomtimers er gode til vrag eller andet, hvor afvigelsen
fra planlagt til reel profil sjældent er særligt stor.

God tur.
JZC

Ruth Bresson <ruth@FJERNES.dacor.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eaada3e$0$42612$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Ruth Bresson

Dato : 27-04-03 05:23

Hej allle

Tak for ale jeres svar, så jeg kunne få det afklaret.

Så er det med at få købt en computer.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 27-04-03 07:02

Hej

Er det bare mig der er konservativ? Men er dykning i 11 dage uden pauser
ikke at bevæge sig ud på 'dybt' vand? Jeg synes at have læst at risikoen for
trykfaldssyge øges med gentagen dykning over mange dage? Da jeg som antydet
ikke kan angive kilder er dette ment som et spørgsmål til dem i gruppen der
er bedre orienteret end undertegnede

Nikolaj Bech
Rødovre Sportdykker Klub (http://www.dykkerklub.dk)
- - - - - - - - - - - - -

Fra : Ruth Bresson

Dato : 27-04-03 09:02

Hej Nikolaj

Godt spørgsmål, som jeg gerne vil høre jeres svar på.

11 dage er, hvad vi i alt har til rådighed. Jeg regner dog med, at vi nogle
af dagene kun snorkler og/eller kun tager et enkelt dyk.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Allan Hansen

Dato : 27-04-03 09:12

"Ruth Bresson" <ruth@FJERNES.dacor.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nogle
> af dagene kun snorkler og/eller kun tager et enkelt dyk.

33 dyk med belastning på 11 dage er virkelig at dykke "igennem". Det er ikke
ualmindeligt at ryge i tanken her i Danmark efter at have dykket en uge i
udlandet og rejst hjem med fly. Et andet tidligere fænomen er
"fredagsbends" d.v.s. som erhvervsdykker at have dykket i arbejdsugen fra
mandag til fredag ja så kommer der dykkerlopper ( der som regel går over
efter nogle timer ). Anbefalingerne går på at holde dykkerfrie dage og ikke
dykker 24/48 timer før flyrejser. Med hensyn til computeren så er det den
rigtigste måde at holde styr på nitrogenbelastningen ved så mange dyk. Vælg
en der også dækker dit behov nogle år fremover f. eks med nitrox. Jeg har
lagt mærke til at mange er glade for cobraen, en luftintegreret nitrox
computer der kan fås med interface til pc. Den koster ca 3900 hos Diveinn.
Selv bruger jeg en DatamaxPro med dejlig store tal. Husk at drikke rigeligt
under hele turen og vær opmærksom på at diare´giver dehydrering. God ferie.

Allan Hansen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-04-03 10:08

Jo, det er da bestemt en belastning, men ikke en usædvanlig en. Når man
arbejder som guide i varmtvandsområder er det meget almindeligt at holde en
rate på 3-5 dyk pr dag i en mindre periode (uges tid eller mere) hvor der er
en krævende gruppe nede.
Som Allan skrev, så sørg for at drikke rigeligt med vand. Men husk på at
hvis du kun drikker vand, så skyller du saltbalancen ud af kroppen, og det
kan godt være hammerubehageligt. Så dit saltindtag skal også passes. En
anden og mindst ligeså vigtig ting er din profil. Undgå naturligvis yo-yo
profil, i særdeleshed i den lave ende af dykket, det er der du skal afgasse.
Sikkerhedsstop er en fornøjelse når man har noget flot at kigge på. Når 3
minutter er godt, så er 5-10 minutter endnu bedre.
Dage med helt eller delvist dykkerfri kommer nok nærmest af sig selv. Det
ser ud til at du dykker med luft, så vil der blive dage hvor du ikke kan
tage dig sammen til at udnytte det fulde dykkerprogram.

God tur og dyk sikkert.

JZC
(dybt misundelig)

Allan Hansen <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b8g3cp$13sr$1@news.cybercity.dk...

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 10:50

Johnny Christensen:

> Sikkerhedsstop er en fornøjelse når man har noget flot at kigge
> på. Når 3 minutter er godt, så er 5-10 minutter endnu bedre.

Dette er en god måde at dæmme op for Bühlmanns fejlagtige antagelser
på, IMO.

Er der mulighed for det så sørg for langsom opstigning (max 10 m/min
hvor 7 m/min nok er bedre) og nedstigning (maks 20 m/min men 15 m/min
er nok bedre).

Husk at hvis du er på vej til havs skal du _ikke_ ligge 10 min på
sikkerhedsstop.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 10:47

Allan Hansen:

> 33 dyk med belastning på 11 dage er virkelig at dykke "igennem".
> Det er ikke ualmindeligt at ryge i tanken her i Danmark efter at
> have dykket en uge i udlandet og rejst hjem med fly.

Ikke mindst fordi computere ikke giver korrekt deko og nitrogen er en
stor bussemand.

Fra : Peter Kjær

Dato : 27-04-03 11:45

> Ikke mindst fordi computere ikke giver korrekt deko og nitrogen er en
> stor bussemand.

Nu bliver jeg nyskærig, gælder dette alle computere og hvor har du disse
informationer fra?

Ikke fordi jeg selv dykker deko, men det lyder da lidt skræmmende.

--
Ses,

Peter Kjær

www.dacor.dk - Min hjemmeside om dykning, med stort online billedgalleri.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 12:00

Peter Kjær:

> Nu bliver jeg nyskærig, gælder dette alle computere og hvor har du
> disse informationer fra?

Nyeste forskning går i mod modeller der er mere interesseret i
udviklingen af bobler i kroppen end hvor meget gas et væv kan
indeholde.

Hvis Haldane/Bühlmann-modellen strækkes ud over kortere dyk er den helt
hen i skoven. Derfor kan man også sige at antagelserne bagved den er
forkerte.

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-04-03 13:48

> Hvis Haldane/Bühlmann-modellen strækkes ud over kortere dyk er den helt
> hen i skoven. Derfor kan man også sige at antagelserne bagved den er
> forkerte.

Det kan man jo sige om alle modeller da ingen er rigtige. Hvis man nu satte
nogle rammer for hvordan man brugte Haldane/Bühlmann ville den ramme meget
rigtigt inden for de rammer vi kalder sportsdykning. Næsten alle computere
er beregnet til sportsdykning.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 13:53

Henrik Manley:

> Det kan man jo sige om alle modeller da ingen er rigtige.

Kværulant.

"Langt mere forkerte end bobbelmodellerne". Tilfreds?

> [...]
> ville den ramme meget rigtigt inden for de rammer vi kalder
> sportsdykning. Næsten alle computere er beregnet til

Den er tålelig til ikke-dekodyk. Korrekt.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-04-03 18:09

> Peter Kjær:

> Nyeste forskning går i mod modeller der er mere interesseret i
> udviklingen af bobler i kroppen end hvor meget gas et væv kan
> indeholde.

i mod = "i retning af" eller "i opposition til" ?

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 21:23

Søren Arnvig:

> i mod = "i retning af" eller "i opposition til" ?

Førstnævnte.

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-04-03 13:44

> Nu bliver jeg nyskærig, gælder dette alle computere og hvor har du disse
> informationer fra?
>
> Ikke fordi jeg selv dykker deko, men det lyder da lidt skræmmende.

Hvis Peter havde været en 14 årig pige ville han være ekspert i ernæring og
motion og aldrig havde fundet ud af det faktisk var anoreksi han led af.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 13:55

Henrik Manley:

> Hvis Peter havde været en 14 årig pige ville han være ekspert i
> ernæring og motion og aldrig havde fundet ud af det faktisk var
> anoreksi han led af.

Hvis du bare engang imellem ville skrive noget fornuftigt i stedet for
dine lidet morsomme forsøg på ad hominem-agreb ville det være skønt.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 27-04-03 13:58

Arrhg, Peter, smil nu lidt. Det er forår og grund til at være i godt humør.

Peter Fjelsten <nospam@adr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns936A97AC57FD5fjelsten@194.255.237.239...

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-04-03 17:43

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis Peter havde været en 14 årig pige ville han være ekspert i ernæring
og
> motion og aldrig havde fundet ud af det faktisk var anoreksi han led af.

ROFL,

hmmm men kan der være noget om snakken....?

Søren Arnvig

Fra : Ruth Bresson

Dato : 27-04-03 12:19

Jeg har overvejet en UWATEC, ALADIN PRO ULTRA i stedet for Suunto Mosquito.

Er det et godt valg?

Fra : Søren M

Dato : 27-04-03 12:10

> Jeg har overvejet en UWATEC, ALADIN PRO ULTRA i stedet for Suunto
Mosquito.

> Er det et godt valg?

Jeg ville kigge lidt på Suunto´s produkter før du bestemmer dig.
De er billigere og kanon lette at bruge.

Har selv en Vyper, og er super tilfreds med denne.

/Søren

Fra : Ruth Bresson

Dato : 27-04-03 12:38

Vi har allerede memomouse til Uwatec, så det betyder, at jeg ikke skal ud og
investere i en til Suunto, hvorved prisen for en Suunto reelt blive 852
kroner dyrere.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 12:35

Ruth Bresson wrote:
> Vi har allerede memomouse til Uwatec, så det betyder, at jeg ikke
> skal ud og investere i en til Suunto, hvorved prisen for en Suunto
> reelt blive 852 kroner dyrere.

Du kan bygge et PC->Suunto interface for ca 25 kroner :)

Fra : Ruth Bresson

Dato : 27-04-03 12:59

Det er jo billigt. :)
Jeg tror bare ikke liiiige, at jeg kan lave sådan noget - naturligvis alt
efter, hvor let/besværligt det er.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 12:54

Ruth Bresson wrote:
> Det er jo billigt. :)
> Jeg tror bare ikke liiiige, at jeg kan lave sådan noget - naturligvis
> alt efter, hvor let/besværligt det er.

Hvis du ved hvilken ende af en loddekolbe der er varm, så er det ikke så
svært.

Diagram kan findes her:
http://www.tsg-grevenbroich.de/index.htm?http://www.tsg-grevenbroich.de/pc_interface2.htm

Det er 'schaltung 1' jeg har selv bygget en og den fungere fint.

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-04-03 13:50

> Jeg ville kigge lidt på Suunto´s produkter før du bestemmer dig.
> De er billigere og kanon lette at bruge.

Enig! dem kan man også selv skifte batteri på.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 27-04-03 13:51

Ruth Bresson:

> Jeg har overvejet en UWATEC, ALADIN PRO ULTRA i stedet for Suunto
> Mosquito.

Køb en Suunto Vyper. Den kan bruges som bottom timer og koster ikke en
herregård.

Fra : Jens Olsen

Dato : 27-04-03 18:33

"Ruth Bresson" <ruth@FJERNES.dacor.dk> wrote in message news:<3eabb9de$0$42580$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Jeg har overvejet en UWATEC, ALADIN PRO ULTRA i stedet for Suunto Mosquito.
>
> Er det et godt valg?
>
> De bedste hilsner

Måske har du læst den diskussion dit spørgsmål udløste vedr.
dekompressions algoritmer og multidyk over længere perioder.

I den forbindelse er der ved valg af computer det at sige, at den
algoritme som de fleste computere anvender (nemlig Haldane/Buhlmann)
er rigtig skidt til multidykning over længere perioder. At nyere
modeller med denne algoritme har fået tilføjet flere vævstyper med
længere og længere halveringstider, er blot et ringe og forsøg på at
rettet op på modellens fejl på bla. dette område.
Man ser da også folk, der stoler blindt på computeren og dykker
igennem, komme hjemme med flyet hvorefter de må ud og besøge
Rigshospitalets trykkammer.

Her kunne man så indskyde, at DSF's standardtabel er endnu ringere på
dette område, da man ifølge denne starter med ren tavle blot der er
gået 12 timer. Det eneste der redder dagen her, at man med tabel er
nødt til at beregne selv multileveldyk som kassedyk.

Hvad der er brug for er en computer der bruger en bobbelmodel som
f.eks. RGBM. Suunto's nye modeller skulle bruge RGBM, selvom det vist
i virkeligheden er en mere simpel bobbletæller lagt oven på noget
Haldane/Buhlmann. Også de nye UWATEC modeller har så vidt jeg ved
bobbletæller i modellen.

Hvis jeg skulle dykke 3-4 dyk om dagen over 11 dage, så ville jeg nok
tage en dykkerfri dage eller nogle dykkerfri eftermiddage. Ellers hvis
muligheden var der for det, så ville jeg dykke igennem og så lave en
del af dykkene på nitrox men efter lufttabel (computeren indstillet
til luft/nitrox 21).

Jens Olsen

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 18:38

> [...]
> muligheden var der for det, så ville jeg dykke igennem og så lave en
> del af dykkene på nitrox men efter lufttabel (computeren indstillet

Jeg var der nede i marts og dykkede 5 dage med 2 dyk, så 2 dags pause, så 5
dage med 4 dyk om dagen, sidste dykker dag 2 dyk, derefter omkring 28 timers
pause og hjem i flyet. Overhovedet ingen problemmer

/Søren

Fra : Allan Hansen

Dato : 27-04-03 19:49

> [...]
timers
> pause og hjem i flyet. Overhovedet ingen problemmer

De sidste jeg kender som var i Rødehavet var på 80 meter på luft, næsten
uden problemer ! At dykke 20 dyk på 5 dage er aggresiv dykning. På trods af
dine 28 timers pause var der en øget sandsynlighed for at få DCS i flyet
hjem, hvis der så oven i købet har været dykning med deko de sidste 48 timer
inden flyrejse så er det ikke anbefalesesværdigt. Jeg har sakset dette fra
www.dykkermedicin.dk

"
DYKKERFERIE UDEN DYKKERSYGE

Af dykkerlæge Henrik Staunstrup

Gode råd til at mindske risikoen for dykkersyge under din
dykkerferie.

Dykkerferier bliver mere og mere almindeligt. Når vi så endelig kommer
afsted, har vi ofte betalt en anseelig mængde penge, afsat tid og rejst
langt.

Derfor dykkes der ofte aggressivt under en dykkerferie. Aggres­sivt vil sige
mange dyk dagligt, og dykninger dagligt i 1-2 eller 3 uger i træk. Der
dykkes multilevel og der skal nås så meget som muligt. Flere selskaber
reklamerer med ubegrænset dykning, som ombord på et skib, godt kan nå op på
5-6 dykninger dagligt.

Multi­level-, multiple-, multiday dykning, sol og dehydrering, ferie og for
lidt søvn. Alt dette er med til at øge risikoen for dykker­syge.

Ingen dykkerferie er en dykkersyge værd.

Risikoen for dykkersyge kan aldrig elimineres. Jo hvis vi bliver i
strandkanten. Men vi kan dykke fornuftigt og følge nogle simple råd så
risikoen minimeres. De efterfølgende råd er lette at følge. De giver måske
ikke så meget dykning som forventet, men de giver nok til nogle
uforglemmelige dykker­ferier, som ikke spoleres af et ufrivilligt ophold i
et rekom­pressionskammer.

Drik masser af vand.

Dehydrering er en kendt risiko faktor for DCI (Decompression Illness,
dykkersyge). Under flyveturen til ferie destinationen indånder vi en meget
tør luft i flyvekabinen. Desuden får de fleste af os en genstand eller to
under flyveturen. Et forhold der øger dehydreringen, da alkohol trækker
væske ud af kroppen. På vores feriemål udsættes vi for uvant varme, og det
er sjældent at vi øger vores vandindtag tilsvarende. Dykning, sol, varme og
svømning er med til at dehydrere dig. Den luft du indånder under dykkene er
ligeledes meget tør.

Derfor er det vigtigt at du drikker rigeligt vand. Helst 3 - 4 liter om
dagen, også selvom du ikke føler dig tørstig. Du skal under ingen
omstændigheder erstatte vandet med øl eller anden alkohol. Drik købevand på
flasker, så du ikke løber ind i en maveforgiftning i stedet.

Start roligt.

Brug den første dag på feriestedet til at akklimatisere dig. Lad være med at
starte aggressiv dykning fra dag et. Efter flyveturen er du stadig træt.
Måske skal du først komme af med jet-lag, hvis du har passeret flere
tidszoner. Brug evt. første dag til at få orden på dit udstyr og få lavet
aftaler med det dykkercenteret du benytter. Og lav så et roligt
akklimati­serings dyk, på beskeden dybde. Træthed er en kendt risiko faktor
for DCI.

Få masser af søvn.

Dykning er en anstrengende sport. Når du har dykket 3 dyk på en dag, er din
krop godt træt, også selvom du er i rigtig god form. En træt dykker er en
risiko dykker. Få derfor 8 - 10 timers søvn hver nat. Du har brug for det.
Specielt hvis du har et stillesiddende job herhjemme og er vant til 6 - 7
timers søvn. Så kan du ikke fortsætte med så få timers søvn, under en fysisk
krævende ferie.

Undgå eller begræns dit alkohol forbrug.

Sol ferie til Mallorca inkluderer også sjov, fest og drinks. En dykkerferie
til rødehavet inkluderer sjov, fest og dykning. Alkohol og dykning går ikke
sammen. Begræns det til en enkelt genstand eller to om aftenen, efter dagens
dykning er afviklet. Skal du natdykke så vent til natdykket er afviklet.
Total afholdenhed vil jeg ikke advokere for. Jeg kan ikke selv overholde
det. Lidt after-dive om aftenen når der skal for­tælles dykkerhistorier er
en del af en god dykkerferie. Men begræns det. Alkohol dehydrere dig, og
hvis du har tømmermænd på næste dags første dyk, så inviterer du til
problemer, enten i form af DCI eller panik problemer grundet opkastning i
vandet.

Hvis du er over 40 år.

Hvis du er overvægtig eller over 40 år, er det tilrådeligt at dykke
konservativt. Både alder og overvægt er risiko faktorer for DCI.
Dykkertabeller og dykkercomputere er baseret på gennemsnit, og tager mere
højde for unge atletiske personer end ældre og overvægtige. At dykke
konservativt betyder at du skal holde dig godt fra ikke-decompressions
grænserne, samt at du bør holde dig til max. 3 dyk om dagen.

Dyk dit dybeste dyk først.

Planlæg hver enkelt dag så dykkene bliver gradvis lavere. Det er specielt
vigtigt at huske på under en dykkerferie, idet næsten alle dyk på ferie
destinationerne kan gøres til en vilkårlig dybde. Det er sjældent at vi
dykker til bunden. Så du er selv herre over hvor dybt du går. Pas derfor på
!!

Brug sikkerhedsstop.

Efter alle dine dyk bør du lave et frivilligt sikkerhedsstop på 5 meter.
Brug 3, 5 eller 10 minutter på stoppet, afhængig af hvor tæt du har været på
ikke-decompression grænsen. Sikker­hedsstoppet hjælper både til at bremse
din opstigningshastig­hed, samt til at eliminere tavse bobler. Antallet af
tavse bobler (mikro bobler i kredsløbet der ikke giver symptomer) falder
markant, bare du gør et 3 minutter stop på 5 meter. Og endnu bedre hvis du
øger tiden på stoppet (se fig 1).

Multilevel, multiple and multiday dykning.

Når man endelig er kommet sydpå til pragtfuld dykkervand, prøver man
selvfølgelig at få så meget ud af det som muligt. Vi dykker derfor
multilevel (forskellig dybde på samme dyk), multiple (flere dyk samme dag)
og multiday (dykninger flere dage i træk). Alt dette øger risikoen for DCI
betydeligt. Flere uddannelses organisationer anbefaler at man dykker max. 3
dyk dagligt. Og med rette. Dyk derfor konservativt på hvert enkelt dyk, hvis
du gerne vil have mange dyk på din ferie. Vælg mellem mange små eller få
store dyk. Mange store dyk inviterer til:

Friday afternoon bends.

Hold en fridag efter 3 - 4 dages dykning. Ved aggressiv dykning hober du en
masse kvælstof op i kroppen, også selvom du holder dig indenfor grænserne.
Og pludselig kan ballonen revne. Eksempel: du dykker dit 12 dyk på 4de dagen
af din ferie og til trods for at du holder dig indenfor ikke-decompressions
græn­serne, ender du op med et ufrivilligt ophold i en fremmed
recompressiontank. Det er et kendt fænomenet, og opstår hen mod slutningen
af en god uges heftig dykning. Derfor hold fridage for dykning, så du kan
afgasses helt, inden du tager hul på en ny portion gode dykkerdage.

Summa summarum.

Opskriften på en god dykkerferie der ikke ender i en trykkammerbehandling er
såre simpel, og egentlig meget attraktiv:

Få masser af søvn, spis og drik rigeligt (vand), slap af mellem dykkene (evt
en middagslur), dyk i god afstand fra ikke-decom­pression grænserne så du
kan få mange fine dyk, stop op og nyd udsigten på 5 meters dybde i minimum 3
minutter efter hvert dyk, og få et par enkelte (1 - 2) drinks når du holder
after-dive efter en god dags dykning.

God ferie"

Allan Hansen

Fra : Søren Reinke

Dato : 27-04-03 20:07

> [...]
> har været dykning med deko de sidste 48 timer inden flyrejse så er
> det ikke anbefalesesværdigt. Jeg har sakset dette fra

Jeg dykker aldrig deko dykning, og kun meget meget sjældent til grænserne.

De fleste dyk i rødehavet er alligevel ikke så dybde, da de flotteste farver
er i lavt vand.

/Søren

Fra : Henrik Manley

Dato : 27-04-03 20:13

> [...]
timer
> inden flyrejse så er det ikke anbefalesesværdigt. Jeg har sakset dette fra

Jeg kan selvfølgelig komme med en andet og selvoplevet eksempel. På en 6
dages sejltur med 3 dyk om dagen. 2 dybe og 1 lavt om natten, alle dyk over
en time. Vi havde på turen en person som var meget bekymret over alle disse
dyk og de kun 26 timer fra sidste dyk til flyveturen hjem. For en sikkerheds
skyld sprang han den sidste dykker dag over så han fik over 48 timer inden
flyve turen.

2 timer efter landingen i Kastrup stod han og bankede på ude på Holmen. Jeg
ved ikke hvilken behandling han fik men mon ikke den stod på 4 timer på 18
meter bare for at få de værste nerver væk

Jeg får altid ondt i hele kroppen efter en flyvetur, også på vejen derned.
Jeg passer ikke i et fly sæde.

Efter min mening er de dykker profiler man laver omkring et koralrev meget
lidt belastene da man typisk ikke er dybt længe og bruger meget tid på det
lavere vand end man gør på f.eks. en vragtur i Kattegat/Østersøen.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Ruth Bresson

Dato : 27-04-03 21:08

Hejsa

Jeg er glad for alle jeres gode svar.

Der er meget at tænke på, når man skal købe computer - så det er perfekt
med alle jeres input.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-04-03 11:04

Henrik Manley <m@nley.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:EmxMNEPDDHA.3052@gud.bends.dk...
> Efter min mening er de dykker profiler man laver omkring et koralrev meget
> lidt belastene da man typisk ikke er dybt længe og bruger meget tid på det
> lavere vand end man gør på f.eks. en vragtur i Kattegat/Østersøen.

Det har du ret i men nu er der vist ikke mange der deltager på vragture i
Kattegat eller Østersøen hvor der almindeligvis kun dykkes 2 gange pr dag .
Mange feriedykkere har jo allerhøjst stranddyk her i Dk. I Rødehavet hvor
sigten er god og vandet er varmt bliver der dykket betydeligere dybere. Hvis
man kompenserer for de dybere og mange dyk med at bruge det meste dykkertid
på lavt vand sammen med de øvrige anfefalinger så sikrer man sig bedre.

Allan Hansen

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 28-04-03 12:44

Jeg kender en som fik dykkerlopper på hjemturen fra rødehavet - efter 6
dages dyk med max 3 dyk pr. dag.
Han var i kontakt med sok men symptomerne udviklede sig ikke yderligere...
alle computer-info var overholdt og han dykkede på luft....

nøj

Fra : Lars

Dato : 27-04-03 20:16

> [...]
> muligheden var der for det, så ville jeg dykke igennem og så lave en
> del af dykkene på nitrox men efter lufttabel (computeren indstillet

Det med at dykke 3 dyk om dagen i 11 dage uden pause er da ikke noget man
lige gør. Selv om kan har alt det udstyr man kan købe for penge, herunder
computer, så bliver man usædvanlig træt og sover rigtig godt hvis man ikke
lige er superman. Derfor bliver man nød til at tage en slapper nogle gange
for at det stadig er sjovt at dykke. hellere logge 8 gode dyk end at logge
11 dyk hvor de første er gode og de sidste kan man ikke huske fordi man er
træt :)

Men du har jo fundet ud af at en computer er en god ting.

lars

Fra : Ruth Bresson

Dato : 27-04-03 20:58

Hej Lars

Mest realistisk er, at vi dykker to dyk om dagen, og måske et par enkelte
natdyk. (Skrev maks. 3, da der nok også kommer et par natdyk med. Så jeg har
ikke regnet med at dykke 3 dyk hver dag i hele perioden).

Derudover bliver der nogle snorkeldage ind imellem.

Jeg kommer under ingen omsætningheder op på de 33 dyk på de 11 dage.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : RasMussen

Dato : 28-04-03 17:45

> Derudover bliver der nogle snorkeldage ind imellem.

Jeg har hørt/læst at, det med at blande snokeldykkerdage ind mellem sine
mange feriedyk, faktisk ikke gør situationen bedre, da man her har en
ekstrem jojo dykning, med ophobning af microbobler til følge, jeg kan
desværre ikke huske hvor jeg har læst eller hørt det, er der nogen der kan
bekræfte/afkræfte?

Jens
Kattegatstafetdykker (hvis alt går vel)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-04-03 08:34

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> gået 12 timer. Det eneste der redder dagen her, at man med tabel er
> nødt til at beregne selv multileveldyk som kassedyk.

Er det fordi det er for lang tid at vente eller hvad?.. Standard tabellen
sammen med navy tabellen er de eneste tabeller jeg har set som har en
halverings tid på 2 timer og dermed er man ude af mætning efter 12 timer..
PADI tabellen og computeren siger man er ude af mætning langt før det..

Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.ktd.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 28-04-03 08:54

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@FJERNMIGmagnetix.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> PADI tabellen og computeren siger man er ude af mætning langt før det..

Sidste gang jeg var i Rødehavet, gav min gamle Aladin Pro
en afmætningstid på 27 timer, efter 12 dyk på 6 dage.

Men måske var den gået i udu....

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-04-03 09:23

"Søren Arnvig" <venator@get2net.dk> wrote in message
> Sidste gang jeg var i Rødehavet, gav min gamle Aladin Pro
> en afmætningstid på 27 timer, efter 12 dyk på 6 dage.

Var det din NoFly eller huh?

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.ktd.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 28-04-03 10:55

> "Søren Arnvig" <venator@get2net.dk> wrote in message
>

> Var det din NoFly eller huh?

Jeg mener at det var ca 13 timer No-Fly

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-04-03 12:00

> Jeg mener at det var ca 13 timer No-Fly

ok, det er jo meget intressant. 27 timer før du er ude af mætning men 13
timer til man må flyve..

--
Københavns Sportsdykkerklub - Http://www.ktd.dk

Fra : Allan Hansen

Dato : 28-04-03 11:17

Ruth Bresson <ruth@FJERNES.dacor.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eabb9de$0$42580$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har overvejet en UWATEC, ALADIN PRO ULTRA i stedet for Suunto
Mosquito.
> Er det et godt valg?

Dem jeg kender der har Aladin computere er tilfredse med dem sålænge de
virker. Hvis de er i "udu" eller hvis de skal sendes ind for at få skifter
batteri så tager det halve eller hele år før man får dem igen ( det er vist
meget normalt i denne branche ! ). Måske er servicen blevet bedre ?
Derudover har Aladin den grimme vane at de bibber i 24 timer hvis man
springer noget deko over. Det kan koste venskaber og invitationer til
dykkerture Pris Diveinn ca 3000 Kr

Allan Hansen