fortolkning af paragraf
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 26-04-03 19:36

Hej NG.

i en anden gruppe, har vi en (god) diskussion om straffelovens §266b og dens
fortolkning, og her dukkede et (synes jeg) interessant spørgsmål op.

må man skrive/sige: "nazister er en flok folkemordere in spe" uden at blive
straffet.

Objektivt kan man jo sige at man forhåner en gruppe p.g.a. den politiske
overbevisning - eller kan man. Hvilke betragninger vil en jurist anlægge??

Peter

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 27-04-03 15:29

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortolkning, og her dukkede et (synes jeg) interessant spørgsmål op.
>
> må man skrive/sige: "nazister er en flok folkemordere in spe" uden at

Efter min mening er svaret ja, for nazister er en politisk gruppering, og
politiske grupperinger er ikke beskyttet af denne paragraf.

Prøv at læse paragraffen.